Titel
13
|
Gender Norms in the Victorian Era
Gender Norms in the Victorian Era
3bd EN 2024-25
Formål:
Formålet med forløbet var, at eleverne fik indsigt i det britiske samfund i den Victorianske æra med særligt fokus på Victorianske kønsroller. Dertil kom en forståelse for den litterære periode og dens karakteristikker i forbindelse med beskrivelser af, og opgør med, datidens kønsroller. Begreber som ”the angel of the house”, ”a fallen woman”, “the Victorian gentleman” vs ”the Byronic Hero”, og “the other Victorians” er blevet udforsket og anvendt på tekster fra perioden. Eleverne har trænet deres evner til at gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i engelsksprogede tekster og derved opnået større færdigheder i deres analyse- og fortolkningsevner samt øvet at se tekster i et litteraturhistorisk, kulturelt og samfundsmæssigt perspektiv.
Indhold:
– det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning, samt idiomatik, ordforråd og orddannelse, intonation og udtale
– principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
– standardsprog og variation
– tekstanalytiske begreber
– et udvalg af litterære tekster fra en specifik periode; den Victorianske æra
– væsentlige strømninger i britisk litteraturhistorie og væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien i perioden 1837-1901
Kernestof:
BookWisdom, (2022), “Tess of the D'Urbervilles, by Thomas Hardy, an animated summary” via https://www.youtube.com/watch?v=060dCRLNm4Q
Bronte, C. (1847), excerpts (chapters 12 and 26) from Jane Eyre
Byrne, C., (2013), “Tess of the d’Urbervilles and the Fallen Woman in Victorian England” via http://conorbyrnex.blogspot.com/2013/08/tess-of-durbervilles-fallen-woman-in.html
Cambridge Arts Theatre, “How to be a ‘proper’ Victorian lady” via https://www.cambridgeartstheatre.com/news/how-be-proper-victorian-lady-10-ridiculous-rules-women-1800s
E.E.R., (1877), “The New Year’s Rose”, The Young Ladies’ Journal, vol.13, issue 664, p.75 via https://vsfp.byu.edu/index.php/title/the-new-years-rose/
Fukunaga, C., (2011), Jane Eyre, BBC Films
Hardy, T., (1891), excerpt from Tess of the D’Urbervilles (“The Girl in the Pink Cotton Jacket” and “It Is Stonehenge”from Fields of Vision)
K.H., (1877), “The Scarlet Jacket”, The Young Ladies’ Journal, vol.13, issue 665, p.94 via https://vsfp.byu.edu/index.php/title/the-scarlet-jacket/
Mr. Will, (2015), “Victorian Era - An Introduction”, video via https://www.youtube.com/watch?v=kgHGYyeYLlI
Newman, H., (1893), “The Story of an Hour”, The Idler, vol.3, issue 3, pp.330-335 via https://vsfp.byu.edu/index.php/title/the-story-of-an-hour/
Newman, J., (1852), “The Ideal Victorian Gentleman” from The Idea of a University
Patmore, C. (1854), excerpts (Part I, Book I, Canto II: I.25–I.44 and Part I, Book I, Canto IX: I.1–I.12) from The Angel in the House
Shona Parker, (2020), “Gender roles in the Victorian Era”, Back in the day of, https://backinthedayof.co.uk/gender-roles-in-the-victorian-era
The School of Life, (2022), “The Downfall of Oscar Wilde” via https://www.youtube.com/watch?v=HZoUlMrWuCU
Weekes, P. (2020), “The Byronic Hero: Isn’t It Byronic?”, It’s Lit/PBS, via https://www.youtube.com/watch?v=t4wNZDIH8d8
Østergaard, T., “The Victorian Age”, The English Handbook, Systime
49 sider
Supplerende stof:
Handout about Foucault on biopolitics and the History of Sexuality
“Writers’ Gallery Thomas Hardy”, Fields of Vision
“Writers’ Gallery The Brönte Sisters”, Fields of Vision
3 sider
I alt: 52 sider
|