Holdet 2023 En/En u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Ida Andrea Østebø Rønn Haunsvig, Karina Fogtmann Berthelsen
Hold 2023 En/En u (1u En, 2u En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Social media and social control (EXAM)
Titel 2 Growing up
Titel 3 The Stolen Generation (Australia) (EXAM)
Titel 4 Skriftlige hjælpemidler eksamen
Titel 5 The American Dream -  from past to present? (EXAM)
Titel 6 The Music Video (EXAM)
Titel 7 Trash and Posh (EXAM)
Titel 8 Love Poems (EXAM)
Titel 9 Minimalism - Carver and Hemingway (EXAM)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Social media and social control (EXAM)

I forløbet beskæftiger vi os med, hvordan sociale medier påvirker vores hverdag, selvbillede og virkelighedsfornemmelse. Fokus er på, hvordan effekten af de sociale medier kontrollerer vores måde at tænke på, og hvordan disse medier har ændret os i vores omgang med hinanden.


Kernestof:
1) Patrick Cederberg & Walter Woodman: Noah (2013)
2) Sophie Borland: “More children are self-harming due to social media” (2016)
3) Dom Galeon & Brad Bergan: China’s “Social Credit System” Will Rate How Valuable You Are as a Human (2017)
4) “Now teenagers think sharing naked selfies is ‘normal’”
5) Meghan’s story (short film) (2016) - https://www.youtube.com/watch?v=bStezpLKxLc
6) Juan Enriquez: “Your online life, permanent as a tattoo” (2013) (TED talk)

Lingua Franca taler vi om - Vi har i 2.g snakket om lingua franca og english as a global language
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Growing up

Forskellige aspekter af det at blive voksen behandles litterært i dette forløb. Det kan både være traumatiske oplevelser, som forårsager en vis tykhudethed eller en forvirring, som er helt naturlig, mens man finder sine egne ben som voksen.


Kernestof:
1) John Cheever: Reunion (1962)
2) John Wain: Manhood (1980)
3) Borden Deal: Antaeus (1962)
4) Jamie Cullum: Twentysomething (2003)
5) Atonement.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 The Stolen Generation (Australia) (EXAM)

Studieplan:
Forløbet vil omhandle ’The Stolen Generation’ i Australien. Eleverne har tidligere arbejdet med imperialismen og forløbet bygger dermed videre på dette, men dog med fokus på relationen til ’det oprindelige folk’ i Australien. Eleverne vil arbejde med begreber som ’ Aboriginals, indigenous people, National Sorry Day, The Stolen Generation, reconciliation Australia, testimonies osv.)
Vi vil arbejde med faktatekster og fiktionstekster gennem bl.a. vidnesbyrd, noveller, digt, film, tale. Vi vil arbejde med tiden, hvor overgrebene foregik og ligeledes tiden efter.

Læst materiale:
National Museum of Australia, The Stolen Generation, Dokumentar, afsnit 7 https://www.youtube.com/watch?v=aDuxRddyZQY
The Stolen Generation testimonies, hjemmeside, selvvalgte vidnesbyrd https://www.stolengenerationstestimonies.com/?fbclid=IwAR3Qq3LW_BWtkJUON8J49hQ502RexdhMWzv1r5GLf4QE7FYXjTU_PXYJgJw
Katharine Susannah Prichard, N’googla, fra N'Goola and other Stories (1959), novelle
Philip Noyce, Rabbit-Proof Fence, 2002, film
Polly Borland, Freddy Andrews, 2000, fra ’Context, Gyldendal, 2006, essay
Kath Walker, The Past, 1970, fra ‘Context’, Gyldendal, 2006, digt.
Kevin Rudd, Apology to the Australia’s Indigenous peoples, 2008, tale, uddrag
Forløbet er estimeret til 50 timer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Skriftlige hjælpemidler eksamen

Tilladte digitale hjælpemidler:

Ordbogen.com Ordbogen.com
Mariam Webster Merriam-Webster: America's Most Trusted Dictionary
Oxford Dictionary Oxford Learner's Dictionaries | Find definitions, translations, and grammar explanations at Oxford Learner's Dictionaries
Min Læring Hjem | Minlæring - Engram Basis (bog)
http://thesaurus.com  
https://www.dictionary.com/  
https://abc.ordbogen.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The American Dream - from past to present? (EXAM)

Vi har i forløbet arbejde med USA - vi har særligt fokuseret på begrebet 'The American Dream' - helt fra the frontier til betydningen af begrebet i dagens USA. Undervejs har vi ligeledes talt om det amerikanske valg - bl.a. ved at arbejde med kampagnevideoer og vindertalen 2024.
Som en del af forløbet har vi læst værket 'Death of a Salesman' for at forstå, hvordan den almindelige amerikaner historisk oplevede begrebet - eleverne har også lavet en mundtlig aflevering om dramaet.
Vi har arbejde med begreber som: the frontier, declaration of independence, civil rights movement, american dream, segregation, culture of fear osv.
Vi har arbejdet med mange forskellige genrer som kampagner, film, drama, novelle, tale, artikel, tv-dokumentar osv.


Primær litteratur:
Kelli Nørgaard: An Introduction to 'The American Dream', fra 'The American Dream', Gyldendal (2 ns)
Edward N Kearney, 'The Frontier', 1984 (4 ns)
The Declaration of Independence, 1776 (4 ns)
Martin Luther King: 'I have a Dream', 1963 (4 ns)
Lee Daniels: 'The Butler', 2023, (moive), (10 ns)
Arthur Miller: 'Death of a Salesman' (værk), 1945, Gyldendal (udgivet i 1969), drama. (125 ns)
Donald Trump: Victory Speech (4ns), 2024.
Matt Black: Unamerica, documentary, 2022 (2 ns)
CNN: I have never seen anything like it, artikel (1ns) - om fentanylkrisen i USA (https://edition.cnn.com/videos/us/2024/02/02/tranq-xylazine-fentanyl-kensington-deaths.cnn)
Hillary Hoffower: Millennials are making mobile homes a new symbol of the American dream (2021), artikel. (4 ns)
Star-spangled-Banner (National anthem)

Presidential campaign videos:
Trump 1 https://www.youtube.com/watch?v=on7OBLlnAuc (Anti-Harris – TikTok performer)
Trump 2: https://www.youtube.com/watch?v=fXTA36HO65g (Make America Great Again)
Trump 3 https://www.youtube.com/watch?v=Wz1mzdT8rG0 (The Best is Yet to Come)
Trump 4: https://www.youtube.com/watch?v=hp2MgH32zX4 (Wouldn’t Change a Thing)
Trump 5: https://www.youtube.com/watch?v=-zmP0Q45XbM (Solar Eclipse)

Harris 1: https://www.youtube.com/watch?v=hamD7RueuvA (Blocked)
Harris 2: https://www.youtube.com/watch?v=adZYjigrqtI (Trump is Crazy I)
Harris 3: https://www.youtube.com/watch?v=6tjcYfOdMIM (Choose Change)
Harris 4: https://www.youtube.com/watch?v=P-Ebz1Bl2h4 (School Bus)
Harris 5: https://www.youtube.com/watch?v=_k7PvUJ1HWs (Trump is Crazy – II)

Sekundær litteratur:
Arbejdet med Statue of Liberty og hendes symbolske betydning
Læreroplæg om 'US-History' + 'The Frontier' + 'The Declaration of Independence'

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 The Music Video (EXAM)

Vi vil bruge forløbet på at arbejde med filmanalyse og filmiske virkemidler. Som et led i analysen af musikvideoer skal eleverne både arbejde med form og indhold - vi vil kigge på indholdsanalyse (miljø, personer, plot, struktur osv.) og filmiske virkemidler (angle, color, camera movement osv.)

Eleverne får et læreroplæg om virkemidlerne, hvorefter vi arbejder med fælles klip og en fælles musikvideo. Herefter arbejder eleverne i grupper med selvvalgte musikvideoer.

Kernestof:
Childish Gambino - This Is America, 2018 - musikvideo

Gruppevideoer:
'Happier' by Marshmellow
'Shape of You' by Ed Sheeran
'Taste' by Sabrina Carpenter
’Pretty Hurts by ’Beyoncé
'Beautiful People' by Ed Sheeren
'Part of me' by Katy Perry
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Trash and Posh (EXAM)

Vi arbejder i forløbet med The British class system - vi vil særligt fokusere på overklassen og underklassen. Vi starter forløbet ud med, at eleverne arbejder med og præsenterer forskellige aspekter af the UK- for at få en forståelse af landene og kulturerne. Derfra vil via begynde at arbejde mere fokuseret på 'The British class system' ud fra en lærerpræsentation af emnet.

Som en del af forløbet vil vi arbejde med følgende begreber - upper, middel/working og lower class, posh, aristocracy, benefits, education, m.m.

Vi vil både arbejde med tekster, der har en historisk spredning i tid og en genremæssig spredning.

Kernestof:
Læreroplæg om det britiske klassesystem
Being British, chapter 4 'Education matters', Systime.
Worlds of English, aspects of Britain, Peter Walford on public schools (four videos)
Worlds of English, aspects of Britain, Robert Cassen on class and education (four videos)
'What sort of sadist sends a child to a boarding school', James Delingpole,  The Telegraph (2013)
"The Birth of the Social Classes – The Victorian Age"
"Oliver Twist", Charles Dickens, chapter 2 extract
'Not Enough', Francesca Baker, 2015, London Short Fiction
'The Riot Club', Lone Scherfig, 2014.
'Benefit streets', James Turner Street, 2008, S01E01,https://www.youtube.com/watch?v=GqvsF2bBu4o
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Love Poems (EXAM)

Forløbets formål og fokus

Dette korte forløb omhandler kærlighedsdigte, der alle har kærlighed som tematisk omdrejningspunkt. Formålet med forløbet er dog også en indføring i at læse, analysere og fortolke poesi. Igennem forløbet bliver der introduceret til digte i omvendt kronologisk rækkefølge fra nyeste digt til ældste digt, og der bliver introduceret til forskellige typer af digte. Der vil blive introduceret en analysemodel til brugt ved analyse af poesi ("FLIRT"-modellen), og undervejs i forløbet vil der også være fokus på grammatik, hvor der arbejdes med emnerne substantiver, adjektiver og adverbier i forbindelse med digtanalyserne. Endelig træner vi oplæsning og oversættelse af digtene. Til slut i forløbet skal eleverne producere deres eget kærlighedsdigt via. AI, hvor de skal prompte til at lave et digt inspireret af forløbets digte med temaet "love" og struktur, rim, rytme og billedsprog som vi har arbejdet med.

Digtene vil både være ældre tekster og nyere digte. De vil ligeledes både være britiske og amerikanske.

Forløbets indhold

"Poetry" The English Handbook (2. ed.)
Roger McGough, At Lunchtime , fra Wider Contexts (2012)
Emily Dickinson, I hide myself within my flower , Come slowly, Eden , Wild nights! Wild nights , fra Love Poems (2016)
William Wordsworth, She was a Phantom of Delight fra Love Poems (2016)
Andrew Marvell, To his coy mistress , fra Wider Contexts (2012)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Minimalism - Carver and Hemingway (EXAM)

I vores sidste forløb arbejder vi med de to store amerikanske forfattere Raymond Carver og Ernest Hemingway. Vi vil arbejde med nogle af teksterne ud fra en historisk og kulturel kontekst. Eleverne vil arbejde med nogle af de temaer, der er særligt for Carver - her særligt 'relationships, gender roles and lack of communication'. Når vi arbejder Hemingway vil vi særligt berøre emner som 'relationships, growing up, identity, war, loneliness, lack of communication, gender roles, maskulinity, code hero, nothingness, m.m.'
Derudover vil vi arbejde med skrivestilen minimalisme, således eleverne kan afkode særlige minimalistiske træk.

Primær tekster:
Raymond Carver: 'Popular Mechanics'
Raymond Carver: 'They're not your husband'
Ernest Hemingway: 'Indian Camp'
Ernest Hemingway: 'Soldier's Home'
Ernest Hemingway: 'The Sun Also Rises' - uddrag
Ernest Hemingway: 'Mr. and Mrs Elliot'
Ernest Hemingway: Månedens forfatter, dokumentar fra DR2 Søndag den 26. august 2007 (hentet på CFU under navnet 'Floder til havet')
Willfred Owen: 'Dulce et Decorum Est'

m-m-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer