Holdet 2022 id/bf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Beth Helle Lauridsen, Henrik Lindgaard Møller
Hold 2022 id/bf (1bf id, 2bf id, 3bf id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Volleyball
Titel 2 Rytmisk opvarmning
Titel 3 Fodbold -  hooliganisme og træning og sundhed
Titel 4 Atletik og OL
Titel 5 Aerobic og stepaerobic
Titel 6 Vild med dans
Titel 7 Basketball og teamudvikling
Titel 8 Softball
Titel 9 Træningsprojekt
Titel 10 Pickelball
Titel 11 Vild med dans 2
Titel 12 X-fit
Titel 13 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Volleyball

Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og
taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige
slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i beherskelse af de forskellige tekniske slag samt evnen
til at indgå og fungere på et hold.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssytem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen

Desuden er der i tilknytning til FS1 lavet en bip-test samt læst kap. 1 om sundhed og idræt i Yubio
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Rytmisk opvarmning

Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre
et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt
bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til
musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fodbold - hooliganisme og træning og sundhed

Formålet med fodboldforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale bestanddele af
fodboldspillet. I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden.
I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i femte lektion, hvor sammenspil og taktik er i fokus.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
- Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand
- Udføre 2 forskellige former for driblinger/finter med og uden moderat pres fra modstander
- Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 4:1)
- Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre

Yubio 2023 491-529 Regler, ide og organisering, hooliganisme, træning og sundhed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Atletik og OL

Formålet med forløbet er en grundlæggende indsigt i teknikken i nogle af de mest kendte discipliner indenfor atletikken.
Forløbet indeholder 6 discipliner, som der hver arbejdes med i starten af forløbet. Derefter skal hver elev vælge 3  discipliner,
som de dygtiggør sig i. Disse discipliner trænes der i, hvorefter forløbsprøven afholdes. Der skal vælges discipliner fra forskellige ”kategorier”.
I løbet af de tre første moduler, kommer alle grupper gennem alle
discipliner.
Det antikke og det moderne OL vil blive omtalt

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Have en vis forståelse for teknikken i alle seks discipliner (specificeret i introteksterne)
- Være i stand til at lave de tekniske forøvelser i de seks discipliner
- Kunne udføre et spring, et kast/stød og et løb, der bygger på den rigtige teknik
- Have en god fysisk kapacitet og øget teknisk fokus i OL-disciplinerne
- Kunne forklare om det antikke og det moderne OL
- Kunne forklare teams udvikling og betydning for den gode præstation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Aerobic og stepaerobic

MUSIK OG BEVÆGELSE

Aerobic og stepaerobic

Formålet med aerobic og stepaerobic er, at du lærer grundtrin og nogle variationer i både aerobic og stepaerobic.
For at kunne udføre disse trin skal du koordinere dine arm- og benbevægelser, og du skal have en rytmisk forståelse, så det foregår i takt til musikken. I forløbet kommer du også selv til at lave små koreografier, og her skal du vise, at du kan sammensætte trin til en ny serie, og at du kan opbygge øvelserne, så andre kan lære dem uden at holde pause. Pausen er nemlig vigtig at undgå, så du arbejder kontinuerligt og træner kondition og udholdenhed.

HVAD SKAL JEG KUNNE?

- udføre forskellige trin i aerobic og stepaerobic
- koordination af både armen og ben i takt til musikken
- korrekt tryk og udtryk i stepaerobic (hele foden på, rank kropsholdning, stræk benene)
- fysisk og konditionsmæssgt følge med
- sammensætte små koreografier, hvor der tænkes varieret brug af rum/bænk
- opbygge øvelserne, så de bliver gradvist mere komplicerede
- redegøre for centrale begreber såsom kontinuerlig træning, puls og Borgs skala


Aerobic - trin: Grapevine og steptouche (med arme, med og uden hop, fod skråt foran og ved siden), march, Grapevine med drejning, mambo, mambo chassé, chassé (fremad, til siden), pivot, hamstring curls (enkelt, dobbelt), kneb-lift (L-shape, U-shape, Half turned, forward and backward, double knee, single-single-double), V-step (fremad og tilbage), ), A step, gå frem og tilbage, krydsskridt, lounges foran, sidelæns og bagved


Stepaerobic: Basic, Basic over toppen, V- og A-trin, Krydstrin foran, pausestep, knæ, curl, flyv, spark (boks), repeater 3 x knæ, L-trin, jorden rundt, mambo, lounges, chassé
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Vild med dans

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Basketball og teamudvikling

Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer,
driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at
”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og
løbemønstrespil.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer
og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre

Yubio (2022) s.605-610 Teamudvikling og springtræning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Softball

Formålet med forløbet i softball er en grundlæggende indføring i centrale dele af spillet.
Der lægges i starten vægt på tekniske elementer som det at kaste og gribe, fielding og batting.
Senere i forløbet vil taktiske elementer som ”forudsigelse af spilsituationer og næste træk” og
”at udnytte det tomme rum” inddrages mere.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgående tekniske elementer
og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. forudsigelse af ”det næste
træk”.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kaste kontrolleret og præcist til dine medspillere
- Gribe bolden med din handske og bruge støttehånd, så bolden bliver i handsken
- Fielde bolden både i isolerede øvelser og i kampsituationer
- Aflæse boldens bane og positionere dig herefter
- Batte til bolden både når bolden ligger på en tee, og når den bliver pitchet
- Kendskab til regler og taktisk forståelse af spilsituationer
- Indgå i kampsituationer, hvor du forudsiger og reagerer på næste mulige træk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Træningsprojekt

Indhold:
Forskellige former for løbetræningsformer samt coopertest. Forskellige typer af træningstyper (intervaltræning,fartleg, distancetræning mv.)

Formål:
Opnå viden om hvordan man kan konditionstræne og hvordan man planlægger og gennemfører og evaluerer et konditionstræningsprogram.

Faglige mål:
Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
Opnå kropsbevidsthed
Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Kernestof:
Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
Grundlæggende principper for træning
Basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
De for undervisningen relevante digitale redskaber
De for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Træningsprojekt 31-10-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Pickelball

Indhold:
Greb serv, servereturnering, drop, dink, flugtning og lob samt taktiske elementer i spillet

Formål:
Eleverne opnår tekniske og taktiske færdigheder inden for spillet.

Faglige mål:
Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet boldspil.
Opnå kropsbevidsthed
Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Kernestof:
Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse, aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik, grundlæggende principper for træning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Vild med dans 2

Indhold praktik:
Pardanse (jive, chacha, rumba og vals med forskellige variationer)

Mål:
Lære færdigheder inden for pardans med fokus for forskellige trin, variationer og samarbejde. Udvikling af kropsbevidsthed.

Indhold teori:
Dansk idrætshistorie

Faglige mål:
Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
Opnå kropsbevidsthed
Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Kernestof:
Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
Basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 X-fit

Indhold praktik
Træningsøvelser kun med egen krop, forskellige klassiske crossfit træningsøvelser med kettlebell, "TRX" og vægtstænger, udarbejdelse af egen WOD

Indhold teori:
Muskelstyrke og test af muskelstyrke

Mål
Kunne udføre forskellige træningsøvelser på et teknisk korrekt niveau samt kunne gennemføre forskellige typer af WODs.

Faglige mål:
Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
Opnå kropsbevidsthed
Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger

Kernestof:
Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
Grundlæggende principper for træning
Basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer