Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Michael Damborg Rasmussen
|
Hold
|
2024 Ng/3g Ng 1 (3g Ng 1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1 - Jorden og mennesket
FOKUSPUNKTER OG INDHOLD
Naturgeografi
• PowerPoint-præsentation (Naturgeografi (Model))
Naturgeografi - Metoder og teorier
• Side 62 til 64 i AT-håndbogen
Den store omstilling
• https://www.dr.dk/studie/geografi/den-store-omstilling
IPAT-ligningen - I er miljøpåvirkningen, P er befolkningsantallet, A er velstanden pr. indbygger, og T er teknologiens miljøpåvirkning
Jordens udvikling
• 12.1, 12.5, 12.6 og 9.3 i Naturgeografi Grundbogen B
Journal - Bjergarter
• Sedimentære bjergarter, magmatiske bjergarter og metamorfe bjergarter
Journal - Undergrunden i Danmark
• Undergrundskort og boringer
https://www.geus.dk/produkter-ydelser-og-faciliteter/data-og-kort/
Store danske videnskabsfolk - Inge Lehmann
• https://www.dr.dk/studie/geografi/inge-lehmann-jordens-kerne
Den pladetektoniske model
• 12.2 og 12.3 i Naturgeografi Grundbogen B
• PowerPoint-præsentation (Den pladetektoniske model)
Journal - Jordskælvsbølger
• Slinky
Fremlæggelse - Jordskælv
• Eleverne har fundet empiri om jordskælvet i Det Indiske Ocean i 2004 og et selvvalgt jordskælv
• Google Earth
• The World Factbook
https://www.cia.gov/the-world-factbook/
Jordskælvet i Det Indiske Ocean i 2004 - Kort
USGS
• https://www.usgs.gov/programs/earthquake-hazards
Befolkningstæthedskort
• https://globalis.dk/verdenskort
Vulkaner
• 12.4 i Naturgeografi Grundbogen B
Naturlige klimaændringer
• 9.4 i Naturgeografi Grundbogen B
Drivhuseffekten (Model)
Rapport - Vulkanudbrud
• Eleven har fundet empiri om et selvvalgt vulkanudbrud
• Google Earth
Derfor var vulkanudbruddet i Tonga så voldsomt
• https://videnskab.dk/naturvidenskab/derfor-var-vulkanudbruddet-i-tonga-saa-voldsomt/
EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE
Journal - Bjergarter (Eksperimentelt arbejde)
Journal - Undergrunden i Danmark (Empiribaseret arbejde)
Journal - Jordskælvsbølger (Eksperimentelt arbejde)
Fremlæggelse - Jordskælv (Empiribaseret arbejde)
Rapport - Vulkanudbrud (Empiribaseret arbejde)
ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, gruppearbejde, selvstændigt arbejde, fremlæggelse, empiribaseret arbejde, eksperimentelt arbejde, journalarbejde og rapportarbejde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2 - Filsø og andre...
...natur- og menneskeskabte landskaber
FOKUSPUNKTER OG INDHOLD
Når landet skaber sig - Istider og menneskets påvirkning
• https://hval.dk/
Ekskursion til Filsø
Journal - Filsø
• Observationer og billeder
• Den relative luftfugtighed og temperaturen
• Nitratindholdet
• Terrænmodel og ortofotografier
https://danmarksarealinformation.miljoeportal.dk/
• Boringer og jordartskort
https://www.geus.dk/produkter-ydelser-og-faciliteter/data-og-kort/
• Google Earth
Natur- og menneskeskabte landskaber
• 9.1, 9.5, 9.6 og 9.7 i Naturgeografi Grundbogen B
Filsø
• Side 46 til 51 i Geologisk Set - Det sydlige Jylland - En beskrivelse af områder af national geologisk interesse
Aage V. Jensen Naturfond - Filsø
• https://www.avjf.dk/avjnf/naturomraader/filsoe/
Luftens mætningskurve (Model)
Vandets kredsløb (Model)
Naturbegreber og natursyn
• Side 11 til 14 i Geografiske verdensbilleder
FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling
• https://www.verdensmaalene.dk/
Projekt - Filsø og andre natur- og menneskeskabte landskaber
• Empiri fra blandt andet journalen om Filsø
EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE
Journal - Filsø (Empiribaseret arbejde og feltarbejde)
Projekt - Filsø og andre natur- og menneskeskabte landskaber (Empiribaseret arbejde)
ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, gruppearbejde, selvstændigt arbejde, empiribaseret arbejde, feltarbejde, ekskursion, journalarbejde og projektarbejde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3 - Energikilder og klimaændringer
FOKUSPUNKTER OG INDHOLD
Danske vidundere - Lille Vildmose
• https://hval.dk/
Aage V. Jensen Naturfond - Lille Vildmose
• https://www.avjf.dk/avjnf/naturomraader/lille-vildmose/
Klimaændringer
• PowerPoint-præsentation (Klimaændringer)
Lille Vildmose og klimaændringer
Børn af Solen - Energiens historie / Eleven har hørt en selvvalgt podcast
• https://www.information.dk/podcast/boern-solen
Energikilder - Del 1
• 6.1, 6.2, 6.3 og 6.4 i Naturgeografi Grundbogen B
Journal - Olie- og gasdannelse
Energikilder - Del 2
• 5.1, 5.2, 5.3, 5.4, 5.5, 5.7 og 5.9 i Naturgeografi Grundbogen B
Energikilder - Del 3
• 4.3 og 4.6 i Naturgeografi Grundbogen B
Klimapodcasten - Den grønne løsning / Eleven har hørt en selvvalgt podcast
• https://www.information.dk/podcast/klima
Klimaændringer
• 7.1, 7.2, 7.3, 7.4, 7.5 og 7.6 i Naturgeografi Grundbogen B
Journal - Albedo
Eleven har fundet artikler om energi- og klimapolitik
Footprint Calculator
• https://www.footprintcalculator.org/
Fremlæggelse - Energikilder og klimaændringer
Bæredygtig udvikling
• 1.2 i Naturgeografi Grundbogen B
• FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling
https://www.verdensmaalene.dk/
Eleven har fundet artikler om COP 29
Havstrømme
• 7.8 i Naturgeografi Grundbogen B
Rapport - Energikilder og klimaændringer
• Empiri fra blandt andet Google Earth og The World Factbook
EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE
Journal - Olie- og gasdannelse (Eksperimentelt arbejde)
Journal - Albedo (Eksperimentelt arbejde)
Rapport - Energikilder og klimaændringer (Empiribaseret arbejde)
ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, gruppearbejde, selvstændigt arbejde, fremlæggelse, empiribaseret arbejde, eksperimentelt arbejde, journalarbejde og rapportarbejde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4 - Nedbør og landbrug forskellige steder i verden
FOKUSPUNKTER OG INDHOLD
Deadline, den 12. november 2024 - Klimakamp i Trumps tidsalder
• https://hval.dk/
Vejr og klima
• 10.5, 10.6 og 8.3 i Naturgeografi Grundbogen B
• PowerPoint-præsentation (Vejr og klima)
Journal - Årstidsvariationer
Tegning af det globale tryk- og vindsystem og nedbørsdannelse forskellige steder i verden
Nedbørsdannelse og nedbørstyper
• 10.1 (Fokus på nedbørsdannelse), 10.7, 10.8 og 10.9 i Naturgeografi Grundbogen B
Journal - Nedbørsdannelse
Tegning af tryk, vinde og nedbørsdannelse i ITK-zonen
El Niño og La Niña
• 10.10 i Naturgeografi Grundbogen B
Klimazoner og plantebælter
• 7.7 i Naturgeografi Grundbogen B
Journal - Nedbørsdannelse i Varde og andre steder i verden
• Den relative luftfugtighed, temperaturen og vindhastigheden
• Satellitbilleder, kort og vejrudsigten
https://www.dmi.dk/lokation/show/DK/2610726/Varde/
Windy
• https://www.windy.com
Tegning af tryk, vinde og nedbørsdannelse i Syd- og Sydøstasien
Temperatur- og nedbørsforholdene forskellige steder i verden
• https://www.klimadiagramme.de/
FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling
• https://www.verdensmaalene.dk/
Projekt - Nedbør og landbrug forskellige steder i verden (Fremlæggelse)
• Empiri fra blandt andet Google Earth og The World Factbook
EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE
Journal - Årstidsvariationer (Eksperimentelt arbejde)
Journal - Nedbørsdannelse (Eksperimentelt arbejde)
Journal - Nedbørsdannelse i Varde og andre steder i verden (Empiribaseret arbejde og feltarbejde)
Projekt - Nedbør og landbrug forskellige steder i verden (Fremlæggelse) (Empiribaseret arbejde)
ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, gruppearbejde, selvstændigt arbejde, fremlæggelse, empiribaseret arbejde, eksperimentelt arbejde, feltarbejde, journalarbejde og projektarbejde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5 - Fødevarer og vand
FOKUSPUNKTER OG INDHOLD
Jorden kalder - Hvorfor forsvinder torsken?
• https://hval.dk/
Eleven har fundet artikler om vandmiljøet og grundvandet
Demografi
• 11.1, 11.2, 11.3, 11.5 og 11.6 i Naturgeografi Grundbogen B
• Befolkningsantallet i verden
https://www.census.gov/popclock/
• Blandt andet alderspyramider og den samlede fertilitet
https://www.census.gov/programs-surveys/international-programs/about/idb.html
• PowerPoint-præsentation (Demografi)
The World Factbook
• https://www.cia.gov/the-world-factbook/
Tegning af energitab i dyr
Den brutale etbarnspolitik var unødvendig
• https://www.information.dk/udland/2015/05/brutale-etbarnspolitik-unoedvendig
Fødevareforsyningen forskellige steder i verden
• https://www.fao.org/faostat/en/#home
Konventionelle landbrug og økologiske landbrug
• Side 31 til 42 i Mad til milliarder
Vandets kredsløb, vandforbrug og vandforurening
• 10.1 (Fokus på vandets kredsløb), 10.2 og 10.3 i Naturgeografi Grundbogen B
Historisk stor forurening af dit drikkevand - Boringer lukket over hele landet
• https://www.dr.dk/nyheder/indland/historisk-stor-forurening-af-dit-drikkevand-boringer-lukket-over-hele-landet
Journal - Dansk landbrug og forurening af grundvandet
• Jordprøver
• Google Earth
• Jordarter forskellige steder i Danmark og grundvandet forskellige steder i Danmark
http://www.geus.dk/produkter-ydelser-og-faciliteter/data-og-kort/
Vandløb
• 10.4 i Naturgeografi Grundbogen B
Deadline, den 4. oktober 2023 - Hvem skaber iltsvind?
• https://hval.dk/
Ekskursion til vandløb
Journal - Dansk landbrug og forurening af vandmiljøet
• Vandløbsmålinger
• Google Earth
• Oplandsarealet for vandløbet
https://danmarksarealinformation.miljoeportal.dk/
Kostrådscirklen - De officielle kostråd - Godt for sundhed & klima
• https://foedevarestyrelsen.dk/publikationer/2022/kostraadscirklen
Mad nok til alle i fremtiden
• Side 7 til 17 i Mad til milliarder
Fødevarer og klimaændringer
• Side 27 til 31 i Vores mad og det globale klima - Etik til en varmere klode
FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling
• https://www.verdensmaalene.dk/
Rapport - Fødevarer og vand
• Eleverne har haft mulighed for at forsøge ikke at spise kød i en uge
• Empiri fra blandt andet journalen om dansk landbrug og forurening af grundvandet og journalen om dansk landbrug og forurening af vandmiljøet
EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE
Journal - Dansk landbrug og forurening af grundvandet (Empiribaseret arbejde og eksperimentelt arbejde)
Journal - Dansk landbrug og forurening af vandmiljøet (Empiribaseret arbejde og feltarbejde)
Rapport - Fødevarer og vand (Empiribaseret arbejde, eksperimentelt arbejde og feltarbejde)
ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, gruppearbejde, selvstændigt arbejde, skriftligt arbejde, empiribaseret arbejde, eksperimentelt arbejde, feltarbejde, ekskursion, journalarbejde og rapportarbejde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6 - Ulige geografisk udvikling
FOKUSPUNKTER OG INDHOLD
Ulige geografisk udvikling
• 1.1, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6 og 1.7 i Naturgeografi Grundbogen B
• 2.1, 2.3, 2.4 og 2.5 i Naturgeografi Grundbogen B
• FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling
https://www.verdensmaalene.dk/
• Side 7 til 15 i Modvækst - Omstilling til fremtiden
• Kapitalismen er destruktiv - Hvad er alternativet? Her er en vision for vores post-kapitalistiske fremtid
https://www.information.dk/moti/2022/07/kapitalismen-destruktiv-alternativet-vision-vores-post-kapitalistiske-fremtid
Projekt - Ulige geografisk udvikling (Fremlæggelse)
• Empiri fra blandt andet Google Earth og The World Factbook
Dit økologiske fodspor
• https://www.footprintcalculator.org/
EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE
Projekt - Ulige geografisk udvikling (Fremlæggelse) (Empiribaseret arbejde)
ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, gruppearbejde, selvstændigt arbejde, fremlæggelse, empiribaseret arbejde og projektarbejde
FAGLIGE MÅL, KERNESTOF OG SUPPLERENDE STOF
I undervisningen er der arbejdet med de faglige mål ved hjælp af kernestoffet og det supplerende stof.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64524305254",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64524305254",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64524305254"
}