Holdet 2023 En/En vx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Majbrit Suldrup Stubgaard
Hold 2023 En/En vx (1vx En, 2vx En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - Loss of Innocence
Titel 2 Dystopian Societies
Titel 3 The Black American Dream - Part I
Titel 4 Canada - Language, Power, Identity and Belonging
Titel 5 Reproductive Freedoms and the Presidential E. 2024
Titel 6 Britain - Gothic Horror
Titel 7 The Black American Dream - Part II

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - Loss of Innocence

Fokus på temaet Loss of Innocence – børn/teenagere som oplever modgang og deres reaktion på dette. Særligt fokus på kulturelle og samfundsmæssige aspekter involveret i overgangen fra barn/teenager til voksen herunder frigørelse, selvstændighed og skabelse af egen identitet. Desuden berøres forholdet mellem børn/unge og voksne samt børn/unge imellem, venskab og mobning, forældres kærlighed, ambitioner og forventninger samt en debat om, hvorvidt børn altid er umiddelbart uskyldige. Primær fokus på skønlitterær analyse og filmisk analyse.

Grammatik: ordklasser
Fokus på at kunne identificere de følgende ordklasser:
Substantiver, verber, adjektiver og adverbier


Kernestof:

“The Flowers” (1973) by Alice Walker (short story) (ns: 1,0)

“Stand by Me” (1986), Dir. Rob Reiner (film) (ns: 15)

“Just Like That” (1987) by Michael Richards (short story) (ns: 7,0)

“Ponies” (2010) by Kij Johnson (short story) (ns: 3,0)

“A Bend in the Road” (2016) directed by Rollo Wenlock. (9 minutes) (Short film) (ns: 3,0)

I alt 29 læste sider
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Dystopian Societies

Formålet med forløbet ”Dystopian societies” er at skabe en forståelse for dystopier herunder at kunne definere og identificere dystopiske elementer i en tekst eller film, det være sig det dystopiske samfund med dets forskellige karakteristikas, former for kontrol, den dystopiske helt/heltinde og de to dystopiske handlingsscenarier. Emnets primære fokus vil være at belyse hvordan dystopier gennem et overdrevet fremtidsscenarie kritiserer en aktuel trend, social norm eller politisk system. Med andre ord, fokus vil være på politiske og sociokulturelle dystopier men også på økologiske dystopier og hvad de kan lære os om klimaforandringer.

Emnet dækker over 48 læste sider

Kernestof:

Dystopian Fiction (ns: 0,5)
https://theenglishhandbook.systime.dk/index.php?id=211&L=0   

George Orwell: “1984” (1949). (excerpt) – novel (ns: 2,0)
https://theenglishhandbook.systime.dk/index.php?id=137&L=0#c320

Ray Bradbury: “The Pedestrian” (1951) – short story (ns: 3,5)

Margaret Atwood: “The Handmaid’s Tale” (1985) (excerpt) – novel (2,0)

Alexander Weinstein: “Rocket Night” (2016) – short story (ns: 2,3)
https://lascauxreview.com/rocket-night/

Gary Ross. “The Hunger Games” (2012) – film (ns: 20)

Megan Quibell AKA TheBookAddictedGirl, “How dystopia hammers home the reality of climate change”, an article from The Guardian website, 2015. (ns: 2,4)

FS1 – Jagten på lykke og lighed:

Kurt Vonnegut: “Harrison Bergeron” (1961) – short story (ns: 5,0)

Aze Avora: “Capital of Conformity” (2023) – short film (ns: 0,5)
https://www.youtube.com/watch?v=rOyy9nNsbFc

Rachael Carmichael: “Harrison Bergeron: One’s Utopia is Another’s Dystopia” (2018) (ns: 2,3)
https://blogs.bsu.edu/dlr/2018/12/13/harrison-bergeron-ones-utopia-is-anothers-dystopia/

Supplerende stof:

Human dystopia – Wall-E (ns: 0,5)
https://www.youtube.com/watch?v=h1BQPV-iCkU

Dystopias - Definition and Characteristics fra ReadWriteThink (2006) (ns: 1,5)

Alex Gendler - How to recognise a dystopia (ns:1,0) https://www.youtube.com/watch?v=6a6kbU88wu0

1984 | Plot Summary | George Orwell (ns: 0,5)
https://www.youtube.com/watch?v=6fDMZHx61ow

1984: a dystopian vision of a total surveillance society (ns: 0,5)

Introduction: Types of conflict

Ray Bradbury - The Pedestrian (animation) (ns: 1,0)
https://amara.org/en/videos/iM75iqfQjGto/info/ray-bradbury-the-pedestrian-animation/

POV: point of view (ns: 1,5)
https://www.youtube.com/watch?v=SKi56cPUSFk

Women’s Rights and Freedoms Research in the US

Why Margaret Atwood wrote The Handmaid’s Tale (ns: 0,5)
https://www.pbslearningmedia.org/resource/handmaid-tgar/handmaid-tgar/

The Handmaid’s Tale: a feminist dystopia (ns: 0,5)


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Written Assignment 1 - summary + grammar 13-12-2023
Written Assignment 2 - Analysis 17-01-2024
Written Assignment 3 - Summary + grammar 07-02-2024
Written Assignment 4 - Discussion 28-02-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 17,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 The Black American Dream - Part I

(Eksamensemne)

I dette emne vil der blive arbejdet i dybden med forskellige aspekter af det overordnede emne Den Amerikanske Drøm – set fra de sortes synsvinkel.

Særligt fokus på historiske, samfundsmæssige og kulturelle aspekter såsom:

• amerikanske værdisæt (American Values and Beliefs)
• raceadskillelse (segregation)
• racisme (racism)
• diskrimination (discrimination)
• fordomme (prejudice)
Social uretfærdighed (social injustice)
• samfundsskabt ulighed (systemisk racisme) (systemic/institutional racism)
Politibrutalitet (police brutality)
Raceprofilering (racial profiling)

En nærmere undersøgelse vil belyse hvordan disse aspekter har været/er med til at begrænse afroamerikaners muligheder for at opnå den amerikanske drøm.

Emnet dækker over 150 læste sider

Kernestof:

How the American Dream Has Changed Over Time (ns: 3,3) (historical text)
autourlstarthttps://go.gale.com/ps/i.do?p=SUIC&u=clov94514&id=GALE|EJ2181500191&v=2.1&it=r&asid=1f732436autourlend

Langston Hughes, “I Too” (!926) in The Sky’s the Limit: American Themes. Systeme, 1986. (ns: 0,5) (Poem)

Richard Wright. “Black Boy” (1945) (extract 1,2 ns)  (Autobiography)

Junius Edwards, Liars Don’t Qualify (1961). (excerpt - 4,5 ns) (Online) (short story)
http://www.whatsoproudlywehail.org/curriculum/the-american-calendar/liars-dont-qualify

LeAlan Jones. Our America, 1996 in Contexts. 1. Udgave, 7. Oplag 2009. Gyldendal: (ns: 2,0) (Radio documentary)

Jewell Parker Rhodes. “Ghost Boys” (2018). Orion, 2018 (pp. 1-203) (ns: 100) (Novel)

Peter Farrelly. “Green Book” (2018) (ns: 20) (film)

Nic Stone: “Dear Martin – Chapter 1” (2017) (ns: 5,5)

Repetitionstekst:
Text: Short story: The Test (1940) by Angelica Gibbs (ns: 2,8)


Supplerende stof:

Life of Privilege Explained in a $100 Race (ns: 1)
https://www.youtube.com/watch?v=kyl4EJhq47A

Anti Racism Activist & Educator Jane Elliot Speaks To White Citizens (ns: 0,5)
https://nbdiversity.rutgers.edu/video/anti-racism-activist-educator-jane-elliot-speaks-white-citizens

The African American Dream (ns: 1)

Anti-Racism Educator Jane Elliott: ‘There’s Only One Race. The Human Race' | NBC BLK | NBC News (ns: 1,0)
https://www.youtube.com/watch?v=eFQkLp5u-No

Integreret grammatik – adjektiver/adverbier:
• Chris Rock on "black progress"
• Chris Rock on Civil Rights movies

I, Too (ns:1)
Langston Hughes reading his poem I, Too and verbalizing his thoughts about it
http://www.youtube.com/watch?v=4CUKyVrhPgM

I Too Sing America By Langston Hughes: Visual Representation
http://www.youtube.com/watch?v=RaDMSKZVKNY

Introduction to the Jim Crow era (ns: 1)

The Rise and Fall of Jim Crow (ns: 1)
https://www.youtube.com/watch?v=ChWXyeUTKg8

Facts about segregation (ns: 1)
    
“History of the civil rights movement” (ns: 1)
http://www.youtube.com/watch?v=URxwe6LPvkM

Securing the right to vote: (ns: 2)
• So you think you can vote?
https://www.youtube.com/watch?v=xbb3BWnWB60
http://www.pbs.org/wnet/jimcrow/voting_literacy.html
• The road to becoming registered voters

Integreret grammatikøvelser med fokus på kongruens og verbers tider

Integreret grammatik med fokus på ordstilling

Growing up in the ghetto (ns: 1,0)
https://www.youtube.com/watch?v=suPr5k8oI-s

Research – Police Brutality
Tamir Rice
George Floyd
Philando Castile
Michael Brown
Eric Garner
Oscar Grant
Laquan McDonald

Why did George Floyd die? The history of police brutality in the U.S. – BBC (ns: 0,5)
https://www.youtube.com/watch?v=fWQ6_BQii_U

Ghost Boys Book Trailer (ns: 0,5)
https://www.youtube.com/watch?v=qJfj-DLb2Zg

“Inspiration for Ghost Boys” (ns: 0,5)
https://www.youtube.com/watch?v=9Ms5Sr-esho

The real story of the Green Book (ns: 0,5)
https://www.youtube.com/watch?v=b33PN2NB2Do    

Integreret grammatik – The Black American Dream:

Verbers tider - præteritum til præsens
Kongruens
Jumbled sentences
Beskrivelse af foto med fokus på perfektum og adjektiver

Særlige fokuspunkter:

Opnå viden om væsentlige historiske, samfundsmæssige og kulturelle forhold i USA.

Fokus på:
- Den Amerikanske Drøm set fra de sortes synsvinkel
- Analyse og fortolkning af forskellige tekstgenrer
- Tilegnelse af historisk, samfundsmæssig og kulturel bevidsthed


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Canada - Language, Power, Identity and Belonging

(Eksamensemne)

Dette forløb vil arbejde i dybden med canadisk identitet med et fokus på hvordan britisk imperialisme har sat sig spor i den canadiske selvforståelse. Igennem behandlingen af Canadas oprindelige befolkning, First Nations, Inuit og Métis, vil canadiernes opfattelse af
sig selv og deres nationale identitet blive belyst. Herunder vil spredningen af det engelske sprogs indtrængen i den oprindelig kultur være et hovedfokus med henblik på at undersøge konsekvenserne af koloniseringen, ”residential schools” og kulturelt folkedrab på de oprindelige folk i Canada.

Emnet dækker over 34 læste normalsider

Kernestof:

Indigenous Peoples of Canada

• Kory Wilson and Colleen Hodgson. “Colonization” (ns: 2,6)
https://opentextbc.ca/indigenizationfoundations/chapter/43/  

• Robert Chr. Thomsen. “Introduction to Indigenous Peoples of Canada”, in Cross Country Canada. 1. udgave 1. oplag 2014. Lindhardt & Ringhof. Pp. 89-92. (ns: 4,0)

• Robert Stanley Weir. “O Canada” (1908), in Cross Country Canada. 1. udgave 1. oplag 2014. Lindhardt & Ringhof. Pp. 98. (ns: 0,5)

• “O Canada! | Updated Lyrics | Beautiful Visuals | National Anthem”, a video from YouTube website, 2021. (ns: 0,5)
https://www.youtube.com/watch?v=mfwu1H8miAY

• Cynthia Wesley-Esquimaux, “Whose home and native land? And can Canada move from resistance to hope?”, an essay from CBC, 2017 (ns: 1,3)
https://www.cbc.ca/2017/whose-home-and-native-land-and-can-canada-move-from-resistance-to-hope-1.4169160

• Residential Schools in Canada (ns: 1,9)
https://thecanadianencyclopedia.ca/en/article/residential-schools-in-canada-plain-language-summary

• ”Intergenerational Trauma: Residential Schools” (ns: 0,5)
https://www.youtube.com/watch?v=IWeH_SDhEYU

• Jay Cardinal Villeneuve. “Holy Angels” (2017) (short documentary) (ns: 2,0)
https://www.nfb.ca/film/holy-angels/

• Rita Joe. ”I Lost My Talk” (1978) (Poem) (ns: 0,5)
https://www.facinghistory.org/stolen-lives-indigenous-peoples-canada-and-indian-residential-schools/chapter-1/i-lost-my-talk

• Rebecca Thomas. “I’m Finding My Talk” in I Place You Into the Fire, 2020. (poem) (ns: 2,0)

• Alicia Elliott. “Unearth” (2017) in The Best American Short Stories 2018 by Roxane Gay (ns: 5,7)

• Lisa Jackson. “Savage” (2009) short film (6 min) (ns: 1,0)
https://www.youtube.com/watch?v=nZnErn34sPg

• Stephen Harper. “The government apologizes” (2008) (extract) (speech) (ns: 1,0) https://www.facinghistory.org/stolen-lives-indigenous-peoples-canada-and-indian-residential-schools/chapter-5/government-apologizes

• Searching for the Lost Graves of Indigenous Children in Canada | NYT News (ns: 2,0)
https://www.youtube.com/watch?v=iXKZtAiOPQE

• Thunder Bay talks racism: First Nations and Stereotypes
https://www.youtube.com/watch?v=s7aWVDvTngw (- 3:08) (ns: 0,5)

Repetitionstekst:
Article: Stories From Canada's Indigenous Residential School Survivors (2021) by Jonathan Chang and Meghna Chakrabarti. (ns: 3,5)

Supplerende stof:

• Reasons for English having become the world’s most widely spoken language

• Canada Treasure Hunt

• Glossary of terms – Colonization (ns. 2,4)
https://opentextbc.ca/indigenizationfoundations/back-matter/glossary-of-terms/#Colonization  (tilpasset)    

• POV: point of view
https://www.youtube.com/watch?v=SKi56cPUSFk

• Punishment for Resistance (ns: 1,0)
https://www.facinghistory.org/stolen-lives-indigenous-peoples-canada-and-indian-residential-schools/chapter-4/punishment-and-abuse

• Responses to the apology speech

Vocabulary:

• Variants of the same word – American, British, Canadian and Australian English
• Words used in spoken Canadian English
• Idioms and Expressions – Canadianisms
• The use of 'eh?'
o To make a question
‘That was a good film, wasn’t it?’ → ‘That was a good film, eh?’
o To ask someone to repeat something
‘What did you say?’ → ‘Eh?’
o To show agreement or understanding
‘I know’ → ‘I know, eh?’


Særlige fokuspunkter Opnå viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i et andet engelsksproget land - Canada.
                         
Fokus på:

- kolonisering af Canada med særligt fokus på de oprindelige canadiere (Indigenous Peoples) og de udfordringer, de særligt har i dag.
- Canada som tosproget (bilingual) samfund,
- tilgang til de oprindelige indbyggere
- Identitet
- Tilegnelse af historisk, kulturel og samfundsmæssig bevidsthed
- Analyse og fortolkning af forskellige genrer

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Written Assignment 1 - Fiction 17-09-2024
Written assignment 2 - grammar 01-10-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Reproductive Freedoms and the Presidential E. 2024

Emnet åbner bredt med en diskussion af amerikanske værdier med et overordnet fokus på personlighed frihed som indsnævres til et særligt fokus på reproduktive rettigheder og friheder herunder retten til abort. Forinden har et foredrag formidlet om køn og maskulinitet i amerikansk politik og samfund. Herefter forbindes amerikanske kvinders reproduktive rettigheder eller mangel på samme med præsidentvalget i USA 2024, da det kan blive udslagsgivende for valgresultatet. Først opnås der en baggrundsviden om valgsystemet i USA, de fire kandidater, Donald Trump, J D Vance, Kamala Harris og Tim Walz, og emnerne i fokus ved dette præsidentvalg vil være:  immigration, economy, reproductive rights, gun violence prevention. Yderligere vil der være fokus på analyse af kampagne videoer inden for ”reproductive rights”, ”immigration” og ”economy” og en tale med emnet ”reproductive rights”, og en vurdering af deres gennemslagskraft i forhold til at kapre stemmer. Slutvis vil der være fokus på sproglig stil og retorik.

Emnet dækker over 20 læste sider

Kernestof:

• Foredrag ved Thomas Ærvold Bjerre fra SDU – “Alpha Males and Wimps: Masculinities in U.S. Elections” (ns: 10)

• How the Supreme Court rewrote national abortion law (ns: 1,0)
https://www.youtube.com/watch?v=ez16dyszoEA

• Impact on Black women (ns: 1,0)
https://www.youtube.com/watch?v=ttzqhI49g6g

• Impact on domestic abuse victims (ns: 1,0)
https://www.youtube.com/watch?v=1RR0_v8lnmk

• Romina (2024) By Paula Mendoza (ns: 1,0) (short documentary)
https://vimeo.com/964728534/a85d1e7989

• Helle Birk. “The Election of the American President” (ns: 2,0)

• Campaign ads

Reproductive Rights:

Monster | Harris-Walz 2024
https://www.youtube.com/watch?v=XHYeqeWl5-Q

Willow's Box | Biden-Harris 2024
https://www.youtube.com/watch?v=wInNjr_9D28

Immigration

2024 Trump 'Border Czar' Ad
https://www.youtube.com/watch?v=wic8ykS18Xg

Economy
https://x.com/MediumBuying/status/1824765625438228936


• Remarks by Vice President Harris on the Fight for Reproductive Freedoms (excerpt) (ns: 3,4) (speech)
https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2024/05/01/remarks-by-vice-president-harris-on-the-fight-for-reproductive-freedoms/

Supplerende stof:

• The history of abortion laws in America
https://abcnews.go.com/Politics/video/history-abortion-laws-america-45143941

• Pro-life and Pro-choice statements

• Argue it! – should abortion be legal?
https://hersmartchoice.com/blog/pro-life-and-pro-choice-perspectives-on-abortion/

• Did you know?
https://abortion.procon.org/

• Where is abortion protected? Where is it banned?
https://edition.cnn.com/us/abortion-access-restrictions-bans-us-dg/index.html

• Cost of an abortion
https://pregnancydecisionline.org/learn/abortion/abortion-costs/

• Presenting the candidates 2024

o Republican Presidential Candidate, Donald Trump.
o Republican Vice-Presidential Candidate, J.D. Vance.
o Democratic Presidential Candidate, Kamala Harris.
o Democratic Vice-Presidential Candidate, Tim Walz.

• Reproductive Rights – Election results (fra 18:54 – 26:54)
https://www.dr.dk/lyd/p1/p1-morgen/p1-morgen-2024/p1-morgen-11802433454  

• Retorik: (ns. 1,0)
https://www.good.is/articles/trumps-tricks-to-manipulating-voters

• Integreret grammatik – træning af eksamensopgaver herunder sproglig stil.

Særlige fokuspunkter Opnå viden om væsentlige historiske, samfundsmæssige og kulturelle forhold i USA.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Written assignment 3 - Non-fiction 12-11-2024
Written assignment 4 - grammar 26-11-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Britain - Gothic Horror

(Eksamensemne)

Formålet med forløbet er at give et indblik i Viktoriatiden, romantikken (Dark Romanticism) og typiske træk ved horrorgenren herunder to af dens arketyper; den gale videnskabsmand og dobbeltgængeren. Men samtidig skabe en historisk og kulturel forståelse af Storbritannien belyst gennem gotisk litteratur.

Særlige fokuspunkter:

- Gothic literature
- Gothic elements
- Gothic archetypes: the mad scientist and the doppelganger
- The Victorian Age
- Dark Romanticism
- A first-person narrator
- Gothic tales as a mirror of society
- Frankenstein in a modern context

Emnet dækker over 48 læste sider

Kernestof:

(1) Shelley, M. W. (1818). “Frankenstein, or the Modern Prometheus” (extract of chapter 5). London, England: Lackington, Hughes, Harding, Mavor & Jones. (1,5 ns)
https://etc.usf.edu/lit2go/128/frankenstein-or-the-modern-prometheus/2295/chapter-5/

(2) The Mad Scientist – An Archetype of Gothic Fiction (1,0 ns)
https://epublications.marquette.edu/gothic_madscientist/  

(3)   The Scientist as an Archetype of Gothic Fiction (0,5 ns)
https://thegothicuniverse.systime.dk/?id=135

(4) Modern adaptation – re-imagining of Frankenstein – Black Mirror – series two – ‘Be Right Back’ (8 ns)

(5) Emily Bronte. “Wuthering Heights” (1847) (extract of chapter 3) (1,0 ns)
https://etc.usf.edu/lit2go/159/wuthering-heights/2773/chapter-3/

(6) Charlotte Bronte. “Jane Eyre” (1847) extract of chapter 20 (2,5 ns)

(7) H. G. Wells. “The Red Room” (1894) (ns: 8,9)

(8) James Watkins. The Woman in Black, 2012. (15 ns)

(9) Wilde, O. (1890). The Picture of Dorian Gray (Chapter 20). Philidelphia, PA: Lippincott's Monthly Magazine. (4,2 ns)
https://etc.usf.edu/lit2go/113/the-picture-of-dorian-gray/1956/chapter-20/

(10) Repetitionstekst:
Text: Extract of novella: 'The Woman in Black (1983) by Susan Hill. (2,2 ns)

Supplerende stof:

• Gothic vocabulary – word classes
• Your own fears
• Why is horror popular?
• Gothic elements explained
• Gothic horror stories
• The gothic setting
• House of grammar horrors
• Introduction to Frankenstein - Are science and technology a blessing or a curse?
• The Gothic (ns: 1,5)
https://www.youtube.com/watch?v=gNohDegnaOQ
• What is gothic fiction?
• Gothic fiction explained
• TYPICAL FEATURES OF EARLY GOTHIC FICTION
https://thegothicuniverse.systime.dk/?id=140
• Summary of Frankenstein
• Is Frankenstein a gothic novel? – essay writing
• Definition of Body-Snatching (grave-robbing)  
• Atmosphere of gothic horror
• Unreliable narrator
POV: point of view (ns: 1,5)
https://www.youtube.com/watch?v=SKi56cPUSFk
Why Writers Use First-Person Narration (ns:1,0)
https://www.youtube.com/watch?v=Cz1Sp-mEgnk

• Wuthering Heights plot summary
• Essay on gothic features in Wuthering Heights
• Top ten features of gothic literature – fokus: pronominer
https://www.youtube.com/watch?v=rB7EneEI3io
• Gothic era research (the Victorian Era 1820-1914)
- Advancements in technology
- Role of religion
- The Victorian stereotype and double standard
- Role of science/ scientific discoveries
- What life was like for someone with a disfigurement/ disability or for a homosexual
- Impact of the industrial revolution
- Different social classes
- Gender Roles
- Belief in ghosts/ spirits/ supernatural
• The Victorian Age (ns: 1,0)
https://www.youtube.com/watch?v=KbOfRFbcIjk
• The Doppelganger - An Archetype of Gothic Fiction
• https://literarydevices.net/doppelganger/
• About the author Oscar Wilde
• Summary of The Picture of Dorian Gray
• Just One – Gothic elements
• List of gothic features

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Written assignment 5 - Terminsprøven 04-02-2025
Oral assignment 18-03-2025
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 The Black American Dream - Part II

(Eksamensemne)

Dette forløb er del II af forløbet The Black American Dream. Fokus er stadig på den amerikanske drøm – set fra de sortes synsvinkel, men underemnet er Rules of Conduct in the Ghetto med særligt fokus på livsvilkårene i ghettoen og de spilleregler som hersker og hvordan disse er med til at begrænse afroamerikaners muligheder for at opnå den amerikanske drøm. Gennem læsningen af Jason Reynolds roman Long Way Down vil der være fokus på følgende litterære koncepter:

• Characterization, Genre – magical realism, Structure, Setting, Symbolism, Conflict, Figurative language, Theme - Loyalty, Follow rules, Choices, Revenge, The cycle of Violence, Toxic masculinity, Fear, Emotional vulnerability, Grief


Andre særlige fokuspunkter:

• Opnå viden om væsentlige historiske, samfundsmæssige og kulturelle forhold i USA.
• Tilegnelse af historisk, samfundsmæssig og kulturel bevidsthed
• Analyse og fortolkning af roman skrevet i versform
• Biografisk tilgang

Emnet dækker over 158 læste sider

Kernestof:

Jason Reynolds. “Long Way Down,” 2017. (ns: 150) (verse novel)

David Greene. “In 'Long Way Down,' The Ghosts Of Gun Violence Chill A Plan For Revenge,” 2017. (ns: 2,0) (author interview)

https://www.npr.org/2017/10/30/560286304/in-long-way-down-the-ghosts-of-gun-violence-chill-a-plan-for-revenge

Elijah Anderson. “Street Codes – Code of the Street,” 2015 (ns: 2,0)
https://www.youtube.com/watch?v=BZHnZdx25BQ

Tupac. ”Changes,” 1998 (ns: 3,0)


Supplerende stof:

Vocabulary: loyalty, rules, choices, violence, poverty, revenge, justice, masculinity, fear, vulnerability, grief

Gun violence in the US:
https://www.pewresearch.org/short-reads/2023/04/26/what-the-data-says-about-gun-deaths-in-the-u-s/
• Inside the gun violence epidemic on Chicago's South Side (ns: 1,0)
https://www.cbsnews.com/news/gun-violence-chicago-south-side-cbsn-on-assignment/   

Comprehension quiz

Presentations on character study through structure
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Written assignment 6 11-04-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer