Holdet 2022 EN/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Katrine Lauridsen Smaïl, Maria Dumas
Hold 2022 EN/b (1b EN, 2b EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 From Innocence to Experience
Titel 2 A Monster Calls
Titel 3 Climate Action
Titel 4 The American Dream
Titel 5 One-offs and revision
Titel 6 English as a Global Language
Titel 7 Ghost Boys (værklæsning)
Titel 8 Black Lives Matter
Titel 9 Sierra Leone
Titel 10 Northern Ireland
Titel 11 Revision

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 From Innocence to Experience

Fokus på temaet From Innocence to Experience – børn/teenagere som oplever modgang og deres reaktion på dette. Særligt fokus på kulturelle og samfundsmæssige aspekter involveret i overgangen fra barn/teenager til voksen herunder frigørelse, selvstændighed og skabelse af egen identitet. Desuden berøres forholdet mellem børn/unge og voksne samt børn/unge imellem, venskab og mobning, forældres kærlighed, ambitioner og forventninger samt en debat om, hvorvidt børn altid er umiddelbart uskyldige. Primær fokus på skønlitterær analyse og filmisk analyse.

Grammatik: Screening og ordklasser
Fokus på at kunne identificere de følgende ordklasser:
Substantiver, verber, adjektiver og adverbier

Kernestof:

“The Flowers” (1972), Alice Walker (short story)
“Stand by Me” (1986), Dir. Rob Reiner (film) - DVD
“Just Like That” (1987), Michael Richards (short story)
“Ponies” (2010), Kij Johnson (short story)
“A Bend in the Road” (2016), Dir. Rollo Wenlock (short film)
https://www.shortoftheweek.com/2016/08/25/a-bend-in-the-road/
Indhold
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 A Monster Calls

Formål:
Værklæsning

Indhold:
Som forlængelse af grundforløbet læses romanen 'A Monster Calls' at Patrick Ness (2011). Eleverne vil arbejde med skønlitterær analyse, hvor fokus vil være på personkarakteristik.

Materialer:
A Moster Calls - Patrick Ness (2011)

Grammatik:
Artikler
Verbets tider light (førnutid, førdatid, fremtid)

Omfang:
200 sider

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
My favourite book/film 28-11-2022
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Climate Action

Formål:
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
fiction og nonfictions tekster

Indhold:
Men forløbet ønskes der at give eleverne indsigt i subgenren CliFi. CliFi er en nyere subgenre af science fiction. Genren er en del af den store klimadebat og under forløbet vil FN’s verdensmål da også blive diskuteret i forhold til hvilken rolle litteraturen kan spille i at opnå de klimarelaterede mål. Der kigges på genretræk og hvordan denne interagerer med nutidens verden. Der arbejdes videre med litterær analyse, dog primært non-fictions analyse.

Materialer:
Foreword from Everything change, 2016 https://climateimagination.asu.edu/everything-change/
Al Gore: “An Inconvenient Sequel: Truth to Power” (2017), documentary, 1t 39 m.
Al Gore: transkriberet tale fra “An Inconvenient Sequel” (2017) speech,
Dr. Seuss "The Lorax" 1971
Cowley, Kelly, “Shrinking Sinking Land” 2016 fra Everything change


Suppelerende materialer:
Greta Thunberg: ”School strike for climate – save the world by changing the rules”

Grammatik:
Genitiv
Kongruens

Omfang: 58,2 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 The American Dream

The American Dream

Formål:
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA


Indhold:
Under forløbet vil eleverne arbejde med konceptet og ideologien: The American Dream. Konceptet belyses fra forskellige sider, som skal danne grundlaget for en debat/kritik. Forløbet har desuden til formål at give indblik i amerikansk historie og værdigrundlag.

Materialer:
E. Danticat, ’Aline’s Journey’ short story (2003) from K- Egebjerg, Texting (2003) Systime, short story, s. 12-17
R. Bradbury, ’I See You Never’ short story (1947) from J. Berntzen, Targets (2001/02) Gyldendal, short story, s. 154-157
Emma Lazarus, ’The New Colossus’ (1883), poem.
M. Mitchell, ’The New Girl’ (2001) from Texting, short story, s. 21-23
'The Pursuit of Happyness' - Gabriele Muccino (film) (2006)

Supplerende stof:
”What is the American Dream?” (2018), article, https://www.thebalance.com/what-is-the-american-dream-quotes-and-history-3306009
E. Fiedler ’American Beliefs and Values’ from America In Close-Up (1990) Longman,
‘A Melting Pot or A Sald Bowl’? (eget ark)

Grammatik:
verbets tider
udvidet tid
ordstilling

Omfang: ca. 28,4 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 One-offs and revision

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 English as a Global Language

English as a Global Language
2bf 2023-24


Formål:

Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til det engelske sprogs historie og spredning – det engelske sprogs status som verdenssprog (Lingua Franca) samt det engelske sprogs standard og sproglige varianter. For at forstå spredningen af det engelske sprog, kigger vi kort på det britiske imperies historie, og eleverne får således også indblik i forskellige kulturområder samt globale forhold.
Eleverne arbejder med forskellige genrer (lærerbøger, klummer, artikler, digte, tegnefilm, TV-shows og dokumentarer) og træner deres analytiske evner af disse. Desuden bliver elevernes kompetencer indenfor litteratursøgning, vidensindsamling og formidling trænet. Der bliver både arbejdet individuelt, i grupper samt klasseundervisning.


Kernestof:

“Why English?”

”English Around the World”, Targets s.13-17

The History of English in 10 minutes (video) (https://www.youtube.com/watch?v=H3r9bOkYW9s)

“Should English Be the World’s International Language?” via https://matadornetwork.com/bnt/should-english-be-the-worlds-international-language/

”The Ant-Eater” by Roald Dahl (fra Dirty Beasts, 1983) text and video: http://www.youtube.com/watch?v=S0QAq9CvUOM

”What does your accent say about you?” (R. Cauldwell, http://blog.britishcouncil.org/2o14/o6/og/what-does-your-accent-say- about-you/)

“The Future of the English Language” (McKenzie, 2006, British Council)
(i alt 14 sider)

Supplerende Stof:

Afraid of the Dark (comedy show med Trevor Noah), fra 10:00 til 25:00 via netflix.com  

“A tour of the British Isles in accents” (https://www.youtube.com/watch?v=-8mzWkuOxz8

(i alt 3 sider)

Total: 17 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,50 moduler
Dækker over: 6,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Black Lives Matter

Black Lives Matter
2bf EnB/A 2023-24

Formålet med dette forløb var, at eleverne udover at få en historisk indsigt i racisme i USA, også fik en forståelse for de racemæssige strukturelle uligheder, der præger det amerikanske samfund, og hvilken rolle systemisk racisme og racemæssig bias spiller i sorte menneskers liv i USA i det 21.århundrede. Forløbets særlige fokus var på græsrodsorganisationen Black Lives Matter samt deres raison d’etre; politimordene på sorte mænd. Både non-fiction og fiction tekster er læst, ligesom der er arbejdet med podcasts, TED-Talks, spillefilm og TV-serier. Eleverne har arbejdet individuelt, parvis samt i grupper. De har både deltaget i klassediskussioner ligesom de har fremlagt egen viden baseret på selvstændig online research.

Som en del af dette emne vil eleverne kunne perspektivere til deres værklæsning: Ghost Boys (Jewel Parker Rhodes, 2018)


Kernestof:

“Strange Fruit: Voices of a Lynching” episode from the podcast series Radio Diaries http://www.radiodiaries.org/strange-fruit-voices-of-a-lynching/

“Strange Fruit”, lyrics and music by Abel Meerpool, 1937 - performed by Billie Holiday, 1959

“History of the Civil Rights Movement”, Watch Mojo, 2011, https://www.youtube.com/watch?v=URxwe6LPvkM

“Fuck tha Police”, lyrics and music by N.W.A., 1988

“Getting killed by police is a leading cause of death for young black men in America” (A.Khan, 2019, Los Angeles Times via http://latimes.com/science/story/2019-08-15/police-shootings-are-a-leading-cause-of-death-for-black-men   

Video on the Black Lives Matter Movement (BLM) via Channel 4 News
https://www.youtube.com/watch?v=YG8GjlLbbvs

James Baldwin on the American Dream via https://www.facebook.com/theguardian/videos/660255464162220/

Excerpts from the novel Dear Martin (N. Stone, 2017, novel)

Represent! It’s a Bird (C. Cooper, DC Comics, 2020, graphic novel)
“How to deconstruct racism, one headline at a time” (B. Thurston, 2019, TED Talk, via https://www.ted.com/talks/baratunde_thurston_how_to_deconstruct_racism_one_headline_at_a_time)

“Chapter 2” of The Hate U Give (A. Thomas, 2017, novel)

The Hate U Give (G. Tillman, Jr., 2018, film)

Two Distant Strangers (T. Free and M.D. Roe, 2020)

(57 sider)

Supplerende stof:

Vox Explains “Race Is a Social Construct”
https://www.youtube.com/watch?v=VnfKgffCZ7U

“The War on Drugs Is an Epic Fail”, by Jay Z (Shawn Carter) and Molly Crabapple via New York Times, 2016

“Systemic Racism Explained”, Act.tv, https://www.youtube.com/watch?v=YrHIQIO_bdQ&t=1s, 2020


(7 sider)

Total: 64 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Sierra Leone

Sierra Leone
2bf EnB/A 2023-24

Beskrivelse:

Formålet med forløbet var, at eleverne fik kendskab til et andet engelsktalende lands historie, samfund og kultur. Derudover repeterede vi viden om English as a Global Language samt det britiske imperies historie og indflydelse. I forbindelse med Sierra Leones historie havde vi særligt fokus på borgerkrigen mellem 1991-2002 samt bloddiamanter og børnesoldaters rolle i denne. Eleverne arbejdede med forskellige genrer og trænede deres analytiske evner indenfor disse. Desuden blev elevernes kompetencer indenfor litteratursøgning, vidensindsamling og formidling trænet.

Kernestof:

“You Speak Good English” (2013), B. Yahwon, via http://africaisdonesuffering.com/2013/10/you-speak-good-english-2/
“Diamonds From Sierra Leone (Remix)” (2005), K. West, Late Registration, ROC

“Prologue” – excerpt, (2002), G. Campbell, Blood Diamonds, Basic Books

Blood Diamond, (2006), dir. E. Zwick, Warner Bros.

“Ishmael Beah: Boy Soldier of Sierra Leone”, (2012), CBS via https://www.youtube.com/watch?v=d5zWTOxKGWs

“Chapter 13 & 14”, (2007), I. Beah, A Long Way Gone, Sarah Crichton Books

“The Survivor in the Soap”, (2013), Bones, FOX

“The Danger of a Single Story”, (2009), C. Adichie, TED.com

“‘We Must Invest in Young People,’ PJ Cole Tells Commonwealth”, (2015), AH Fackie and PJ Cole, Sierra Express Media, (March 17, 2015) via  http://sierraexpressmedia.com/?p=73252

“Not sorry for helping make English Africa’s lingua franca” (2018), M. George, The Guardian, https://www.theguardian.com/education/2018/aug/01/im-not-sorry-for-helping-make-english-africas-lingua-franca

(i alt 55 sider)

Supplerende stof:

“Good English”, (2014), Tawona Sithole

“Jeg ville fortælle (endnu) en håbefuld historie om en ung premierminister i Afrika. Men så kom
virkeligheden i vejen. Hvor mange nuancer kan du overskue at høre?” - af Jakob Silas Lund, Zetland, 2024

(i alt 7 sider)

Total: 62 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Northern Ireland

Northern Ireland
2bf 2023-24


Beskrivelse:

Formål: Det var formålet, at eleverne, med udgangspunkt i historien om det britiske imperium, fik indsigt i baggrunden for konflikten i Nordirland og de menneskelige konsekvenser af de historiske, religiøse, politiske og kulturelle omstændigheder. Forløbet havde særligt fokus på konfliktens højdepunkt fra 1970erne til vedtagelsen af The Good Friday Agreement i 1998, men der blev også kigget kort på situationen i Nordirland i dag samt trukket linjer til mulige konsekvenser for regionen i forbindelse med Brexit.
Vi arbejdede både med non-fiction og fiction tekster – taler, sangtekster, film, nyhedsklip, noveller, uddrag fra bøger, artikler, TV-serier, etc. og elevernes analysefærdigheder blev trænet med særligt fokus på at nå de højeste taksonomiske niveauer og udvikle elevernes engagement og evne til at læse kritisk. Der var bl.a. lærerstyret klasseundervisning, elevstyrede klassediskussioner, gruppearbejde, individuel fordybelsestid og pararbejde som nogle af arbejdsformerne.


Kernestof:

Historical and Political Background on Northern Ireland -  A Brief Outline (The Lift, pp.110-112)

Northern Ireland: A brief background to the conflict – FAQs about Northern Ireland (from Passage)

Sunday Bloody Sunday (U2, 1983)

David Cameron’s apology for Bloody Sunday via http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/
northernireland/7830220/Bloody-Sunday-Inquiry-David-Camerons-statement-in-full.html   

The Making of a Provisional by Owen Bowcott (The Lift, pp.125-129)

Father and Son by Bernard MacLaverty (The Lift, pp.113-116)

’71 (dir. Y. Demange, 2014, film)

Excerpt from the true crime book Say Nothing: A True Story of Murder and Memory in Northern Ireland, P.R. Keefe (2018)

“Walking the Dog” (1994) by Bernard MacLaverty

“Episode One” (2018) S01E01 of Derry Girls (M. Lennox/L. McGee)

“Across the Barricade” (2019) S02E01 of Derry Girls (M. Lennox/L. McGee)
”Will Brexit spell the end of English as an official EU language?” (J. Setter, The Guardian, 2019), via https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/dec/27/brexit-end-english-official-eu-language-uk-brussels

”Growing up in the Troubles: 'I remember showing a plastic bullet to my Mum to excuse my lateness'” (S. Armstrong, The Journal, 2018) via https://www.thejournal.ie/readme/derry-girl-northern-ireland-troubles-3855519-Feb2018/


(70,5 sider)

Supplerende stof:


Timelines.tv: Plantations in Ireland (http://timelines.tv/index.php?t=2&e=2) and Easter Rising (http://timelines.tv/index.php?t=2&e=9)  

Religious divide in Northern Ireland today: http://www.youtube.com/watch?v=j48XwoTeFC4

The paramilitaries who live on in Northern Ireland (Channel 4 News, July 2018) https://www.youtube.com/watch?v=007TDWbv4zk

In Peace Apart – Teaching Divided Histories: https://www.theguardian.com/film/2014/dec/14/across-divide-northern-ireland-film

(9 sider)

Total: 79,5 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,50 moduler
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Revision

Revision – 2f enB 2023-24

I dette forløb repeterede vi vores tre eksamensemner (Black Lives Matter, Sierra Leone, Northern Ireland). Vi havde særligt fokus på sprogproduktion samt at træne elevernes generelle analysefærdigheder. Teksterne, som er blevet læst, er tilføjet de respektive forløb.

Følgende online hjælpemidler er blevet brugt i undervisningen og er tilladte til den mundtlige eksamen i engelsk:

www.ordbogen.com

https://www.merriam-webster.com/

http://thesaurus.com

https://www.dictionary.com/

https://minlaering.dk/

https://abc.ordbogen.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer