Holdet 2022 EN/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Maria Dumas
Hold 2022 EN/d (1d EN, 2d EN, 3bd EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 From Innocence to Experience (grundforløb)
Titel 2 Conspiracy Theories
Titel 3 The American Dream
Titel 4 English as a Global Language
Titel 5 Ghost Boys (værklæsning)
Titel 6 Latinx in the U.S.
Titel 7 Dystopia
Titel 8 Northern Ireland
Titel 9 American Government and Politics
Titel 10 South Africa
Titel 11 Modernism - the United States in the 1920s and 30s
Titel 12 Shakespeare (Macbeth)
Titel 13 Gender Norms in the Victorian Era
Titel 14 Evil
Titel 15 Revision

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 From Innocence to Experience (grundforløb)

From Innocence to Experience
(2022-23)

Fokus på temaet From Innocence to Experience – børn/teenagere som oplever modgang og deres reaktion på dette. Særligt fokus på kulturelle og samfundsmæssige aspekter involveret i overgangen fra barn/teenager til voksen herunder frigørelse, selvstændighed og skabelse af egen identitet. Desuden berøres forholdet mellem børn/unge og voksne samt børn/unge imellem, venskab og mobning, forældres kærlighed, ambitioner og forventninger samt en debat om, hvorvidt børn altid er umiddelbart uskyldige. Primær fokus på skønlitterær analyse og filmisk analyse.

Grammatik: Screening og ordklasser
Fokus på at kunne identificere de følgende ordklasser:
Substantiver, verber, adjektiver og adverbier

Kernestof:

“The Flowers” (1972), Alice Walker (short story)

“Stand by Me” (1986), Dir. Rob Reiner (film) - DVD

“Ponies” (2010), Kij Johnson (short story)

“Just Like That” (1987), Michael Richards (short story)

“A Bend in the Road” (2016), Dir. Rollo Wenlock (short film)
https://www.shortoftheweek.com/2016/08/25/a-bend-in-the-road/



I alt 22 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Conspiracy Theories

Conspiracy Theories
1d 2022-23

Formål:
Formålet med forløbet var at træne non-fiction analysemetoder i forbindelse med et aktuelt globalt emne. Udover at arbejde med USA i en historisk og politisk kontekst (præ- og post-Trump og post-Covid), så har vi også arbejdet med sociologiske og psykologiske teorier om forskellige fællesskaber og tilhørsforhold. Udover at analysere artikler samt se og arbejde med dokumentarfilm individuelt og i grupper, så har eleverne også undersøgt selvvalgte konspirationsteorier, som de har præsenteret for klassen.

Kernestof:

”Why Do People Believe in Conspiracy Theories? Who believes in conspiracy theories—and why” (2014), M. Shermer, Scientific American,
https://www.scientificamerican.com/article/why-do-people-believe-in-conspiracy-theories/

“Why We Are All Attracted to Conspiracy Theories”, (2021), R. Sprenger, et al., The Guardian, https://www.theguardian.com/uk-news/video/2021/mar/10/why-we-are-all-attracted-to-conspiracy-theories-video?fbclid=IwAR0uzQul05XfLrYBsZRUivhx DUoTFCxlfFURmaRLJRB2WqBhL-Xtp-uB9Pw

“The Conspiracy Chart”, (2021), A. Richards, https://conspiracychart.com/

“I talk to the creator of the Conspiracy Chart” (2020), D. Farrier, https://www.webworm.co/p/i-talk-to-the-creator-of-the-conspiracy

“‘I feel like I’ve lost him’: The families torn apart by conspiracy theories”(2021), L. Nordstrom, France24.com, https://www.france24.com/en/europe/20211001-i-feel-like-i-ve-lost-him-families-torn-apart-by-conspiracy-theories

“Trump, QAnon and The Return of Magic” (2020), K. Ferguson, https://www.youtube.com/watch?v=Ca2DSsuE7jI

Behind the Curve (2018), D. J. Clark

Birds Aren’t Real (2012), N. Sales, https://www.youtube.com/watch?v=ScnXkyXqxz8

The Truth Behind Birds Aren’t Real? (2021), M. Wertheimer, Vice,
https://www.youtube.com/watch?v=JK1dXuMEpT0


35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 The American Dream

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 English as a Global Language

English as a Global Language
2d 2023-24


Formål:

Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til det engelske sprogs historie og spredning – det engelske sprogs status som verdenssprog (Lingua Franca) samt det engelske sprogs standard og sproglige varianter. For at forstå spredningen af det engelske sprog, kigger vi kort på det britiske imperies historie, og eleverne får således også indblik i forskellige kulturområder samt globale forhold.
Eleverne arbejder med forskellige genrer (lærerbøger, klummer, artikler, digte, tegnefilm, TV-shows og dokumentarer) og træner deres analytiske evner af disse. Desuden bliver elevernes kompetencer indenfor litteratursøgning, vidensindsamling og formidling trænet. Der bliver både arbejdet individuelt, i grupper samt klasseundervisning.


Kernestof:

“Why English?”

”English Around the World”, Targets s.13-17

The History of English in 10 minutes (video) (https://www.youtube.com/watch?v=H3r9bOkYW9s)

“Should English Be the World’s International Language?” via https://matadornetwork.com/bnt/should-english-be-the-worlds-international-language/

”The Ant-Eater” by Roald Dahl (fra Dirty Beasts, 1983) text and video: http://www.youtube.com/watch?v=S0QAq9CvUOM

”What does your accent say about you?” (R. Cauldwell, http://blog.britishcouncil.org/2o14/o6/og/what-does-your-accent-say- about-you/)

“The Future of the English Language” (McKenzie, 2006, British Council)
(i alt 14 sider)

Supplerende Stof:

Afraid of the Dark (comedy show med Trevor Noah), fra 10:00 til 25:00 via netflix.com  

“A tour of the British Isles in accents” (https://www.youtube.com/watch?v=-8mzWkuOxz8

(i alt 3 sider)

Total: 17 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ghost Boys (værklæsning)

Som opfølgning på forløbet Black Lives Matter sidste år har klassen læst romanen Ghost Boys (2018) af Jewell Parker Rhodes. I den forbindelse er der blevet snakket om udfordringerne og faren ved at være en ung sort mand (eller dreng) i USA samt bevægelsen Black Lives Matter og police brutality i USA. Forløbet blev undervist af IA, som var vikar for klassen i denne periode.

120 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Latinx in the U.S.

Latinx in the U.S.
2d enA (2023-24)

Formålet med dette forløb er, at eleverne får en indsigt i livet som Latinx i USA, og de udfordringer, som ofte opleves af dette store amerikanske mindretal.
Gennem diverse non-fiction tekster (artikler, comics, TED-talks, youtube-videoer, etc.) samt fiktive tekster (spillefilm, novelle) og med særlig fokus på keywords som immigration (push/pull faktorer) og identitet, gøres det tydeligt, at Latinxerne er en vigtig nøgle til at forstå USA's samfund i dag samt landets historiske, politiske, sociale og kulturelle udvikling.  


Kernestof:

In the Heights (J.M. Chu, 2021) - film

”The emergence of Hispanic, Latino and Latinx” (L. Mora et al, 2020, Pew Research) via
https://www.pewresearch.org/hispanic/2020/08/11/about-one-in-four-u-s-hispanics-have-heard-of-latinx-but-just-3-use-it/ - article

“You Say Latino” (T. Blas, 2015, Vox.com) via https://www.vox.com/2015/8/19/9173457/hispanic-latino-comic?fbclid=IwAR2UFPsLxa4bZIsfxZA_aQn7WFs3NN81NAKvXZbRIeba9K8vu69obtKbwkg - comic

“You Say Latinx” (T. Blas, 2019, Vox.com) via https://www.vox.com/the-highlight/2019/10/15/20914347/latin-latina-latino-latinx-means - comic

“What’s With the X in Latinx?” (#TheKatCall, 2017, mitú) via https://www.youtube.com/watch?v=Tk10RAlqsMo - video

“Latino Identity and Presence Across the United States” (K. Martinez-Gugerli, 2018, Panoramas) via https://www.panoramas.pitt.edu/health-and-society/latino-identity-and-presence-across-united-states - article


I alt 55 sider

Supplerende stof:

Latinos: USA’s store mindretal (N. Boel, 2020) - de første tre kapitler s.8-79

America Ferrera ”My Identity is a Superpower - not an obstacle” - TED talk 2019

Larry Fondation, “Deportation at breakfast”, 1991 - short story

I alt 40 sider
Total: 95 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dystopia

Dystopia
EngA
2d 2023-24

Formålet med forløbet var at introducere eleverne til en af de mest populære litterære genrer; dyslit (dystopian literature) samt at kigge på oprindelsen af denne genre. Vi startede i det, for eleverne, kendte (populære YA dyslit romaner (film)), og derefter blev eleverne introduceret for en ældre tekst og klassiker indenfor genren.
Materialet består af nyere tekster (noveller, artikler, youtube-videoer, romanuddrag, film, TV-serier) samt en tekst fra andre perioder (romanuddrag). Teorier om utopi og dystopi samt artikler om emnet læses også, men der vil hovedsageligt være fokus på fiktionsanalyse og træning af elevernes evner indenfor dette område. Eleverne arbejde individuelt, i par og i grupper, ligesom der også var både lærerstyret og elevaktiveret klasseundervisning som en del af forløbet. Eleverne arbejdede også individuelt med en selvvalgt dystopisk film, som de analyserede med særligt fokus på filmiske virkemidler, og derefter præsenterede for klassekammerater i matrixgrupper.

Kernestof:

Dystopias: Definition and Characteristics (www.readwritethink.org)

Teenage Wastelands: How Dystopian YA Became Publishing’s Next Big Thing (S. Westerfeld, 2011, www.tor.com)

Introduction to YA Dyslit (T. Windling, 2013, excerpt from After)

“Chapter 1” from The Hunger Games (S. Collins, 2008, excerpt from novel)

Excerpt from More Than This (P. Ness, 2013, excerpt from novel)

Excerpt from Brave New World (A. Huxley, 1932, excerpt from novel)

“Pilot”, (episode 1, season 1, Brave New World, G. Morrison et al, 2020, TV-series)

“A Look Inside China’s Social Credit System”, NBC News Now, https://www.youtube.com/watch?v=0cGB8dCDf3c (News clip, June 5, 2019)

“Nosedive”, (episode 1, season 3, Black Mirror, C. Brooker, 2016, TV-series)

(36 sider)

Supplerende stof:

Is it Dystopia? Flowchart (E. Bowman, 2011, www.embowman.com)

Selvvalgte film: The Hunger Games (G. Ross, 2012), The Maze Runner (W. Bell, 2014), The Dark Knight (C.Nolan, 2008), Bird Box (S.Bier, 2018 ), Dune (D. Villeneuve, 2021), Wall-E (A. Stanton, 2008)

(15 sider)

I alt 51 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Northern Ireland

Northern Ireland
2d 2023-24


Beskrivelse:

Formål: Det var formålet med dette miniforløb, at eleverne, med udgangspunkt i historien om det britiske imperium, fik indsigt i baggrunden for konflikten i Nordirland og de menneskelige konsekvenser af de historiske, religiøse, politiske og kulturelle omstændigheder. Forløbet havde særligt fokus på konfliktens højdepunkt fra 1970erne til vedtagelsen af The Good Friday Agreement i 1998.
Vi arbejdede både med non-fiction og fiction tekster – taler, sangtekster og nyhedsklip. Der var hovedsageligt lærerstyret klasseundervisning, men også gruppearbejde, individuel fordybelsestid og pararbejde som nogle af arbejdsformerne.


Kernestof:

Historical and Political Background on Northern Ireland -  A Brief Outline (The Lift, pp.110-112)

Northern Ireland: A brief background to the conflict – FAQs about Northern Ireland (from Passage)

Sunday Bloody Sunday (U2, 1983)

David Cameron’s apology for Bloody Sunday via http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/
northernireland/7830220/Bloody-Sunday-Inquiry-David-Camerons-statement-in-full.html    

Timelines.tv: Plantations in Ireland (http://timelines.tv/index.php?t=2&e=2) and Easter Rising (http://timelines.tv/index.php?t=2&e=9)  

Religious divide in Northern Ireland today: http://www.youtube.com/watch?v=j48XwoTeFC4


12 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 American Government and Politics

American Government and Politics
3bd 2024-25

Introduktion til det amerikanske politiske system med fokus på magtens tredeling, ”checks and balances” og opbygningen og indholdet af the Constitution of the United States samt The Bill of Rights. Desuden er eleverne blevet introduceret for det amerikanske valgsystem ligesom eleverne har arbejdet i grupper med at kreere præsentationer af de to præsidentkandidater + de to vicepræsidentkandidater og deres politiske ståsteder.

The American Political System, The Sky’s the Limit, by Bitten Arildsen, et al., 1984

The Bill of Rights via https://billofrightsinstitute.org/primary-sources/bill-of-rights

“Why wasn’t the Bill of Rights originally in the US Constitution?”, Ted Ed, 2016 https://www.youtube.com/watch?v=aMCDikASE4o

“The Bill of Rights, feat. Adam Lambert”, We The People, Netflix, 2021 via https://www.youtube.com/watch?v=Xq4x84xUdpg

The Election of the American President, American Issues, Helle Birk, 2008

I alt 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 South Africa

South Africa
3bd 2024-25

Formål:

Formålet med forløbet er, at eleverne får indsigt i Sydafrikas historie med fokus på Apartheid og anti-Apartheid. Eleverne opnår viden om Nelson Mandelas politiske og kulturelle betydning for Sydafrika og resten af verden. Derudover får elevernes også kendskab til nogle af de sydafrikanske forfattere, der skildrer sociale og politiske problemer i Sydafrika, især under Apartheid. Som en del af forløbet deltog holdet også i et oplæg med sydafrikanske Carl Davis, som fortalte om sin opvækst som ”coloured” under Apartheid.

Indhold:

– det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
– idiomatik, ordforråd og orddannelse
- intonation og udtale
– principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
– standardsprog og variation
– tekstanalytiske begreber
– et udvalg af litterære tekster fra et andet engelsktalende land
– væsentlige strømninger i sydafrikansk litteratur: anti-Apartheid litteratur
– væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Sydafrika under Apartheid


Kernestof:

Key Legislation in The Formation of Apartheid - I kan læse om lovene i jeres egen præsentationer om Apartheid Laws i South Africa mappen på Lectio.

Biko (Peter Gabriel, 1980, lyrics)

Long Walk to Freedom (Nelson Mandela, 1994/1996, excerpts from autobiography)

Anti-Apartheid Literature (http://www.enotes.com/topics/anti-apartheid-literature)

Penelope (Ahmed Essop, 1990, short story)

Al Wat Kind Is (Ingrid Fiske, 1988, poem)

The Moment Before the Gun Went Off (Nadine Gordimer, via http://ndla.no/en/node/3555, short story)

Ah, Woe is Me (Nadine Gordimer, short story)

Interview with Nadine Gordimer (video clip via http://www.youtube.com/watch?v=VWcxSsd8N2M)  

Mandela: Long Walk to Freedom, (2013, Dir. J. Chadwick, film)

BBC Nelson Mandela Obituary (video clip via https://www.youtube.com/watch?v=Tsh1K1A_57I)  

60 Minutes with Trevor Noah, https://www.youtube.com/watch?v=8_gyL3o6dIs

“Trevor Chats with His Grandma About Apartheid and Tours Her Home, ‘MTV Cribs’-Style” (2019), The Daily Show, https://www.youtube.com/watch?v=1s5iz6ml-qA&t=1s

Charlize Theron Reflects On Growing Up In South Africa During The Apartheid Era, Fresh Air https://www.npr.org/2020/07/17/891848562/charlize-theron-reflects-on-growing-up-in-south-africa-during-the-apartheid-era

“What Life Was Like In South Africa During Apartheid” (2013), M. Faul, Business Insider

“City Lovers” (1975), by Nadine Gordimer, in The New Yorker

“You Speak Good English” (2013), B. Yahwon, via http://africaisdonesuffering.com/2013/10/you-speak-good-english-2/

I alt: 58 sider


Supplerende stof:

The Freedom Charter (https://www.anc1912.org.za/the-freedom-charter-2/)  

“History Summarized:  South Africa”
https://www.youtube.com/watch?v=Z_72a0J25cI

Apartheid History Timeline
http://www.huffingtonpost.com/2013/12/05/apartheid-history-timeline-nelson-mandela-death-dies-dead_n_3424291.html#slide=2397596

BBC South Africa Profile (w/timeline) (via http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-14094760)  

Apartheid 46 years in 90 seconds, BBC News
https://www.youtube.com/watch?v=2f2k6iDFCL4

Biko – music video (via https://www.youtube.com/watch?v=MgM-1r0X5Zc)  

Free Nelson Mandela – music video (via https://www.youtube.com/watch?v=AgcTvoWjZJU)  

News report on the Sharpeville Massacre (video clip via https://www.youtube.com/watch?v=4GksGDLiucU )

Michael Buerk on life in Apartheid South Africa, BBC NEWSNIGHT
https://www.youtube.com/watch?v=3ZsUWU-tMPg

“Not sorry for helping make English Africa’s lingua franca” (2018), M. George, The Guardian, https://www.theguardian.com/education/2018/aug/01/im-not-sorry-for-helping-make-english-africas-lingua-franca

I alt: 12 sider

Samlet: 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Modernism - the United States in the 1920s and 30s

Modernism: The USA in the 1920s and 1930s
3bd EN (2024-25)


Formål:

Det var formålet med undervisningen i dette forløb,

- at eleverne opnåede viden om amerikanske samfundsforhold, historie og kultur i perioden (1920erne/1930erne) samt anvendte denne nyerhvervede grundviden på udvalgte tekster
- at eleverne øgede deres ordforråd samt deres mundtlige engelsk
- at eleverne trænede deres evner til at gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i engelsksprogede tekster
- at eleverne opnåede større færdigheder i deres analyse- og fortolkningsevner
- at eleverne øvede at se tekster i et litteraturhistorisk, kulturelt og samfundsmæssigt perspektiv


Indhold:


– det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning

– idiomatik, ordforråd og orddannelse

- intonation og udtale

– principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng

– standardsprog og variation

– tekstanalytiske begreber

– et udvalg af litterære tekster fra en specifik periode; modernismen

– væsentlige strømninger i amerikansk litteraturhistorie

– væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA i 1920erne og 30erne.







Kernestof:

The Roaring 20s Documentary - World History Project (T. Bolles, 2016)
https://www.youtube.com/watch?v=ud_xU3wit-8

A short biography of F. Scott Fitzgerald (Fields of Vision)

“Day Off from Love” (written in 1935-36, F. Scott Fitzgerald, 2017, I’d Die for You and Other Lost Stories, short story)

Chapter 3 + 9 of The Great Gatsby (F. Scott Fitzgerald, 1925, excerpt from novel)

The Great Gatsby (2013, Dir. Baz Luhrmann, film)

Riding the Rails (1997, PBS documentary)

The Great Depression (http://www.pbs.org/wgbh/americanexperience/features/general-article/dustbowl-great-depression/, article)

Writer’s Gallery: John Steinbeck (Fields of Vision)

“The Ghost of Tom Joad” (Bruce Springsteen, 1995, lyrics)

Of Mice and Men (John Steinbeck, 1937, novel)

“Breakfast” (John Steinbeck, 1938, short story)

The Ballad of Hollis Brown (Bob Dylan, 1964, lyrics)

I alt 133 sider

Supplerende stof:

Kapitlet “American Modernism” The English Handbook (Østergaard, 2017)

“The Ballad of Hollis Brown” (Rise Against music video for Amnesty International, 2012)

I alt 4 sider

Total: 137 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Shakespeare (Macbeth)

Shakespeare (Macbeth)
3bd EN 2024-25

Formål:

Det er formålet med undervisningen i dette forløb, at eleverne:

- opnår viden om Shakespeares samtid og skuespil samt anvender denne nyerhvervede grundviden på udvalgte scener af Macbeth
- opnår større færdigheder i deres analyse- og fortolkningsevner
- øver at se tekster i et litteraturhistorisk, kulturelt og samfundsmæssigt perspektiv
- opnår viden om en periodes stil- og genretræk (elizabethansk skuespil, Shakespeares tragedier)

Indhold:

– det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
– idiomatik, ordforråd og orddannelse
- intonation og udtale
– principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng - og tekstanalytiske begreber
– væsentlige aspekter i forhold til Shakespeare
– væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien i 1600-tallet

Kernestof:

Chapter 1 and Chapter 3 (Shakespeare – Lives and Works, 2012, O.J. Lund)

Macbeth Act I, sc.5, ll.1-70 (William Shakespeare, excerpt from play)

Macbeth Act 3, sc.4 (William Shakespeare, excerpt from play)

Shakespeare’s World (Timelines.tv, http://timelines.tv/index.php?t=0&e=8 )

Why should you read "Macbeth"? (TED-Ed, 2017, B. Pelsue, https://www.youtube.com/watch?v=rD5goS69LT4)  

Justin Kurzel, “Macbeth”, 2015 (film version of the play)

(38 sider)


Supplerende stof:

Chapter 2 (Shakespeare – Lives and Works, 2012, O.J. Lund)

Chapter 6 (Shakespeare – Lives and Works, 2012, O.J. Lund)

Hip-Hop & Shakespeare  (TEDx talk via https://www.youtube.com/watch?v=DSbtkLA3GrY )

Illustrated Children’s version of Macbeth as well as various SparkNotes videos about Macbeth.

“Welcome Back”-scene from season 2 of House of Cards (2013) via https://www.youtube.com/watch?v=UI1ZGwg7aTM


(11 sider)

Total: 49 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Gender Norms in the Victorian Era

Gender Norms in the Victorian Era
3bd EN 2024-25


Formål:

Formålet med forløbet var, at eleverne fik indsigt i det britiske samfund i den Victorianske æra med særligt fokus på Victorianske kønsroller. Dertil kom en forståelse for den litterære periode og dens karakteristikker i forbindelse med beskrivelser af, og opgør med, datidens kønsroller. Begreber som ”the angel of the house”, ”a fallen woman”, “the Victorian gentleman” vs ”the Byronic Hero”, og “the other Victorians” er blevet udforsket og anvendt på tekster fra perioden. Eleverne har trænet deres evner til at gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i engelsksprogede tekster og derved opnået større færdigheder i deres analyse- og fortolkningsevner samt øvet at se tekster i et litteraturhistorisk, kulturelt og samfundsmæssigt perspektiv.

Indhold:

– det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning, samt idiomatik, ordforråd og orddannelse, intonation og udtale

– principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng

– standardsprog og variation

– tekstanalytiske begreber

– et udvalg af litterære tekster fra en specifik periode; den Victorianske æra

– væsentlige strømninger i britisk litteraturhistorie og væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien i perioden 1837-1901


Kernestof:

BookWisdom, (2022), “Tess of the D'Urbervilles, by Thomas Hardy, an animated summary” via https://www.youtube.com/watch?v=060dCRLNm4Q

Bronte, C. (1847), excerpts (chapters 12 and 26) from Jane Eyre

Byrne, C., (2013), “Tess of the d’Urbervilles and the Fallen Woman in Victorian England” via http://conorbyrnex.blogspot.com/2013/08/tess-of-durbervilles-fallen-woman-in.html

Cambridge Arts Theatre, “How to be a ‘proper’ Victorian lady” via https://www.cambridgeartstheatre.com/news/how-be-proper-victorian-lady-10-ridiculous-rules-women-1800s

E.E.R., (1877), “The New Year’s Rose”, The Young Ladies’ Journal, vol.13, issue 664, p.75 via https://vsfp.byu.edu/index.php/title/the-new-years-rose/  

Fukunaga, C., (2011), Jane Eyre, BBC Films

Hardy, T., (1891), excerpt from Tess of the D’Urbervilles (“The Girl in the Pink Cotton Jacket” and “It Is Stonehenge”from Fields of Vision)

K.H., (1877), “The Scarlet Jacket”, The Young Ladies’ Journal, vol.13, issue 665, p.94 via https://vsfp.byu.edu/index.php/title/the-scarlet-jacket/

Mr. Will, (2015), “Victorian Era - An Introduction”, video via https://www.youtube.com/watch?v=kgHGYyeYLlI

Newman, H., (1893), “The Story of an Hour”, The Idler, vol.3, issue 3, pp.330-335 via https://vsfp.byu.edu/index.php/title/the-story-of-an-hour/

Newman, J., (1852), “The Ideal Victorian Gentleman” from The Idea of a University

Patmore, C. (1854), excerpts (Part I, Book I, Canto II: I.25–I.44 and Part I, Book I, Canto IX: I.1–I.12) from The Angel in the House

Shona Parker, (2020), “Gender roles in the Victorian Era”, Back in the day of, https://backinthedayof.co.uk/gender-roles-in-the-victorian-era  

The School of Life, (2022), “The Downfall of Oscar Wilde” via https://www.youtube.com/watch?v=HZoUlMrWuCU

Weekes, P. (2020), “The Byronic Hero: Isn’t It Byronic?”, It’s Lit/PBS, via https://www.youtube.com/watch?v=t4wNZDIH8d8

Østergaard, T., “The Victorian Age”, The English Handbook, Systime


49 sider


Supplerende stof:

Handout about Foucault on biopolitics and the History of Sexuality

“Writers’ Gallery Thomas Hardy”, Fields of Vision

“Writers’ Gallery The Brönte Sisters”, Fields of Vision

3 sider

I alt: 52 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Evil

Evil
3bd 2024-25


Formål:

Det er formålet med undervisningen i dette forløb,

- at eleverne øger ders ordforråd samt deres mundtlige engelsk
- at eleverne træner deres evner til at gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i engelsksprogede tekster
- at eleverne opnår større færdigheder i deres analyse- og fortolkningsevner
- at eleverne øver at se tekster i et litteraturhistorisk, kulturelt og samfundsmæssigt perspektiv


Indhold:


– det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning

– idiomatik, ordforråd og orddannelse

- intonation og udtale

– principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng

– standardsprog og variation

– tekstanalytiske begreber

– et udvalg af litterære tekster fra forskellige perioder, med hovedvægt på postmodernistiske tekster


Kernestof:

“The Possibility of Evil” (Shirley Jackson, 1966, short story)

“White Bear”, S02E02 of the TV-series Black Mirror (2013, Dir. C. Tibbetts, created by C. Brooker, TV-series)

“Why Humans Are Cruel” (S. Illing/P. Bloom, 2018, interview from vox.com)

“Killing Child at Zoo”, (Bret Easton Ellis, 1991, American Psycho, excerpt from novel)

Paul Allen scene from American Psycho (2000, Dir. Mary Harron, video clip via https://www.youtube.com/watch?v=8WdEL8DzvaM)

Morning Routine scene from American Psycho (2000, Dir. Mary Harron, video clip via
https://www.youtube.com/watch?v=V4EHu6KhGIg)

Drive (dir. N. Winding Refn, 2011, film)

“The Man Who Loved Flowers” (Stephen King, 1977, short story)

“Little Things” (Raymond Carver, 1981, short story)

“The Hitchhiker” (Anthony Horowitz, 2000, short story)

Pretty Little Miss (Robert O’Twomney, 2016, short film)

Black Button (Lucas Crandles, 2007, short film)

(59 sider)

Supplerende stof:

“Ondskabens filosofi” fra Psykologiens Veje, Ole Schultz Larsen, Systime: 2008

(3 sider)

Total: 62 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Revision

I dette forløb repeterede vi vores fire eksamensemner (Gender Roles in the Victorian Era, South Africa, Modernism (the U.S. in the 1920s and 1930s) og Shakespeare (Macbeth)). Vi havde særligt fokus på sprogproduktion samt at træne elevernes generelle analysefærdigheder. Teksterne, som der blev arbejdet med, er tilføjet de respektive forløb.

Følgende online hjælpemidler er blevet brugt i undervisningen og er tilladte til den mundtlige eksamen i engelsk:

www.ordbogen.com

https://www.merriam-webster.com/

http://thesaurus.com

https://www.dictionary.com/

https://minlaering.dk/

https://abc.ordbogen.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer