Holdet 2024 Id/3u Id - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) John Bonde
Hold 2024 Id/3u Id (3u Id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Træningsprojektet - kondition
Titel 2 Idrætsfysiologi og anatomi
Titel 3 Basketball og teambuilding
Titel 4 Step/aerobic - krop og identitet
Titel 5 Pickleball og sundhed/idrætspolitik
Titel 6 X-fit og træningslære
Titel 7 Rep. volleyball og rytmisk opv. fra 1-2.g

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Træningsprojektet - kondition

Eleverne har selvstændigt udarbejdet deres træningsprojekt - tema - kondition og træning
Afrapportering -
Tema – kondition og konditionstræning.
Hvad skal jeg have med i opgaven?
Stikord
- Hvad vil det sige at have en god kondition?
- Hvordan kan vi konditionstræne?
- Hvilke træningsmål vi jeg sætte mig?
- Noget om kondition set i relation til hjerte/kredsløb(fysiologi)
- Din træningsdagbog
- Inddrag dine testresultater(bip-test)
- Konklusion
- Diskuter/vurder vigtigheden af at være fysisk aktiv
Orienter jer i øvrigt i kap.20 i  Yubio-bogen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Idrætsfysiologi og anatomi

Vi har arbejdet med almen idrætsfysiologi og anatomi, Systime Idræt B, s.199-236
Eksperimentelt har vi arbejdet med måling af kondition (bip-test), måling af vital kapacitet, bevægelsesanalyser og kønsspecifikke forskelle.
Vi har ligeledes arbejdet med kostens betydning for den fysiske præstationsevne - DIF pdf. Kost og idræt, Team Danmark kost anbefalinger, Ugeskrift for læger (artikel)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Basketball og teambuilding

I basketball har vi arbejdet med drills/handling med bolden, hopskud, Lay-up, stop and go, cutbevægelser, screeninger og bredde/dybde i spillet.
Teambuilding - DIF idrætspsykologi, personlighedstyper og teamudvikling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Step/aerobic - krop og identitet

Eleverne har udarbejdet selvstændige step/aerobic programmer.
Krop og identitet - Systime Idræts B, s. 97-117 - krop, samfund og identitet, Giddens, Ziehe og Bourdieu, sammenhænge ml idræt, krop, psyke og identitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Pickleball og sundhed/idrætspolitik

I pickleball har vi arbejdet med de forskellige teknikker, forhånd/baghånd, serv, bevægelser på banen, spillet 1-1 og 2-2, taktiske overvejelser i spillet/anvendelse af køkkenet.
Sundhed/idrætspolitik - Yubiobogen kap. 1 - Hvad er sundhed?, Systime Idræt B, s.117-128 idrætspolitik, Varde kommune idrætspolitik 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Rep. volleyball og rytmisk opv. fra 1-2.g

I volleyball har vi arbejdet med fingerslag, baggerslag, serv og smash - teknikkerne trænet i spilnære spil/situationer.
Eleverne har udarbejdet selvstændig rytmiske opvarmningsprogrammer
Idrætshistorie - Systime Idræt B, s.25-37 - Den moderne idræts historie

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer