Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Melinda Camilla Ravn, Per Eslund
|
Hold
|
2023 Ty/Tysk 1 (2g Tysk 1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sport und Identität
Fokus:
Sportens indflydelse på identitet.
- Hvilken rolle kan sport spille i forbindelse med dit selvbillede?
- Hvilken rolle kan sport spille i forbindelse med fællesskaber og relationer mellem mennesker?
- Hvilken rolle kan sport spille i forbindelse med integration?
Kernestof:
* Artikel: "Spieglein, Spieglein an der Wand", Anna Ruppert, 2013 i "Wer bin ich? Sport und Identität" (side 10-13 + 28-38), Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann, Gyldendal, 2020. (20%)
* Lyrik: "Das Lied der Deutschen", Hoffmann von Fallersleben, 1841, s. 96 i "Greif zu!", Gitte Tillich m.fl., Gyldendal, 2014. (20%)
* Film: "Das Wunder von Bern", Sönke Wortmann, 2003 + Rolf D. Erbst: Drehbuch Das Wunder von Bern, Tyskforlaget 2004. Kan findes på CFU. (20%)
* Artikel: "Beim Sport konnte ich aus mir herausgehen", Leoine Gubela og Robin Köhler, 2017 i "Wer bin ich? Sport und Identität" (side 84-86 + 87-94), Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann, Gyldendal, 2020. (20%)
Supplerende:
* Ziehes soziologische Theorie i i-bogen "Wer bin ich? Sport und Identität". (10%)
* Topraks soziologische Theorie i i-bogen "Wer bin ich? Sport und Identität". (10%)
Grammatik: Modalverber
Omfang: 40 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Das Leben in einer Minderheit
Fokus: Hvordan er det at leve som del af et sprogligt og kulturelt mindretal? Vi ser på Slesvig som eksempel.
Kernestof:
* Artikel: Reaktion på Mette Frederiksens tale https://www.nordschleswiger.dk/de/nordschleswig/historiker-nach-ansprache-wichtig-positive-entwicklungen-hervorzuheben (20%)
* Interviews med unge fra det danske mindretal i Sydslesvig: Johanna Knigge og Janos http://www.danskmindretal.dk/freundebuch/#14 (15%)
* Artikel: Unge fra det tyske mindretal i Nordslesvig: "Gesellschaft wirft Frage der Identität auf", Svea, Mieke, Jenny und Sophia, Der Nordschleswiger, 22.03.2020 https://www.nordschleswiger.dk/de/nordschleswig-schueler-machen-zeitung/gesellschaft-wirft-frage-identitaet (20%)
* Artikel: "Dänische Minderheit in Schleswig - Grenzenlose Identität", Deutschlandfunk Kultur, Hans-Otto Reintsch, 26.05.2019. (15%)
https://www.deutschlandfunkkultur.de/daenische-minderheit-in-schleswig-grenzenlose-identitaet.942.de.html?dram:article_id=449769
Supplerende materiale:
* Dokumentar: "Grænseland", DR, 2020, del 4 "Dansk eller tysk" https://www.dr.dk/drtv/episode/graenseland_-dansk-eller-tysk_184763 (10%) Kan også findes på CFU.
* Begrebet national identitet. Afsnit 3.2 i e-bogen "KulturNU". Gunvor Vestergaard, https://kulturnu.systime.dk/?id=147 (10%)
* Tale: Mette Frederiksens tale på Dybbøl Banke d. 15, juni 2020 (10%)https://www.stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-mette-frederiksens-tale-ved-genforeningsarrangement-paa-dybboel-banke-den-15-juni-2020/.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/mette-frederiksen-om-skaebnesvanger-afstemning-det-var-enestaaende
Besøg af elevambassadører for Grænseforeningen.
Eleverne kom fra henholdsvis Das Deutsche Gymnasium für Nordschleswig (DGN), Duborg Skolen og A. P. Møller Skolen.
Grammatik: Løst sammensatte verber og præpositioner.
Omfang: 40 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aufsatz 3 Schriftliche Prüfung
|
31-10-2024
|
Aufsatz 4 Mündliche Vorstellung
|
02-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Macht durch Information
Fokus:
- Med DDR som eksempel undersøger vi, hvilken rolle det spiller for forholdet mellem mennesker og også mellem borger og stat, når nogen har (for meget?) information om det enkelte menneskes liv.
Kernestof:
- 2 videointerview med Thea Adlung i "Niemals vergessen - Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute". Marie Thellesen m.fl. Systime. (25%).
- Videointerview "Über ihre Kindheit in der DDR".
- Videointerview "Über die Stasi".
- TV-Serie "Der Palast" (Dobbeltgængerne), Folge 1 og 4, ZDF, 2022 (25%). Kan findes på CFU.
- Kurzgeschichte: Christa Moog: „Es ist 15 Uhr“ i "Kurzgeschichten - einmal anders", Ursula Hermes, 1994, Systime (25%)
- TV-Serie: "Honigfrauen" Teil 1, ZDF, 2017 (25%) Kan findes på CFU.
Grammatisk fokus: Relative pronominer.
Omfang: 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Immigration und Flucht
Fokus:
-Stifte bekendtskab med Tyskland som multikulturelt samfund
-Opnå indsigt i aktuelle udfordringer i Tyskland på såvel samfunds- som individplan
- Opnå et nuanceret billede af Tyskland som del af et globaliseret Europa
Kernestof:
* Artikel: ”Der deutsche Traum”, 2013 – Immigranter. S. 6-16 i ”Angekommen”, Kirsten Blume og Mette Herman, Gyldendal, 2015. (20%)
* Tale: ”Rede zur Verleihung der goldenen Victoria für Integration an Miroslav Klose”, 2014 – Immigranter. S. 52-60 i ”Angekommen”, Kirsten Blume og Mette Herman, Gyldendal, 2015. (20%)
* Dagbog: ”WG mit Asylbewerbern”, 2015 - flygtninge. S. 37-49 i ”Voll schön – in Berlin angefangen”, Rasmus Schou Therkildsen, Gyldendal, 2017. (20%)
* Dokumentar: ”Velkommen til Tyskland – en landsby og dens flygtning”, ZDF, 2015. http://ucsyd.mitcfu.dk/TV0000033234 Kan findes på CFU. (20%)
Supplerende stof:
* Video: "Deutschlandlabor Folge 10: Migration" fra Deutsche Welle 25.11.2015 (10%)
https://learngerman.dw.com/de/10-migration/l-18837000
* Begreberne assimilation, segregation og pluralistische Integration i "Wer bin ich? Sport und Identität", Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann, Gyldendal, 2020. (10%)
Grammatik: Personlige pronominer.
Omfang: 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tilladte hjælpemidler til eksamen
https://www.ordbogen.com/
https://www.duden.de/
https://minlaering.dk/
Hvad må jeg IKKE bruge?
- Programmer, der kan oversætte eller producere tekst.
- Du må ikke kommunikere med omverdenen.
- Du skal bruge linkene i dette dokument, som du har hentet ned fra Lectio.
Hvad må jeg gerne bruge?
- Dine downloadede noter på computeren og noter på papir.
- Dine kompendier.
- Alle hjælpeark med sproglige Redemittel
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62654586732",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62654586732",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62654586732"
}