Holdet 2022 MU/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Mette Mørup Poulsen
Hold 2022 MU/b (1b MU, 2b MU, 3b MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sammenspil til rockkoncert
Titel 2 Korprojekt og rockkoncert 2022
Titel 3 Musikteori/rytmer
Titel 4 Sammenspil/latin
Titel 5 Workshop og koncert med Eric Mendes fra Cuba
Titel 6 Musikteori/toner og noder
Titel 7 Operaforestilling: Cosi fan Tutte (Mozart)
Titel 8 Korsang
Titel 9 Musikteori/intervaller og treklange
Titel 10 Gruppesammenspil
Titel 11 Analyse af rytmisk musik
Titel 12 Akustisk gruppesammenspil/studieturskoncert
Titel 13 Koncert på Varde Rådhus
Titel 14 Musikteori/akkorder
Titel 15 Sammenspil/Campus-dage
Titel 16 Korprojekt og rockkoncert 2023
Titel 17 Musikteori/harmonisk analyse
Titel 18 Sammenspil/brobygning
Titel 19 Stemmeteori, sangteknik og solosang
Titel 20 Skriftlighed/M2
Titel 21 Ekskursion: Koncert med Dreamer's Circus
Titel 22 Musikteori/M1
Titel 23 Musik til fællessamling
Titel 24 Campusdage 2024
Titel 25 Skriftlighed/M2
Titel 26 Korworkshop og rockkonccert 2024
Titel 27 Barok og wienerklassik
Titel 28 Soul
Titel 29 Eksamenssammenspil
Titel 30 Tilladte digitale hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sammenspil til rockkoncert

"Like I'm Gonna Lose You" (Meghan Trainor)
"Yellow" (Coldplay)
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Korprojekt og rockkoncert 2022

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Musikteori/rytmer

Fokus:
- At læse rytmer og nodeværdier (inkl. betoningsmønstre, punktering, triol, bindebue, synkope, optakt, claves-figur)
- At kunne lytte til enkle rytmer og skrive dem ned på
- At øve på og fremføre talekor ("Rytme-Ronda" og "Diæt")
- Få kendskab til de grundlæggende funktioner i musikprogrammet Primus
- At komponere et talekor (gruppearbejde) og skrive det ned i Primus

Materialer:
Johannes Grønager. "C-nøglen", Systime, 2007 s. 41-63
"Rytme-Rondo" (Johannes Grønager)
"Diæt" (Jens Dalsgård)

22 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sammenspil/latin

Fokus:
- Lære at spille forskellige percussion-instrumenter og -rytmer der bruges i latin (rotation)
- Indstudere et latin(pop)-nummer for vokal, rytmegruppe og latin-percussion

Materiale:
Kopiark med oversigt over percussion-rytmer i latin
"Havana" (Camila Cabello)
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Workshop og koncert med Eric Mendes fra Cuba

Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Musikteori/toner og noder

Fokus:
- Nodestystemet
- g- og f-nøgle
- Stamtonernes navne
- fortegn
- dur- og molskalaen
- tonalitet, faste fortegn og kvintcirklen

Materialer:
Johannes Grønager: "C-nøglen", Systime, 2007 s. 7-11 + s. 21-27
Skriftlige øvelser

12 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Operaforestilling: Cosi fan Tutte (Mozart)

W. A. Mozart: Cosi fan Tutte
Det Kgl. Teater, turnéforestilling i Musikhuset, Esbjerg.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Korsang

- Diverse stemmeopvarmningsøvelser
- "Lyse nætter" (Alberte) i SAT
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Musikteori/intervaller og treklange

Fokus:
- At læse intervaller med og uden fortegn
- At navngive intervaller korrekt (ens/uens beliggenhed og stort/lille/forstørret/formindsket)
- At kunne konstruere intervaller selv om skrive dem ned på nodeskrift
- At kunne læse og konstruere treklange og skrive dem ned på nodeskrift (dur/mol/dim/aug)

Johannes Grønager: "C-nøglen", Systime 2007 s. 12-20 + s. 30-34
Skriftlige øvelser og opgaver

14 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Gruppesammenspil

"All Things End" (Hozier)
"Jeg ta'r imod" (Thomas Helmig)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Analyse af rytmisk musik

Formål:
Forløbets formål er at lære analysebegreberne tid/rum, hook/break/gimmck, form og standardformtyper.
Derudover at blive bekendt med Hitskabelonens fem vigtigste parametre.

Fokuspunkter:
At få kendskab og kunne anvende analysebegreber til analyse af rytmisk musik.

Kernestof:
Anders Aare, Johannes Grønager og Poul Rønnenfelt: Rockmusik i tid og rum, Systime, 2007, s. 16-43
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Akustisk gruppesammenspil/studieturskoncert

Formål:

Formålet med forløbet er at indstudere og fremføre en række numre for vokal (både enstemmig og flerstemmig) og akkompagnement på (halv)akustiske instrumenter.
Numrene fremføres offentligt, på gaden, på studieturen til Budapest i oktober.

Materiale:
- "Freedom" (fra filmen Django Unchained) for leadvokal, trestemmigt kor og akkompagnement
. ""Crazy" (Gnarls Barkly) for leadvokal og trestemmigt kor samt akkompagnement
- "Budapest" (George Ezra) for leadvokal, trestemmigt kor samt akkompagnement
- "Shackles" (Mary Mary) for leadvokal, trestemmigt kor samt akkompagnement
- "Fast Car" (Tracy Chapman) of leadvokal og guitar
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Koncert på Varde Rådhus

Formål:

Koncertoptræden på rådhuset for ansatte i Varde Kommune.

Materiale:
Koncertnumre:
- Budapest (Geroge Ezra)
- Fast Car (Tracy Chapman)
- Shackles (Mary Mary)
Akkompagnement til fællessang:
- Gi' os lyset tilbage
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Musikteori/akkorder

Formål:

At kunne læse, identificere og konstruere firklange og højtopbyggede akkorder med og uden alterationer.

Materialer:
Johannes Grønager: Nøgle til musikken, Systime, 2001, s. 36-42
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Sammenspil/Campus-dage

Formål:

Forberede et sammenspilsnummer som skal bruges sammen med de folkeskoleelever, der besøger Varde Gymnasium i forbindelse med Campus-dagene

Materialer:
"This Love" (Maroon 5)
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Korprojekt og rockkoncert 2023

Formål:
At indstudere gruppesammenspilsnumre som skal fremføres til den årlige rockkoncert.

Materialer:
"People Help the People" (Birdy)
"Smooth Operator" (Sade)
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Musikteori/harmonisk analyse

Formål:

At lære at kunne analysere harmonik.

Fokuspunkter:
- (absolut) trinanalyse
- funktionsharmonisk analyse: hoved- og parallelfunktioner, ufuldkommen dominant, bidominanter, vekseldominant, dominantakkorder med udvidelse (b5 og b9), dominantforudhold, suddominant med sekst. molsubdominant, kvintfald og kvintsekvens og skuffende opløsning.

Materialer:
Johannes Grønager: Nøgle til musikken, Systime, 2001, s. 43-64 inkl. tilhørende øvelser
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Sammenspil/brobygning

Formål:
At indstudere og selv beherske de enkelte stemmer/roller i et nummer,
At kunne lære sin stemme/rolle videre til brobyggere.

Materialer:
"Jeg ta'r imod" (Thomas Helmig
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Stemmeteori, sangteknik og solosang

Formål:
- at opnå kendskab til stemmens anatomi
- at få kendskab til stemmens sangtekniske funktioner: neutral, curbing, overdrive og belting/edge
- at forsøge at anvende forskellige sangteknikker til at fortolke en solosang efter eget valg

Materialer:
Cathrine Sadoin: Komplet sangteknik på 4 sider
Billedplancher med stemmens anatomi
Forskellige praktiske sangøvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Skriftlighed/M2

Formål:
Formålet med forløbet er at lære og træne basal flydekorsteknik, samt elementær bas- og trommestemme indenfor poprock-arrangement.

Materialer:
Thomas Hammer: Bastarden

Praktiske øvelsespopgaver i Primus:
- øvelse i grundlæggende voicing
- Sunny
- Søsterlil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Ekskursion: Koncert med Dreamer's Circus

Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 Musikteori/M1

Formål:

Forløbet har til formål at lære om modalharmonik, samt om melodisk og rytmisk analyse.

Materialer:
Johannes grønager: Nøgle til musikken, s. 28-29 + s. 44-47
Musikipedia: https://www.musikipedia.dk/melodisk-analyse
Uffe Englund: Metoder til analyse, s. 72-81
Diverse M1-eksamensopgaver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23 Musik til fællessamling

Materiale:

Lose Control (Teddy Swims) for leadvokal, trestemmig kor og rytmegruppe
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24 Campusdage 2024

Formål:
Indstudering og fremførelse af et rytmisk sammenspilsnummer sammen med folkeskoleelever fra Varde Kommune.

Materiale:
Save Me From Myself (Carpark North)
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 25 Skriftlighed/M2

Formål:

Formålet med forløbet er at lære og træne forskellige korteknikker i M2-opgaven:
- forskellige former for flyderkor
- treklangsmedstemmer
- korsvarsteknikker

Materiale:
Thomas Hammer: Bastarden
Diverse øvelser og opgaver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 26 Korworkshop og rockkonccert 2024

Formål:
At indstudere gruppesammenspilsnumre som skal fremføres til den årlige rockkoncert.

Materialer:
Tusind stykker (AnnelLinnet)
Shivers (Ed Sheeran)
Beacon (Matt Duncan)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 27 Barok og wienerklassik

Formål:

Formålet med forløbet er at lære om de musikhistoriske perioder barokken og wienerklassikken, herunder periodernes formsprog (fuga, koncert, concerto grosso og sonatesatsform).

Materialer:

J.S. Bach: Fuga i C-dur fra Das Wohltemperiertes Klavier
J. S. Bach: Violinkoncert i E-dur (BWV 1042), 3. sats
G. F. Händel: Concerto Grosso op. 3 nr. 6, 2. sats
W. A. Mozart: Symfoni nr. 29, 4. sats
Filmen Amadeus, instrueret af Milos Forman (1984)
Uffe Englund: Musik - metoder til analyse, Systime, 2008, s.158-160

Øvrige materialer:
"Den barokke instrumentatlmusik" i Jens Dalsgaard: Barokbogen - musik, tanke og kultur i Europa 1600-1750, Systime, 1997
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 28 Soul

Formål:

Forløbets formål er at få kendskab til de samfundsmæssige og kulturelle faktorer, der havde indvirkning på soulmusikken og dens opståen og produktionsforhold i 1960'ernes USA, herunder de stilistiske forskelle og ligheder mellem sydstatssoul og Motown-soul.

Materialer:
Otis Redding: Hard To Handle (1967)
Aretha Franklin: Respect (1967)
The Supremes: Stop! In The Name Of Love (1965)
Thomas Hammer og Jacob Jensen: Soul, Systime, 2000, s. 18-67
Dokumentaren "Hitsville: The Making of Motown", 2019
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 29 Eksamenssammenspil

Formålet med forløbet er at indstudere solo- og gruppesammenspilsnumre til brug ved en eventuelt eksamen.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer