Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
John Bonde
|
Hold
|
2024 Id/3u Id (3u Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Træningsprojektet - kondition
Eleverne har selvstændigt udarbejdet deres træningsprojekt - tema - kondition og træning
Afrapportering -
Tema – kondition og konditionstræning.
Hvad skal jeg have med i opgaven?
Stikord
- Hvad vil det sige at have en god kondition?
- Hvordan kan vi konditionstræne?
- Hvilke træningsmål vi jeg sætte mig?
- Noget om kondition set i relation til hjerte/kredsløb(fysiologi)
- Din træningsdagbog
- Inddrag dine testresultater(bip-test)
- Konklusion
- Diskuter/vurder vigtigheden af at være fysisk aktiv
Orienter jer i øvrigt i kap.20 i Yubio-bogen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Idrætsfysiologi og anatomi
Vi har arbejdet med almen idrætsfysiologi og anatomi, Systime Idræt B, s.199-236
Eksperimentelt har vi arbejdet med måling af kondition (bip-test), måling af vital kapacitet, bevægelsesanalyser og kønsspecifikke forskelle.
Vi har ligeledes arbejdet med kostens betydning for den fysiske præstationsevne - DIF pdf. Kost og idræt, Team Danmark kost anbefalinger, Ugeskrift for læger (artikel)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basketball og teambuilding
I basketball har vi arbejdet med drills/handling med bolden, hopskud, Lay-up, stop and go, cutbevægelser, screeninger og bredde/dybde i spillet.
Teambuilding - DIF idrætspsykologi, personlighedstyper og teamudvikling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Step/aerobic - krop og identitet
Eleverne har udarbejdet selvstændige step/aerobic programmer.
Krop og identitet - Systime Idræts B, s. 97-117 - krop, samfund og identitet, Giddens, Ziehe og Bourdieu, sammenhænge ml idræt, krop, psyke og identitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Step/aerobic (1)
-
HIGH INTENSITY Step Cardio Class
-
Idræt B - Systime afsnit Fysiologi anatomi og træningslære.pdf
-
Vi skal måle på jeres vitalkapacitet med lommespirometeret
-
Figurer til ilttransportsystemet
-
Innowell e-learning: Hjerte, lunge og kredsløb
-
energibidrag i relation til tidsfaktoren.docx
-
Arb.spg. - ilttransportkæden.docx
-
Step/aerobic (2)
-
All Levels Step Aerobics Workout 🕺🎶 | Fun 70s Music Cardio Class #315 | Easy to Follow & Energizing!
-
Figurer
-
Aerobic (3) - gruppearbejde - I skal udarbejde et step/aerobic program af en varighed på 20 min. Hent inspiration i kap. 34 i Yubiobogen og på nettet. Vi fortsætter samme gruppeinddeling som tidligere.
-
Grupper 3.u.docx
-
Bip-test - afslutning på træningsforløb - I gymsalene
-
Efter bip-test fortsætter I gruppearbejdet med jeres step/aerobic program.
-
Idræt B Idrætsteori.pdf
-
Samfundsudviklingen - det traditionelle, moderne, senmoderne og postmoderne samfund
-
Giddens og Ziehe
-
Bourdieu - intro til sociale, økonomiske og kulturelle kapitaler, det sociale rum, habitus, felter
-
sammenhænge ml idræt, krop, psyke og identitet
-
Gruppe arbejde - step/aerobic program - jeg har reserveret multirum, idrætssalene og fitnessrummet til jer - vi starter i BI2
-
Gruppe arbejde - step/aerobic program - jeg har reserveret multirum og fitnessrummet til jer - vi starter BI1
-
Hvordan ser den perfekte krop ud? | TALK
-
Deadline ( 25.12.2019 )
-
Gruppearbejde - step/aerobic program - vi starter alle i multirummet i hallen
-
grupper 3.u.docx
-
Præsentation af step/aerobic programmer - de første 3 grupper præsenterer deres programmer - vi er i multirummet i hallen
-
De sidste 3 grupper præsenterer deres step/aerobic programmer - vi er i multirummet i hallen
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pickleball og sundhed/idrætspolitik
I pickleball har vi arbejdet med de forskellige teknikker, forhånd/baghånd, serv, bevægelser på banen, spillet 1-1 og 2-2, taktiske overvejelser i spillet/anvendelse af køkkenet.
Sundhed/idrætspolitik - Yubiobogen kap. 1 - Hvad er sundhed?, Systime Idræt B, s.117-128 idrætspolitik, Varde kommune idrætspolitik 2023
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
X-fit og træningslære
Eleverne har selvstændigt udarbejdet X-fit programmer 1 AMRAP og 1 TABATA baggrundsstof - Yubiobogen, kap. 25
Træningslære - Systime Idræt B, s. 241-285, Arbejdskravsanalyse, styrketræning, aerob/anaerob træning,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Rep. volleyball og rytmisk opv. fra 1-2.g
I volleyball har vi arbejdet med fingerslag, baggerslag, serv og smash - teknikkerne trænet i spilnære spil/situationer.
Eleverne har udarbejdet selvstændig rytmiske opvarmningsprogrammer
Idrætshistorie - Systime Idræt B, s.25-37 - Den moderne idræts historie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64533520947",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64533520947",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64533520947"
}