Holdet 2023 Ty/Tysk 2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Ida Andrea Østebø Rønn Haunsvig, Marianne Skriver Rasmussen
Hold 2023 Ty/Tysk 2 (1g Tysk 2, 2g Tysk 2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Freundschaft
Titel 2 Landeskunde
Titel 3 Deutschland nach 1945
Titel 4 Sport und Identität EKSAMENSEMNE
Titel 5 Das Leben in einer Minderheit EKSAMENSEMNE
Titel 6 Macht durch Information EKSAMEN
Titel 7 Immigration und Flucht EKSAMENSEMNE
Titel 8 Repetition og eksamenstræning
Titel 9 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Freundschaft

I forløbet Freundschaft fokuseres på, hvor forskelligartet en størrelse venskab kan være. Problemstillinger tages op, som rejser spørgsmål som: I hvor høj grad kan man stole på en ven? Hvad bruges venskab til? Hvordan mister man en ven?
Gennem forskellige medier indikeres det, at venskab som udgangspunkt både kan berige livet med fest, gode snakke og positive oplevelser, men også være en ulempe, hvis man vælger at være ven med en, som man ikke passer godt sammen med.

Kernestof:

1) Lyrik. Namika: Lieblingsmensch (2015) (Los Geht's!)
2) Kurzgeschichte. Martin Suter: Die Unzertrennlichen (2009) (Los Geht's!)
3) Lyrik. Glasperlenspiel: Freundschaft (2011) (https://www.songtexte.com/songtext/glasperlenspiel/freundschaft-7be9429c.html)
4) Film. Fatih Akin: Tschick (2016)

Supplerende stof:
5) Tegneserie. Tobias Wieland: Der größte Fehler seines Lebens (2010) (Los Geht's!)


Grammatik: Verber I (Wie Geht's?), genitiv.

Omfang: Cirka 50 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lieblingsmensch 11-12-2023
Arbeit: Genitiv 21-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Landeskunde

I løbet af dette forløb er der både fokus på at tilegne sig basal geografisk viden om Tyskland og andre tysktalende lande, men også på at se, hvordan både Tyskland og forskellige byer (dog med fokus på Berlin) behandles rent kunsterisk især i musik.
Med hensyn til Berlin kommer det frem, hvor beskidt, ulækker og fordærvende byen er, men også hvor dragende og afhængighedsskabende den er.
Vi ser desuden blandt andet på kanslerrækken og arkitektur, clubbing, park- og grilllivet samt vigtige historiske begivenheder.


Kernestof:
1) Fakten über Deutschland (kompendium).
2) Felix Gruber: Berlin ist eine große Stadt (2009) (kompendium).
3) Peter Fox: Schwarz zu blau (2008) (https://genius.com/Peter-fox-schwarz-zu-blau-lyrics)
4) Die Prinzen: Deutschland (2001)

Supplerende stof:
5) https://www.youtube.com/watch?v=yphwzD1XaBY

Grammatik: Sætningstyper, konjunktioner og ordstilling (Wie Geht's?)


Omfang: Cirka 50 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mundtlig fremlæggelse 25-02-2024
Ordstilling i bisætninger 17-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Deutschland nach 1945

Fokus:

Overblik over, hvilke problemstillinger og nye muligheder, der præger Tyskland og tyskernes hverdag efter 1945.

Nedslag på følgende, udvalgte perioder:

l.Efterkrigstiden
2.Det delte Tyskland: Wirtschaftswunder i Vesttyskland og socialistisk/kommunistisk diktatur i
Østtyskland.
3.Murens fald
4.Tyskland som moderne Multikulti-samfund


Kernestof:

* Kurzgeschichte: Borchert, Wolfgang "Das Brot", 1946. S. 25-26 i "Kurzum -Text
und Sprache", Homann, Angela ogWikkelsø Pedersen, Erik, Tyskforlaget, 2005. (20%).

* Film: Kraume, Lars: "Das zweigende Klassenzimmer", Angel, 2019. + Opgaver fra Goethe-Instituttet. (25%)

* Kurzgeschichte: Rusch, Claudia: "Mauer mit Banane", 2004. (20%)

* Uddrag af Mesut Özils selvbiografi (side 109-114 + 117-123): "Die Magie des Spiels", Lubbe, 2017 i "Sport und Identität", Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann, Gyldendal, 2020. (20%).


Supplerende:

* Lyrik: "Wir sind wir" af Paul van Dyk & Peter
Heppner https://www.voutube.com/watch?v=u8V5QqJOs3E (5%)

* Historisk baggrundsinformation: https://www.zeitklicks.de/brd/zeitklicks/zeit/alltaR/nach-demkrieg-1/ (5%)

* Bourdieus soziologische Theorie (side 105-108)  i "Sport und Identität", Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann, Gyldendal, 2020.(5%)


Grammatik:
Possessive pronominer
Repetition af 1.g-grammatikken

Omfang:  50 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 4 Sport und Identität EKSAMENSEMNE

Fokus:

Sportens indflydelse på identitet.

- Hvilken rolle kan sport spille i forbindelse med dit selvbillede?
- Hvilken rolle kan sport spille i forbindelse med fællesskaber og relationer mellem mennesker?
- Hvilken rolle kan sport spille i forbindelse med integration?




Kernestof:

* Artikel: "Spieglein, Spieglein an der Wand", Anna Ruppert, 2013 i "Wer bin ich? Sport und Identität" (side 10-13 + 28-38), Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann, Gyldendal, 2020. (20%)

* Lyrik: "Das Lied der Deutschen", Hoffmann von Fallersleben, 1841, s. 96 i "Greif zu!", Gitte Tillich m.fl., Gyldendal, 2014. (20%)

* Film: "Das Wunder von Bern", Sönke Wortmann, 2003 + Rolf D. Erbst: Drehbuch Das Wunder von Bern, Tyskforlaget 2004. Kan findes på CFU og filmstriben.dk. (20%)

* Artikel: "Beim Sport konnte ich aus mir herausgehen", Leoine Gubela og Robin Köhler, 2017 i "Wer bin ich? Sport und Identität" (side 84-86 + 87-94), Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann, Gyldendal, 2020. (20%)


Supplerende:

* Ziehes soziologische Theorie i i-bogen "Wer bin ich? Sport und Identität". (10%)

* Topraks soziologische Theorie i i-bogen "Wer bin ich? Sport und Identität". (10%)




Grammatik: Modalverber

Omfang: 40 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Das Leben in einer Minderheit EKSAMENSEMNE

Fokus: Hvordan er det at leve som del af et sprogligt og kulturelt mindretal? Vi ser på Slesvig som eksempel.


Kernestof:

* Artikel: Reaktion på Mette Frederiksens tale https://www.nordschleswiger.dk/de/nordschleswig/historiker-nach-ansprache-wichtig-positive-entwicklungen-hervorzuheben (20%)

* Interviews med unge fra det danske mindretal i Sydslesvig: Johanna Knigge og Janos http://www.danskmindretal.dk/freundebuch/#14 (15%)

* Artikel: Unge fra det tyske mindretal i Nordslesvig: "Gesellschaft wirft Frage der Identität auf", Svea, Mieke, Jenny und Sophia, Der Nordschleswiger, 22.03.2020 https://www.nordschleswiger.dk/de/nordschleswig-schueler-machen-zeitung/gesellschaft-wirft-frage-identitaet (20%)

* Artikel: "Dänische Minderheit in Schleswig - Grenzenlose Identität", Deutschlandfunk Kultur, Hans-Otto Reintsch, 26.05.2019. (15%)
https://www.deutschlandfunkkultur.de/daenische-minderheit-in-schleswig-grenzenlose-identitaet.942.de.html?dram:article_id=449769


Supplerende materiale:

* Dokumentar: "Grænseland", DR, 2020, del 4 "Dansk eller tysk" https://www.dr.dk/drtv/episode/graenseland_-dansk-eller-tysk_184763 (10%) Kan også findes på CFU.


* Begrebet national identitet. Afsnit 3.2 i e-bogen "KulturNU". Gunvor Vestergaard, https://kulturnu.systime.dk/?id=147 (10%)

* Tale: Mette Frederiksens tale på Dybbøl Banke d. 15, juni 2020 (10%)https://www.stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-mette-frederiksens-tale-ved-genforeningsarrangement-paa-dybboel-banke-den-15-juni-2020/.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/mette-frederiksen-om-skaebnesvanger-afstemning-det-var-enestaaende




Besøg af elevambassadører for Grænseforeningen.
Eleverne kom fra henholdsvis Das Deutsche Gymnasium für Nordschleswig (DGN), Duborg Skolen og A. P. Møller Skolen.


Grammatik: Løst sammensatte verber og præpositioner.


Omfang: 40 sider.


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aufsatz 3 Schriftliche Prüfung 31-10-2024
Aufsatz 4 Mündliche Vorstellung 02-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Macht durch Information EKSAMEN

Fokus:

- Med DDR som eksempel undersøger vi, hvilken rolle det spiller for forholdet mellem mennesker og også mellem borger og stat, når nogen har (for meget?) information om det enkelte menneskes liv.


Kernestof:

- 2 videointerview med Thea Adlung i "Niemals vergessen - Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute".  Marie Thellesen m.fl. Systime. (25%).

- Videointerview "Über ihre Kindheit in der DDR".
- Videointerview "Über die Stasi".


- TV-Serie "Der Palast" (Dobbeltgængerne), Folge 1 og 4, ZDF, 2022 (25%). Kan findes på CFU.


- Kurzgeschichte: Christa Moog: „Es ist 15 Uhr“ i "Kurzgeschichten - einmal anders", Ursula Hermes, 1994, Systime (25%)

- TV-Serie: "Honigfrauen" Teil 1, ZDF, 2017 (25%) Kan findes på CFU.



Grammatisk fokus: Relative pronominer.

Omfang: 35 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Immigration und Flucht EKSAMENSEMNE

Fokus:

-Stifte bekendtskab med Tyskland som multikulturelt samfund
-Opnå indsigt i aktuelle udfordringer i Tyskland på såvel samfunds- som individplan
- Opnå et nuanceret billede af Tyskland som del af et globaliseret Europa



Kernestof:

* Artikel: ”Der deutsche Traum”, 2013 – Immigranter. S. 6-16 i ”Angekommen”, Kirsten Blume og Mette Herman, Gyldendal, 2015. (20%)

* Tale: ”Rede zur Verleihung der goldenen Victoria für Integration an Miroslav Klose”, 2014 – Immigranter. S. 52-60 i ”Angekommen”, Kirsten Blume og Mette Herman, Gyldendal, 2015.  (20%)

* Dagbog: ”WG mit Asylbewerbern”, 2015 - flygtninge. S. 37-49 i ”Voll schön – in Berlin angefangen”, Rasmus Schou Therkildsen, Gyldendal, 2017. (20%)


* Dokumentar: ”Velkommen til Tyskland – en landsby og dens flygtning”, ZDF, 2015. http://ucsyd.mitcfu.dk/TV0000033234 Kan findes på CFU. (20%)




Supplerende stof:

* Video: "Deutschlandlabor Folge 10: Migration" fra Deutsche Welle 25.11.2015 (10%)

https://learngerman.dw.com/de/10-migration/l-18837000

* Begreberne assimilation, segregation og pluralistische Integration i "Wer bin ich? Sport und Identität", Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann, Gyldendal, 2020. (10%)



Grammatik: Personlige pronominer.


Omfang: 35 sider

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Repetition og eksamenstræning

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Tilladte hjælpemidler til eksamen


https://www.ordbogen.com/

https://www.duden.de/

https://minlaering.dk/

https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=175 Afsnit 5.8 "Interview mit Thea Adlung".


Hvad må jeg IKKE bruge?

- Programmer, der kan oversætte eller producere tekst.
- Du må ikke kommunikere med omverdenen.
- Du skal bruge linkene i dette dokument, som du har hentet ned fra Lectio.

Hvad må jeg gerne bruge?

- Dine downloadede noter på computeren og noter på papir.
- Dine kompendier.
- Alle hjælpeark med sproglige Redemittel



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer