Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Daisy Nørtoft Bendixen
|
Hold
|
2024 la/3g la (3g la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til latin c
I dette forløb arbejder vi indledningsvist med fagets indhold og relevans, samt strategier til vores arbejde med oversættelse af latinske tekster til dansk. Vi læser konstruerede tekster, hvor forskellige temaer om romerne introduceres. Der arbejdes sprogligt med latinsk basisgrammatik, hvor begreber fra latindelen af AP gentages og udbygges. Ordforråd i forhold til grundlæggende ord trænes, og man forbereder sig til arbejdet med originalteksterne.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Romernes sociale medier.docx
-
Latin og dansk.docx
-
Afsnit
-
Latinsk-dansk Ordbog
-
Opgaver til tekst 3 1 Introductio.docx
-
Strategi til læsning af latinske tekster.docx
-
Introduction
-
Jørgensen, Katri Bügel, m.fl.: Latin - her og nu, Praxis; sider: 26, 31-32, 35-36, 39-42, 44, 46, 48, 50, 53-54
-
Verbet "sum"
-
Personendelser i præsenssystemet
-
p. 37 Ordforråd og ordklasser.docx
-
Perfektum.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Phaedrus og fablerne
I dette forløb arbejdet vi med vores første originaltekster, nemlig Phaedrus' fabler. Vi får lidt baggrundsviden om forfatteren og den periode, han lever i, og herefter går vi gang med introduktion til ny grammatik, som er nødvendig for at kunne læse teksterne. Fx har vi fokus på infinitte former og frie prædikater.
I forhold til fablerne arbejder vi med deres indhold, formål og budskab, samt mulighederne ved at bruge dyr som hovedpersoner i tekster af denne type. Vi taler blandt om de konnotationer, man kan have til dyrene, samt hvordan det påvirker fortolkningen, samt om det er muligt at overføre fablernes moraler til nutidige situationer. Vi perspektiverer også de læste fabler til en dansk oversættelse af Horats satire 2.6 "Bymuren og landmusen" vv. 80-117.
Fablerne læses statarisk, og vi læser flg.:
"Lupus et agnus"
"Rana rupta et bos"
"De vulpe et uva"
"Vacca, Capella, ovis et leo"
"De vitiis hominum"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Catul, Ovid og kærligheden
I dette forløb arbejdes der med temaet kærlighed og eksempler på behandlingen af dette tema hos hhv. Catul og Ovid. Vi arbejder med Catuls beskrivelse af sit forhold til Lesbia og fokuserer på hans brug af billedsprog. og øvrige virkemidler. Der ud over arbejder vi med Ovids forvandlingshistorie om Io. Vi fokuserer på, hvorledes temaet om kærlighed kommer til udtryk, samt på beskrivelsen af forholdet mellem mennesker og guder, guder og guder, samt intern blandt mennesker.
Kernestof:
Catul digte
5 "Vivamus, mea Lesbia"
51"Ille mi par esse deo videtur"
70 "Nulli se dicit"
58 "Caeli, Lesbia nostra"
85 "Odi et amo"
Ovid "Metamorphoses" læst i: S. Høeg og M. K. Jørgensen, "Ovid Forvndlingerne", Aarhus: Modtryk, 2019.
Hele metamorfosen er læst i oversættelse. Der ud over er flg. vers læst statarisk på latin:
vv. 630 - 636
vv. 639 - 651
vv. 655 - 661
|
Indhold
|
Kernestof:
-
www.socrative.com
-
Jørgensen, Katri Bügel, m.fl.: Latin - her og nu, Praxis; sider: 97-99, 103-105, 108-109, 117, 135-136
-
241203 Catul digt 5 Noter.pdf
-
241210 Catul digt 5 fortsat NOTER.pptx
-
Udsmykning til Saturnalia.docx
-
Afsnit
-
www.latinskordbog.dk
-
Kompendium Ovid Io.pdf
-
Kompendium Ovid "Io"; sider: 23, 25, 27, 29
-
Historien_om_Io_2.pdf
-
Øvelse om transparente ord i uddrag 3 af Io.docx
-
Genlæs jeres noter fra sidst, herunder dem der omhandler jeres arbejde med uddrag nr 2 af "Io". Vi skal samle op på dette, inden vi går i gang med uddrag nr. 3.
-
Arbejdsark til Ovids metamorfose om Apollo og Dafne.docx
-
Kageordning
-
Oplæsning Ovid Apollo og Dafne OSD.m4a
-
Ovid Apollo og Dafne v Otto Steen Due.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Seneca
Dette forløb har fokus på Senecas breve til Lucilius og især de elementer af Senecas moralske praksis, som han formidler gennem sine breve, som som udspringer af stoicismen. Efter en kort introduktion til Senecas liv og forfatterskab, samt hovedtræk ved stoisk filosofi, arbejder vi med Senecas brev nr. 50 til Lucilius. I vores læsning har vi fokus på centrale begreber som fx natura, animus, malum, vitium, fatum, Fortuna, virtus m.fl. Vi drøfter, hvordan Seneca mener, at vi som mennesker bør leve, samt hvordan dette harmonerer med vores moderne tilværelse idag.
Endelig perspektiverer vi Senecas budskaber til Lucilius og os som læsere til Tacitus' beretning om Senecas død.
I forløbet læser vi flg. passager
a) statarisk:
Afsnit 1 til og med 4; afsnit 8
b) kursorisk:
Afsnit 6
c) i oversættelse:
Afsnit 5 og 9
Alt er læst i: K. Bügel Jørgensen og L. Torp-Pedersen Jensen, Latin - her og nu, Praxis, 1. udgave, 3. oplag, 2023 (2021).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Stikord til stoisk filosofi og Senecas moralske praksis.docx
-
Jørgensen, Katri Bügel, m.fl.: Latin - her og nu, Praxis; sider: 169-176, 178, 180-181, 183, 186, 192, 194, 199, 202, 204-205, 207-212
-
Gruppearbejde
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64527660233",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64527660233",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64527660233"
}