Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Dorthe Lund-Rasmussen
|
Hold
|
2023 En/1q En (1q En, 2q En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Choices
Forløb med fokus på temaet choices. Forløbet tager udgangspunkt i elevernes forforståelse og aktuelle situation, idet de netop har valgt både skole og specifik ungdomsuddannelse. Teksterne i forløbet tematiserer alle det at tage et valg og forholde sig til de muligheder, begrænsninger og konsekvenser, det medfører. Teksterne repræsenterer en række forskellige genrer og engelsksprogede kulturområder, og forløbet introducerer og uddyber derfor både en række forskellige analysemetoder og begreber samt forskellige engelsksprogede kulturområders ligheder og forskelle.
Gennem hele forløbet har eleverne løbende arbejdet med tekstproduktion med fokus på i korte tekster at reflektere over relevante temaer i de læste tekster. Eleverne har desuden løbende forberedt korte præsentationer i grupper, som enten præsenteres på klassen eller filmes og afleveres. Der har i forløbet været fokus på interaktiv grammatik samt teori og øvelser på minlæring.dk.
Faglige mål:
- at forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- at udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- at analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- at analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Kernestof:
- Jojoba Mansell: ”Hard Choices” (2012) - digt
- Sonya C. Dodd: “New Beginnings” (2013) - novelle
- Sean Penn: “Into the Wild” (2007) - spillefilm
Omfang: 40 sider
Supplerende stof:
- Shane Meadows: ”This is England” (2007) - spillefilm
Omfang: 5 sider
Samlet omfang 45 sider
Klassen bruger følgende grundbøger i alle forløb:
- Stifinderen
- Stifinderen Øvebog
- Minlæring.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
From innocence to experience
Fokus på temaet From Innocence to Experience – børn/teenagere som oplever modgang og deres reaktion på dette. Særligt fokus på kulturelle og samfundsmæssige aspekter involveret i overgangen fra barn/teenager til voksen herunder frigørelse, selvstændighed og skabelse af egen identitet. Desuden berøres forholdet mellem børn/unge og voksne samt børn/unge imellem, venskab og mobning, forældres kærlighed, ambitioner og forventninger samt en debat om, hvorvidt børn altid er umiddelbart uskyldige. Primær fokus på skønlitterær analyse og filmisk analyse. Skriftligt er der arbejdet med at skrive et summary samt et short analytical essay med fokus på personkarakteristik.
Grammatik: Screening og ordklasser
Fokus på at kunne identificere de følgende ordklasser:
Substantiver, verber, adjektiver og adverbier
Kernestof:
“The Flowers” (1972), Alice Walker (short story)
“Stand by Me” (1986), Dir. Rob Reiner (film) - DVD
“Ponies” (2010), Kij Johnson (short story)
“Just Like That” (1987), Michael Richards (short story)
“A Bend in the Road” (2016), Dir. Rollo Wenlock (short film)
https://www.shortoftheweek.com/2016/08/25/a-bend-in-the-road/
Samlet omfang: 30 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Evil
Forløb med fokus på temaet "evil". Forløbet lægger op til selvstændige og udfordrende diskussioner om ondskabens natur, som den forståes tidligere og i dag. Teksterne repræsenterer en række forskellige genrer og engelsksprogede kulturområder, og forløbet introducerer og uddyber derfor både en række forskellige analysemetoder og begreber samt forskellige engelsksprogede kulturområders ligheder og forskelle.
Gennem hele forløbet har eleverne løbende arbejdet med tekstproduktion med fokus på i korte tekster at reflektere over relevante temaer i de læste tekster. Der har i forløbet været fokus på interaktiv grammatik samt teori og øvelser på minlæring.dk.
Faglige mål:
- at forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- at udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- at analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- at analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Kernestof:
- Sean Spence: "Bad or Mad", 2004 (article)
- Excerpt from: "The Four Types of Evil" in "The Philosophy of Evil", Lars Fr. H. Svendsen (2001)
- Stephen King: "The Man Who Loved Flowers" (1978) (short story)
- "We Need to Talk About Kevin", Dir: Lynne Ramsay (2011) (film)
- "The Lottery", Shirley Jackson (1948)
Supplerende stof:
- Uddrag af "Ondskabens Filosofi", Lars Fr. H. Svendsen (2001)
Samlet omfang:
45 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Strangers in a strange land
Forløb der undersøger oplevelsen af at være immigrant i USA, både legalt og illegalt. Fokus i forløbet har været på, hvordan den individuelle oplevelse udtrykkes i litteraturen. Der har særligt været fokus på push og pull faktorer, der forklarer, hvorfor netop USA er destinationen (herunder ideen om særlige amerikanske værdier, som fx den amerikanske drøm. Forløbet er tænkt som en introduktion til centrale, udvalgte amerikanske værdier og overbevisninger, hvor ideen om den amerikanske drøm er central. Der er arbejdet med forskellige teksttyper og analysemetoder.
Gennem hele forløbet har eleverne løbende arbejdet med tekstproduktion med fokus på i korte tekster at redegøre for bl.a. tekstforståelse. Der har i forløbet været fokus på interaktiv grammatik samt teori og øvelser på minlæring.dk.
Faglige mål:
- at analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- at analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- at perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- at analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Kernestof:
- "Second Attempt Crossing", Javier Zamora, 2016 (lyrik)
- "The Road Home", Teresa Ronan, 2019 (novelle)
- "Spanglish", Dir: James L. Brooks, 2004 (film)
Samlet omfang:
20 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Class in Britain (EKSAMEN)
Forløb om det britiske klassesamfund. Klassen er blevet introduceret til de syv forskellige sociale klasser, men har primært arbejdet med en tre-deling i upper-, middel- og lower class. Klassen har læst baggrundstekster, herunder statistiske materialer som introduktion til de forskellige klasser samt ikke-fiktions- og fiktionstekster, der har givet et grundigere indblik i oplevelsen af og synet på de forskellige sociale klasser.
Klassen er blevet introduceret til centrale begivenheder indenfor de seneste ca. 15 år, der har bidraget til en øget ulighed i det britiske samfund, herunder finanskrisen i 2008, Brexit, krigen i Ukraine og Covid-19. Klassen har læst, arbejdet med og analyseret en række forskellige teksttyper og genrer.
Som en del af forløbet har klassens studietur til Edinburgh været tænkt ind. Fokus har derfor sidst i forløbet været på ulighed i Scotland - særligt i storbyerne.
Kernestof:
- Fra bogen "UK Now", Jakob Sinding Skött, Casper Sylvest, Forlaget Columbus (2023): S. 9, 11, 101-112
- "The Happiest Days of Your Life", Penelope Lively (1978) - novelle
- Video: "UK Food Bank Demand Hits An All-Time Record", Bloomberg Originals, 2023:
https://www.youtube.com/watch?v=taiI6Wda79k - nyhedsindslag
- "The UK's Food Poverty Crisis", Harriet Marsden, The Week UK, May 16 2024 - artikel
- "Trainspotting", Danny Boyle (1996) - film
- ”Do university applications favour middle-class kids? Yes - because their parents write them”, Adrian Chiles (Opinion column from The Guardian on January 20, 2022) - teksten er læst i forbindelse med klassens repetition af emnet samt træning af eksamenssituation i slutningen af 2hf.
Supplerende stof:
- Video: "What does being British mean today?", 2024:
https://www.youtube.com/watch?v=eBrf4-5ZpYw
- Video: "UK now has seven social classes", 2013:
https://www.youtube.com/watch?v=5QWmi3WRT6o
Samlet omfang: 30 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ghost Boys (EKSAMEN)
Fokus i forløbet har været på en historisk gennemgang af sorte amerikaneres vilkår i det amerikanske samfund med nedslag i forskellige teksttyper fra forskellige historiske perioder. Romanen "Ghost Boys" er læst som en del af forløbet. Tematisk fokus i værklæsningen har været på racerelateret politivold samt racial bias som et vilkår i sorte amerikaneres liv.
Faglige mål:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ standardsprog og variation
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, korte præsentationer i grupper, individuelt undersøgende arbejde.
Materiale:
Kernestof:
- Fra bogen "Black Voices. The African-American Experience from Slavery to the Fight for Social Justice", 2016-2022, Bianca Erlich-Møller og Mathilde Thomsen (Systime): Kapitlet "Slavery" (s. 8-14), Kapitlet "Separate but equal" (s. 66-69), kapitlet "I Am a Man" (s. 114-117) og kapitlet "Post-racist America?" (s. 150-156)
- "I have a dream", Martin Luther King Jr (1963) - tale (uddrag)
- "Two Distant Strangers", Travon Free (2020) - kortfilm
- "Ghost Boys", Jewell Parker Rhodes (2018) - roman (VÆRK)
- "The Test", Angelica Gibbs, 1940 (short story) - teksten er læst i forbindelse med klassen repetition af emnet samt træning af eksamenssituation i slutningen af 2hf.
Supplerende stof:
- Information om Groundhog Day Loop-tropen:
https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/GroundhogDayLoop
Samlet omfang: 150 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
South Africa (EKSAMEN)
Forløb om Sydafrika med fokus på tiden under apartheid samt tiden efter (efter år 2000). Forløbet har taget udgangspunkt i en introduktion til Sydafrikas historie, herunder tiden under det britiske imperium og særligt apartheidstyret.
Eleverne har analyseret både fiktion og ikke-fiktion. Gennem hele forløbet har eleverne løbende arbejdet med tekstproduktion med fokus på i korte tekster at redegøre for bl.a. tekstforståelse. Eleverne har desuden løbende forberedt korte præsentationer i grupper, som præsenteres på klassen. Der har i forløbet været fokus på interaktiv grammatik samt teori og øvelser på minlæring.dk. Klassen har afslutningsvist arbejdet med Lingua Franca med fokus på hvordan og hvorfor det engelske sprog er et centralt Lingua Franca i Sydafrika samt hvilke fordele og ulemper, der kan være forbundet med et lingua franca der trækker tråde til historiske problematikker. Eleverne har desuden deltaget i et foredrag med Sydafrikanske Carl Davis, som er bosat i Århus, der fortalte om sin opvækst som sort i Sydafrika i 1980’erne og 90’erne.
Faglige mål:
- at forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- at udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- at læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
- at analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- at analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- at analysere og perspektivere historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner
- at orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- at anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
Kernestof:
- "Mandela: Long Walk to Freedom", Dir: Justin Chadwick, 2013 (film)
- "Nelson Mandela's Statement from the Dock at the opening of the defence case in the Rivonia Trial", 1964 (uddrag af tale)
- "The Park", James Mathews, 1962 (novelle)
- "Reggie Yates' Extreme South Africa. Se1, Ep1 - The White Slums", BBC3, 2014 (dokumentar)
https://www.dailymotion.com/video/x2vzujs
- "One Year in the Infuriating and Humiliating Search for a Job in South Africa", Lynsey Chutel, 11 November 2023 (artikel - uddrag)
- The Lingua Francas of South Africa:
https://youtu.be/Tj2tugCEP6A?si=PYiB4rT3ZVNvtOho
- "South Africa is failing people who aren’t poor, but aren’t middle class either", Mushayanyama Tinashe et al., January 29, 2024, The Conversation (artikel) - teksten er læst i forbindelse med klassens repetition af emnet samt træning af eksamenssituation i slutningen af 2hf.
Supplerende stof:
- Introduktion til apartheid: ”Apartheid: 46 Years in 90 Seconds - BBC News”:
https://www.youtube.com/watch?v=2f2k6iDFCL4&t=94s
- Images from photographer Johnny Miller’s exhibition ”Unequal Scenes” (2016):
”Kya Sands/Bloubosrand”
”Hout Bay/Imizamo Yethu”
- What is a lingua franca:
https://www.youtube.com/watch?v=a9ZdC6wZnks
Samlet omfang: 40 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition
Kort forløb med fokus på repetition af de emner, der opgives til eksamen. Der er i denne forbindelse læst en ny tekst til hvert af de tre emner, som eleverne har analyseret og brugt til at træne mundtlig eksamen. Teksterne figurerer for overblikkets skyld under kernestof for de relevante eksamensemner og tilføjet en note om den senere inddragelse.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60902761950",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60902761950",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60902761950"
}