Holdet 2024 la/3g la - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Daisy Nørtoft Bendixen
Hold 2024 la/3g la (3g la)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til latin c
Titel 2 Phaedrus og fablerne
Titel 3 Catul, Ovid og kærligheden
Titel 4 Seneca
Titel 5 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til latin c

I dette forløb arbejder vi indledningsvist med fagets indhold og relevans, samt strategier til vores arbejde med oversættelse af latinske tekster til dansk. Vi læser konstruerede tekster, hvor forskellige temaer om romerne introduceres. Der arbejdes sprogligt med latinsk basisgrammatik, hvor begreber fra latindelen af AP gentages og udbygges. Ordforråd i forhold til grundlæggende ord trænes, og man forbereder sig til arbejdet med originalteksterne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Phaedrus og fablerne

I dette forløb arbejdet vi med vores første originaltekster, nemlig Phaedrus' fabler. Vi får lidt baggrundsviden om forfatteren og den periode, han lever i, og herefter går vi gang med introduktion til ny grammatik, som er nødvendig for at kunne læse teksterne. Fx har vi fokus på infinitte former og frie prædikater.

I forhold til fablerne arbejder vi med deres indhold, formål og budskab, samt mulighederne ved at bruge dyr som hovedpersoner i tekster af denne type. Vi taler blandt om de konnotationer, man kan have til dyrene, samt hvordan det påvirker fortolkningen, samt om det er muligt at overføre fablernes moraler til nutidige situationer. Vi perspektiverer også de læste fabler til en dansk oversættelse af Horats satire 2.6 "Bymuren og landmusen" vv. 80-117.

Fablerne læses statarisk, og vi læser flg.:
"Lupus et agnus"
"Rana rupta et bos"
"De vulpe et uva"
"Vacca, Capella, ovis et leo"
"De vitiis hominum"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Catul, Ovid og kærligheden

I dette forløb arbejdes der med temaet kærlighed og eksempler på behandlingen af dette tema hos hhv. Catul og Ovid. Vi arbejder med Catuls beskrivelse af sit forhold til Lesbia og fokuserer på hans brug af billedsprog. og øvrige virkemidler. Der ud over arbejder vi med Ovids forvandlingshistorie om Io. Vi fokuserer på, hvorledes temaet om kærlighed kommer til udtryk, samt på beskrivelsen af forholdet mellem mennesker og guder, guder og guder, samt intern blandt mennesker.


Kernestof:
Catul digte
5 "Vivamus, mea Lesbia"
51"Ille mi par esse deo videtur"
70 "Nulli se dicit"
58 "Caeli, Lesbia nostra"
85 "Odi et amo"

Ovid "Metamorphoses" læst i: S. Høeg og M. K. Jørgensen, "Ovid Forvndlingerne", Aarhus: Modtryk, 2019.

Hele metamorfosen er læst i oversættelse. Der ud over er flg. vers læst statarisk på latin:
vv. 630 - 636
vv. 639 - 651
vv. 655 - 661



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Seneca

Dette forløb har fokus på Senecas breve til Lucilius og især de elementer af Senecas moralske praksis, som han formidler gennem sine breve, som som udspringer af stoicismen. Efter en kort introduktion til Senecas liv og forfatterskab, samt hovedtræk ved stoisk filosofi, arbejder vi med Senecas brev nr. 50 til Lucilius. I vores læsning har vi fokus på centrale begreber som fx natura, animus, malum, vitium, fatum, Fortuna, virtus m.fl. Vi drøfter, hvordan Seneca mener, at vi som mennesker bør leve, samt hvordan dette harmonerer med vores moderne tilværelse idag.
Endelig perspektiverer vi Senecas budskaber til Lucilius og os som læsere til Tacitus' beretning om Senecas død.

I forløbet læser vi flg. passager

a) statarisk:
Afsnit 1 til og med 4; afsnit 8

b) kursorisk:
Afsnit 6

c) i oversættelse:
Afsnit 5 og 9

Alt er læst i: K. Bügel Jørgensen og L. Torp-Pedersen Jensen, Latin - her og nu, Praxis, 1. udgave, 3. oplag, 2023 (2021).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer