Holdet 2024 EN/3g EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Maria Dumas
Hold 2024 EN/3g EN (3g EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 American Government and Politics
Titel 2 Modernism - the U.S. in the 1920s and 1930s
Titel 3 South Africa
Titel 4 Shakespeare (Macbeth)
Titel 5 Gender Norms in the Victorian Era
Titel 6 Evil
Titel 7 Revision

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 American Government and Politics

American Government and Politics
3g EN 2024-25

Introduktion til det amerikanske politiske system med fokus på magtens tredeling, ”checks and balances” og opbygningen og indholdet af the Constitution of the United States samt The Bill of Rights. Desuden er eleverne blevet introduceret for det amerikanske valgsystem ligesom eleverne har arbejdet i grupper med at kreere præsentationer af de to præsidentkandidater + de to vicepræsidentkandidater og deres politiske ståsteder.

The American Political System, The Sky’s the Limit, by Bitten Arildsen, et al., 1984

The Bill of Rights via https://billofrightsinstitute.org/primary-sources/bill-of-rights

“Why wasn’t the Bill of Rights originally in the US Constitution?”, Ted Ed, 2016 https://www.youtube.com/watch?v=aMCDikASE4o

“The Bill of Rights, feat. Adam Lambert”, We The People, Netflix, 2021 via https://www.youtube.com/watch?v=Xq4x84xUdpg

The Election of the American President, American Issues, Helle Birk, 2008

I alt 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Modernism - the U.S. in the 1920s and 1930s

Modernism: The USA in the 1920s and 1930s
3g EN (2024-25)


Formål:

Det var formålet med undervisningen i dette forløb,

- at eleverne opnåede viden om amerikanske samfundsforhold, historie og kultur i perioden (1920erne/1930erne) samt anvendte denne nyerhvervede grundviden på udvalgte tekster
- at eleverne øgede deres ordforråd samt deres mundtlige engelsk
- at eleverne trænede deres evner til at gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i engelsksprogede tekster
- at eleverne opnåede større færdigheder i deres analyse- og fortolkningsevner
- at eleverne øvede at se tekster i et litteraturhistorisk, kulturelt og samfundsmæssigt perspektiv


Indhold:


– det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning

– idiomatik, ordforråd og orddannelse

- intonation og udtale

– principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng

– standardsprog og variation

– tekstanalytiske begreber

– et udvalg af litterære tekster fra en specifik periode; modernismen

– væsentlige strømninger i amerikansk litteraturhistorie

– væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA i 1920erne og 30erne.







Kernestof:

The Roaring 20s Documentary - World History Project (T. Bolles, 2016)
https://www.youtube.com/watch?v=ud_xU3wit-8

A short biography of F. Scott Fitzgerald (Fields of Vision)

“Day Off from Love” (written in 1935-36, F. Scott Fitzgerald, 2017, I’d Die for You and Other Lost Stories, short story)

Chapter 3 + 9 of The Great Gatsby (F. Scott Fitzgerald, 1925, excerpt from novel)

The Great Gatsby (2013, Dir. Baz Luhrmann, film)

Riding the Rails (1997, PBS documentary)

The Great Depression (http://www.pbs.org/wgbh/americanexperience/features/general-article/dustbowl-great-depression/, article)

Writer’s Gallery: John Steinbeck (Fields of Vision)

“The Ghost of Tom Joad” (Bruce Springsteen, 1995, lyrics)

Of Mice and Men (John Steinbeck, 1937, novel)

“Breakfast” (John Steinbeck, 1938, short story)

The Ballad of Hollis Brown (Bob Dylan, 1964, lyrics)

I alt 133 sider

Supplerende stof:

Kapitlet “American Modernism” The English Handbook (Østergaard, 2017)

“The Ballad of Hollis Brown” (Rise Against music video for Amnesty International, 2012)

I alt 4 sider

Total: 137 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 South Africa

South Africa
3g 2024-25

Beskrivelse:

Formålet med forløbet er, at eleverne får indsigt i Sydafrikas historie med fokus på Apartheid og anti-apartheid. Eleverne opnår viden om Nelson Mandelas politiske og kulturelle betydning for Sydafrika og resten af verden. Derudover får elevernes også kendskab til nogle af de sydafrikanske forfattere, der skildrer sociale og politiske problemer i Sydafrika, især under apartheid. Som en del af forløbet deltog holdet også i et oplæg med sydafrikanske Carl Davis, som fortalte om sin opvækst som ”coloured” under Apartheid.

Kernestof:


Key Legislation in The Formation of Apartheid - I kan læse om lovene i jeres egen præsentationer om Apartheid Laws i South Africa mappen på Lectio.

Biko (Peter Gabriel, 1980, lyrics)

Long Walk to Freedom (Nelson Mandela, 1994/1996, excerpts from autobiography)

Anti-Apartheid Literature (http://www.enotes.com/topics/anti-apartheid-literature)

Penelope (Ahmed Essop, 1990, short story)

Al Wat Kind Is (Ingrid Fiske, 1988, poem)

The Moment Before the Gun Went Off (Nadine Gordimer, via http://ndla.no/en/node/3555, short story)

Ah, Woe is Me (Nadine Gordimer, short story)

Interview with Nadine Gordimer (video clip via http://www.youtube.com/watch?v=VWcxSsd8N2M)  

Mandela: Long Walk to Freedom, (2013, Dir. J. Chadwick, film)

BBC Nelson Mandela Obituary (video clip via https://www.youtube.com/watch?v=Tsh1K1A_57I)  

60 Minutes with Trevor Noah, https://www.youtube.com/watch?v=8_gyL3o6dIs

Charlize Theron Reflects On Growing Up In South Africa During The Apartheid Era, Fresh Air https://www.npr.org/2020/07/17/891848562/charlize-theron-reflects-on-growing-up-in-south-africa-during-the-apartheid-era

“What Life Was Like In South Africa During Apartheid” (2013), M. Faul, Business Insider

“City Lovers” (1975), by Nadine Gordimer, in The New Yorker

“You Speak Good English” (2013), B. Yahwon, via http://africaisdonesuffering.com/2013/10/you-speak-good-english-2/

I alt: 56 sider

Supplerende stof:

The Freedom Charter (https://www.anc1912.org.za/the-freedom-charter-2/)  

“History Summarized:  South Africa”
https://www.youtube.com/watch?v=Z_72a0J25cI

Apartheid History Timeline
http://www.huffingtonpost.com/2013/12/05/apartheid-history-timeline-nelson-mandela-death-dies-dead_n_3424291.html#slide=2397596

BBC South Africa Profile (w/timeline) (via http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-14094760)  

Apartheid 46 years in 90 seconds, BBC News
https://www.youtube.com/watch?v=2f2k6iDFCL4

Biko – music video (via https://www.youtube.com/watch?v=MgM-1r0X5Zc)  

Free Nelson Mandela – music video (via https://www.youtube.com/watch?v=AgcTvoWjZJU)  

News report on the Sharpeville Massacre (video clip via https://www.youtube.com/watch?v=4GksGDLiucU )

Michael Buerk on life in Apartheid South Africa, BBC NEWSNIGHT
https://www.youtube.com/watch?v=3ZsUWU-tMPg

“Not sorry for helping make English Africa’s lingua franca” (2018), M. George, The Guardian, https://www.theguardian.com/education/2018/aug/01/im-not-sorry-for-helping-make-english-africas-lingua-franca

I alt: 12 sider

Samlet: 68 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Shakespeare (Macbeth)

Shakespeare (Macbeth)
3g EN 2024-25

Formål:

Det er formålet med undervisningen i dette forløb, at eleverne:

- opnår viden om Shakespeares samtid og skuespil samt anvender denne nyerhvervede grundviden på udvalgte scener af Macbeth
- opnår større færdigheder i deres analyse- og fortolkningsevner
- øver at se tekster i et litteraturhistorisk, kulturelt og samfundsmæssigt perspektiv
- opnår viden om en periodes stil- og genretræk (elizabethansk skuespil, Shakespeares tragedier)

Indhold:

– det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
– idiomatik, ordforråd og orddannelse
- intonation og udtale
– principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng - og tekstanalytiske begreber
– væsentlige aspekter i forhold til Shakespeare
– væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien i 1600-tallet

Kernestof:

Chapter 1 and Chapter 3 (Shakespeare – Lives and Works, 2012, O.J. Lund)

Macbeth Act I, sc.5, ll.1-70 (William Shakespeare, excerpt from play)

Macbeth Act 3, sc.4 (William Shakespeare, excerpt from play)

Shakespeare’s World (Timelines.tv, http://timelines.tv/index.php?t=0&e=8 )

Why should you read "Macbeth"? (TED-Ed, 2017, B. Pelsue, https://www.youtube.com/watch?v=rD5goS69LT4)  

Justin Kurzel, “Macbeth”, 2015 (film version of the play)

(38 sider)


Supplerende stof:

Chapter 2 (Shakespeare – Lives and Works, 2012, O.J. Lund)

Chapter 6 (Shakespeare – Lives and Works, 2012, O.J. Lund)

Hip-Hop & Shakespeare  (TEDx talk via https://www.youtube.com/watch?v=DSbtkLA3GrY )

Illustrated Children’s version of Macbeth as well as various SparkNotes videos about Macbeth.

“Welcome Back”-scene from season 2 of House of Cards (2013) via https://www.youtube.com/watch?v=UI1ZGwg7aTM


(11 sider)

Total: 49 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Gender Norms in the Victorian Era

Gender roles in the Victorian Era
3g EN 2024-25

Formål:

Formålet med forløbet var, at eleverne fik indsigt i det britiske samfund i den Victorianske æra med særligt fokus på Victorianske kønsroller. Dertil kom en forståelse for den litterære periode og dens karakteristikker i forbindelse med beskrivelser af, og opgør med, datidens kønsroller. Begreber som ”the angel of the house”, ”a fallen woman”, “the Victorian gentleman” vs ”the Byronic Hero”, og “the other Victorians” er blevet udforsket og anvendt på tekster fra perioden. Eleverne har trænet deres evner til at gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i engelsksprogede tekster og derved opnået større færdigheder i deres analyse- og fortolkningsevner samt øvet at se tekster i et litteraturhistorisk, kulturelt og samfundsmæssigt perspektiv.

Indhold:

– det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning, samt idiomatik, ordforråd og orddannelse, intonation og udtale

– principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng

– standardsprog og variation

– tekstanalytiske begreber

– et udvalg af litterære tekster fra en specifik periode; den Victorianske æra

– væsentlige strømninger i britisk litteraturhistorie og væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien i perioden 1837-1901

Kernestof:

BookWisdom, (2022), “Tess of the D'Urbervilles, by Thomas Hardy, an animated summary” via https://www.youtube.com/watch?v=060dCRLNm4Q

Bronte, C. (1847), excerpts (chapters 4, 12, 26, and 28) from Jane Eyre

Byrne, C., (2013), “Tess of the d’Urbervilles and the Fallen Woman in Victorian England” via http://conorbyrnex.blogspot.com/2013/08/tess-of-durbervilles-fallen-woman-in.html

Cambridge Arts Theatre, “How to be a ‘proper’ Victorian lady” via https://www.cambridgeartstheatre.com/news/how-be-proper-victorian-lady-10-ridiculous-rules-women-1800s

E.E.R., (1877), “The New Year’s Rose”, The Young Ladies’ Journal, vol.13, issue 664, p.75 via https://vsfp.byu.edu/index.php/title/the-new-years-rose/  

Fukunaga, C., (2011), Jane Eyre, BBC Films

Gilbert, B., (1997), Wilde, BBC Films

Hardy, T., (1891), excerpt from Tess of the D’Urbervilles (“The Girl in the Pink Cotton Jacket” from Fields of Vision)

K.H., (1877), “The Scarlet Jacket”, The Young Ladies’ Journal, vol.13, issue 665, p.94 via https://vsfp.byu.edu/index.php/title/the-scarlet-jacket/

Mr. Will, (2015), “Victorian Era - An Introduction”, video via https://www.youtube.com/watch?v=kgHGYyeYLlI

Newman, H., (1893), “The Story of an Hour”, The Idler, vol.3, issue 3, pp.330-335 via https://vsfp.byu.edu/index.php/title/the-story-of-an-hour/

Newman, J., (1852), “The Ideal Victorian Gentleman” from The Idea of a University

Patmore, C. (1854), excerpts (Part I, Book I, Canto II: I.25–I.44 and Part I, Book I, Canto IX: I.1–I.12) from The Angel in the House

Shona Parker, (2020), “Gender roles in the Victorian Era”, Back in the day of, https://backinthedayof.co.uk/gender-roles-in-the-victorian-era  

The School of Life, (2022), “The Downfall of Oscar Wilde” via https://www.youtube.com/watch?v=HZoUlMrWuCU

Weekes, P. (2020), “The Byronic Hero: Isn’t It Byronic?”, It’s Lit/PBS, via https://www.youtube.com/watch?v=t4wNZDIH8d8

Østergaard, T., “The Victorian Age”, The English Handbook, Systime

55 sider

Supplerende stof:

Handout about Foucault on biopolitics and the History of Sexuality

How Stuff Works, (2016), “5 Ridiculous Victorian Etiquette Rules”, https://www.youtube.com/watch?v=RvuwH2b34Kk  

“Writers’ Gallery Thomas Hardy”, Fields of Vision

“Writers’ Gallery The Brönte Sisters”, Fields of Vision

5 sider

I alt: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Evil

Evil
3g 2024-25


Formål:

Det er formålet med undervisningen i dette forløb,

- at eleverne øger ders ordforråd samt deres mundtlige engelsk
- at eleverne træner deres evner til at gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i engelsksprogede tekster
- at eleverne opnår større færdigheder i deres analyse- og fortolkningsevner
- at eleverne øver at se tekster i et litteraturhistorisk, kulturelt og samfundsmæssigt perspektiv
- at eleverne repeterer forskellige perioders stil- og genretræk (gotisk og postmodernistisk litteratur)


Indhold:


– det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning

– idiomatik, ordforråd og orddannelse

- intonation og udtale

– principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng

– standardsprog og variation

– tekstanalytiske begreber

– et udvalg af litterære tekster fra forskellige perioder


Kernestof:

“The Possibility of Evil” (Shirley Jackson, 1966, short story)

“Why Humans Are Cruel” (S. Illing/P. Bloom, 2018, interview from vox.com)

“The Tell-Tale Heart” (Edgar Allen Poe, 1843, Wider Contexts, short story)

“Killing Child at Zoo”, (Bret Easton Ellis, 1991, American Psycho, excerpt from novel)

Paul Allen scene from American Psycho (2000, Dir. Mary Harron, video clip via https://www.youtube.com/watch?v=8WdEL8DzvaM)

Morning Routine scene from American Psycho (2000, Dir. Mary Harron, video clip via
https://www.youtube.com/watch?v=V4EHu6KhGIg)

Drive (dir. N. Winding Refn, 2011, film)

“The Man Who Loved Flowers” (Stephen King, 1977, short story)

“Little Things” (Raymond Carver, 1981, short story)

“The Hitchhiker” (Anthony Horowitz, 2000, short story)

Pretty Little Miss (Robert O’Twomney, 2016, short film)
“The Gothic in Macbeth” (A. Green, 2009, via https://docs.google.com/document/d/1gzRDB8JeRxzjaEGYmNbCgy6r95hjXKZ4AoHEB qAdnzw/edit?tab=t.0)
(56 sider)

Supplerende stof:

“Ondskabens filosofi” fra Psykologiens Veje, Ole Schultz Larsen, Systime: 2008

The Simpsons’ version of Poe’s “The Raven” via https://www.youtube.com/watch?v=vbTt1URhwR4

(7 sider)

Total: 63 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Revision

I dette forløb repeterede vi vores fire eksamensemner (Gender Roles in the Victorian Era, South Africa, Modernism (the U.S. in the 1920s and 1930s) og Shakespeare (Macbeth)). Vi havde særligt fokus på sprogproduktion samt at træne elevernes generelle analysefærdigheder. Teksterne, som der blev arbejdet med, er tilføjet de respektive forløb.

Følgende online hjælpemidler er blevet brugt i undervisningen og er tilladte til den mundtlige eksamen i engelsk:

www.ordbogen.com

https://www.merriam-webster.com/

http://thesaurus.com

https://www.dictionary.com/

https://minlaering.dk/

https://abc.ordbogen.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer