Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Thomas Jacob Bendixen
|
Hold
|
2024 sa/2hf Sa (2hf Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kriminalitet
Undervisningsbeskrivelse – HF Samfundsfag B
Forløb: Kriminalitet i det senmoderne Danmark
Hold: 2hf Sa | Lærer: Thomas Jacob Bendixen |
Institution: Varde Gymnasium | Periode: 12 08 2024 – 30 09 2024
1. Faglige mål (HF Samfundsfag B)
• Anvende og kombinere viden og begreber fra sociologi, politik og økonomi til at forklare aktuelle samfundsproblemer.
• Undersøge sammenhænge mellem baggrundsvariable (fx køn, alder, uddannelse) og kriminalitetsmønstre.
• Undersøge politiske beslutninger og prioriteringsproblemer i rets og socialpolitik.
• Indsamle, kritisk vurdere og anvende statistisk og kvalitativt materiale, herunder fra Statistikbanken og medier.
• Demonstrere kendskab til kvantitative og kvalitative metoder samt fagets identitet.
2. Kernestof i forløbet
Disciplin Kernestofelementer
Sociologi
Socialisering (primær/sekundær), social arv & marginalisering, ungdomskriminalitet, Kriminalitetsteorier (eksempelvis Merton, SNAP), bandekultur
Politik
Retsstat & straf, kriminalpræventiv politik, politiets rolle, velfærdsstatens indsatser over for kriminalitet
Økonomi
Økonomiske incitamenter & effekter af kriminalitet, offentlige udgifter til retssystemet
Metode Statistik og figurlæsning, tabelanalyse, spørgeskemaundersøgelser, casestudier, medieanalyse
3. Supplerende stof
• DR artikler: Beboer på Nørrebro efter skuddrab…; Han har fulgt banderne siden nullerne…
• Podcast: Djævlen i detaljen – En blodig bande (1 3) – DR LYD
• Video: Hjemmerøver og møbelbygger: Har Mikkel det for let? (YouTube)
• Statistikbanken: STRAF10, STRAF11, STRAF40 (lands og lokaldata om lovovertrædelser)
• Øvrige nyheds og forskningsklip efter behov
4. Særlige fokuspunkter
• Udviklingen i dansk kriminalitet 1960 2025 med vægt på ungdomskriminalitet
• Sociale forklaringer på kriminalitet (køn, social baggrund, etnicitet, ADHD m.m.)
• Bandekriminalitet som aktuel udfordring
• Kompetencer i databehandling (Statistikbanken) og kritisk medieanalyse
5. Arbejdsformer
Klasseundervisning • lærerstyrede oplæg • individuelt & pararbejde • gruppearbejde • debat • Kahoot quizzer • podcast og videoworkshops • statistikbank øvelser • skriftlig elevfeedback via Lectio
6. Evaluering
• Formativ: Kahoot quizzer, løbende lektiespørgsmål, dataopgaver, peer feedback.
• Opsamlende: Mundtlig debat & skriftlige svar ved forløbets afslutning.
• Selvevaluering: Elever udfylder refleksionsskema i Lectio.
7. Lærebog
- Kompendium
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skotland
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Demokrati og valg
Forløb: Demokrati og valg
Hold: 2hf Sa | Lærer: Thomas Jacob Bendixen |
Institution: Varde Gymnasium | Periode: 22 10 2024 – 10 01 2025 |
I forløbet har der været fokus på det amerikanske valg, men vi har brugt de "almindelige" og generelle teorier og begreber til at belyse dette.
1. Faglige mål (HF Samfundsfag B)
• Anvende og kombinere sociologiske, politologiske og økonomiske begreber til at forklare aktuelle samfundsforhold.
• Opstille, belyse og diskutere faglige problemstillinger med relevant teori og empiri.
• Perspektivere danske samfundsforhold i et internationalt perspektiv (USA 2024 valget).
• Formidle faglig viden mundtligt og skriftligt med korrekt terminologi.
• Søge, udvælge og anvende kilder kritisk (inkl. digitale medier).
2. Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Nr. Tema / aktivitet
1 Demokrati – idealer & teorier repræsentativt vs. deltagelsesdemokrati, Dahls 5 kriterier, konkurrencedemokrati, deliberativt demokrati Samf på B s. 85 97; Dahl, Alf Ross, Hal Koch; DR Explainer video
2 Valgsystemer (USA & DK) valgmænd, forholdstalsvalg, spærregrænse, majoritetsvalg DR Explainer; Wikipedia artikler om præsidentvalg 2016/2020; dokument "Valgmåder – forholdstalsvalg og flertalsvalg"
3 Præsidentvalg 2024 & swing states svingstater, kandidatprofiler, kampagnestrategi TV 2 artikel “Hold øje med disse syv stater…”; DR webfeature Trump vs. Harris 2024; YouTube kampagnevideoer
4 Magt & politisk kultur direkte/indirekte magt, diskursiv magt, politisk tillid Samf på B s. 100 111; Transparency International CPI data; OECD tillidsfigurer
5 Medier, spin & sociale medier medialisering, framing, gatekeeping, fake news EB artikel om bededag; TV 2 notat om spin; Samf på C kap. 6.4; "Kongekabale" (film)
6 Grundloven & parlamentarisme parlamentarisme vs. præsidentialisme, checks and balances, rettigheder Samf på B s. 105 109; Indfødsretsprøven 2024; Folketingets hjemmeside
3. Kernestof & supplerende stof
Kernestof (jf. læreplanen):
• Demokratiopfattelser og styreformer
• Politiske institutioner i Danmark og USA
• Mediernes betydning for politik
• Magtformer & politisk deltagelse
• Økonomiske, politiske og sociologiske forklaringer på samfundsforhold
Supplerende stof:
• Aktuelle artikler fra DR, TV 2, Ekstra Bladet, New York Times
• Kampagne- & dokumentarvideoer (DRTV, YouTube)
• Indfødsretsprøven 2024 (online)
4. Arbejdsformer
• Klasseundervisning med korte læreroplæg
• Gruppearbejde og elevfremlæggelser (Google Slides / PowerPoint)
• Digitale quizzer (Kahoot, Mentimeter)
• Case arbejde med artikler, statistik og videoer
• Skriftlig feedback i Lectio/elevfeedback
• Film- & dokumentaranalyse (Kongekabale)
5. Skriftligt arbejde
• Løbende refleksions og noteopgaver i elevfeedback
• Præsentation om swing states (grupper)
• Essay om medialisering & spin
• Opgavesæt om parlamentarisme vs. præsidentialisme
6. Evaluering
Forløbet afsluttes med en multiple choice test og faglig samtale, der danner grundlag for evaluering af de faglige mål.
7. Lærebog
. Samf på B, kapitel 4 (Hvem har den politiske magt)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Er blokpolitikken forsvundet i Danmark? - partier
Forløb: Er blokpolitikken forsvundet i Danmark? – partier og vælgere i DK
Hold: 2hf Sa | Lærer: Thomas Jacob Bendixen |
Institution: Varde Gymnasium | Periode: 13 01 2025 – 21 02 2025 |
1. Faglige mål (HF Samfundsfag B)
• Anvende og kombinere sociologiske, politologiske og økonomiske begreber til at forklare aktuelle samfundsforhold.
• Formulere, analysere og diskutere samfundsfaglige problemstillinger med inddragelse af empiri.
• Perspektivere nationale forhold til internationale og globale sammenhænge.
• Argumentere og formidle samfundsfaglig viden mundtligt og skriftligt i et klart fagsprog.
2. Kernestof
• Det danske politiske system, herunder Folketinget, regeringsdannelse og blokpolitik.
• Politiske ideologier: liberalisme, socialisme, konservatisme (m.fl.).
• Partisystemets historiske udvikling: fra fire partisystem til flerbloks /midterregeringer.
• Vælgeradfærdsteorier: partiidentifikation, rational choice, sociologisk model, issue voting.
• Teorier om partiadfærd: Downs’ medianvælger, Kaare Strøms trekant, Molins model.
• Skillelinjer i dansk politik (fordelings vs. værdipolitik), Minerva modellen.
3. Supplerende stof
• Aktuelle meningsmålinger (DR Politik) og artikler om “kursskiftet” mod midterregering.
• Dokumentar: Partier i brand – Dansk Folkeparti (DRTV).
• TV 2 artikel: Opgøret med blokpolitik kan skabe problemer for en midterregering
5. Arbejdsformer
• Klasseoplæg v. lærer (introducerende begrebslæsning & modelgennemgang)
• Gruppearbejde med kollaborative noter og mindmaps (Miro / Jamboard)
• Individuelle research opgaver med kildekritik og data fra DR Politik, FT.dk m.fl.
• Digitale quizzer og tests (Gallup Kompas, Kahoot) til segment & ideologianalyse.
• Skift mellem tavleundervisning, elevfremlæggelser og selvstændigt arbejde i modul 8 (arbejd selv).
6. Skriftligt arbejde
• Analyseaflevering (ca. 2 3 sider): anvend Kaare Strøms model på en aktuel partistrategi.
• Data rapport: tabel over partimedlemstal 1960 2023 og kort diskussion af trends.
• Perspektiverende essay: vurder om blokpolitikken er forsvundet pr. 2025 med inddragelse af empiri.
7. Evaluering
• Formativ feedback på mindmaps og gruppearbejde undervejs.
• Kort mundtlig temperaturmåling i uge 06 (exit tickets).
• Summativ vurdering af analyseafleveringen ifm. intern karaktergivning.
8. Lærebog
. Samf på B kapitel 6 (partier og vælgere)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ideologi og velfærd - har vi råd til velfærden?
Forløb: Ideologi og velfærd – har vi råd til velfærden?
Hold: 2hf Sa | Lærer: Thomas Jacob Bendixen | Institution: Varde Gymnasium | Periode: 24 02 2025 – 17 03 2025 |
1. Faglige mål (HF Samfundsfag B)
• Anvende og kombinere begreber fra sociologi, politik og økonomi til at forklare og diskutere aktuelle samfundsforhold.
• Påvise sammenhænge mellem samfundsmæssige strukturer og individuelle handlemuligheder, herunder betydningen af ideologier for politiske og økonomiske prioriteringer.
- Formidle faglig viden mundtligt og skriftligt samt indgå i faglige dialoger med anvendelse af relevant empiri og teori.
• Dokumentere og vurdere egne faglige valg, arbejdsprocesser og resultater.
2. Kernestof
Ideologibegrebet, Ideologiens tre faser, fordelings- og værdipolitik Lærebog s. 148 150
Klassiske ideologier Liberalisme, socialisme, konservatisme; menneskesyn og statssyn Lærebog s. 150 156
Velfærdsstaten: Residual, selektiv og universel model; konkurrencestat; velfærdsstatens funktioner: Lærebog s. 159 166
Velfærdsudfordringer: Globaliserings-, demografi , integrations og individualiseringsklemmer Lærebog s. 168 172
Økonomiske reformveje Arbejdsudbud, brugerbetaling, privatisering, udlicitering Lærebog s. 173 180
3. Supplerende stof
• Dokumentar: Partier i brand – Dansk Folkeparti (DRTV) og opgavesæt.
• TV 2-artikel om blokpolitikkens opløsning.
• Gallup måling om forventninger til fremtidens velfærd.
• Integrationsbarometer data (Danmarks Statistik).
4. Arbejdsformer
• Klasseundervisning med fælles tavlegennemgange og diskussioner.
• Gruppearbejde om ideologitest, case studier og præsentationer.
• Elevstyrede oplæg (2 4 elever) med video eller PowerPoint.
• Skriftligt arbejde: faglig artikelanalyse, refleksionslog og synopsis.
• Digitale værktøjer: Lectio elevfeedback, Padlet mindmaps, Quizlet begrebstræning.
5. Elevinddragende aktiviteter
• Ideologitest (individuelt) med efterfølgende klassedialog.
• Minivideo (2 min.) rettet mod amerikanske high school elever om den danske velfærdsmodel.
• Debatspil: Prioritering af sundhedsydelser (skærekatalog).
6. Evaluering og dokumentation
• Løbende formativ feedback i Lectio.
• Peer review af synopsis om velfærdsudfordringer.
• Afsluttende refleksion (½ side) om egen læring i forhold til faglige mål.
7. Lærebog
. Samf på B, kapitel 5 (Ideologi og velfærd)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Dansk økonomi efter inflation, men under krigen i
Forløb: Dansk økonomi efter inflation – krigstidens påvirkning af velfærdsstaten
Hold: 2hf Sa | Lærer: Thomas Jacob Bendixen | Institution: Varde Gymnasium | Periode: 18 03 2025 – 24 04 2025 |
1. Faglige mål (HF Samfundsfag B)
• Anvende og kombinere viden og begreber fra sociologi, politik og økonomi til at forklare samfundsforhold.
• Forklare og diskutere samfundsøkonomiske mål, konjunkturer og økonomiske teorier.
• Analysere betydningen af økonomiske styringsinstrumenter (finans , penge , valuta og strukturpolitik).
• Udvælge, bearbejde og kritisk vurdere kvantitative data (fx Danmarks Statistik) samt digitale kilder.
• Formidle samfundsfaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt under anvendelse af fagterminologi.
2. Kernestof
• Økonomiske grundbegreber: BNP, konjunkturer, arbejdsløshed, inflation, betalingsbalance, ulighed.
• Økonomiske politikker: finans , penge , valutapolitik samt struktur og arbejdsmarkedspolitik.
• Økonomisk teori: Keynesianisme og neoklassisk teori.
• Det økonomiske kredsløb, markedets prisdannelse, udbud og efterspørgsel.
• EU’s økonomiske samarbejde og fastkurspolitik.
3. Supplerende stof
TV 2 artikel “Efterspørgslen på lejeboliger når højeste niveau i ti år” (17 03 2025) Nyhedsartikel Casestudie om boligmarked og markedsmekanismer
DR analyse “Trods usikre tider er dansk økonomi i balance”(marts 2025) Analyse Makroøkonomisk status
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd: En høj organisationsgrad mindsker uligheden (2021) Rapport Arbejdsmarked & ulighed
Integrationsbarometer.dk – Tal og analyser Website Data om integration og arbejdsmarked
Vismandsspillet.dk Online simulation Øve økonomisk politik i praksis
4. Arbejdsformer
• Klasseundervisning med tavle og diskussionsoplæg.
• Gruppearbejde og case løsning (fx boligmarked, hjælpepakker, arbejdsløshed).
• Digitale simulationer (Vismandsspillet) og kahoot quizzer udarbejdet af eleverne.
• Skriftlige opgaver med løbende feedback i Lectio.
• Elevpræsentationer af analyser baseret på statistiske data.
5. Evaluering & feedback
• Formativ feedback på skriftlige opgaver og gruppearbejde.
• Peer feedback via kahoot og elevpræsentationer.
• Opsamling på forløbet i form af mundtlig test/portfolio.
6. Litteratur
. Samf på B, kapitel 7 (Økonomi - din guide til...)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Forløb: Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Hold: 2hf Sa | Lærer: Thomas Jacob Bendixen | Institution: Varde Gymnasium | Periode: 29 04 2025 – 13 05 2025 |
1. Faglige mål (HF Samfundsfag B)
• Analysere og forklare aktuelle samfundsforhold ved at kombinere viden og begreber fra sociologi, politik og økonomi.
• Anvende sociologiske teorier (fx Giddens, Ziehe, Rosa, Goffman) til at undersøge identitetsdannelse og socialisering.
• Indsamle, bearbejde og formidle både kvantitative og kvalitative data om unges identitetsprocesser.
• Dokumentere kilder og anvende samfundsvidenskabelig metode korrekt.
• Perspektivere undersøgelser til nationale og globale forhold samt diskutere samfundsmæssige konsekvenser.
2. Kernestof
• Sociologi: Socialisering (primær, sekundær, tertiær, dobbeltsocialisering), normer og værdier, social kontrol, identitet og rolleteori, Gemeinschaft vs. Gesellschaft, senmodernitet, individualisering, refleksivitet, acceleration.
• Globalisering og økonomi: Arbejdsdeling, outsourcing, interdependens, konkurrenceevne.
• Metode: Kvantitative og kvalitative dataindsamling, kildekritik, begrebsafklaring.
3. Supplerende stof
• Samfundsfag B (Alinea, 3. udg.) s. 14 50 & 260 265.
• Uddrag af Anthony Giddens: Modernity and Self Identity (1991).
• Uddrag af Thomas Ziehe: Kulturanalyser (2004).
• Uddrag af Hartmut Rosa: Accelerationssamfundet (2013).
• Podcast: Djævlen i detaljen (DR) – episode om social kontrol.
• Diverse avisartikler om socialisering og digital identitet (Sherry Turkle m.fl.).
4. Arbejdsformer
• Læreroplæg og klasse¬diskussioner.
• Gruppearbejde med cases og begrebsøvelser.
• Elevproducerede billedopgaver (visuel konkretisering af begreber).
• Quiz/Kahoot og evaluerende tests.
• Synopsis¬skrivning og mundtlige fremlæggelser.
5. Skriftligt arbejde
• Begrebsquizzer i Lectio.
• Synopsis øvelse med bilagsmateriale (mundtlig eksamenstræning).
• Korte refleksionsopgaver i elevfeedback.
6. Evaluering og bedømmelsesgrundlag
• Løbende mundtlig deltagelse i klassen.
• Bedømmelse af synopsis og fremlæggelse.
• Aflevering af skriftlige opgaver i Lectio.
• Afsluttende selvevaluering af læringsmål.
7. Litteratur
. Samf på B, kapitel 2 (Identitet i det senmoderne)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612501681",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612501681",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612501681"
}