Holdet 2024 2g ps 1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Kim Ross Kristensen
Hold 2024 2g ps 1 (2g ps 1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 INTRODUKTION (1)
Titel 2 BARNELIV (8)
Titel 3 TANKELIV (5)
Titel 4 PERSONLIGHED OG MEDIERING (4)
Titel 5 SELV, SAMSPIL OG IDENTITET (6)
Titel 6 VIDENSKAB OG METODE (3)
Titel 7 GRUPPELIV (6)
Titel 8 VOKSENLIV (6)
Titel 9 ARBEJDSLIV (3)
Titel 10 PSYKOLOGISKE PERSPEKTIVER (2)
Titel 11 EKSAMENSFORBEREDELSE (3)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 INTRODUKTION (1)

INTRODUKTION

Introduktion til -

PsC FAG og læreplan i HEAD lines
- koncept og undervisningen i praksis
- indhold og temaer (ex)
- faglige mål jf.læreplan

Case-arbejde: Erfaringsbaseret analyse af casen om Allessandro (9)

LITTERATUR (tallene i parentes referer til kilderne, som de vil være angivet i hver forløbsbeskrivelse)

Grundbøger:

Ole Schultz Larsen: "Psykologiens Veje", iBog, Systime 2020
Ole Schultz Larsen: "Psykologiens Veje", 1.udgave, Systime 2010

Kildeliste (tallene i parentes referer til kilderne, som de er angivet i hver forløbsbeskrivelse):

(1) Ole Schultz Larsen: "Psykologiens Veje", iBog, Systime 2020
(2) Ole Schultz Larsen: ”Psykologiske perspektiver”, Systime 2001
(3) Ole Schultz Larsen: ”Udviklingens Veje”, Systime 1991
(4) Koster et al: Introduktion til Psykologi, opslagsværk, 2. udgave (frydenlund, 2005)
(5) Else Relster: ”Grundbog i Psykologi”, Gjellerup 1977
(6) Martin Levander: ”Anvendt Psykologi”, Gad 1994
(7) Kim Ross: ”Gruppens Psykologi” (jf. W. Bion), RMP 2006
(8) Kim Ross: ”Selvpsykologien” (jf. Kohut & Hansen), RMP 2007
(9) Udleverede materialer: Cases, artikler, noteark, elevfremlæggelser, illustrationer mv.
(10) Ole Schultz Larsen: "Psykologiens Veje", 1.udgave, Systime 2010
(11) Benedicte Madsen: 'Wilfred Bions Gruppedynamik', AU 2005

Se materialer under de enkelte moduler i forløbet samt under MATERIALER
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 BARNELIV (8)

BARNELIV

Kernestof: Udviklingspsykologi, socialpsykologi, kognition og læring

Det store indledningstema har som mål at introducere og udvikle holdets forståelse for barnelivets betydning. Fokus vil ligge på det nær kontakt mellem barn og voksen (nærmeste omsorgsperson) og dermed på tilknytning og udforskning, omsorg og svigt. Endvidere inddrages normering i daginstitutionerne som perspektiv.

TILKNYTNING OG UDFORSKNING

Introduktion
- tillid og sikker base for udforskning og udvikling
- tilknytning og balanceret separation
- omsorgsvigt jvf. John N´Bowlby

John Bowlby
- tilknytning
- før tilknytning
- begyndende tilknytning
- selektiv tilknytning
- tilknytning og udforskning

Mary Ainsworth
- fremmedsituationstesten
- fire tilknytningstyper
- kausalitet og typer
- udviklingsperspektivet

OMSORG OG OMSORGSSVIGT
- omsorgssvigt er kontaktskade

Litteratur
John Bowlby - https://psykveje.systime.dk/?id=p5043 (1) kap. 6
Mary Ainsworth -https://psykveje.systime.dk/?id=p5043 (1) kap. 6
Omsorgssvigt (1) -https://psykveje.systime.dk/?id=p5129
Ross - Tilknytning og udforskning III.pdf (9)
Ross - Stern-Bowlby-Ainsworth.pdf (9)

Øvrige materialer
Opsamlende spørgsmål (1) kap. 6
- John Bowlby (tilknytning faser og omsorgssvigt)
- Mary Ainsworth (tilknytningstyper og udviklingsperspektiv)
Video: Intermate Conversation
Video: Ansigtsduet
Video: Little girl Argues With Dad
Casen om Lene og Tanja (9)
Casen om Katja

NORMERING OG PERSPEKTIVER og eksperimentet som undersøgelsesmetode

- normeringer betydning ift. tilknytning, omsorg og svigt
- eksperimentet som undersøgelsesmetode (kilde: PV)
- artikel om 'Eksperimentet med vores børn'
- TV dok: 'Eksperimentet med vores børn' (en undersøgelse)
- https://nyheder.tv2.dk/2019-11-07-antallet-af-paedagoger-blev-fordoblet-i-eksperiment-saa-meget-bedre-fik-boernene-det

Se også materialer under de enkelte moduler i forløbet samt under MATERIALER
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 TANKELIV (5)

TANKELIV

Kernestof: Kognition og læring, kognitive skemaer, holdninger

Temaet 'Tankeliv' kvalificerer temaet 'barneliv' og introducerer til kognitive aspekter i barnets udviklingsforløb, medens det fastholder fokus og sammenhænge til den følelsesmæssige udvikling hos barnet. Desuden belyses interaktionen mellem den kognitive udvikling og læringsintentionalitet med kognitive skemaer og holdningskomponenter.

Indhold:
Kognition og læring
Kognitive skemaer
Holdninger og komponenter

Litteratur
’Den logiske tænkning’, side 124 – 135 (3)
’Den Grundlæggende Antagelse’ jf. Bion, Kim Ross (9)
Kognitive skemaer - https://psykveje.systime.dk/?id=p4793 (1)
Holdninger - https://psykveje.systime.dk/?id=p5531 (1)

Cases og supplerende materialer
Case: Balancevægt med ler og grupper af børn (9)
Case: Hvad skal vi med en vej (9)
Case: Tankeliv, 3 eksempler (9)
Perspektivering til børn og skole: Tidlig skolestart (9)
PROBLEMLØSNING: LEJLIGHED I GELLERUP (9)

Se også materialer under de enkelte moduler i forløbet samt under MATERIALER
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 PERSONLIGHED OG MEDIERING (4)

PERSONLIGHED OG MEDIERING
Personlighed, refleksivitet, angst og forsvar

Introduktion til Personlighed, Angst og Forsvar. Som udgangspunkt for en diskussion om personligheden som et refleksivt anliggende, præsenteres Freuds Personlighedsmodel og Heinz Kohuts spejlingsteori om Selv og samspil og sættes i forhold til hinanden. De to perspektiver udgør et samlet forstudie for holdets arbejde med de efterfølgende TEMA studier.

PERSONLIGHED og angst og forsvar

Litteratur
’Freuds Personlighedsmodel’, side 104 – 107 (3)
’Angst og Forsvar’, side 108 – 115 (3)

Øvrige materialer
Case: ’Allessandro di Reggio Calabria’ (9)
Case: 'Fader Sebastian' (9)
Case: 'Jette og Selma’ (9)
Case: 'På tur i Bilka' (9)
Begrebspuslespil, Angstformer og Forsvarsmekanismer (9)

SELV OG SAMSPIL

Litteratur
'Selvpsykologien: Heinz Kouhut', side 321-323 (4)
'Selvets psykologi', side 1-4 (8)

MATERIALER

Se øvrige anvendte materialer under de enkelte moduler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 SELV, SAMSPIL OG IDENTITET (6)

SELV, SAMSPIL OG IDENTITET
Selv og identitet.

Arbejdet med dette tema opfatter Selvet og den løbende selvudvikling og identitetsdannelse som et resultat af spejlingen mellem SELV og SELVOBJEKT (samtalepartner) sådan som den beskrives i Selvpsykologien (Heinz Kohut). Teorien er ret omfattende, og det bemærkes derfor, at vi her har taget udgangspunkt i Jan Tønnes Hansens pædagogisk orienterede udlægning af teorien, som den sammenfattes i ’Selv-Psykologien’, Ross 2007 (8). Desuden inddrages en kort sammenfatning af 'Selvpsykologien: Heinz Kohut' Koester et al, Introduktion til psykologi, 2005 (4).

Selv og Identitet

Litteratur
’Selvets Psykologi’ side 1 – 5 (8)
'Selvpsykologien: Heinz Kohut', side 321-323 (4)

Det multiple selv (Gergen)
Identitet og refleksivitet (Giddens)
https://psykveje.systime.dk/?id=5419

Øvrige materialer
Case: ’Selvpsykologien, Lille Lise, minicases’ (9)
Case: ’Selvpsykologien, Teenager med problemer’ (9)
Case: 'Selvpsykologien, eksempel 2' (9)
FILM: 'Skin' portræt af identitetssøgende ung, sort pige og kvinde
Perspektivering til samspillet lærer-elev (undervisning) og terapeut-klient (samtaleterapi)

Se også materialer under de enkelte moduler i forløbet samt under MATERIALER
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 VIDENSKAB OG METODE (3)

VIDENSKAB OG METODE

PSYKOLOGIENS VIDENSKAB OG METODER
- introduktion til fagvidenskabens teori
- introduktion til metoder
Introduktion til
- hypotese
- induktion
- deduktion
- kvalitativ
- kvantitativ
Efterfulgt af
- cases i refleksion

Litteratur, alle afsnit (1) kap. 3
Videnskabelighed - https://psykveje.systime.dk/?id=p5753&L=0 (1)
Metoder - https://psykveje.systime.dk/?id=p5754a (1)

Øvrige materialer (9)
Cases i refleksion
- Allessandro
- teenager

METODER
Kap. 3 (1)

Litteratur

Særligt fokus på 'Eksperimentet', kap. 3 (1)
https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5812
https://psykveje.systime.dk/?id=p5815
a) Det ægte eksperiment
b) Kvasi - eksperimentet
c) Det individbaserede eksperiment

Desuden introduktion, kap. 3 (1) til -
Observationsundersøgelse
Spørgeskemaundersøgelse
Interview
Casestudie
Korrelationsundersøgelse
Tvær- og længdesnitsundersøgelse
Tvillingeundersøgelse
Tværkulturel undersøgelse

Øvrige materialer

Analyse af artikel og dokumentar, video (9)
'EKSPERIMENTET med vores børn'
Eksperiment om normering i daginstitutioner:
https://nyheder.tv2.dk/2019-11-07-antallet-af-paedagoger-blev-fordoblet-i-eksperiment-saa-meget-bedre-fik-boernene-det
Analyser af undersøgelser jf. links under materialer (1) og (9)

Se også materialer under de enkelte moduler i forløbet samt under MATERIALER
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 GRUPPELIV (6)

GRUPPELIV

Kernestof: Socialpsykologi, personlighed og identitet

Der er på holdet stor interesse for at arbejde med samspilspsykologiske temaer, herunder gruppepsykologiske og aspekter herunder. Afsættet for dette temastudie har været den identitetssøgende unge i gruppe, men fokus har været lagt på de særlige processer, som typisk optræder som fænomener i grupper: Gruppementalitet, normativ ensretning, behovstilfredsstillelse og frustration m.m. Desuden har ledelsesaspekter og begreber knyttet hertil været inddraget i arbejdet.

Gruppeliv

Litteratur
Gruppen, side 153 –  155 (3)
Gruppen og gruppebetegnelser, side 196-199 (6)
Processer, roller og ledere og ledelse i grupper, side 45 – 54 (5)
Ross: Gruppens Psykologi, Sæt, side 1 – 29 (7)
Ross: Gruppens Psykologi, Analyseparametre, en oversigt (9)
W. Bion's Gruppedynamik, side 1-3 (11). udleveret perspektivering *
Gruppepres og social kontrol - https://psykveje.systime.dk/?id=p5535&L=0 (1)
- Salomon Asch
- gruppetænkning
- Gruppepolarisering
Grupper og mobning - https://psykveje.systime.dk/?id=c12423 (1)

Indholdsoversigt:
Individ og gruppe: Behovstilfredsstillelse og frustration
Gruppenormer og normers dannelse (”åbne” og ”anonyme” bidrag)
Gruppementalitet – sanktioner – ensartet tænkning og adfærd – procescirklen
Bion og aktivitetsaspekter (GA og ga)
Ledelse i grupper (typer og måder)
Gruppen og analyseparametre
Opsamling og afrunding

Øvrige materialer
Caseanalyse: Pigebander, artikel (9)
FILM: 4 scener fra TV3: ”Robinson Ekspeditionen” 2000 (9)
Perspektivering: Wilfred Bion's (GA) og (ga) anno 2020
Perspektiver på Gruppens Psykologi

Se også materialer under de enkelte moduler i forløbet samt under MATERIALER
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 VOKSENLIV (6)

VOKSENLIV

Kernestof: Udviklingspsykologi og socialpsykologi

Med dette tema udvides holdets arbejde m.h.t. individets samspil med omverdenen. Individets udvikling fokuseres på voksenalderen, og der lægges vægt på temaerne eksistens, omstilling og udvikling samt familietyper og livsformer. Arbejdet med ’Voksenlivet’ har haft tre undertemaer: ’Voksenliv i et eksistentielt perspektiv', 'Omstilling og udvikling’ set ’Den senmoderne familie, familietyper og livsformer'.

VOKSENLIV eksistentialisme

Litteratur
'Eksistentiel Psykologi', side 69-80 (2)

VOKSENLIV omstilling og udvikling

Litteratur
’Voksenlivet’, side 339 – 346 (10)

Cases og supplerende materialer
Poler i Erikssons udviklingsfremstilling, KR noter (9)
VOKSENLIVET omstilling, KR noter (9)
Angst og forsvar i voksenaldre, perspektivering (9)
Case: ”Pensionisttilværelse” (Helse, 1990) (3)

VOKSENLIV familietyper og livsformer

Litteratur
'Den Senmoderne familie', side 323 - 332 (10)
'Familetyper og Livsformer', side 332 - 338 (10)

Cases og supplerende materialer i det samlede forløb
Case: 'Middagen for to må vente' (9)
Case: 'Blue Jay' (film) (9)
Case: 'Agnete 48 år' (9)
Case: 'Pensionistcase' (9)
Case: 'Man lærer af sine fejltagelser' (9)
Perspektivering: Livsform og identitet

Se også materialer under de enkelte moduler i forløbet samt under MATERIALER
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 ARBEJDSLIV (3)

ARBEJDSLIV
Kernestof: Personlighed og identitet, socialpsykologi, arbejdspsykologi.

Arbejdet med dette tema falder i naturlig forlængelse af temaerne 'Selv, samspil og identitet' , 'voksenlivet' og 'Gruppens psykologi. Afsættet har været at se arbejdslivet som væsentlig identitetsgiver, og samtidig få øje på de tre livsformers betydning som potentiale for interaktionen med arbejdslivets krav og stressfaktorer. Fokus har ligget på arbejdets organisering og identificeringen af 'det gode arbejde' som værn mod stress.  

Litteratur
’Arbejdsliv’, side 244 – 249 og 253 - 260 (10)
’Gruppens Psykologi’, side 1 – 29 (7)
’Selv-Psykologien’ side 1 – 5 (8)

Cases og supplerende materialer
Perspektiver på Arbejdsliv og Stress (9)
'DET GODE ARBEJDE' (9)
ARBEJDSLIV OG STRESS noteark (9)
Case: 'Ud af kontoret' (9)

Perspektivering
Selvet og Gruppen i arbejdslivet*
'Det gode arbejde' anno 2024
'Det grænseløse arbejde'

Se også materialer under de enkelte moduler i forløbet samt under MATERIALER
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 PSYKOLOGISKE PERSPEKTIVER (2)

PSYKOLOGISKE PERSPEKTIVER (psykologiske retninger)

Alle områder

Belysning af de psykologiske retninger, deres tilgang og menneskesyn. TEMAET tjener som fundament for en refleksion over de forskellige teoriers position og potentiale, som vi vil møder dem, knyttet til holdets øvrige temastudier.

Litteratur, alle links fra kap. 2 (1):

DEN MANGFOLDIGE PSYKOLOGI
https://psykveje.systime.dk/?id=p4760

PSYKOANALYSE
https://psykveje.systime.dk/?id=p4793

BEHAVIORISME
https://psykveje.systime.dk/?id=p4796

EVOLUTIONSPSYKOLOGI
https://psykveje.systime.dk/?id=p5803

EKSISTENTIEL OG HUMANISTISK PSYKOLOGI
https://psykveje.systime.dk/?id=p4789

KOGNITIV PSYKOLOGI
https://psykveje.systime.dk/?id=p4764

NEUROPSYKOLOGI
https://psykveje.systime.dk/?id=p4518&L=0&cmd=toc

SOCIALPSYKOLOGI
https://psykveje.systime.dk/?id=p4792

Øvrige materialer

- casen om Lena - https://psykveje.systime.dk/?id=p4791 (1)
- spørgsmål til casen om Lena - https://psykveje.systime.dk/?id=c10431&L=0 (1)

Se også materialer under de enkelte moduler i forløbet samt under MATERIALER
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 EKSAMENSFORBEREDELSE (3)

EKSAMENSFORBEREDELSE

1. ÅRETS PENSUM
- intro uvb
- spørgsmål

2. EKSAMEN i Psykologi
- fra man kommer til man går
- hvad kan man komme op i af årets pensum
- hvordan ser et eksamensspørgsmål ud
- hvordan forbereder man sig bedst til eksamen
- spørgsmål vedrørende eksamen

3. FARVEL og tak

MATERIALER
'10 VOKSENLIV - arbejdsliv' (eksempel på eksamensspørgsmål)

Se også materialer under modulet i forløbet samt under MATERIALER
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer