Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Dorthe Stenstrup Lauridsen, Ida Andrea Østebø Rønn Haunsvig
|
Hold
|
2023 En/1p En (1p En, 2p En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Choices
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
From Innocence to Experience
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Evil
Kernestof:
- Sean Spence: "Bad or Mad", 2004 (article)
- Excerpt from: "The Four Types of Evil" in "The Philosophy of Evil", Lars Fr. H. Svendsen (2001)
- Stephen King: "The Man Who Loved Flowers" (1978) (short story)
- "We Need to Talk About Kevin", Dir: Lynne Ramsay (2011) (film)
- "The Lottery", Shirley Jackson (1948)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Class in Britain
Forløb om det britiske klassesamfund. Klassen er blevet introduceret til de syv forskellige sociale klasser, men har primært arbejdet med en tre-deling i upper-, middel- og lower class. Klassen har læst baggrundstekster, herunder statistiskmaterialer som introduktion til de forskellige klassen samt fiktionstekster, der har givet et grundigere indblik i oplevelsen af og synet på de forskellige sociale klasser.
Klassen er blevet introduceret til centrale begivenheder indenfor de seneste ca. 15 år, der har bidraget til en øget ulighed i det britiske samfund, herunder finanskrisen i 2008, Brexit, krigen i Ukraine og Covid-19. Klassen har læst, arbejdet med og analyseret en række forskellige teksttyper og genrer.
Kernestof:
- Fra bogen "UK Now", Jakob Sinding Skött, Casper Sylvest, Forlaget Columbus (2023): s.
9, 11, 101-112
- "The Happiest Days of Your Life", Penelope Lively (1978) - novelle
- Meadows, Shane. "This Is England". IFC Films, 2006.
- "A better form af capitalism is possible", The Editorial Board, Financial Times (Dec. 30,
2020)
Supplerende stof:
- "Storbritannien på sultegrænsen", BBC (2019): Episode 2 - dokumentarserie
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
South Africa - Born a crime
Værklæsning af Trevor Noahs "Born A Crime" danner grundlag for dette forløb. Via Noahs erindringsværk har klassen fået indblik i Sydafrikas historie, kultur og apartheid. Ydermere har klassen overværet et foredrag af Carl Davis hvorom bookeren skriver:
South African presenter, Carl Davis, gives a talk about his experiences growing up in South Africa during Apartheid as well as in the post-Apartheid era. In his talk Mr. Davis pays particular focus to the education system in South Africa and the challenges it has faced and still faces today.
Eleverne har således beskæftiget sig med en stor del non-fiction i dette forløb og anvendt det retoriske pentagram i deres analyser af stoffet.
Under dette forløb har eleverne desuden beskæftiget sig med engelsk som Lingua Franca i Sydafrika.
Kernestof:
- Noah, Trevor. "Born A Crime". John Murray, 2017.
- "Mandela - Long Walk to Freedom". Directed by Justin Chadwick, 20th Century Studios,
2013.
- Bilphena Yahwon, “You Speak Good English" (30. october 2013),
https://africaisdonesuffering.com/
-“Not sorry for helping make English Africa’s lingua franca” (The Guardian, 01/08-2018) -
kun første brev.
Supplerende stof:
- Khokhlova, Irina, "Lingua Franca English of South Africa", ScienceDirect (2015) - kun
abstract og introduction
https://www.researchgate.net/publication/287159322_Lingua_Franca_English_of_South_Africa/link/569fc02808aee4d26ad27bd2/download
- https://www.youtube.com/watch?v=a9ZdC6wZnks
- https://www.youtube.com/watch?v=iqDFPU9YeQM
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59215811318",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59215811318",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59215811318"
}