Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Frederik Højberg Nielsen
|
Hold
|
2024 bi/x (1x bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi
Prokaryote og eukaryote celler, bakterier, endosymbiont-teorien, fotosyntese, respiration, "Livets træ", cellevæg, cellemembran, bakterievækst (lagfasen, eksponentielle fase, stationær fase, dødsfasen), grønkorn, mitokondrier, ribosomer, Golgiapparat, ER, membranprocesser: diffusion og osmose.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- IT
- Lectio
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Lunger og blodkredsløb
Åndedrætssystemet, luftvejenes opbygning, gasudveksling i alveolerne (O2 og CO2), åndedræt, peak flow, vitalkapacitet, lungeventilation, blodkredsløb, kredsløbets opbygning (det store og det lille kredsløb), hjertets opbygning, blodets bestanddele, hæmatokritværdi, blodtryk, blodprop, puls, minutvolumen, slagvolumen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kost og sundhed
Kostens sammensætning, næringsstoffer (kulhydrater (mono-, di-, poly-sakkarider), fedt (mættede, mono-umættede og poly-umættede fedtsyrer) og protein (essentielle og ikke-essentielle aminosyrer)), energiprocentfordeling, kilojoule (kJ) vs. kilokalorier (kcal),energibehov, hvilestofskiftet, energibalance, "De 7 nye kostråd samt to yderligere anbefalinger" fra Fødevarestyrelsen, fordøjelsen, fordøjelsessystemets opbygning, fordøjelsesenzymer fx peptidase, lipase og spytamylase (pH-optimum, temperatur-optimum).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Grundlæggende genetik
Oprensning af DNA, nedarvninger (autosomalt og kønsbundet), lokus, allele gener,
homozygot, heterozygot, fænotype, genotype, dominant, recessiv, codominans,
krydsningsskemaer, stamtavler, nedarvning af blodtyper (rhesus og ABO), princippet i blodtypebestemmelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
DNA, RNA og genteknologi
Genom, kromosomer (homologe og heterologe), karyotype, DNAs opbygning (deoxyribose, fosforsyre, kvælstofholdige baser (A, T, G og C)), baseparringsreglen, hydrogenbindinger, genernes opbygning (promoter, start kodons, stop, terminator), introns og exons, repetitivt DNA, RNAs opbygning (ribose, fosforsyre, kvælstofholdige baser (A, U, G og C)), proteinsyntesen (transkription, translation og den genetiske kode), DNA-replikation, celledeling (mitose og meiose), mutationer (gen-mutationer), isolering af DNA, PCR (Polymerase Chain Reaktion), gel-elektroforese (DNA-bånd, brønd, DNA- markør), genetiske fingeraftryk.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hvordan får man børn?
Mandens anatomi (testikler, bitestikler, pungen, sædrør, penis, svulmelegeme, sædleder, sædblære, blærehalskirtel) sædcelle, kvindens anatomi (kønslæber, klitoris, skede, livmoder, æggestokke, follikler, æggeledertragt, æggeleder), hormoner hos manden (FSH, LH, testosteron), hormoner hos kvinde (FSH, LH, østrogen, progesteron), menstruationscyklus (negativ og positiv feedback), graviditet og fosterudvikling, prævention herunder hormonel
prævention.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Naturen og mennesket
Økosystemet (biotiske og abiotiske faktorer), fotosyntese og respiration, BPP = NPP + R, begrænsende faktorer, næringssalte/næringsstoffer fx nitrat og fosfat, fødekæder (græsningsfødekæde og nedbryderfødekæde), fødenet, energistrømme, DOM, biodiversitet, vandløbet som økosystem, ferskvandsdyr, sigtdybde, vandløbsundersøgelse (økologisk vandkvalitet), vandløbet som økosystem, vandforurening, (primær og sekundær forurening), BI5.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65000064397",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65000064397",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65000064397"
}