Varde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Varde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP1/SP1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Varde Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Randi Osmann Clausen
Hold
2022 SP1/SP1 (
1g SP/1
,
2g SP/1
,
3g SP/1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begyndersystem: Caminando
Titel 2
Jóvenes
Titel 3
Voces de protesta
Titel 4
Cuba (Eksamensemne, del 1)
Titel 5
Cuba Actual (Eksamensemne, del 2)
Titel 6
Pandillas en El Salvador (Eksamensemne)
Titel 7
Las dos Españas (Eksamensemne)
Titel 8
Chile (Eksamensemne)
Titel 9
Forløb#3
Titel 10
Forløb#7
Titel 11
Tilladte digitale hjælpemidler
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begyndersystem: Caminando
Caminando (ibog, systime)
Unidad 1 (1a-1d)
Unidad 2 (2a-2c)
Unidad 3 (3a+3d)
Unidad 4 (4a)
Unidad 5 (5a-5c)
Encanto (spillefilm, 2021)
+ billedbeskrivelse
Eres tú:
https://www.ver-taal.com/can_erestu.htm
Grammatik:
-Verbalbøjninger i nutid (AR, ER, IR)
-Uregelmæssige verber (SER, IR, ESTAR)
-Førnutid / Perfektum
-Artikler
-Substantiver
-Adjektiver
+ gradbøjning af adjektiver
-Genitiv
-Muy/Mucho
Gloser vi har øvet/arbejdet med
- udseende
- tal
- vejret
- ugedagene
- familien
- spørgeord (interrogative pronomener)
- billedbeskrivelsesgloser (retninger, forholdsord)
- Klokken
Vi har generelt undervejs arbejdet med billedbeskrivelser og påbegyndt DP1-lignende øvelser
Indhold
Kernestof:
Login til i-bog, Caminando
Afsnit
Øv at præsentere dig selv på spansk (ud fra hvad vi lærte på modulet sidste gang) :)
Quizlet - tilmeld hold
Øv AR-bøjningen nutid, så I kan den udenad
Øv tallene 1-40, som vi gennemgik sidste gang.
Introduktion til den første aflevering i spansk (-> 12/10-22)
Lav øvelserne om pintar, trabajar og ser som I fik udleveret sidste gang på kopiark.
Afstemning: Motivation for sprog
Language Trivia
The great multilingual joke book
Which language is it?
Adjektiver - introvideo
Adjektiver. Øvelser. (Spansk for begyndere).pdf
Adjektiver. Øvelser. (Spansk for begyndere).pdf
I skal alle sammen tage en 'spillebrik' med - dvs, en lille ting som kan fungere som en spillebrik til et brætspil. Du bestemmer selv hvad det skal være, men tænk over at I ikke har ens brikker allesammen.
Minlæring - bøjning af verber (øvelser)
I skal have lavet øvelserne på minlæring færdig (om verber)
Minlæring - genitiv
Quizlet - la familia
Læs og forstå anden halvdel af teksten "España" - i Camindando, 1c (alt det under billedet og inden spørgsmålene)
Minlæring - genitiv. øv. 4-7-8
I skal have lavet opgaverne (1-2-3) på minlæring.dk færdig om Genitiv (link ligger på forrige modul, 18/11)
I skal have lavet øvelserne på minlæring "Genitiv og sammensatte substantiver" færdig - også hvis I ikke var der sidst. - der ligger et link på forrige modul (02.12) og det ligger som 'lektie' på minlæring
I skal have svaret på alle 11 spørgsmål til teksten "2a: Entrevista con Eloy" på Camindando, unidad 2 (vi har arbejdet med det på modulet). Var man fraværende skal man stadig læse/forstå teksten og besvare spørgsmålene.
Quizlet - 10'er-tal
Øv talle 1-90 hjemme, så I er totalt godt forberedte til at vinde alle pakkerne i julebanko!
Medbring en pakke til ca. 10kr, så vi har noget at spille om til Julebanko :)
Quizlet - La semana
Quizlet - ugedagene
Øv ugedagene, så I kan dem udenad!
billedbeskrivelse. farver+tal.docx
quizlet - farverne
2c: Vamos de compras
I skal have lavet billedbeskrivelse færdig som ligger på modulet fra i går -> hele besvarelsen skal uploades under elevfeedback på modulet i går
Arbejdsark. Encanto. Personkarakteristik og beskrivelse.docx
quizlet - la ropa
I skal have jeres fremlæggelser fra sidst klar ( inkl. et færdigt powerpoint) - Vi starter med fremlæggelse ved modulets start
Minlæring - muy / mucho
Caminando, 3a - læs og forstå resten af teksten om Aurora Aragón (under billede, ca. 10 linjer)
Sopa de letras. adjektiver (beskrivelse af udseende) 1gSP.docx
Quizlet - beskrivelse, udseende
Muy - Mucho (Spansk øvehæfte for begyndere).pdf
Husk at medbringe jeres arbejdsark omkring "MUY-MUCHO"
hitverber. spansk.docx
Øv de 8 første hitverber igen som var lektier til i mandags også - du skal kunne bøje dem i nutid + vide hvad det betyder. (vi spiller igen!)
I skal medbringe en blyant/kuglepen - Vi skal lave en øvelse hvor I skal skrive i hånden
Kend din ordklasse! (padlet)
Øvelser. Aqui Está. Verber i regelmæssig præsens.pdf
Minlæring - diftongerende verber
Brug 10 minutter på at træne verbets bøjning i nutid (AR/ER/IR + 1-2-3.ps.sg og 1-2-3.ps.pl)
Det er lektier at have lavet øvelserne (1-5) om diftongerende verber færdig på minlæring. (de ligger derinde som lektier til 02.03.23)
Førnutid. Øvelse. Omskriv fra nutid til førnutid.docx
Oversæt de 8 sætninger i øvelse 139 på det ark i fik udleveret forrige modul
Join Class - Quizlet
Mi tiempo libre. blank gloseliste.docx
Øvelser - perfektum
Alexander har musik med :)
Læs caminando, 4b "¿Qué haces en tu tiempo libre?".
Emil har musik med :)
Læs resten af teksten "4b Qué haces en tu tiempo libre" færdig. fra La entrada al Camp Nou es muy cara og til og med ¡Ay qué flores más bonitas tiene! (Obs - der er tekst under billedet også)
Minlæring - Perfektum
Medbring kopiark med øvelser til førnutid/perfektum
eres tú - canción
Quizlet - Muebles / la casa
I skal have lavet øvelserne på minlæring (perfektum) færdig. (fra 30.03.23)
Lektier:
Minlæring - gradbøjning af adjektiver
Musik: Mathias (Backup: Nanna)
Musik: Nanna (Backup: Nariman)
Mathias skal tage en sang med
Klokken. Arbejdsark .docx
(Nanna: prøve)
Descripción de una ciudad danesa. Caminando 5c.docx
færdiggør de 4 sætninger i worddokumentet "descripción de una ciudad danesa" som ligger på forrige modul (15.05.23)
quizlet - Viajar
Gambitter. Spansk.docx
Individuelle lektier: ift hvad I havde flest udfordringer med i prøven. (Frederikke og Lukas, skriv til mig, så får I tildelt en lektie)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 54
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Jóvenes
La Buena Vida (Eva Rosenkilde)
- Estrella de Sevilla, s. 7-20
- David de Valls, s. 21-30
- "el modernismo de Cataluña" fra kapitlet om Mireia, s. 33
"Anne og Anders i Europa - splittelse og forsoning i Spanien"
-
https://www.dr.dk/drtv/episode/anne-og-anders-i-europa_-splittelse-og-forsoning-i-spanien_323501
(58 min)
Vi træner følgende ifm dette forløb
- Billedbeskrivelse
- træning af DP1-opgaver
Grammatik vi gennemgår og træner/repeterer ifm det forløb:
- førnutid
- kongruens
- interrogative pronomener
- Dativstyrede verber/ gustar (inkl. indirekte objektspronomener)
- Nær fremtid (ir + a + infinitiv)
Omfang: 28 sider
Indhold
Kernestof:
Quizlet - sevilla y america
Find 5-10 gloser på spansk som handler om din sommerferie (det kan være verber, substantiver, adjektiver - du bestemmer selv)
Docs: Sevilla y América. 2gSP 23-24
Arbejdsark. Grammatikeksperter (ifm. Sevilla y América).docx
Rosenkilde, Eva: La buena vida, Gyldendal; sider: 8-10, 22-23
Sørg for at have øvet gloserne (quizlet - Sevilla y América) - vi laver ordforrådstest.
Tapas. Grammatik. Paragraffer til Sevilla y América.pdf
Preguntas: Feria de abril
VMT øv. 61. GUSTAR.pdf
Øv bøjningen af GUSTAR, så I kan den udenad. (gusto, gustas, gusta, gustamos, gustáis, gustan)
Øv de seks indirekte pronomener, så I kan dem udenad: me, te, le, nos, os, les
Spørgsmål: Feria de abril
Medbring det kopiark I fik udleveret sidst, hvor vi lavede øv. 61.
Quizlet - Resumen/Estrella
Dativstyrede verber. Vamos a las tareas, s. 47.pdf
Medbring "lommetyren" - den lille blå grammatik
Minlæring - Nær fremtid
Øv bøjningen af "ir"
Correcto-falso, David de Valls. s. 22.docx
I skal have jeres fremlæggelser om hhv Gaudí, La Sagrada Familia og Spanien/Catalonien klar (2vx-elever undtaget)
Husk at få tænk over om I kunne have lyst til at være vært for en spansk elev til foråret :)
Arbejdsopgave med personlige pronomener.docx
Husk at medbringe "lommetyren" - den lille, blå grammatikbog
Medbring det laminerede ark I fik udleveret i 1.g med "beskrivelse af personer" (hår, tøj, osv)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Voces de protesta
I dette forløb arbejder vi med konsekvenserne af finanskrisen i Spanien, særligt for de yngre generationer, og 15M-bevægelsens protester.
Voces de Protesta
- udvalgte kapitler :1, 5, 7, 8, 9
Youtubeklip:
- 15M/Puerta del Sol:
https://www.youtube.com/watch?v=h5rglazl04Y
- Rumba de protesta:
https://www.youtube.com/watch?v=Wv5dh8v7mDs
Vi træner følgende opgavetyper:
- mundtlige præsentationer
- diverse DP1-opgaver
- billedbeskrivelse
Grammatik ifm det forløb:
- Datid/Aspekt (præteritum og imperfektum)
- muy/mucho
Repetition af grammatik fra 1.g+2.g
Omfang: 20 sider
Indhold
Kernestof:
Iglesias, Aday Polo & Wilkens, Anja: Voces de protesta, Gyldendal; sider: 14, 37, 49, 52, 55, 59
Øv bøjningen af præteritum (AR, ER, IR), så I kan dem udenad :)
Quizlet - descripción de imágenes
Øv. 156 (uden fejl).docx
VMT. øv 156-157 (Imperfektum).pdf
Billedbeskrivelse. Voces de protesta, s. 50 (Mi vida como ocupa).docx
Til eleverne i 2vx:
medbring arket "descripción de imagenes" (den med bænken i parken, og gloserne 'til højre, venstre...' osv)
Hvad skal I lave mens der er karaktersamtaler?
Husk at medbringe kompendiet om datid!
ARBEJD SELV:
Datidskompendiet: Lav øv 161 (s. 78)
Arbejd selv. 2gSP, 05.12.23.docx
Quizlet - España e Italia encanbezan la fuga de cerebros...
Medbring jeres ark til 'billedbeskrivelse' og 'personbeskrivelse', samt det ark I fik udleveret sidste gang ("como expresar")
Lydfil - Cuba Bajo Fulgencio Batista.m4a
Lav øvelserne på s. 6 færdige (dp1-lignende øvelser)
Medbring høretelefoner/airpods (til brug sammen med jeres telefon)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Cuba (Eksamensemne, del 1)
Introduktion til Cubas historie, primært i forbindelse med og efter Revolutionen i 1959.
Udvalgte fortællinger om 'almindelige cubanere' og hvordan livet i Cuba har været primært under Fidel Castro
Vi læser følgende:
La lucha cubana, s. 5-15, 23, 38-39
Andy y su familia cubana (fra Cuba cubanos)
Guantanameras (værk - Dolores Soler Espiauba)
Øvrigt materiale
"En kameramand på Cuba" af Jon Alpert
Vi har trænet følgende opgavetyper:
- diverse DP1-opgaver
- billedbeskrivelse
Opgave- og eksamenstræning:
Vi har trænet følgende af genrene som kan forekomme til DP2 på SpanskA
Personkarakteristik og beskrivelse ("En kameramand på Cuba")
Dagbog (Eksamensopgaven: "Miguel el cubano")
Grammatik vi har gennemgået og trænet/repeteret ifm det forløb:
- Konjunktioner (side- og underordnende)
- Adverbier
- Kongruens
- nær fremtid
- Gradbøjning af adjektiver (komparativ og superlativ)
Omfang: 26 sider
Indhold
Kernestof:
Arbejd selv. 2gSP, 30.01.24.docx
Holmgaard, Anny: Cuba, Forlaget EA; sider: 10, 14
Quizlet - El período especial
Verbalperifraser på spansk (kompendium).pdf
Vi gennemgår "Verbalperifraser, øv. B s. 108" som I skulle lave til sidste gang. Fik man det ikke lavet til sidst, er det lektier.
Cuba-kompendium, s. 23 (onlineversion) (markeret s. 1 af 9 i tekstudgaven). Teksten hedder "Andy y su familia cubana" og er i den bagerste del af kompendiet.
Afleveringer retur (en kameramand på Cuba)
Andy y su familia cubana, DP1-øvelse. s. 20-21.docx
Medbring de kopiark I har fået for noget tid siden der hedder "verbalperifraser på spansk"
Lav øvelserne s. 111 (øv. A, 1-18) færdige i hæftet med "Verbalperifraser"
Medbring arket "el tiempo libre" som I fik udleveret da spanierne var på besøg i mandags.
Hvis Ikke I har helt styr på teksten om "Andy" så skal I skimme/læse den igennem igen - og evt. læse dele I er sprunget over.
Sørg for at have jeres "glose-spil" med som I lavede sidste gang
Andy y su familia cubana (i Cuba-kompendiet, s. 6 af 9)
Minlæring - konjunktioner (sideordnende)
Personkarakteristik. Guantanameras, s. 5-6, Arbejdsark.docx
Guantanameras, s. 5-6
Soler-Espiauba, Dolores: Guantanameras, Difusión; sider: 6-8, 10-14
Quizlet - Guantanameras kap 1
Valgfrit, hvis I er nysgerrge: Balada de los Dos Abuelos - Nicolás Guillén
Billedøvelse. Guantanameras, kap. 2.docx
Diskussionsøvelse
Guantanameras, kap. 2 – forståelsesspørgsmål (I får tid til at svare på den i modulet)
Guantanameras, s. 14-15
Vi mødes på biblioteket ved modulets start!
Forståelsesspørgsmål, kap. 3
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Cuba Actual (Eksamensemne, del 2)
Dette forløb er en forlængelse af det Cuba-forløb vi havde i slutningen af 2.g
Fokus har været på det aktuelle Cuba, fra 2015 og frem til i dag.
- Overgangen fra Fidel Castro til Raúl Castro og derefter Miguel Díaz-Canel.
- Forholdet til USA og hvordan skiftende præsidenter forholder sig til Cuba. (Obama-Trump-Biden)
-Den fortsatte emigration fra Cuba til USA
Materiale:
2015: Horisont - Det nye Cuba (CFU) (25 min)
2018: Deadline, 19.04.18 (13:48 ff) – 20 min. (CFU: Deadline (19.04.2018)/Díaz-Canel)
Emigration i dag (2022):
"Cuba: 4 razones que explican el histórico éxodo desde la isla a EE.UU. en 2022" (word-dok, forkortet)
https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-64104551
Relaciones comerciales (2024):
"Cuáles son las nuevas medidas de EE.UU. para apoyar a los empresarios de Cuba (y la dura respuesta del gobierno de la isla)" (word-dok. Forkortet)
https://www.bbc.com/mundo/articles/c4nn745zelzo
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage! Jeg glæder mig til at se jer igen! :)
Lektie: Skriv 10 ting ned som du har lært omkring Cuba i 2g (Det skal være 10 ting der er relevante for forløbet ;) )
Preguntas de trabajo (til første afsnit)
Gloseliste. Cuba, 4 razones que explican....docx
Husk at medbringe "Cuba actual"-kompendiet
DP1-Øvelser til afsnit 1+2 i Cuba, 4 razones que explican el histórico éxodo desde la isla a EE.UU. en 2022.docx
På gloselisten til "Cuba: 4 razones..." som ligger på modulet torsdag 22.08, skal I udfylde gloserne 16-33 og øve dem, så I kan huske dem, når I skal læse teksten på klassen.
Sørg for at have besvaret de 3 arbejdsspørgsmål til teksten som også ligger på modulet 22.08.
Skabelon til Delprøve 1. Blank.docx
Docs: Hjemmelavede Delprøve 1-øvelser. Til "Cuba: 4 razones..."
Udfyld gloserne 34-60 på arket fra 22/8 til teksten "Cuba, 4 razones, que explican..."
Quizlet - Cuba 2024
DP1-øvelser til afsnit 2 i Cuáles son las nuevas medidas de EE.UU..docx
Cuba Actual-kompendiet: læs og forstå s. 4, afsnittet: "Los empresarios cubanos ya pueden abrir cuentas bancarias en Estados Unidos" (10 linjer) - husk også at læse og forstå overskrifterne
Preguntas
Cuba Actual-Kompendium, s. 4-5
Minlæring. Konjunktioner
Docs: Repetion. Cuba (2g+3g)
Lav øvelserne om konjunktioner færdig hjemme
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Pandillas en El Salvador (Eksamensemne)
I forløbet har vi arbejdet med banderne i El Salvador, både hvordan banderne organiserer sig og fungerer, men også hvilken betydning de har for samfundet ( på godt og ondt).
Vi har arbejdet med Nayib Bukeles "mano dura"-politik og hvilke konsekvenser den har, både for banderne og for det salvadoranske samfund.
Materiale:
"Así funcionan las pandillas en El Salvador" (word-dok)
"Kernen: Verdens farligste bande" (TV2play - ca 25-30 min)
En la pandilla somos familia (ibog)
- Kap. 1.4+1.5: Voxpops + introducción
- Kap.2: Una mujer valiente
- Kap.6: Jainas
Videoklip: "Cómo será la gigantezca prisión de Bukele":
https://www.youtube.com/watch?v=ajy7lP7o0QU
(4 min)
Film: "Entras si quieres, sales si puedes":
https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs
(12 min)
La guerra de Nayib Bukele contra las maras:
https://www.youtube.com/watch?v=LdgvskNwvuk&t=2s
Film: Sin Nombre
(ligger på filmstriben.dk)
Indhold
Kernestof:
Quizlet - Pandillas
Así funcionan las pandillas en El Salvador. Pandillas.docx
Brug 10 minutter på internettet, og find ud af noget om El Salvador. Hvad er værd at vide om landet?
Øvelser.Verbalperifraser 23A+B.pdf
e-nøgle til "en la pandilla somos familia"61680631-95391-854
Vi ser: "Kernen - Verdens farligste bande" (på tv2play)
Test: oplysninger om landene
Minlæring - verbalperifraser med gerundium
Sørg for at have jeres besvarelser med omkring "Voxpop I/II" - vi snakker om dem på klassen
Hvis man var fraværende sidst, skal man følge linket til ibogen - for at få adgang til den. (e-nøgle ligger på forrige modul, 17/9-24)
Læs og orienter jer kap 1.1 Honduras, El Salvador, Nicaragua (det er en intro-tekst på dansk)
Minlæring: Lav øvelserne om Verbalperifraser med gerundium - til og med øvelse 8. Det ligger på forrige modul, hvor vi arbejdede med det.
Læs den danske introduktion til teksten. Link: 2. Una mujer valiente. El Salvador
I skal lave øvelsen som hedder §244-249 i konjunktiv-kompendiet færdig hjemme
Mathias, Emilie, Maya, Sofie: Husk jeres korte brev/beskrivelse af jer selv på spansk.
2.3 No puedo sostener algo que no es cierto
Entras si quieres, opgaver.docx
Lav øv. 16B, 3+4 s. 35 i Konjunktiv-kompendiet (vi startede på øvelserne sidste gang)
Preguntas - Jainas
Læs og forstå: 6.2 No salimos por cómo está la situación | En la pandilla somos familia
Det er lektier at forberede sig bedst muligt til Delprøve 1.
Quizlet - Jainas 6.3, tienen mucho labio
I skal have jeres rollespilsdialoger klar og øvet igennem, så I kan fremføre dem for klassen.
Arbejdsark. Sin nombre - el personaje.docx
Sin Nombre. Billedbeskrivelser. Filmens handling.docx
MS-13 - Wikipedia
Husk at medbringe notearket til "Sin Nombre"
Mathias, Valthe og Emil - husk at I starter modulet med at vise jeres "rollespil".
DOCS: Repetition - las pandillas en El Salvador
Vi er ved at være færdig med Pandillas-emnet. Det er lektier at tjekke sine noter igennem og sikre sig at man har det hele. (i dokumentet nedenfor eller i undervisningsbeskrivelsen kan I se hvad vi har læst/set/hørt)
Gloser til Øvelse A om 'at blive'.docx
I skal have jeres kreative projekt om "Pandillas en el Salvador" klar, så I kan fremføre/præsentere/vise det på klassen
Pandillas + at blive. Arbejdsark.docx
Quizlet - at blive (refleksive verber)
Spansk at blive + hinanden teori og opgaver.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Las dos Españas (Eksamensemne)
Vi arbejder med "las dos Españas"
1. La Guerra civil + La época de Franco
2. España después de Franco
Pensum:
La guerra civil y la época de Franco
"España en la calle", af Kasper Kloch. Martin Tønner, kap. IV:
- Fortidens spøgelser s. 60-65
- El dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte, s.66+68-69
- Entre Craneos y huesos s. 74-77
"España en perspectiva" af Anny Holmgaard6, p. 5-9
Después de la guerra:
El silencio de otros (vi har allerede set den i 2g)
https://www.facebook.com/SpanishRevolution/videos/498438441821762
(Fosas comunes, Pedro Almodóvar)
Sin Prisa, s. 81-82 (De la guerra a la transición + La transición)
- La movida madrileña, s. 83
- Uddrag fra "En vivo" om Almodóvar
Film: Madres paralelas (Almodóvar, fosas comunes)
Otras perspectivas
El deporte rey
- Cap. 9.1: El bloguero "El barca es el escaparate para Cataluña"
- Cap 9.2 El periodista "Barca lleva encima una carga simbólica"
Indhold
Kernestof:
Lav øv A, s. 77 i udleverede kopier (At blive) -> det er øvelsen hvor I skal bruge de 12 refleksive verber på spansk der kan udtrykke faste udtryk med 'at blive'.
Afsnit
Lee y entiende página 5 "Guernica". (11 líneas)
Lav de to DP1-opgaver på s. 4, som passer til teksten "Valle de los Caídos" som vi læste i modulet onsdag.
Vi ser filmen færdig (ca 1 time)
Mundtlig øvelse - la lengua de las mariposas
Øv gloserne til 'la lengua de las mariposas' som jeg udleverede efter filmen på modulet sidst. 40 gloser fordelt på 4 ordklasser. gloserne er også vedhæftet her: Vocabulario - La lengua de las mariposas.pdf
Husk at medbringe "lommetyren" (den blå grammatik)
Det er lektier at træne/repetere ordforråd og grammatik.
Quizlet - entre cráneos y huesos
Las dos Españas-kompendium: s. 9-12 + s.16
Se afleveringen for at finde ud af lektier!
Lav oversættelsen, "Las dos Españas-kompendium", s. 19 (opg 2) - øvelsen skal laves uden ordbog, men I må gerne bruge teksten for ordforråd og Lommetyren som grammatisk hjælp.
Las dos Españas - kompendium, s. 13
Pedro Almodóvar - una leccion de historia (fosas comunes).mp4
Arbejdsark til video, Pedro Almodovar, una leccion de historia.docx
Læs s. 20-21 i kompendiet: "la Movida Madrileña"
Preguntas para Pedro Almodóvar, director de cine.docx
Las dos Españas-kompendium, s. 22-23
Vi ser filmen færdig i dette modul (vi mangler ca 1 time og 20 min)
Arbejd selv. 28.01.25. 3gSP.docx
Preguntas sobre Madres Paralelas.docx
Madres paralelas. Mundtlig billedøvelse.docx
Husk at se Madres paralelas færdig inden modulet (den ligger på filmstriben)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Chile (Eksamensemne)
Vi laver nogle forskellige nedslag i chilensk historie, med fokus på:
- Statskuppet i 1973 og Agosto Pinochet
- Filmen "Mi país imaginario" og de nyere protester mod den chilenske regering
- Musikken/kunstens betydning ifm. oprør i Chile (bl.a. Victor Jara)
- Chile og klimaforandringer - og tøjlossepladsen i Atacamaørkenen
- og som en gennemgående tråd, se på unge chileneres liv og forhold til deres eget land (Claudio, retratos chilenos)
Materiale:
"Chile introducción, datos generales" (word-dok, forkortet artikel 2022)
"El golpe de estado y la dictadura"
https://www.youtube.com/watch?v=L3JAhxnymxE
(+ AI transkription)
"Victor Jara - Manifiesto + introducciones" (word-dok)
Texto: Cómo fue el plebiscito que sacó a Pinochet (word-dok)
"Carteles. El plebiscito 1988. Chile" (word-dok)
Una nueva generación de mente abierta (Retratos Chilenos)
Tekst + video (6min)
"Vertedero de ropa en Atacama, el inmenso 'basurero del mundo' en el desierto de Chile"
Películas:
"No", Pablo Larrain, 2012
"Mi Pais imaginario", Patricio Guzmán, 2022
Indhold
Kernestof:
Mobilepay Box - 0843ZN (biograftur 11/3-25)
Preguntas al texto:
Carteles. El plebiscito Chile 1988 (optakt til 'NO').docx
cómo fue el referendo que sacó del poder al general Augusto Pinochet en 1988.docx
Victor Jara - Manifiesto (texto, tareas + introducción).docx
Quizlet - vocabulario "NO"
Vi gennemgår øvelserne til "manifiesto"(Víctor Jara) fra sidst (så hvis I ikke blev færdige, skal I lave dem)
I skal se filmen "NO" (2012) - den ligger på Filmstriben. I behøver ikke møde op i modulet
Vi har hele 2 film vi skal have samlet op på
Arbejdsark. Mi país imaginario - EFTER filmen .docx
Quizlet - mi país imaginario
Sørg for at have set "no" færdig (den ligger på filmstriben)
Una nueva generación de mente abierta. Retratos Chilenos, p. 134-140.pdf
Cómo expresar ....pdf
Læs afsnittene "Un país dividido" + "falta de confianza de los políticos" i teksten jeg udleverede sidst (Una generación nueva de mente abierta, s. 136-137)
Vertedero de ropa en Atacama, el inmenso 'basurero del mundo' en el desierto de Chile.docx
60 second lecture
Eksamensorientering - mundtlig eksamen (15)
Billedbeskrivelse - el tiempo.docx
Billedbeskrivelse. Mundtlig eksamenstræning. Un grupo de estudiantes 2.docx
El tiempo. Vejret. Gloser.docx
Quizlet - spørgeord
Bilag. Ved det grønne bord. Spansk.pdf
I skal læse bilaget godt igennem og gøre som om I havde trukket den til eksamen. Forbered jer og tag udgangspunkt i instrukserne først på arket.
Vi laver den allersidste delprøve 2 på klassen. Vær opmærksom på at det er lektier at læse teksterne hjemmefra, da I kun får 1 modul (1.5 time) til at skrive opgaven, hvor det jo til eksamen er 3 inkl. tiden til at læse teksterne.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#3
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#7
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Tilladte digitale hjælpemidler
Tilladte digitale hjælpemidler
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.minlaering.dk/
https://dle.rae.es/vivir?m=form
https://pandilla.systime.dk/?id=1
Quizlet brugt i undervisningen:
https://quizlet.com/class/23053547/materials
Du må IKKE selv gå nettet og søge på hjemmesider. (heller ikke Lectio)
Du må ikke kommunikere med omverdenen.
Du må ikke bruge programmer, der kan producere eller oversætte tekst
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53343471650", "T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53343471650", "H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53343471650" }