Holdet 2023 DA/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Mette Biltoft Carlsen
Hold 2023 DA/p (1p DA, 2p DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til litterær analyse
Titel 2 Kommunikation - argumentation og retorik
Titel 3 Skriftlighedsforløb - den analyserende artikel
Titel 4 Nyhedsformidling og journalistik
Titel 5 Slægt, ære og hævn - Middelalder og folkeviser
Titel 6 Oplysning, romantik og det moderne gennembrud
Titel 7 Skriftlighedsforløb - den debatterende artikel
Titel 8 Dokumentar
Titel 9 Litteratur i 1900-tallet
Titel 10 Dansk i praksis

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til litterær analyse

I forløbet introduceres eleverne til forskellige litterære analysetilgange. Formålet er at eleverne skal tilegne sig en basisviden omkring litterær analyse og styrke deres faglighed på dette område.
Der er introduceret og arbejdet med forskellige analytiske greb/tilgange som f.eks. personkarakteristik, fortælleforhold, komposition, sprog og tema.
Eleverne har til forløbet læst Leif Panduros ”Rend mig i traditionerne” og afleveret en individuel skriftlig opgave, som opsamling på de forskellige analytiske fokusområder, der har været arbejdet med i forløbet.

Der er arbejdet med følgende faglige mål:
- Analysere, fortolke og perspektivere fiktive (og ikke-fiktive) tekster i alle medier
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt

Kernestof (fra lærerplanen):
- Litteraturanalyse og fortolkning
- Peter Seeberg (Biografi af en snegl)

Følgende materiale er blevet anvendt:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, 4. udgave 2015-2017
- Oversigt over novelleanalyse side 308-309
- Komposition side 46 - 51
- Fortælleforhold side 54 - 60
- Semantiske skemaer side 106 - 108

Thøger Jensen: Nu sad det unge par nok og så video, I vores familie kan vi ikke lide ubåde, 1998
Pia Juul: Alle kan ro, Politikens magasin, 2008
Tove Ditlevsen: Nattens dronning, Paraplyen, 1952
Seeberg: Biografi af en snegl, 1981
Jesper Wung-Sung: De tre veninder, og havet klapper, 2000
Leif Panduro: Rend mig i traditionerne, 1958

Mick Øgendahl og de store forfattere: Tove Ditlevsen, DR.TV.dk 2018

Samlet omfang ca. 200 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kommunikation - argumentation og retorik

Forløbet handler om kommunikation - herunder argumentation og retorik - og har derfor afsæt i det sproglige perspektiv. Formålet er at give eleverne faglig viden om kommunikation, retorik og argumentation bl.a. gennem Steven Toulmins argumentationsmodel, appelformer og argumenttyper samt Ciceros pentagram og forskellige talegenrer.
Foruden det sproglige perspektiv har det mediemæssige perspektiv kortvarigt været berørt, idet eleverne har arbejdet med reklamefilm og reklamebilleder i forhold til, hvordan disse kommunikerer og argumenterer. I denne sammenhæng er eleverne også blevet præsenteret for Harold D. Laswells kommunikationsmodel.

Sideløbende med forløbet har eleverne læst Stine Pilgaards roman ”Min mor siger”, med henblik på at skulle skrive en tale fra fortælleren til dennes mor og herigennem demonstrere deres viden om kommunikation, taler og retorik.

Der er arbejdet med følgende faglige mål:
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- Demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- Analysere og vurdere teksters kommunikative betydning

Kernestof (fra lærerplanen):
- Sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- Retorisk analyse, herunder analyse af; kommunikationssituationen, appelformer, argumentation
- Sproglig analyse af argumenterende tekster
- Sproglig analyse af taler

Følgende materiale er blevet anvendt:
Kernestof:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, 5. udgave 2023
- Retorik og talegenrer
- Ciceros pentagram og disposition
- Argumentation
- Appelformer og argumenttyper
- Lasswells kommunikationsmodel

Supplerende stof:
Artikel fra Kristeligt Dagblad: Christian Borrisholt Steen - ”Juridisk kønsskifte er det rene nonsens”, maj 2015
Selvfundne reklamebilleder og reklamefilm fundet på bl.a. Youtube
Forskellige taler alle hentet fra dansketaler.dk
- Johanne J. Olsens tale til Dronningen ved Hendes Majestæts besøg hos det danske mindretal i Sydslesvig 2019
- Statsminister Thorvald Stauning giver Rigsdagen meddelelse om den tyske hærs indmarch i Danmark 1940
- Jesper Theilgaards tale ved Klimamarchen 2019
- John F. Kennedys tale ”Ich bin ein berliner” i anledning af besøg i Vestberlin juni 1963
- Dronningens nytårstale 2022
- Statsministerens nytårstale 2023

Stine Pilgaard: ”Min mor siger” 2013

Samlet omfang ca. 195 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Argumentationsanalyse 22-11-2023
Tale - Min mor siger 03-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Skriftlighedsforløb - den analyserende artikel

I forløbet er eleverne blevet præsenteret for den ene skriftlige eksamensgenre, den analyserende artikel. Først har fokus været på artiklen som genre og mere generelt, hvordan man skriver en danskopgave - der er bl.a. arbejdet med at skrive formidlingsbevidst og med at skabe en god rød tråd i sit skriftlige arbejde. For at gøre det generelle mere konkret har eleverne, med afsæt i et opgavesæt, arbejdet med at disponere en opgave. De har fået uddybet og præciseret, hvad det vil sige at nærlæse og lave en analyse og fortolkning (med afsæt i den stillede opgave) samt arbejdet med delelementerne indledning og perspektivering. Der er også arbejdet med citatteknik. Som afslutning har eleverne trænet at rette deres eget arbejde og herigennem arbejdet med forskellige sproglige og grammatiske områder.

Der er arbejdet med følgende faglige mål:
- Beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof (fra lærerplanen):
Litteraturanalyse og fortolkning
1. Forløb med fokus på skriftlighed

Følgende materiale er blevet anvendt:
Kernestof:
Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose: Skriftlig eksamen i dansk - stx og hf, Gyldendal 2019
Kapitlerne:
- Skriftlig eksamen i dansk - stx og hf
- Den analyserende artikel
- Ret din artikel
- Formalia
- Bedømmelseskriterier

Supplerende stof:
Forskellige øvelser fra platformen MinLæring.dk
Indledningen:
https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60617/sektion/61014
https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60617/sektion/61015
https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60617/sektion/61018
https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60617/sektion/61026
Citatteknik:
https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60618/sektion/60639
Tekstens sammenhæng:
https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60623/sektion/61077

Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose: Skriftlig eksamen i dansk - stx og hf, Gyldendal 2019 - opgavesæt med følgende tekster: Naja Marie Aidt ”Ond i sulet”, 1993 og Jens Baggesen “Da jeg var lille”, 1785

Samlet omfang ca. 43 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Redegørelse til historieopgave 19-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Nyhedsformidling og journalistik

Det primære fokus i forløbet har været på nyhedsmedier og nyhedernes rolle i vores samfund. Der er blevet talt om udviklingen i nyhedsbilledet - pressens historie - og hvordan vores måde at tilgå og modtage nyheder har været under stor forandring. Eleverne har arbejdet med forskellige typer af papiraviser, og så har sociale medier været i fokus. I forhold til sociale medier, har vi diskuteret vores måde at se/modtage nyheder på samt og hvordan sociale medier har givet modtagere af nyheder mulighed for at være en aktiv del af nyhedsformidlingen i dag.

Faglige mål:
- Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- Demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- Anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed

Kernestof (fra læreplanen - mediemæssige perspektiv)
- Medieanalytisk tilgang til nyhedsformidling
- Medieanalytisk tilgang til visuelle udtryksformer
- Medieanalytisk tilgang til tekster fra sociale medier
- Multimodal medieanalyse
- Medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- Analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Kernestof (fra læreplanen - det sproglige perspektiv)
- Sproglig analyse, fortolkning og vurdering


Følgende materiale er blevet anvendt:
Kernestof
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk”, Dansklærerforeningens Forlag og Systime, 4. udgave, 1. oplag, 2015-17, side 198-222

Mimi Olsen m.fl.: Dansk i tiden, afsnittet ”Dansk mediehistorie - og historien om objektiviteten”, iBog Systime 2020

Tomas Bjørn Pedersen: Grundbog til Medier i Dansk, afsnittet ”Nyheder” iBog Systime, 2021

Diverse artikler (supplerende stof):
”Smukfest vil være endnu større: Dropper ikoniske scener for at få flere gæster” DR.dk 12.08.2019
https://www.dr.dk/musik/festival/smukfest/smukfest-vil-vaere-endnu-stoerre-dropper-ikoniske-scener-faa-flere-gaester

Kommentar: ”Socialdemokratiets evige inkonsistens”, Jyllands-Posten.dk 17.10.2023
https://jyllands-posten.dk/debat/kommentar/ECE16483384/socialdemokratiets-evige-inkonsistens/

”Prinsesse af Jomfru Ane Gade”, Politiken.dk 31.10.2023 (uddrag)
https://politiken.dk/indland/samfund/art8432789/Prinsesse-af-Jomfru-Ane-Gade

”Regeringen vil igen skrue på folkeskolen – lærere frygter "skåltaler og tomme ord"”, TV2.dk 03.10.2023
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-10-02-regeringen-vil-igen-skrue-paa-folkeskolen-laerere-frygter-skaaltaler-og-tomme-ord

”Statsministeren vil styrke folkeskolen. Selv ønsker de mere frihed: 'Vi skal turde bruge timer på teater og morgensang'” DR.dk 03.10.2023
https://www.dr.dk/nyheder/politik/statsministeren-vil-styrke-folkeskolen-selv-oensker-de-mere-frihed-vi-skal-turde

Papirudgaver af:
Politiken
Information
Ekstra Bladet
Kristeligt Dagblad
Ugeavisen Varde


Dokumentarudsendelse: ”Ryd forsiden: Dødstrusler og deadlines” (sæson 1, afsnit 1), DR.dk 01.12.2019
https://www.dr.dk/drtv/episode/ryd-forsiden_-doedstrusler-og-deadlines_147965
Dokumentarudsendelse: ”Alene hjemme på nettet - Børnenes historier” (sæson 1, afsnit 1) DR.dk
https://www.dr.dk/drtv/serie/alene-hjemme-paa-nettet_440656

Samlet omfang ca. 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Slægt, ære og hævn - Middelalder og folkeviser

Litteraturhistorisk forløb med fokus på folkevisen som genre. Formålet er at introducere eleverne til middelalderen som litteraturhistorisk periode. Eleverne lærer om det middelalderlige samfund og arbejder med analyse og fortolkning af folkeviser. Der er læst en riddervise (Ebbe Skammelsøn) og en tryllevise (Germand Gladensvend) og arbejdet med forskelle og ligheder. I forløbet har problemstillingen individets behov overfor slægtens behov/samfundets normer været central. Denne problemstilling er blevet behandlet både i konteksten af middelalderens samfund og folkevisen samt perspektiverende til i dag.

Der er primært arbejdet med de faglige mål:
- at udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- at demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof fra læreplanen
• Tekster før 1700-tallet
• Folkevise
• Litteraturanalyse- og fortolkning
• Litteratur-, kultur- og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Følgende materiale er blevet anvendt:
Kernestof
Brug Litteraturhistorien", Sørensen, Mimi & Rangvid, Mads, Dansklærerforeningens Forlag og Systime, 2014, Kapitlet: ”Middelalderen: slægt, ære og hævn” (side 11-18).
Noter om middelalderen fra: Fibiger, Johannes m.fl.: Litteraturens veje, 3. udgave, 2. oplag, Systime A/S, 2012-2013
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk”, Dansklærerforeningens Forlag og Systime, 4. udgave, 1. oplag, 2015-17 afsnit om eventyr.
Johannes Fibiger m.fl.: ”Litteraturens veje” 3. udgave 2012-2015, Systime - om folkeeventyr og kunsteventyr
H.C. Andersen: ”Hyrdinden og Skorstensfejeren” (uddrag)

Supplerende stof
Folkevise: Ebbe Skammelsen fra Fibiger, Johannes m.fl.: Litteraturens Huse, Systime, 2008-2010, side 34-37
Folkevise: Germand Gladensvend fra Fibiger, Johannes m.fl.: Litteraturens Huse, Systime, 2008-2010, side 41-43
Artikel fra Kristeligt Dagblad: Berth, Kenneth Kristensen ”DF-politiker: Danske æresdrab findes ikke”, 01.11.2014
Artikel fra Kristeligt Dagblad: Hansen, Jette ”Jo, hvide mænd begår også æresdrab”, 07.11.2014
Artikel fra Weekendavisen: Sune Engel Rasmussen ”Karachis Romeo og Julie”, 13.10.2017
Video om Ebbe Skammelsøn: https://www.youtube.com/watch?v=-QujVaDO8A0
Video om Germand Gladensvend:  https://www.youtube.com/watch?v=OvyiKpwDg8E
Kortfilm af Mads Matthisen: ”Dennis”, 2007 https://www.youtube.com/watch?v=V1zFeHJzS5E&t=140s
Folkeeventyret Kong Lindorm
Ronja Røverdatter 1. afsnit: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Ronja%20R%C3%B8verdatter%20(1)&orderby=title&SearchID=77eb793f-3740-4ca7-9f54-f12f20f06fff&index=1

Samlet omfang ca. 85 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Oplysning, romantik og det moderne gennembrud

Et litteraturhistorisk forløb med fokus på hhv. oplysningstiden, romantikken og det moderne gennembrud.

I forbindelse med oplysningstiden har eleverne bl.a. læst et uddrag af ”Jeppe på bjerget” af Ludvig Holberg samt en enkel af hans epistler. Fokus i læsningen af begge tekster har været, hvordan oplysningens idealer og tanker fremstilles, og hvad Holbergs hensigt med teksterne har været.

Kontrasten til den næste periode - romantikken - har været i fokus og eleverne har her arbejdet med billedsprog og bl.a. analyseret forskellige romantiske digte med fokus på, hvordan romantikkens verdens- og livssyn udtrykkes gennem forskellige sproglige virkemidler. Vi har været igennem romantikkens forskellige epoker og læst tekster af følgende kanonforfattere: Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig og St. St. Blicher.

Overgangen til det moderne gennembrud har ligeledes været i fokus og det har været omtalt, hvordan de forskellige perioder i litteraturhistorien typisk er modreaktioner på den foregående.   

Levevilkår og samfundsforhold i slutningen af 1800-tallet har været centralt for arbejdet med Det moderne gennembrud. Tematiske og stilistiske kendetegn ved perioden er blevet præsenteret og eleverne har arbejdet med disse i forbindelse med udvalgte tekster. Eleverne har desuden læst Amalie Skrams roman ”Forradt” (på originalsprog, norsk) samt dramaet ”Den Starkare” af August Strindberg (ligeledes på originalsprog, svensk).

I nogle enkelte moduler af forløbet har skriftlighed været omdrejningspunktet, og eleverne har arbejdet med delelementer af opgavegenren Den analyserende artikel.

Faglige mål:
- Demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof (fra læreplanen)
Tekster fra oplysningstid
Tekster fra romantik
Diverse kanonforfattere (Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig og St. St. Blicher, Herman Bang, Henrik Pontoppidan).
Tekster på norsk
Tekster på svensk
Litteraturanalyse- og fortolkning
Litteratur-, kultur- og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Følgende materiale er blevet anvendt:
Kernestof
Oplysningstiden
Mimi Sørensen m.fl.: Brug Litteraturhistorien, Systime ibog.
Kapitlet ”Oplysningstiden: nar norm”
- Oplysningen: fornuftens tidsalder
- Idealer om fremskridt og frihed
- Ludvig Holberg som repræsentant for oplysningens tanker i Danmark
- Hvorfor drikker Jeppe?
- Perspektiverende: Oplysningstiden

Romantikken
Mimi Sørensen m.fl.: Brug Litteraturhistorien, Systime ibog.
Kapitlet ”Romantikken: enhed og splittelse”
- En kaotisk tidsalder
- Romantikkens ideer
- Universalromantikken (Adam Oehlenschläger: Morgenvandring (uddrag))
- Nyplatonisme (Schack Staffeldt: Indvielsen)
- Nationalromantisk harmoni (Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land (uddrag))
- Perspektiverende: romantikken
- Steen Steensen Blicher: ”Marie. En erindring fra Vesterhavet” (uddrag)
Mette Bentzen m.fl.: Mini-kanon, Systime 2011: Grundtvig - Det er så yndigt at følges ad, 1855

Det moderne gennembrud
Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime ibog. Uddrag af kapitel 6 om Det moderne gennembrud.
Mimi Sørensen m.fl.: Brug Litteraturhistorien, Systime ibog. Afsnittet ”Impressionismen og Herman Bang” og ”Mande- og kvinderoller til debat”.
Amalie Skram ”Forraadt”, 1892. Hentet fra bokselskap.no
August Strindberg: Den starkare, 1890
Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime ibog. Afsnittet om Henrik Pontoppidan og Naadsens brød.
Herman Bang ”Pernille”, 1880 (uddrag) fra Herman Bang: Værker i Mindeudgave. Bind 2. Gyldendal, 1912.
Henrik Pontoppidan: ”Naadsens brød”, 1887


Supplerende stof
Film: En kongelig affære, Nordisk film, 2017 (hentet på mit.cfu.dk)
Litteraturhistorien - på langs og på tværs, iBog Systime. Afsnittet ”Hvad er lyrik”
Litterære undersøgelse, iBog Systime: Billedsprog


Samlet omfang ca. 210 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Skriftlighedsforløb - den debatterende artikel

Kort skriftligt forløb med fokus på den Debatterende artikel. Eleverne har arbejdet med de forskellige typiske skrivehandlinger, der knytter sig til denne opgavegenre - især at skrive diskuterende har været i fokus. Derudover har vi repeteret fagligt stof fra forløbet ”Kommunikation - retorik og argumentation” fra 1hf, hvor størstedelen af det faglige kernestof, der skal anvendes i den debatterende skrivegenre, er gennemgået. Vi har således fokuseret på at identificere påstande og belæg i et tekstmateriale og arbejdet på at anvende disse til at formulere en sammenhængende diskussion. Derudover har vi talt om, hvordan man kan sammensætte sit eget argument, og hvilke retoriske virkemidler, man kan anvende for at overbevise sin modtager.

Faglige mål:
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Kernestof (fra læreplanen)
Andet forløb med fokus på skriftlighed.

Følgende materiale er blevet anvendt:
Kernestof
Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose: Skriftlig eksamen i dansk - stx og hf, Gyldendal 2019
Kapitlerne:
Den debatterende artikel

Supplerende stof
MinLæring.dk:
Diskussion:
https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60620/sektion/61108
Opgavesæt 1 - opgave 4: Fremstillingen af køn i reklamer

Samlet omfang ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Dokumentar

Et forløb med afsæt i det mediemæssige perspektiv. Eleverne har arbejdet med at definere og indkredse dokumentargenren og undersøgt forskelle på fiktion og fakta - bl.a. ved hjælp af autenticitetsmarkører. Dokumentarens forskellige undergenrer er blevet gennemgået og anvendt i forhold til at analysere forskellige mindre dokumentaruddrag. Efterfølgende har vi fordybet os i dokumentarens undergenrer og i filmiske og lydlige virkemidler i to værkanalyser af hhv. en podcast og en dokumentar. Ved hjælp af remedieringsanalyse har vi set nærmere på, hvordan en af virkelighedens historier kan bearbejdes og omformes fra ét medie til et andet. Undervejs er centrale begreber, genrer og undergenrer blevet eksemplificeret med konkrete eksempler, som er blevet analyseret, fortolket og diskuteret.

Faglige mål:
- Analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt.
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed.
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof (fra læreplanen)
Kommunikationsanalyse
Medieanalyse- og fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
Analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
Produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering

Følgende materiale er blevet anvendt:
Kernestof
Mimi Olsen m.fl.: Dansk i tiden. Grundbog, Systime 2020 (forskellige uddrag)
Kapitlerne:
Genrer - introduktion.
- Dokumentar
a. Dokumentarens undergenre
- Podcast
Fakta og fiktion - autenticitet og fiktionalisering
- Autenticitetsmarkører
- Filmiske virkemidler
a. Fortællerforhold
b. Billedbeskæring og perspektiv
c. Kamera og klipning
d. Belysning, farver og symbolik
e. Lyd
f. Autenticitetsmarkører i En fremmed flytter ind
g. Remediering
Analysemodeller
- Analysemodel til podcast
- Analysemodel til remediering

Definition af dokumentarfilm fra filmcentralen: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/dokumentarfilm

Supplerende stof
De første 42 sekunder af SKAM sæson 2 afsnit 1. DR.dk
https://www.dr.dk/drtv/se/skam_57471
Prinsesser fra Blokken sæson 1 afsnit 1. DR.dk
https://www.dr.dk/drtv/se/prinsesser-fra-blokken_47336
Prinsesser fra Blokken - otte år senere sæson 1 afsnit 1. DR.dk
https://www.dr.dk/drtv/se/prinsesser-fra-blokken-_-otte-aar-senere_-fra-vild-til-voksen_464834

Operation X: Narret til porno (2006) – 41 min., mit.cfu.dk.
De første 5 min. i nedenstående dokumentarer
Mikala Krogh: Scandinavian Star (2020), episode1 filmcentralen.dk
Hanna Polak: Børnene på Putins losseplads (2014) filmcentralen.dk.
Joachim Ladefoged: Mirror (2009) filmcentralen.dk.
Lars von Trier og Jørgen Leth: De fem benspænd (2003) filmcentalen.dk.
Thor Ochsner: 1989: Dengang jeg var 5 år gammel (2010) ekkofilm.dk.

Podcast: Third Ear: ”I et forhold med…”, 2013
Dokumentarfilm: Nicole N. Horanyi: En fremmed flytter ind, 2017 (set på filmcentralen.dk)

Samlet omfang ca. 145 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Litteratur i 1900-tallet

Et forløb med fokus på 1900-tallets litteratur og (kanon)forfattere. Vi har arbejdet med forskellige faser i modernismen og haft fokus på, hvordan samfundsudviklingen op gennem 1900-tallet afspejles i litteraturen. Vi har læst tekster af diverse kanonforfattere som f.eks. Johannes V. Jensen, Martin A. Hansen og Karen Blixen. Særlige kendetegn ved strømninger som ekspressionisme, futurisme og eksistentialisme er ligeledes blevet bearbejdet gennem forløbet.

Rudolf Brody-Johansens digtsamling Blod er læst som værk i forløbet.


Faglige mål:
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
- Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier

Der er arbejdet med følgende indenfor det litterære perspektiv:
Tekster fra 1900-tallet, modernisme
Johannes V. Jensen.
Martin Andersen Nexø
Tom Kristensen
Martin A. Hansen
Karen Blixen
Klaus Rifbjerg
Peter Seeberg
Litteraturanalyse og -fortolkning
(Anvendelse af relevante litterære metoder)
Litteratur-, kultur- og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Følgende materiale er blevet anvendt:
Kernestof:
Uddrag fra diverse ibøger:
Mimi Sørensen og Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien, iBog Systime
Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, iBog Systimes

Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren (uddrag)
Johannes V. Jensen: På Memphis Station
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål
Martin A. Hansen: Agerhønen
Karen Blixen: Ringen
Peter Seeberg: Patienten
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt

Supplerende stof:
Emil Bønnelycke: Aarhundret

Samlet omfang: ca. 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Dansk i praksis

Formålet med forløbet er at arbejde med tekster, der knytter sig til eleverne valg af fagpakker. Klassen består af elever med tre forskellige fagpakketyper (Life, Health og Business), hvorfor teksterne afspejler forskellige emner. Fokus for tekstarbejdet har således skiftet fra hhv. et sundhedsfokus, hvor kroppen og mødet med sundhedsvæsnet har været centralt til et pædagogisk fokus, hvor familien og familielivet har været omdrejningspunktet. Vi har ligeledes haft et socialt fokus på børns rettigheder og afslutningsvist et fokus på iværksætteri.
Eleverne har gennem tekstarbejdet repeteret forskellige danskfaglige metoder - metoder der knytter sig til det litterære, sproglige samt mediemæssige perspektiv. Teksterne i forløbet har således varieret fra noveller og artikler, til juridiske tekster og medieklip.

Eleverne har undervejs i forløbet læst et selvvalgt værk, der knytter sig til deres fagpakke. Alle værker befinder sig inden for nyeste litteratur - altså værker, der er udgivet inden for de seneste fem år.

Kernestof:
Sproglig analyse af professionsspecifikke tekster

Følgende materiale er blevet anvendt:
Kernestof:
Tine Jensen: Dansk i praksis, Systime 2018 (forskellige uddrag)
1. Sundhed
a. Sundhed og kropsopfattelse
i. Sebastian Stryhn Kjeldtoft: En syg sjæl i et sundt legeme? Information 2015
b. Krop og kontrol - jagten på den perfekte krop
i. Jesper Wung-Sung: De tre veninder, 2000
ii. Cecilie Lind: Scarykost, 2016 (uddrag)
c. Når mennesker har brug for hjælp
d. Hospitalsmøder
i. Mette Jensen Hayles: Nogle dage elsker hun mig mest, 2017
ii. Sundhedsloven kapitel 5
2. Pædagogik
a. Når familien er i fokus
b. Familieliv - sammen og hver for sig
i. Lone Hørslev: Lige om lidt bliver alting meget sjovere, 2017
c. Opdragelse og curlingforældre
i. Signe Haahr Lindegaard: Børnepsykolog: Det perfekte familieliv findes ikke, Jyllands-Posten 2017
ii. Sarah Kott: Ekspert om curlingforældre: Det er et fantom, en konstruktion, Jyllands-Posten 2017
d. Når børn og unge svigtes
e. Børn, unge og rettigheder

Supplerende stof:
FNs Børnekonvention
Ultra Nyt fra den 11.01.17 hentet på mit.cfu.dk.: https://beta.mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000104776
Josefine Harboe: Podimo runder vigtig milepæl. Og de røde tal på bundlinjen er helt efter planen, fortæller manden bag, Berlingske 2025 https://www.berlingske.dk/business/podimo-runder-vigtig-milepael-og-de-roede-tal-paa-bundlinjen-er-helt
DR.dk: Løvens hule - Sæson 6: En forretning, du ikke kan slippe ud af? 4. februar 2021
https://www.dr.dk/drtv/se/loevens-hule_-en-forretning-du-ikke-kan-slippe-ud-af_231091


Samlet omfang ca. 300 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer