Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Asta Møller Moltesen
|
Hold
|
2024 MA/3g MA (3g MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Integralregning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Grundbog B til A; sider: 15-40, 173-175
Gyldendals Gymnasiematematik.
Clausen,Schomacker, Tolnø.
-
Lav i arbejdsbogen: 201,204,205,206 og 208
-
Lav opgaverne: 214 og 215.
-
Fokus: Hvordan bestemmes arealet under en graf ? .
-
Lektier ( opgaver med stamfunktion og tangent) : Lav de tildelte opgaver 216, 217, 218, 219, ( skal kunne fremlægges med graf) 220, 221, 222, 223.
-
Gennemgået onsdag X213 ( s.25) og opgave 227 ( s. 13 arbejdsbog) regnet
-
Hav regnet 228, 230 ( håndkraft) 231 ( Maple).
-
Regneregler for integraler.
-
Opgaverne: 239 ( i hånden, husk en skitse af arealet) og 241 ( i Maple, brug " skraver" til en "skitse").
-
challenge areal mellem grafer.jpg
-
De 10 opgaver fra sidst skal være gennemregnede i hånden. Bøvler man med brøkerne, kan man prøve med decimaltal. Opgaverne findes på MatX afsnit 11 "Bestemt Integrale"
-
Opgaver fra sidst.
-
Færdiggør opgaverne s. 15-16 i opgavebogen: 242-246.
-
Lav øvelse 248 b) samt 251 a) s. 16 i arbejdsbogen.Hav gerne gennemlæst de sidste øvelser på forrige moduls opgaveark.
-
Medbring formelsamling.
-
Grupper til miniprojekt Kop .docx
-
Projekt Kop og Kande.docx
-
Afsnit som supplement til bogen: Kurvelængde
-
Grafisk visning af halvfyldt kande .mw
-
Gruppernes designs præsenteres. Hav billeder/ PP klar - vi stemmer om det bedste design.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Differentialligninger
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bevis for formlerne: Volumen af omdrejningslegeme og kurvelængde.(se dokumenter).
-
Grundbog B til A; sider: 46-49, 54-63, 66-69, 72-74, 138-152, 175-180
Gyldendals Gymnasiematematik.
Clausen,Schomacker, Tolnø.
-
Obs: f'(x) = dy/dx. Bemærk forskellen på de to eksempler. y (funktionen) indgår i sin egen differentialligning.
-
Læs igennem igen fra sidst 54-55. Tangentligning er nyt stof (56-57). Lav øvelse 301, 302 samt 303 a) og b) på s.18 i opgavebogen.
-
Lav øvelse: 311,312 og 313 i arbejdsbogen. Læs gerne lidt op til testen - fx ved at gennemgå gamle afleveringer. Husk F.S. på papir.
-
Offentlige foredrag i Naturvidenskab, Aarhus Universitet | Livestream på Varde Bibliotek.
-
Tal, tilfældigheder og tipping points.png
-
Læs om "populationsvækst" plot i Maple X317 og 320.
-
færdiggør ( fra sidst) opgave 1 og 4 og 5. opgaver_differentialligninger.pdf
-
Opsamling på de opgaver vi ikke nåede sidst.
-
Afkøling af kaffe
-
Opgaver_differentialligning_periodisk funktion.docx
-
Få et overblik over beviserne og se om du kan færdiggøre opgaven om solsikken.
-
Vi samler op på beviserne fra sidst. Så hav kigget på det tildelte bevis.
-
Dette modul har været afholdt som omlagt undervisning ( foredrag).
-
Tæller som omlagt undervisning (foredrag). Aflevering kan lægges i dueslag på lærerværelset.
-
normalfordeling IB studies.pdf
-
Differentialligninger Linjeelementer.docx (lavet sidste gang).
-
Lav den sidste "Examstyle question" om Lilies. Lav opgave 601 og 603 på side 40-41 i Arbejdsbogen.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Statistik 2
Normalfordelinger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorfunktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Grundbog B til A; sider: 92-94, 103-104, 148-152
Gyldendals Gymnasiematematik.
Clausen,Schomacker, Tolnø.
-
Fokus på konfidensinterval for hældningen (a) af en lineær regression.
-
Blodtryk.xlsx Til øvelse 607, 608
-
Brudstyrke.xlsx Til øvelse 606
-
Excel-filer til kapitel 5 | Gyldendals Gymnasiematematik B-A
-
Vandrende data 2.docx
-
Vektorfunktioner i Maple - intro
-
Se videoen og tast med. Du skal nu ændre vektorfunktionen, så den bliver 10t ( i x-retningen) og -4.91t^2 + 8t + 1.5 ( i y retningen). Denne ændring skal afleveres under opgaver og du skal svare på de præcis samme spørgsmål som i videoen.
-
Færdiggør opgave 4.1 og 4.2 fra sidst.
-
Opgave vektorfunktioner - se s. 100.
-
Opgave vektorfunktioner 2 .png
-
Opgave vektor funktion 3 .png
-
Her laves opgaverne i arbejdsbogen s. 30: 403 ( prøv også at lave n større fx 20) ,404 ( her skal stå e er Eulers tal i stedet for n er et naturligt tal),405, 406, 407.Medbring blot disse opgaver på mandag.
-
(Lidt inspiration ;-)
-
Vi gennemgår opgaverne fra sidste modul.
-
Læs endvidere om "acceleration" i afsnit 4.4.
-
Fra sidst opgaver i arbejdsbogen om vektorfunktioner og dobbeltpunkter: 420,423 og 426.
-
Regn opgave 5,6,7 og 9 fra delprøve 1 uddelt sidste gang.Vi gennemgår delprøve 1 og 2 ( her opgaverne: 10,11, 14,15)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Funktioner af to variable
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forberedelsesmateriale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64533711669",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64533711669",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64533711669"
}