Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Kim Ross Kristensen
|
Hold
|
2024 2g ps 1 (2g ps 1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
INTRODUKTION (1)
INTRODUKTION
Introduktion til -
PsC FAG og læreplan i HEAD lines
- koncept og undervisningen i praksis
- indhold og temaer (ex)
- faglige mål jf.læreplan
Case-arbejde: Erfaringsbaseret analyse af casen om Allessandro (9)
LITTERATUR (tallene i parentes referer til kilderne, som de vil være angivet i hver forløbsbeskrivelse)
Grundbøger:
Ole Schultz Larsen: "Psykologiens Veje", iBog, Systime 2020
Ole Schultz Larsen: "Psykologiens Veje", 1.udgave, Systime 2010
Kildeliste (tallene i parentes referer til kilderne, som de er angivet i hver forløbsbeskrivelse):
(1) Ole Schultz Larsen: "Psykologiens Veje", iBog, Systime 2020
(2) Ole Schultz Larsen: ”Psykologiske perspektiver”, Systime 2001
(3) Ole Schultz Larsen: ”Udviklingens Veje”, Systime 1991
(4) Koster et al: Introduktion til Psykologi, opslagsværk, 2. udgave (frydenlund, 2005)
(5) Else Relster: ”Grundbog i Psykologi”, Gjellerup 1977
(6) Martin Levander: ”Anvendt Psykologi”, Gad 1994
(7) Kim Ross: ”Gruppens Psykologi” (jf. W. Bion), RMP 2006
(8) Kim Ross: ”Selvpsykologien” (jf. Kohut & Hansen), RMP 2007
(9) Udleverede materialer: Cases, artikler, noteark, elevfremlæggelser, illustrationer mv.
(10) Ole Schultz Larsen: "Psykologiens Veje", 1.udgave, Systime 2010
(11) Benedicte Madsen: 'Wilfred Bions Gruppedynamik', AU 2005
Se materialer under de enkelte moduler i forløbet samt under MATERIALER
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
BARNELIV (8)
BARNELIV
Kernestof: Udviklingspsykologi, socialpsykologi, kognition og læring
Det store indledningstema har som mål at introducere og udvikle holdets forståelse for barnelivets betydning. Fokus vil ligge på det nær kontakt mellem barn og voksen (nærmeste omsorgsperson) og dermed på tilknytning og udforskning, omsorg og svigt. Endvidere inddrages normering i daginstitutionerne som perspektiv.
TILKNYTNING OG UDFORSKNING
Introduktion
- tillid og sikker base for udforskning og udvikling
- tilknytning og balanceret separation
- omsorgsvigt jvf. John N´Bowlby
John Bowlby
- tilknytning
- før tilknytning
- begyndende tilknytning
- selektiv tilknytning
- tilknytning og udforskning
Mary Ainsworth
- fremmedsituationstesten
- fire tilknytningstyper
- kausalitet og typer
- udviklingsperspektivet
OMSORG OG OMSORGSSVIGT
- omsorgssvigt er kontaktskade
Litteratur
John Bowlby - https://psykveje.systime.dk/?id=p5043 (1) kap. 6
Mary Ainsworth -https://psykveje.systime.dk/?id=p5043 (1) kap. 6
Omsorgssvigt (1) -https://psykveje.systime.dk/?id=p5129
Ross - Tilknytning og udforskning III.pdf (9)
Ross - Stern-Bowlby-Ainsworth.pdf (9)
Øvrige materialer
Opsamlende spørgsmål (1) kap. 6
- John Bowlby (tilknytning faser og omsorgssvigt)
- Mary Ainsworth (tilknytningstyper og udviklingsperspektiv)
Video: Intermate Conversation
Video: Ansigtsduet
Video: Little girl Argues With Dad
Casen om Lene og Tanja (9)
Casen om Katja
NORMERING OG PERSPEKTIVER og eksperimentet som undersøgelsesmetode
- normeringer betydning ift. tilknytning, omsorg og svigt
- eksperimentet som undersøgelsesmetode (kilde: PV)
- artikel om 'Eksperimentet med vores børn'
- TV dok: 'Eksperimentet med vores børn' (en undersøgelse)
- https://nyheder.tv2.dk/2019-11-07-antallet-af-paedagoger-blev-fordoblet-i-eksperiment-saa-meget-bedre-fik-boernene-det
Se også materialer under de enkelte moduler i forløbet samt under MATERIALER
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
TANKELIV (5)
TANKELIV
Kernestof: Kognition og læring, kognitive skemaer, holdninger
Temaet 'Tankeliv' kvalificerer temaet 'barneliv' og introducerer til kognitive aspekter i barnets udviklingsforløb, medens det fastholder fokus og sammenhænge til den følelsesmæssige udvikling hos barnet. Desuden belyses interaktionen mellem den kognitive udvikling og læringsintentionalitet med kognitive skemaer og holdningskomponenter.
Indhold:
Kognition og læring
Kognitive skemaer
Holdninger og komponenter
Litteratur
’Den logiske tænkning’, side 124 – 135 (3)
’Den Grundlæggende Antagelse’ jf. Bion, Kim Ross (9)
Kognitive skemaer - https://psykveje.systime.dk/?id=p4793 (1)
Holdninger - https://psykveje.systime.dk/?id=p5531 (1)
Cases og supplerende materialer
Case: Balancevægt med ler og grupper af børn (9)
Case: Hvad skal vi med en vej (9)
Case: Tankeliv, 3 eksempler (9)
Perspektivering til børn og skole: Tidlig skolestart (9)
PROBLEMLØSNING: LEJLIGHED I GELLERUP (9)
Se også materialer under de enkelte moduler i forløbet samt under MATERIALER
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
PERSONLIGHED OG MEDIERING (4)
PERSONLIGHED OG MEDIERING
Personlighed, refleksivitet, angst og forsvar
Introduktion til Personlighed, Angst og Forsvar. Som udgangspunkt for en diskussion om personligheden som et refleksivt anliggende, præsenteres Freuds Personlighedsmodel og Heinz Kohuts spejlingsteori om Selv og samspil og sættes i forhold til hinanden. De to perspektiver udgør et samlet forstudie for holdets arbejde med de efterfølgende TEMA studier.
PERSONLIGHED og angst og forsvar
Litteratur
’Freuds Personlighedsmodel’, side 104 – 107 (3)
’Angst og Forsvar’, side 108 – 115 (3)
Øvrige materialer
Case: ’Allessandro di Reggio Calabria’ (9)
Case: 'Fader Sebastian' (9)
Case: 'Jette og Selma’ (9)
Case: 'På tur i Bilka' (9)
Begrebspuslespil, Angstformer og Forsvarsmekanismer (9)
SELV OG SAMSPIL
Litteratur
'Selvpsykologien: Heinz Kouhut', side 321-323 (4)
'Selvets psykologi', side 1-4 (8)
MATERIALER
Se øvrige anvendte materialer under de enkelte moduler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
SELV, SAMSPIL OG IDENTITET (6)
SELV, SAMSPIL OG IDENTITET
Selv og identitet.
Arbejdet med dette tema opfatter Selvet og den løbende selvudvikling og identitetsdannelse som et resultat af spejlingen mellem SELV og SELVOBJEKT (samtalepartner) sådan som den beskrives i Selvpsykologien (Heinz Kohut). Teorien er ret omfattende, og det bemærkes derfor, at vi her har taget udgangspunkt i Jan Tønnes Hansens pædagogisk orienterede udlægning af teorien, som den sammenfattes i ’Selv-Psykologien’, Ross 2007 (8). Desuden inddrages en kort sammenfatning af 'Selvpsykologien: Heinz Kohut' Koester et al, Introduktion til psykologi, 2005 (4).
Selv og Identitet
Litteratur
’Selvets Psykologi’ side 1 – 5 (8)
'Selvpsykologien: Heinz Kohut', side 321-323 (4)
Det multiple selv (Gergen)
Identitet og refleksivitet (Giddens)
https://psykveje.systime.dk/?id=5419
Øvrige materialer
Case: ’Selvpsykologien, Lille Lise, minicases’ (9)
Case: ’Selvpsykologien, Teenager med problemer’ (9)
Case: 'Selvpsykologien, eksempel 2' (9)
FILM: 'Skin' portræt af identitetssøgende ung, sort pige og kvinde
Perspektivering til samspillet lærer-elev (undervisning) og terapeut-klient (samtaleterapi)
Se også materialer under de enkelte moduler i forløbet samt under MATERIALER
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
GRUPPELIV (6)
GRUPPELIV
Kernestof: Socialpsykologi, personlighed og identitet
Der er på holdet stor interesse for at arbejde med samspilspsykologiske temaer, herunder gruppepsykologiske og aspekter herunder. Afsættet for dette temastudie har været den identitetssøgende unge i gruppe, men fokus har været lagt på de særlige processer, som typisk optræder som fænomener i grupper: Gruppementalitet, normativ ensretning, behovstilfredsstillelse og frustration m.m. Desuden har ledelsesaspekter og begreber knyttet hertil været inddraget i arbejdet.
Gruppeliv
Litteratur
Gruppen, side 153 – 155 (3)
Gruppen og gruppebetegnelser, side 196-199 (6)
Processer, roller og ledere og ledelse i grupper, side 45 – 54 (5)
Ross: Gruppens Psykologi, Sæt, side 1 – 29 (7)
Ross: Gruppens Psykologi, Analyseparametre, en oversigt (9)
W. Bion's Gruppedynamik, side 1-3 (11). udleveret perspektivering *
Gruppepres og social kontrol - https://psykveje.systime.dk/?id=p5535&L=0 (1)
- Salomon Asch
- gruppetænkning
- Gruppepolarisering
Grupper og mobning - https://psykveje.systime.dk/?id=c12423 (1)
Indholdsoversigt:
Individ og gruppe: Behovstilfredsstillelse og frustration
Gruppenormer og normers dannelse (”åbne” og ”anonyme” bidrag)
Gruppementalitet – sanktioner – ensartet tænkning og adfærd – procescirklen
Bion og aktivitetsaspekter (GA og ga)
Ledelse i grupper (typer og måder)
Gruppen og analyseparametre
Opsamling og afrunding
Øvrige materialer
Caseanalyse: Pigebander, artikel (9)
FILM: 4 scener fra TV3: ”Robinson Ekspeditionen” 2000 (9)
Perspektivering: Wilfred Bion's (GA) og (ga) anno 2020
Perspektiver på Gruppens Psykologi
Se også materialer under de enkelte moduler i forløbet samt under MATERIALER
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
VOKSENLIV (6)
VOKSENLIV
Kernestof: Udviklingspsykologi og socialpsykologi
Med dette tema udvides holdets arbejde m.h.t. individets samspil med omverdenen. Individets udvikling fokuseres på voksenalderen, og der lægges vægt på temaerne eksistens, omstilling og udvikling samt familietyper og livsformer. Arbejdet med ’Voksenlivet’ har haft tre undertemaer: ’Voksenliv i et eksistentielt perspektiv', 'Omstilling og udvikling’ set ’Den senmoderne familie, familietyper og livsformer'.
VOKSENLIV eksistentialisme
Litteratur
'Eksistentiel Psykologi', side 69-80 (2)
VOKSENLIV omstilling og udvikling
Litteratur
’Voksenlivet’, side 339 – 346 (10)
Cases og supplerende materialer
Poler i Erikssons udviklingsfremstilling, KR noter (9)
VOKSENLIVET omstilling, KR noter (9)
Angst og forsvar i voksenaldre, perspektivering (9)
Case: ”Pensionisttilværelse” (Helse, 1990) (3)
VOKSENLIV familietyper og livsformer
Litteratur
'Den Senmoderne familie', side 323 - 332 (10)
'Familetyper og Livsformer', side 332 - 338 (10)
Cases og supplerende materialer i det samlede forløb
Case: 'Middagen for to må vente' (9)
Case: 'Blue Jay' (film) (9)
Case: 'Agnete 48 år' (9)
Case: 'Pensionistcase' (9)
Case: 'Man lærer af sine fejltagelser' (9)
Perspektivering: Livsform og identitet
Se også materialer under de enkelte moduler i forløbet samt under MATERIALER
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
ARBEJDSLIV (3)
ARBEJDSLIV
Kernestof: Personlighed og identitet, socialpsykologi, arbejdspsykologi.
Arbejdet med dette tema falder i naturlig forlængelse af temaerne 'Selv, samspil og identitet' , 'voksenlivet' og 'Gruppens psykologi. Afsættet har været at se arbejdslivet som væsentlig identitetsgiver, og samtidig få øje på de tre livsformers betydning som potentiale for interaktionen med arbejdslivets krav og stressfaktorer. Fokus har ligget på arbejdets organisering og identificeringen af 'det gode arbejde' som værn mod stress.
Litteratur
’Arbejdsliv’, side 244 – 249 og 253 - 260 (10)
’Gruppens Psykologi’, side 1 – 29 (7)
’Selv-Psykologien’ side 1 – 5 (8)
Cases og supplerende materialer
Perspektiver på Arbejdsliv og Stress (9)
'DET GODE ARBEJDE' (9)
ARBEJDSLIV OG STRESS noteark (9)
Case: 'Ud af kontoret' (9)
Perspektivering
Selvet og Gruppen i arbejdslivet*
'Det gode arbejde' anno 2024
'Det grænseløse arbejde'
Se også materialer under de enkelte moduler i forløbet samt under MATERIALER
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
EKSAMENSFORBEREDELSE (3)
EKSAMENSFORBEREDELSE
1. ÅRETS PENSUM
- intro uvb
- spørgsmål
2. EKSAMEN i Psykologi
- fra man kommer til man går
- hvad kan man komme op i af årets pensum
- hvordan ser et eksamensspørgsmål ud
- hvordan forbereder man sig bedst til eksamen
- spørgsmål vedrørende eksamen
3. FARVEL og tak
MATERIALER
'10 VOKSENLIV - arbejdsliv' (eksempel på eksamensspørgsmål)
Se også materialer under modulet i forløbet samt under MATERIALER
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64709230132",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64709230132",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64709230132"
}