Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Chin-lung Nielsen, Haixia Damborg Rasmussen
|
Hold
|
2023 Ma/Ma u (1u Ma, 2u Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Variabelsammenhænge, funktioner og vækst
Grundbog B1 Gyldendals gymnasiematematik siderne 8-29
Eksempler på variabelsammenhænge
De 4 repræsentationsformer for variabelsammenhænge
Begreberne funktion, forskrift, funktionsværdi, graf for funktionen
Procentregning
Logaritme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksponentialfunktioner og eksponentiel vækst
Grundbog B1 Gyldendals gymnasiematematik siderne 29-48
Eksponentiel sammenhæng
Eksponentialfunktion
Eksponentiel regression
Eksponentialfunktioners egenskaber
To-punkts-formlen
Eksponentiel vækst
Fremskrivningsfaktoren
Fordobling- og halveringskonstanten
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeaflevering 1
|
30-11-2023
|
Hjemmeaflevering 2
|
04-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Potensfunktioner og potensvækst
Grundbog B1 Gyldendals gymnasiematematik siderne 48-62
Sammenhæng
Funktion
Potensregression
To-punkts-formlen
Potensfunktioner egenskaber
Potensvækst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sammensat- og stykkevis definerede funktioner
Grundbog B1 Gyldendals gymnasiematematik siderne 62-67
Sammensat funktioner
Stykkevis definerede funktioner
Numerisk værdi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Renteformlen
Grundbog B1 Gyldendals gymnasiematematik siderne 67-69
Renteformlen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Typer af polynomier
Grundbog B1 Gyldendals gymnasiematematik siderne 76-90
Typer af polynomier
2. gradsligninger
Diskriminant og dens betydning for løsningmetoder
Forskellig metoder til løsning af 2. gradsligninger
- nulreglen
- "alm. ligning, hvor bx-leddet ikke findes
Det gyldne snit (bevis)
a, b og c's betydning
Toppunktsformlen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeaflevering 4
|
08-02-2024
|
Prøve
|
20-02-2024
|
Hjemmeaflevering 5
|
29-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Statistik
Grundbog B1 Gyldendals gymnasiematematik siderne 108-128
Indekstal
Deskriptiv statistik
Ugrupperede
Grupperede
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeaflevering 6
|
21-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Vektorer i 2D
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog B1 siderne 130-179
Hvad er en vektor
Vektor som en retning og længde
Regneregler for vektorer og pile
Punkter og vektorer
Vektorers indbyrdes beliggenhed
Prikprodukt
Trigonometri (NB: Indtil side179 - relationerne undervises næste skoleår)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeaflevering 7
|
29-04-2024
|
Optag
|
24-05-2024
|
Prøve 2
|
28-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Vektorer og trigonometri
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog B1 siderne 179-188
- Cosinusrelationerne og beviserne for sætning 4.16 (cosinusrelationen)
- Sinusrelationer og beviserne for sætning 4.17 (højde) og 4.18 (areal) og 4.19 (sinusrelationen)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeaflevering 1
|
26-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Differentialregning
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog B2 siderne 8-47.
Eksperimenter med tangenthældning
Differentialkvotient
Regneregler
Tangentens ligning
Monotoniforhold og ekstrema
Optimering
Flere regneregler
Eksponential, logaritme- og potensfunktioner
Grafisk sammenhæng mellem f(x) og f'(x)
Differentiabilitet og kontinuitet
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog B2 siderne 180-192.
Beviserne for x^2, sum- og differensregel og produktregel via tre-trins-reglen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Clausen, Flemming m.fl.: Grundbog B2 (1. udg. 2018), Gyldendal; sider: 8-32, 180-181, 186-194
-
Spørgsmål:
-
Spørgsmål til modulet:
-
Ikke afsnit 1.5
-
Clausen, Flemming m.fl.: Arbejdsbog B2 (1. udg. 2018), Gyldendal; sider: 8-9, 11-15, 45-50
-
Øvelse 114 b
-
Færdiggørelse af opg. 5
-
Øvelser
-
Øvelse 125 a
-
Dato: 27. september
-
Kap. 1.6 Optimering.pdf Det som jeg vil gennemgå i modulet, men som er lektien til næste modul: Kapitel 1.6 s. 26-32
-
Øvelse 122 a og øvelse 132
-
Dato: 1. oktober
-
Øvelserne 136 og 137
-
Dato: 3. oktober
-
Øvelse 138 og 139
-
X118 inspiration
-
Dato: 4. oktober
-
Dato: 21. oktober
-
Øvelserne 143, 145, 147 og 153
-
Dato: 22. oktober
-
Øvelse 143 c
-
Grafisk sammenhæng mellem f(x) og f'(x) og differentiabilitet.pdf
-
Dato: 24. oktober
-
Konstant faktor-reglen 21. oktober 2u.pdf
-
Øvelse 108 a og b
-
Dato: 28. oktober
-
24. oktober 2u differentialregning sumfunktion.pdf
-
Øvelse 108 c og d
-
Produkt- og sammensatregel mandag den 28. oktober.pdf
-
Dato: 29. oktober
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeaflevering 2
|
16-09-2024
|
Hjemmeaflevering 3
|
03-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Vektorer i 2 D (analytisk geometri)
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog B2 siderne 140-178.
Ret linje
Vinkel mellem linjer
Skæring mellem linjer
Projektion
Vektorers indbyrdes beliggenhed
Tværvektor og determinanten
Afstand fra punkt til linje
Cirkel
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
Clausen, Flemming m.fl.: Grundbog B2 (1. udg. 2018), Gyldendal; sider: 140-145, 151-152, 158-162, 167-172, 176-178
-
Clausen, Flemming m.fl.: Arbejdsbog B2 (1. udg. 2018), Gyldendal; sider: 42, 45, 47, 49-51
-
Øvelserne 401,402, 407 og 408
-
www.ungeprofilen.dk
-
Gruppeopgaver, mens jeg har de sidste 4 samtaler.
-
image.png
-
Øvelse 416 a, s. 49 AB. Indsæt dit svar i elevfeedback
-
Elektronisk tavler
-
Fredag 15. nov 2u analytisk geometri.pdf
-
Øvelse 419 a
-
X 414 og X415
-
Tag formelsamlingen med og computeren, da vi skal anvende Maple og GeoGebra
-
2u mandag den 25. november SKABELON projektion af en vektor på en vektor.mw
-
Opgaveregning med anvendelse af sætning 4.3
-
Kapitel 4.5: Vektorers indbyrdes beliggenhed
-
2u tirsdag den 26. november Analytisk geometri Projektion af en vektor på en vekor.pdf
-
Læs det som en forforståelse
-
Øvelse 430 a)
-
Formål:
-
Besvar spørgsmålene og indsæt din besvarelse i Elevfeedback. Læs beviset.
-
1. halvdel af modulet anvende til at afslutte emnet afstand fra et fænomen til et andet fænomen. Læs X429 s. 169 GB GRUNDIGT, (er der noget i mellemregninger du ikke forstå, så skriv det i elevfeedback), da du skal lave øvelse 445 i modulet. Derefter
-
2u 11. november analytisk geometri cirkler.pdf
-
Jeg gennemgik siderne 171-172
-
Reflektionsskrivning
-
2u 13 december analytisk geometri cirkler og bevis.pdf
-
Øvelse 448 a, b og c. Send jeres svar i elevfeedback i Lectio (næste modul)
-
2u 18. onsdag december Kvadratkomplettering og punktmængde.pdf
-
Øvelse 453 - send jeres svar i elevfeedback
-
Læs og forstå eksemplerne: Er der dele af mellemregningerne du ikke forstå - skriv dem ned i elevfeedback
-
Siderne 176-177 er gennemgået i modulerne
-
Øvelse 460. Send jeres besvarelse i elevfeedback
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeaflevering 5
|
18-11-2024
|
Hjemmeaflevering 6
|
09-12-2024
|
Hjemmeaflevering 7
|
09-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Sandsynlighedsregning
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog B2 siderne 84-121
Sandsynlighedsmodel
Kombinatorik og sandsynligheder
Binomialfordelinger
Opinionsundersøgelser
Udledning af formlen for sandsynlighedsfunktion for en stokastisk variabel som er binomialfordelt med gentagelse af forsøget tre gange
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Clausen, Flemming m.fl.: Grundbog B2 (1. udg. 2018), Gyldendal; sider: 86-91, 94-97, 110-111
-
Besvar nedenstående spørgsmål og indsæt i elevfeedback
-
Clausen, Flemming m.fl.: Arbejdsbog B2 (1. udg. 2018), Gyldendal; sider: 32-36, 39, 98-106
-
Øvelse 319 og 320
-
Øvelse 326. Upload dit svar i elevfeedback
-
1.docx 2.docx 3.docx
-
Gruppearbejde
-
Maplefiler, som skal anvende i modulet
-
Aktiv læsning
-
STXB 2024 dec 4.pdf
-
7. februar terminsprøve.mw
-
image.png
-
Maple-fil
-
Øvelse 336, c) d) e) f) og g)
-
Øvelse 337 2), 3), 4) og 5) Ikke b og c
-
Øvelse 356
-
Opgaver.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeaflevering 8
|
27-01-2025
|
Terminsprøve
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition: 2. gradspolynomium
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog B1 side 86.
- a, b, c
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog B1 side 79-82.
- d's betydning
- diskrimantformlen
-Bevis for diskriminantformlen:
Bemærk: I forhold til beviset på siderne 81-82, har jeg bevist diskriminantformlen baglæns, dvs. at jeg antager at diskriminantformlen er korrekt når d er større end 0, og kommer frem til y=ax²+bx+c. Har også når d er mindre end 0 og d er lig med 0
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Logaritmisk skala
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog B2 siderne 76-81
Bevis:
Eksponential funktion - enkelt log. koordinatsystem - ret linje
Potens funktion - dobbelt log. koordinatsystem - ret linje
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59215850293",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59215850293",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59215850293"
}