Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Claus Næss Schmidt
|
Hold
|
2024 2hf3g ps (2hf3g ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tema1: Psykologiens identitet og metoder
Fokuspunkter:
- Psykologiens formål og hvordan med arbejder med psykologisk viden (kompetencer)
- Forskningsmetoder/kritisk tænkning/psykologisk teoridannelse (empiri-
teori)
- Kritisk vurdering af psykologiske undersøgelser
- Etiske overvejelser
Indhold:
Elefanttegning (1 s.)
Sådan arbejder man i psykologi på C-niveau (Psyk C/Riisager) s. 9-17 (9 s.)
Psykologiens videnskabelige metoder (Psyk C) s. 18-41 (24 s.)
Kritisk vurdering af undersøgelser (Psykologiens Veje (PV kap. 3) (2 s.)
I alt: 36 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tema 2: Udvikling
Kernestof:
Udviklingspsykologi
- Menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur - Tilknytning, sårbarhed og resiliens
Personlighed og identitet
- Personlighed
Teoretikere:
- Dion Sommer
- Erikson og Stern
- Bowlby og Ainsworth
- Harlow, Spitz og Rutter
- Killén samt Werner og Smith
PsykC
- Hvad er udviklingspsykologi, systemteori + evolutionært/biologisk perspektiv, personlighedsmodel, tvillingestudier og epigenetik s. 42-55
- De nære relationer i barndommen, tilknytning, Ainsworth, Stern, daginstitutioner s. 56-73
- Rollemodeller, sårbarhed og resiliens s. 91-100
Psykologiens Veje
- Bowlby, Stern, Erikson s. 100-102, 85-99, 75-77
- Bowlbys trefasede forløb af separationsreaktioner, Harlows abeforsøg, Spitz' spædbarnsdepression og hospitalisme, de rumænske børnehjem og Rutter, omsorgssvigtstyper og Killéns reaktioner på omsorgssvigt s. 117-129
Cases:
- Lene og Tanja
Film materiale:
Min barndom i helvede
Rigtig voksen (TV2, 2017)
I alt 67 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema 3: Ondskab
Fokuspunkter:
- Identitetsbegreb (Erikson)
- Socialidentitetsteori (Tajfel og Turner)
- Stereotyper, fordomme og diskrimination
- Reduktion af fordomme og kontaktteorien
- Gruppepolarisering
- Ekstremisme (vejen ind og vejen ud) og moralsk frakobling (Bandura) - Udadreagerende adfærd og antisocial personlighedsforstyrrelse
- To former for ondskab og fire typer af moralsk ondskab (Svendsen)
- Milgrams eksperiment
- Aschs forsøg
- socialkognitiv indlæringsteori + Bobo-studiet (Bandura)
Kernestof:
Socialpsykologi
- Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- Stereotyper, fordomme og diskrimination
Kognition og læring
- Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring
PsykC
Social identitetsteori s. 74-82
Socialkognitiv indlæringsteori s. 91-92
Stereotyper, fordomme og diskrimination, kontaktteori, SIT, gruppepolarisering, ekstremisme, moralsk frakobling, vejen ud af ekstremisme s. 192-220
Individuelle tilbøjeligheder til aggression og vold s. 221-228
Svendsen, ondskab s. 228-231
Psykologiens Veje
Milgrams eksperiment (Psykologiens Veje, i-bog, Ole Schultz Larsen, 2021: https://psykveje.systime.dk/? id=5630)
Aschs forsøg (Psykologiens Veje, i-bog, Ole Schultz Larsen. 2021: https://psykveje.systime.dk/?id=5535)
Bobo-studiet (Psykologiens veje, i-bog, Ole Schultz Larsen, Systime, 2021 https://psykveje.systime.dk/? id=5157)
Baron-Cohen, empati (Psykologiens Veje, i-bog, Ole Schultz Larsen, 2021: https://psykveje.systime.dk/? id=5632)
Cases:
- "Folkeskolen har ikke plads til den gode muslim" s. 201 i PsykC
- "Danske hooligans mødes i skoven og slås" s. 205 i PsykC
- "'Til sidst havde vi kun volden til fælles'" s. 216 i PsykC
- "Den sommer Ahmed blev radikaliseret" s. 220 i PsykC
- "Absurd, da lægen sagde, min mand var psykopat" s. 227 i PsykC - "'Jeg fik ordre til det'" s. 231 i PsykC
Film materiale:
- Videoklip af Aschs originale forsøg
- Videoklip af Milgrams strømforsøg
- A Class Divided, Frontline, 1985 https://www.pbs.org/wgbh/frontline/film/class-divided/
- Eksempler på ekstremisme (incels): https://www.youtube.com/watch?v=tuTDQ-dEhVI + https://www.youtube.com/watch?v=L8iFriM2h1Y
Bandura om moralsk frakobling: https://www.youtube.com/watch?v=JjuA4Xa7uiE
I alt: 68 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tema 4: Ung i gymnasiet
Kernestof:
Socialpsykologi
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse – perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
Fokuspunkter:
Samfundet
- Det senmoderne samfund
- Konkurrence-staten
Identitet; Erikson, Gergen, Giddens
Sociale medier
Gymnasiet
- Læring (kognitionspsykologisk perspektiv vs situeret læring)
- Tænkning (Piaget, Vygotsky, Kahneman)
- Motivation (Indre vs ydre + selvbestemmelsesteorien, Mestringsfornemmelse, Kontekstafhængig)
- Hukommelse, digital amnesi
Køn; kønsroller og kønsidentitet
Hjernen og risikovillighed
- Teorien om hjernens modningsmæssige ubalance
Stress
- Akut vs kronisk
- Faktorer der kan skabe stress (Krav-kontrol-modellen, Anstrengelse-belønning-ubalance-modellen) - Individuelle forskelle
- Coping
PsykC
- Ungdom som livsperiode, identitet Giddens og Gergen, sociale medier, køn, risikovillighed, s 145-163 - Effekter af venskaber og sociale bånd s 79-83
- Læring, opmærksomhed, digitale forstyrrelser, hukommelse (kun fokus på den overordnede hukommelsesmodel, ikke detaljerne), digital amnesi, s 101-111, 121-123
- Motivation s 124-127
- Tænkning s 130-136
- Stress og coping s 164-167, 168-171, 172-173
Psykologiens Veje
- den narcissistiske ungdom + unge i konkurrencestaten (Psykologiens veje, s. 336-341, Ole Schultz Larsen, Systime, 2021
Case-materiale:
Alexander besvimede af stress, mens han børstede tænder: 'Jeg stillede for store krav til mig selv' (https://www.dr.dk/mitliv/tvaers/alexander-besvimede-af-stress-mens-han-boerstede-taender-jeg-stillede- store-krav-til)
Video-materiale:
Historien Bag: De perfekte piger https://www.youtube.com/watch?v=OHCF5qRULwU
Dan Ariely, om kognitive bias: https://www.ted.com/talks/dan_ariely_are_we_in_control_of_our_own_decisions?language=en
Omfang: 85 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612834992",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612834992",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612834992"
}