Holdet 2022 id/vx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Lars Brinch Andersen
Hold 2022 id/vx (1vx id, 2vx id, 3vx id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Volleyball - Nordenskov
Titel 2 FS forløb 1
Titel 3 Les Lanciers
Titel 4 Crossfitness
Titel 5 Badminton
Titel 6 Dancefitness/Aerobics
Titel 7 Tema: Sundhed
Titel 8 Floorball
Titel 9 Ultimate
Titel 10 Basketball
Titel 11 Gymnastik
Titel 12 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Volleyball - Nordenskov

Eleverne skal modtage volleyballundervisning af Nordenskov Volleyball
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 FS forløb 1

Forløbet dækker over elevernes første forløb i faglig samspil. Heraf er der et introduktionsfokus samt et fokus på formalia, videnskabelige metoder, synopsis etc. Dette er beskrevet i elevernes FS-forløbsmappe.

Det idrætsfaglige indhold udgøres primært af:
- Yubio: Kapitel 1 Idræt og Sundhed
- Videnskab.dk: »Rystende«: 8 ud af 10 danske unge bevæger sig alt for lidt: https://videnskab.dk/krop-sundhed/rystende-8-ud-af-10-danske-unge-bevaeger-sig-alt-for-lidt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Les Lanciers

Formålet med forløbet i Les Lanciers (Færdighedsområdet: Musik og bevægelse) er, at den studerende tilegner sig rytmiske færdigheder og viden om sammenhængen mellem musik og bevægelse. Eksempelvis:

- Takt 1 & 2...
- Chasséskridt, frem, tilbage og til siden.
- Gå-stå
- Holdning (Herre og dame)

Da Les Lanciers danses i mange forskellige udgaver, tages der i undervisningen afsæt i den udgave af Les Lanciers, der danses på Varde Gymnasium (vedhæftet som pdf). Denne udgave, af Les
Lanciers er meget lig den, der er illustreret og behandlet i de studerendes grundbog Yubio. Selve undervisningen er har været delt op i sekvenser, således at basisfærdighederne som fx. chasséskridt og rotation blev øvet uden musik. De enkelte ture i Les Lanciers er splittet op, så de svære passager kunne øves uden musikkens temposætning.
Endvidere har der i forløbet været fokus på Les Lanciers historie som dans, hvor det særegne for Danmark er, at dansen i over 150 år er blevet danset. Og på den måde er et traditionel og kulturel indhold på bl.a. landets gymnasier og andre undervisningsinstitutioner.

Kernestoffet udgøres, ud over det vedhæftede materiale, af kapitlerne 31.1 og 31.2 i Yubio Idræt C+B
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Crossfitness

Forløbet crossfitness tilhørende færdighedsområdet nye og klassiske idrætter, har to formål. For det første skal eleverne kunne forstå essensen og træningsprincipperne bag disciplinen. Dette er eksempelvis, at eleverne selv opstiller WOD´s (med og uden udstyr) og tester dem af ud fra princippet AMRAP. For det andet har forløbet til formål at øge elevernes viden og forståelse for menneskets fysiologi og generel træningslære. Dette betyder, at det faglige indhold (udover Yubio kapitel 25 X-fit) inkluderer  kapitel 2 Menneskets fysiologi og kapitel 3 Træningslære.
Konkret betyder dette, at formålet for eleverne (udover det disciplinspecifikke) opnår viden om ATP, aerob/anaerob arbejde, knogler og led, anatomi/muskellære, koncentrisk, excentrisk og statisk (isometrisk) muskelarbejde, steady state, superkompensationsprincippet mv. Dette fysiologiske faglige indhold vil blive yderlig behandlet i senere forløb som fx styrketræning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Dancefitness/Aerobics

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer