Holdet 2024 Ng/3g Ng 2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Michael Damborg Rasmussen
Hold 2024 Ng/3g Ng 2 (3g Ng 2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 - Jorden og mennesket
Titel 2 2 - Filsø og andre...
Titel 3 3 - Energikilder og klimaændringer
Titel 4 4 - Nedbør og landbrug forskellige steder i verden
Titel 5 5 - Fødevarer og vand
Titel 6 6 - Ulige geografisk udvikling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 - Jorden og mennesket

FOKUSPUNKTER OG INDHOLD

Naturgeografi
• PowerPoint-præsentation (Naturgeografi (Model))

Naturgeografi - Metoder og teorier
• Side 62 til 64 i AT-håndbogen

Den store omstilling
https://www.dr.dk/studie/geografi/den-store-omstilling

IPAT-ligningen - I er miljøpåvirkningen, P er befolkningsantallet, A er velstanden pr. indbygger, og T er teknologiens miljøpåvirkning

Jordens udvikling
• 12.1, 12.5, 12.6 og 9.3 i Naturgeografi Grundbogen B

Journal - Bjergarter
• Sedimentære bjergarter, magmatiske bjergarter og metamorfe bjergarter

Journal - Undergrunden i Danmark
• Undergrundskort og boringer
    https://www.geus.dk/produkter-ydelser-og-faciliteter/data-og-kort/

Store danske videnskabsfolk - Inge Lehmann
https://www.dr.dk/studie/geografi/inge-lehmann-jordens-kerne

Den pladetektoniske model
• 12.2 og 12.3 i Naturgeografi Grundbogen B
• PowerPoint-præsentation (Den pladetektoniske model)

Journal - Jordskælvsbølger
• Slinky

Fremlæggelse - Jordskælv
• Eleverne har fundet empiri om jordskælvet i Det Indiske Ocean i 2004 og et selvvalgt jordskælv
• Google Earth
• The World Factbook
    https://www.cia.gov/the-world-factbook/

Jordskælvet i Det Indiske Ocean i 2004 - Kort

USGS
• https://www.usgs.gov/programs/earthquake-hazards

Befolkningstæthedskort
https://globalis.dk/verdenskort

Vulkaner
• 12.4 i Naturgeografi Grundbogen B

Naturlige klimaændringer
• 9.4 i Naturgeografi Grundbogen B

Drivhuseffekten (Model)

Rapport - Vulkanudbrud
• Eleven har fundet empiri om et selvvalgt vulkanudbrud
• Google Earth

Derfor var vulkanudbruddet i Tonga så voldsomt
https://videnskab.dk/naturvidenskab/derfor-var-vulkanudbruddet-i-tonga-saa-voldsomt/

EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE

Journal - Bjergarter (Eksperimentelt arbejde)

Journal - Undergrunden i Danmark (Empiribaseret arbejde)

Journal - Jordskælvsbølger (Eksperimentelt arbejde)

Fremlæggelse - Jordskælv (Empiribaseret arbejde)

Rapport - Vulkanudbrud (Empiribaseret arbejde)

ARBEJDSFORMER

Klasseundervisning, gruppearbejde, selvstændigt arbejde, fremlæggelse, empiribaseret arbejde, eksperimentelt arbejde, journalarbejde og rapportarbejde
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2 - Filsø og andre...

...natur- og menneskeskabte landskaber

FOKUSPUNKTER OG INDHOLD

Når landet skaber sig - Istider og menneskets påvirkning
https://hval.dk/

Ekskursion til Filsø

Journal - Filsø
• Observationer og billeder
• Den relative luftfugtighed og temperaturen
• Nitratindholdet
• Terrænmodel og ortofotografier  
    https://danmarksarealinformation.miljoeportal.dk/
• Boringer og jordartskort
    https://www.geus.dk/produkter-ydelser-og-faciliteter/data-og-kort/
• Google Earth

Natur- og menneskeskabte landskaber
• 9.1, 9.5, 9.6 og 9.7 i Naturgeografi Grundbogen B

Filsø
• Side 46 til 51 i Geologisk Set - Det sydlige Jylland - En beskrivelse af områder af national geologisk interesse

Aage V. Jensen Naturfond - Filsø
https://www.avjf.dk/avjnf/naturomraader/filsoe/

Luftens mætningskurve (Model)

Vandets kredsløb (Model)

Naturbegreber og natursyn
• Side 11 til 14 i Geografiske verdensbilleder

FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling
https://www.verdensmaalene.dk/

Projekt - Filsø og andre natur- og menneskeskabte landskaber
• Empiri fra blandt andet journalen om Filsø

EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE

Journal - Filsø (Empiribaseret arbejde og feltarbejde)

Projekt - Filsø og andre natur- og menneskeskabte landskaber (Empiribaseret arbejde)

ARBEJDSFORMER

Klasseundervisning, gruppearbejde, selvstændigt arbejde, empiribaseret arbejde, feltarbejde, ekskursion, journalarbejde og projektarbejde
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3 - Energikilder og klimaændringer

FOKUSPUNKTER OG INDHOLD

Danske vidundere - Lille Vildmose
https://hval.dk/

Aage V. Jensen Naturfond - Lille Vildmose
https://www.avjf.dk/avjnf/naturomraader/lille-vildmose/

Klimaændringer
• PowerPoint-præsentation (Klimaændringer)

Lille Vildmose og klimaændringer

Børn af Solen - Energiens historie / Eleven har hørt en selvvalgt podcast
https://www.information.dk/podcast/boern-solen

Energikilder - Del 1
• 6.1, 6.2, 6.3 og 6.4 i Naturgeografi Grundbogen B

Journal - Olie- og gasdannelse

Energikilder - Del 2
• 5.1, 5.2, 5.3, 5.4, 5.5, 5.7 og 5.9 i Naturgeografi Grundbogen B

Energikilder - Del 3
• 4.3 og 4.6 i Naturgeografi Grundbogen B

Klimapodcasten - Den grønne løsning / Eleven har hørt en selvvalgt podcast
https://www.information.dk/podcast/klima

Klimaændringer
• 7.1, 7.2, 7.3, 7.4, 7.5 og 7.6 i Naturgeografi Grundbogen B

Journal - Albedo

Eleven har fundet artikler om energi- og klimapolitik

Footprint Calculator
https://www.footprintcalculator.org/

Fremlæggelse - Energikilder og klimaændringer

Bæredygtig udvikling
• 1.2 i Naturgeografi Grundbogen B
• FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling
    https://www.verdensmaalene.dk/

Eleven har fundet artikler om COP 29

Havstrømme
• 7.8 i Naturgeografi Grundbogen B

Rapport - Energikilder og klimaændringer
• Empiri fra blandt andet Google Earth og The World Factbook

EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE

Journal - Olie- og gasdannelse (Eksperimentelt arbejde)

Journal - Albedo (Eksperimentelt arbejde)

Rapport - Energikilder og klimaændringer (Empiribaseret arbejde)

ARBEJDSFORMER

Klasseundervisning, gruppearbejde, selvstændigt arbejde, fremlæggelse, empiribaseret arbejde, eksperimentelt arbejde, journalarbejde og rapportarbejde
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4 - Nedbør og landbrug forskellige steder i verden

FOKUSPUNKTER OG INDHOLD

Deadline, den 12. november 2024 - Klimakamp i Trumps tidsalder
https://hval.dk/

Vejr og klima
• 10.5, 10.6 og 8.3 i Naturgeografi Grundbogen B
• PowerPoint-præsentation (Vejr og klima)

Journal - Årstidsvariationer

Tegning af det globale tryk- og vindsystem og nedbørsdannelse forskellige steder i verden

Nedbørsdannelse og nedbørstyper
• 10.1 (Fokus på nedbørsdannelse), 10.7, 10.8 og 10.9 i Naturgeografi Grundbogen B

Journal - Nedbørsdannelse

Tegning af tryk, vinde og nedbørsdannelse i ITK-zonen

El Niño og La Niña
• 10.10 i Naturgeografi Grundbogen B

Klimazoner og plantebælter
• 7.7 i Naturgeografi Grundbogen B

Journal - Nedbørsdannelse i Varde og andre steder i verden
• Den relative luftfugtighed, temperaturen og vindhastigheden
• Satellitbilleder, kort og vejrudsigten
    https://www.dmi.dk/lokation/show/DK/2610726/Varde/

Windy
https://www.windy.com

Tegning af tryk, vinde og nedbørsdannelse i Syd- og Sydøstasien

Temperatur- og nedbørsforholdene forskellige steder i verden
• https://www.klimadiagramme.de/

FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling
https://www.verdensmaalene.dk/

Projekt - Nedbør og landbrug forskellige steder i verden (Fremlæggelse)
• Empiri fra blandt andet Google Earth og The World Factbook

EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE

Journal - Årstidsvariationer (Eksperimentelt arbejde)

Journal - Nedbørsdannelse (Eksperimentelt arbejde)

Journal - Nedbørsdannelse i Varde og andre steder i verden (Empiribaseret arbejde og feltarbejde)

Projekt - Nedbør og landbrug forskellige steder i verden (Fremlæggelse) (Empiribaseret arbejde)

ARBEJDSFORMER

Klasseundervisning, gruppearbejde, selvstændigt arbejde, fremlæggelse, empiribaseret arbejde, eksperimentelt arbejde, feltarbejde, journalarbejde og projektarbejde
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5 - Fødevarer og vand

FOKUSPUNKTER OG INDHOLD

Jorden kalder - Hvorfor forsvinder torsken?
https://hval.dk/

Eleven har fundet artikler om vandmiljøet og grundvandet

Demografi
• 11.1, 11.2, 11.3, 11.5 og 11.6 i Naturgeografi Grundbogen B
• Befolkningsantallet i verden
    https://www.census.gov/popclock/
• Blandt andet alderspyramider og den samlede fertilitet
    https://www.census.gov/programs-surveys/international-programs/about/idb.html
• PowerPoint-præsentation (Demografi)

The World Factbook
• https://www.cia.gov/the-world-factbook/

Tegning af energitab i dyr

Den brutale etbarnspolitik var unødvendig
https://www.information.dk/udland/2015/05/brutale-etbarnspolitik-unoedvendig

Fødevareforsyningen forskellige steder i verden
https://www.fao.org/faostat/en/#home

Konventionelle landbrug og økologiske landbrug
• Side 31 til 42 i Mad til milliarder

Vandets kredsløb, vandforbrug og vandforurening
• 10.1 (Fokus på vandets kredsløb), 10.2 og 10.3 i Naturgeografi Grundbogen B

Historisk stor forurening af dit drikkevand - Boringer lukket over hele landet
https://www.dr.dk/nyheder/indland/historisk-stor-forurening-af-dit-drikkevand-boringer-lukket-over-hele-landet

Journal - Dansk landbrug og forurening af grundvandet
• Jordprøver
• Google Earth
• Jordarter forskellige steder i Danmark og grundvandet forskellige steder i Danmark
    http://www.geus.dk/produkter-ydelser-og-faciliteter/data-og-kort/

Vandløb
• 10.4 i Naturgeografi Grundbogen B

Deadline, den 4. oktober 2023 - Hvem skaber iltsvind?
https://hval.dk/

Ekskursion til vandløb

Journal - Dansk landbrug og forurening af vandmiljøet
• Vandløbsmålinger
• Google Earth
• Oplandsarealet for vandløbet
    https://danmarksarealinformation.miljoeportal.dk/

Kostrådscirklen - De officielle kostråd - Godt for sundhed & klima
https://foedevarestyrelsen.dk/publikationer/2022/kostraadscirklen

Mad nok til alle i fremtiden
• Side 7 til 17 i Mad til milliarder

Fødevarer og klimaændringer
• Side 27 til 31 i Vores mad og det globale klima - Etik til en varmere klode

FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling
https://www.verdensmaalene.dk/

Rapport - Fødevarer og vand
• Eleverne har haft mulighed for at forsøge ikke at spise kød i en uge
• Empiri fra blandt andet journalen om dansk landbrug og forurening af grundvandet og journalen om dansk landbrug og forurening af vandmiljøet

EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE

Journal - Dansk landbrug og forurening af grundvandet (Empiribaseret arbejde og eksperimentelt arbejde)

Journal - Dansk landbrug og forurening af vandmiljøet (Empiribaseret arbejde og feltarbejde)

Rapport - Fødevarer og vand (Empiribaseret arbejde, eksperimentelt arbejde og feltarbejde)

ARBEJDSFORMER

Klasseundervisning, gruppearbejde, selvstændigt arbejde, skriftligt arbejde, empiribaseret arbejde, eksperimentelt arbejde, feltarbejde, ekskursion, journalarbejde og rapportarbejde
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6 - Ulige geografisk udvikling

FOKUSPUNKTER OG INDHOLD

Ulige geografisk udvikling
• 1.1, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6 og 1.7 i Naturgeografi Grundbogen B
• 2.1, 2.3, 2.4 og 2.5 i Naturgeografi Grundbogen B
• FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling
    https://www.verdensmaalene.dk/
• Side 7 til 15 i Modvækst - Omstilling til fremtiden
• Kapitalismen er destruktiv - Hvad er alternativet? Her er en vision for vores post-kapitalistiske fremtid
    https://www.information.dk/moti/2022/07/kapitalismen-destruktiv-alternativet-vision-vores-post-kapitalistiske-fremtid

Projekt - Ulige geografisk udvikling (Fremlæggelse)
• Empiri fra blandt andet Google Earth og The World Factbook

Dit økologiske fodspor
https://www.footprintcalculator.org/

EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE

Projekt - Ulige geografisk udvikling (Fremlæggelse) (Empiribaseret arbejde)

ARBEJDSFORMER

Klasseundervisning, gruppearbejde, selvstændigt arbejde, fremlæggelse, empiribaseret arbejde og projektarbejde

FAGLIGE MÅL, KERNESTOF OG SUPPLERENDE STOF

I undervisningen er der arbejdet med de faglige mål ved hjælp af kernestoffet og det supplerende stof.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer