Varde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Varde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 id/d - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Varde Gymnasium
Fag og niveau
Idræt C
Lærer(e)
Beth Helle Lauridsen, Lars Brinch Andersen
Hold
2022 id/d (
1d id
,
2d id
,
3d id
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Volleyball
Titel 2
Rytmisk opvarmningsprogram
Titel 3
Badminton
Titel 4
Atletik
Titel 5
Intro (Overtager holdet i 2g)
Titel 6
Basketball
Titel 7
Dancefitness/Aerobics
Titel 8
Tema: Sundhed
Titel 9
Floorball (Boldbasis)
Titel 10
Badminton (Brush up fra 1g)
Titel 11
Ultimate
Titel 12
Gymnastik
Titel 13
Individuel træningsprojekt (ITP)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Volleyball
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og
taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige
slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i beherskelse af de forskellige tekniske slag samt evnen
til at indgå og fungere på et hold.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssytem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
Desuden er der i tilknytning til FS1 lavet en bip-test samt læst kap. 1 om sundhed og idræt i Yubio
Indhold
Kernestof:
AT Håndbog Fagenes metoder.pdf
Dries kommer ikke.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Rytmisk opvarmningsprogram
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre
et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt
bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til
musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
Indhold
Kernestof:
Studie og ordensregler pÃÂ¥ Varde Gymnasium 2023.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Badminton
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spil på en halv
bane. Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige
slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, og det hele bliver pakket
ind i mange forskellige kamplignende spil på en halv bane. Grunden til, at der ikke spilles på
fuld bane er, at det sjælden kan lade sig gøre pladsmæssigt på idræt C-niveau.
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor elevernes egenfærdigheder inden for nogle
isolerede øvelser testes. De enkelte lektioner er bygget op omkring forløbsprøven, så eleverne
bliver bedst mulig klædt på til denne.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Atletik
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Intro (Overtager holdet i 2g)
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Basketball
Indhold
Kernestof:
Hej 2d. Lektie: Læs afsnit 12.1 og 12.2 i Yubio. Det forventes, at du kan forklare følgende:1. Fig. 12.5 (sekundreglerne)2. De vigtigste regler i Basketball.
Lektie: Se videoerne: Driblinger, Afleveringer, Skud og Lay up i afsnit 12.3 Øvelser i Yubio. Vi mødes omklædte i hallen.Mvh. Lars
Vi mødes omklædte i hallen.
Vi mødes omklædte i hallen. Læs godt op på reglerne til basketball i Yubio
Vi mødes omklædte i drengenes idrætsale. Medbring computer
Tulsa Women's Basketball Individual Drills
Basketball Drills - V Cut Shooting Drill
Basketball Drills - Setting Screens
Vi skal afslutte forløbet basketball. Lektie: Se de vedhæftede videoer igennem. Vi mødes omklædte i hallen. Medbring computer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Dancefitness/Aerobics
Indhold
Kernestof:
Vi mødes omklædte i hallen. Medbring computer
Tsunami - DVBBS & Borgeous - Combat Fitness Dance Video - Choreography
Læs: 35.1 Dancefits historie, 35.2 Brug af musikken
Eric Prydz – Call On Me (Official HD Video) [2004] | MINISTRY VAULTS
Lektie: Læs kapitel 34.1 Hvad er det? og 34.2 Opbygning af serier i Yubio. Vi mødes omklædte i hallen og du skal medbringe computer.
1988 Crystal Light National Aerobic Championship Opening
Samlet videoer til aerobic fra Yubio.docx
34.C1 (2020)
Lektie: Gennemse og træn koreografien fra sidste modul (se evt. det vedhæftede link) Vi mødes omklædte i hallen og du skal medbringe computer.
Samlede videoer stepaerobic fra Yubio.docx
34 C2
Træn den vedhæftede stepaerobickoreografi igennem 3 gange og forsøg at tælle den (Husk, at du godt kan træne koreografien SELVOM du ikke har et stepbræt. Medbring computer og vi mødes omklædte i hallen.
34.C3 (2020)
34.C4 (2020)
Stepaerobic koreografi Øvet.docx
Træn/lær de to vedhæftede videoer (3 gange). Husk at følge med i hvordan koreografierne er opbygget (se det vedhæftede dokument). Vi mødes omklædte i drengenes gymnastiksal og du skal medbringe computer.
Vi mødes omklædte i drengenes gymnastiksal. Husk, at vi skal stoppe før, da der er morgensamling. Derfor arbejder vi heller ikke videre med aerobics og Dancefitness.
Vi mødes i omklædte drengenes gymnastiksal. Medbring computer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Tema: Sundhed
Indhold
Kernestof:
Vi mødes omklædte i drengenes gymnastiksal. Medbring computer.
Læs afsnit 1.2 Er jeg sund?, 1.2.1 Arv og miljø, 1.2.2 KRAM, 1.2.3 Søvn og 1.2.4 Oplevet sundhed i Yubio. Vi mødes omklædte i drengenes idrætssal.
Lektie: Læs afsnit "1.2.5 Et forskruet kropsideal" i Yubio. Vi mødes omklædte i hallen (Og ALLE er reglementeret påklædt til at være aktiv - KOM NU).
Vi mødes omklædte i hallen
Disse to sportsgrene er de eneste, der med garanti gør dig sundere
Motionsfodbold gør mænd sundere
Lektie: Læs de to vedhæftede dokumenter. Vi mødes omklædte og du skal medbringe computer.
Vi mødes omklædt i drengenes gymnastiksal. Medbring computer
Du skal lave et træningsprogram til dig selv, der har en varighed på. ca. 40 minutter. Du skal selv gennemføre træningen i starten af modulet. Husk følgende krav skal opfyldes: Opvarmning (10 minutter) løbetræning (ca. 10 - 20 min.), Intervaltræning
Vi mødes omklædte i drengenes gymnastiksal. Medbring computer
Sofakartoffel eller superatlet: Se hvad der sker i din krop, hvis du ikke bevæger dig
Vi mødes omklædte i drengenes gymnastiksal
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Floorball (Boldbasis)
Indhold
Kernestof:
Læs den vedhæftede boganmeldelse af bogen "Gik Einstein til fitness". Vi mødes omklædte i hallen, hvor det praktisk står på floorball (HUSK SKO!!!).
Gik Einstein til fitness? | Jeppe Kyhne Knudsen, Troels W. Kjær | Politikens Forlag
Vi mødes omklædte i drengenes gymnastiksal. Vi skal afrunde forløbet sundhed. Medbring din computer.
Vi mødes omklædte i drengenes gymnastiksal. Medbring computer.
10.1 Historie, 10.2 Teori om boldspil
Lektie: Læs/genlæs Kap. 10.2 Teori om boldspil i Yubio og sæt lektien ift. spillet floorball. Vi mødes omklædte hallen.
Vi mødes omklædte i hallen, vi skal videre med floorballforløbet
Vi mødes omklædte i hallen. Lektie: Skim kap. 14 i Yubio (Specielt regler).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Badminton (Brush up fra 1g)
Indhold
Kernestof:
Vi mødes omklædte i hallen
Vi mødes omklædte i drengenes gymnastiksal.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Ultimate
Indhold
Kernestof:
Vi mødes omklædte på boldbanerne. Medbring eventuel en drikkedunk med vand.
Hej 3.d Lektie: 15.1 Ultimates historie, 15.2 Regler, ide & organisering og skim 15.3 Øvelser i Yubio. Vi mødes omklædte på sportspladsen. Mvh. Lars
Vi skal videre med spillet. Læs reglerne for ultimate godt igennem i Yubio kap. 15. Vi mødes omklædte på sportpladsen.
Vi mødes omklædte ved hallen. Lektie: Læs og se videoen til 15.C6 Vertical stack m.
Lektie: Genlæs og gense videoen til 15.C6 Vertical stack m. Læs dertil afsnit 10.2.1 Boldspilsfamilierne og 10.2.2 Taktikker. Vi mødes omklædte ved hallen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Gymnastik
Indhold
Kernestof:
Vi mødes omklædte i drengenes gymnastiksal og du skal medbringe computer.
Lektie: Øv dine sving fra sidste modul (se evt. videoerne 30.B1 Sving fra side til side, 30.B2 Fejesving. og 30.B3 Sidetræk i Yubio.) Find dertil 2 stykker musik (En langsom og en hurtig (Bpm)) som du synes passer til gymnastik. Vi mødes omklædte i
30.A2 (2020)
30.A3 (2020)
Lektie: Du skal øve din udarbejdet gå/hop-serie, samt din sving-serie fra sidste modul igennem. Vi mødes omklædte i drengenes gymnastiksal og du skal medbringe computer.
Vi mødes omklædte i drengenes gymnastiksal. Medbring computer.
Lektie: Læs kap. 30.3 Bevægelseskvaliteter i Yubio og reflekter over dynamikken i din egen serie - førte-, markerede- og svingende bevægelser. Det forventes, at du har konkrete eksempler fra din serie.Vi mødes omklædte i drengenes gymnastiksal og du
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Individuel træningsprojekt (ITP)
Indhold
Kernestof:
Vi mødes omklædte i drengenes gymnastiksal. Medbring din computer.
God start ITP skriftelig opgave.docx
Du skal se på din målsætning fra sidste modul, ud fra denne skal du give et realistisk bud på, hvor mange gange du skal træne på en uge og hvor lang tid du skal træne for at indfri målsætningen.Vi mødes omklædte i drengenes gymnastiksal og du skal me
Lav et kort udkast til en træningsplan (ugebasis) til dit individuelle træningsprogram. Sammenhold det med din individuelle målsætning og argumenter kort for, hvordan din træningsplan vil kunne indfri din målsætning (stikord)Vi mødes omklædte i dreng
Du skal gennemføre én af dine træningsdage i dette modul. Men inden du går i gang skal du kunne fremvise en træningsplan for din individuelle træning. Husk træningstiden er ca. 60 minutter effektiv og gymnastiksalene og styrketræningsrummet er til rå
Vi skal samle sammen på dit træningsprojekt, så læs dit træningsprogram grundigt igennem. Du skal medbringe computer, men du skal ikke være omklædt. Bemærk vi er i BI2
Lektie: Hvis du ikke nåede, at læse/skimme de nedenstående afsnit fra Yubio i forhold til dit individuelle træningsprojekt. 3.1 Superkompensation, 3.2 Arbejdets tre faser, 3.4 Aerob træning, 3.4.1 Kondital og udholdenhed, 3.4.2 Kontinuerlig træning,
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53213711130", "T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53213711130", "H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53213711130" }