Titel
3
|
The Stolen Generation (Australia) (EXAM)
Studieplan:
Forløbet vil omhandle ’The Stolen Generation’ i Australien. Eleverne har tidligere arbejdet med imperialismen og forløbet bygger dermed videre på dette, men dog med fokus på relationen til ’det oprindelige folk’ i Australien. Eleverne vil arbejde med begreber som ’ Aboriginals, indigenous people, National Sorry Day, The Stolen Generation, reconciliation Australia, testimonies osv.)
Vi vil arbejde med faktatekster og fiktionstekster gennem bl.a. vidnesbyrd, noveller, digt, film, tale. Vi vil arbejde med tiden, hvor overgrebene foregik og ligeledes tiden efter.
Læst materiale:
National Museum of Australia, The Stolen Generation, Dokumentar, afsnit 7 https://www.youtube.com/watch?v=aDuxRddyZQY
The Stolen Generation testimonies, hjemmeside, selvvalgte vidnesbyrd https://www.stolengenerationstestimonies.com/?fbclid=IwAR3Qq3LW_BWtkJUON8J49hQ502RexdhMWzv1r5GLf4QE7FYXjTU_PXYJgJw
Katharine Susannah Prichard, N’googla, fra N'Goola and other Stories (1959), novelle
Philip Noyce, Rabbit-Proof Fence, 2002, film
Polly Borland, Freddy Andrews, 2000, fra ’Context, Gyldendal, 2006, essay
Kath Walker, The Past, 1970, fra ‘Context’, Gyldendal, 2006, digt.
Kevin Rudd, Apology to the Australia’s Indigenous peoples, 2008, tale, uddrag
Forløbet er estimeret til 50 timer.
|