Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Ida Andrea Østebø Rønn Haunsvig, Marianne Skriver Rasmussen
|
Hold
|
2023 Ty/Tysk 2 (1g Tysk 2, 2g Tysk 2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Freundschaft
I forløbet Freundschaft fokuseres på, hvor forskelligartet en størrelse venskab kan være. Problemstillinger tages op, som rejser spørgsmål som: I hvor høj grad kan man stole på en ven? Hvad bruges venskab til? Hvordan mister man en ven?
Gennem forskellige medier indikeres det, at venskab som udgangspunkt både kan berige livet med fest, gode snakke og positive oplevelser, men også være en ulempe, hvis man vælger at være ven med en, som man ikke passer godt sammen med.
Kernestof:
1) Lyrik. Namika: Lieblingsmensch (2015) (Los Geht's!)
2) Kurzgeschichte. Martin Suter: Die Unzertrennlichen (2009) (Los Geht's!)
3) Lyrik. Glasperlenspiel: Freundschaft (2011) (https://www.songtexte.com/songtext/glasperlenspiel/freundschaft-7be9429c.html)
4) Film. Fatih Akin: Tschick (2016)
Supplerende stof:
5) Tegneserie. Tobias Wieland: Der größte Fehler seines Lebens (2010) (Los Geht's!)
Grammatik: Verber I (Wie Geht's?), genitiv.
Omfang: Cirka 50 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lieblingsmensch
|
11-12-2023
|
Arbeit: Genitiv
|
21-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Landeskunde
I løbet af dette forløb er der både fokus på at tilegne sig basal geografisk viden om Tyskland og andre tysktalende lande, men også på at se, hvordan både Tyskland og forskellige byer (dog med fokus på Berlin) behandles rent kunsterisk især i musik.
Med hensyn til Berlin kommer det frem, hvor beskidt, ulækker og fordærvende byen er, men også hvor dragende og afhængighedsskabende den er.
Vi ser desuden blandt andet på kanslerrækken og arkitektur, clubbing, park- og grilllivet samt vigtige historiske begivenheder.
Kernestof:
1) Fakten über Deutschland (kompendium).
2) Felix Gruber: Berlin ist eine große Stadt (2009) (kompendium).
3) Peter Fox: Schwarz zu blau (2008) (https://genius.com/Peter-fox-schwarz-zu-blau-lyrics)
4) Die Prinzen: Deutschland (2001)
Supplerende stof:
5) https://www.youtube.com/watch?v=yphwzD1XaBY
Grammatik: Sætningstyper, konjunktioner og ordstilling (Wie Geht's?)
Omfang: Cirka 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mundtlig fremlæggelse
|
25-02-2024
|
Ordstilling i bisætninger
|
17-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Deutschland nach 1945
Fokus:
Overblik over, hvilke problemstillinger og nye muligheder, der præger Tyskland og tyskernes hverdag efter 1945.
Nedslag på følgende, udvalgte perioder:
l.Efterkrigstiden
2.Det delte Tyskland: Wirtschaftswunder i Vesttyskland og socialistisk/kommunistisk diktatur i
Østtyskland.
3.Murens fald
4.Tyskland som moderne Multikulti-samfund
Kernestof:
* Kurzgeschichte: Borchert, Wolfgang "Das Brot", 1946. S. 25-26 i "Kurzum -Text
und Sprache", Homann, Angela ogWikkelsø Pedersen, Erik, Tyskforlaget, 2005. (20%).
* Film: Kraume, Lars: "Das zweigende Klassenzimmer", Angel, 2019. + Opgaver fra Goethe-Instituttet. (25%)
* Kurzgeschichte: Rusch, Claudia: "Mauer mit Banane", 2004. (20%)
* Uddrag af Mesut Özils selvbiografi (side 109-114 + 117-123): "Die Magie des Spiels", Lubbe, 2017 i "Sport und Identität", Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann, Gyldendal, 2020. (20%).
Supplerende:
* Lyrik: "Wir sind wir" af Paul van Dyk & Peter
Heppner https://www.voutube.com/watch?v=u8V5QqJOs3E (5%)
* Historisk baggrundsinformation: https://www.zeitklicks.de/brd/zeitklicks/zeit/alltaR/nach-demkrieg-1/ (5%)
* Bourdieus soziologische Theorie (side 105-108) i "Sport und Identität", Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann, Gyldendal, 2020.(5%)
Grammatik:
Possessive pronominer
Repetition af 1.g-grammatikken
Omfang: 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sport und Identität EKSAMENSEMNE
Fokus:
Sportens indflydelse på identitet.
- Hvilken rolle kan sport spille i forbindelse med dit selvbillede?
- Hvilken rolle kan sport spille i forbindelse med fællesskaber og relationer mellem mennesker?
- Hvilken rolle kan sport spille i forbindelse med integration?
Kernestof:
* Artikel: "Spieglein, Spieglein an der Wand", Anna Ruppert, 2013 i "Wer bin ich? Sport und Identität" (side 10-13 + 28-38), Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann, Gyldendal, 2020. (20%)
* Lyrik: "Das Lied der Deutschen", Hoffmann von Fallersleben, 1841, s. 96 i "Greif zu!", Gitte Tillich m.fl., Gyldendal, 2014. (20%)
* Film: "Das Wunder von Bern", Sönke Wortmann, 2003 + Rolf D. Erbst: Drehbuch Das Wunder von Bern, Tyskforlaget 2004. Kan findes på CFU og filmstriben.dk. (20%)
* Artikel: "Beim Sport konnte ich aus mir herausgehen", Leoine Gubela og Robin Köhler, 2017 i "Wer bin ich? Sport und Identität" (side 84-86 + 87-94), Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann, Gyldendal, 2020. (20%)
Supplerende:
* Ziehes soziologische Theorie i i-bogen "Wer bin ich? Sport und Identität". (10%)
* Topraks soziologische Theorie i i-bogen "Wer bin ich? Sport und Identität". (10%)
Grammatik: Modalverber
Omfang: 40 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Das Leben in einer Minderheit EKSAMENSEMNE
Fokus: Hvordan er det at leve som del af et sprogligt og kulturelt mindretal? Vi ser på Slesvig som eksempel.
Kernestof:
* Artikel: Reaktion på Mette Frederiksens tale https://www.nordschleswiger.dk/de/nordschleswig/historiker-nach-ansprache-wichtig-positive-entwicklungen-hervorzuheben (20%)
* Interviews med unge fra det danske mindretal i Sydslesvig: Johanna Knigge og Janos http://www.danskmindretal.dk/freundebuch/#14 (15%)
* Artikel: Unge fra det tyske mindretal i Nordslesvig: "Gesellschaft wirft Frage der Identität auf", Svea, Mieke, Jenny und Sophia, Der Nordschleswiger, 22.03.2020 https://www.nordschleswiger.dk/de/nordschleswig-schueler-machen-zeitung/gesellschaft-wirft-frage-identitaet (20%)
* Artikel: "Dänische Minderheit in Schleswig - Grenzenlose Identität", Deutschlandfunk Kultur, Hans-Otto Reintsch, 26.05.2019. (15%)
https://www.deutschlandfunkkultur.de/daenische-minderheit-in-schleswig-grenzenlose-identitaet.942.de.html?dram:article_id=449769
Supplerende materiale:
* Dokumentar: "Grænseland", DR, 2020, del 4 "Dansk eller tysk" https://www.dr.dk/drtv/episode/graenseland_-dansk-eller-tysk_184763 (10%) Kan også findes på CFU.
* Begrebet national identitet. Afsnit 3.2 i e-bogen "KulturNU". Gunvor Vestergaard, https://kulturnu.systime.dk/?id=147 (10%)
* Tale: Mette Frederiksens tale på Dybbøl Banke d. 15, juni 2020 (10%)https://www.stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-mette-frederiksens-tale-ved-genforeningsarrangement-paa-dybboel-banke-den-15-juni-2020/.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/mette-frederiksen-om-skaebnesvanger-afstemning-det-var-enestaaende
Besøg af elevambassadører for Grænseforeningen.
Eleverne kom fra henholdsvis Das Deutsche Gymnasium für Nordschleswig (DGN), Duborg Skolen og A. P. Møller Skolen.
Grammatik: Løst sammensatte verber og præpositioner.
Omfang: 40 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aufsatz 3 Schriftliche Prüfung
|
31-10-2024
|
Aufsatz 4 Mündliche Vorstellung
|
02-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Macht durch Information EKSAMEN
Fokus:
- Med DDR som eksempel undersøger vi, hvilken rolle det spiller for forholdet mellem mennesker og også mellem borger og stat, når nogen har (for meget?) information om det enkelte menneskes liv.
Kernestof:
- 2 videointerview med Thea Adlung i "Niemals vergessen - Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute". Marie Thellesen m.fl. Systime. (25%).
- Videointerview "Über ihre Kindheit in der DDR".
- Videointerview "Über die Stasi".
- TV-Serie "Der Palast" (Dobbeltgængerne), Folge 1 og 4, ZDF, 2022 (25%). Kan findes på CFU.
- Kurzgeschichte: Christa Moog: „Es ist 15 Uhr“ i "Kurzgeschichten - einmal anders", Ursula Hermes, 1994, Systime (25%)
- TV-Serie: "Honigfrauen" Teil 1, ZDF, 2017 (25%) Kan findes på CFU.
Grammatisk fokus: Relative pronominer.
Omfang: 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Immigration und Flucht EKSAMENSEMNE
Fokus:
-Stifte bekendtskab med Tyskland som multikulturelt samfund
-Opnå indsigt i aktuelle udfordringer i Tyskland på såvel samfunds- som individplan
- Opnå et nuanceret billede af Tyskland som del af et globaliseret Europa
Kernestof:
* Artikel: ”Der deutsche Traum”, 2013 – Immigranter. S. 6-16 i ”Angekommen”, Kirsten Blume og Mette Herman, Gyldendal, 2015. (20%)
* Tale: ”Rede zur Verleihung der goldenen Victoria für Integration an Miroslav Klose”, 2014 – Immigranter. S. 52-60 i ”Angekommen”, Kirsten Blume og Mette Herman, Gyldendal, 2015. (20%)
* Dagbog: ”WG mit Asylbewerbern”, 2015 - flygtninge. S. 37-49 i ”Voll schön – in Berlin angefangen”, Rasmus Schou Therkildsen, Gyldendal, 2017. (20%)
* Dokumentar: ”Velkommen til Tyskland – en landsby og dens flygtning”, ZDF, 2015. http://ucsyd.mitcfu.dk/TV0000033234 Kan findes på CFU. (20%)
Supplerende stof:
* Video: "Deutschlandlabor Folge 10: Migration" fra Deutsche Welle 25.11.2015 (10%)
https://learngerman.dw.com/de/10-migration/l-18837000
* Begreberne assimilation, segregation og pluralistische Integration i "Wer bin ich? Sport und Identität", Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann, Gyldendal, 2020. (10%)
Grammatik: Personlige pronominer.
Omfang: 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62654664985",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62654664985",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62654664985"
}