Varde Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Varde Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 fy/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Varde Gymnasium
Fag og niveau
Fysik C
Lærer(e)
Jesper Lahn Rasmussen
Hold
2024 fy/u (
1u fy
,
1u fy øv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Energi
Titel 2
Bølgelære
Titel 3
Atomfysik
Titel 4
Astronomi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Energi
Fagligt indhold:
- Energiformer
- Energiomdannelse, energikæder og energibevarelse
- Mekanisk energi, potentiel energi og kinetisk energi
- Elektrisk energi og effekt
- Termisk energi
- Specifik varmekapacitet, tilstandsformer, faseovergange, smelte- og fordampningsvarme
- Nyttevirkning
- Bæredygtig energi
Rapportforsøg:
- Specifik smeltevarme
Journalforsøg:
- Nyttevirkning
Indhold
Kernestof:
2 kaffemaskiner.jpg
2 kaffemaskiner.xlsx
Effekt og energi - Beregninger med enheder.mw
2.20-2.24.mw
Termisk energi og temperaturskalaer.mw
Michelsen, Kasper Grosman: En verden af fysik - C, Gyldendal; sider: 44-71
2.28-2.32.mw
Brændværdi - Forsøg med spritbrænder.mw
Rapportering af forsøg OCR.pdf
Øvelseshold 1u.docx
Specifik smeltevarme OCR.pdf
Nyttevirkning.docx
2.12-2.19.mw
Nyttevirkning af glødepære mod LED-pære.mw
Tilstandsformer
Water temperature vs heat added
2.35-2.37 Absolut nulpunkt og køling af cola.mw
2.35-2.37.mw
2.44-2.48.mw
Vand fryser
Vands fordampningsvarme.xlsx
Model for energitilførsel til 1kg vand.xlsx
Model for energitilførsel til 1kg vand med graf.xlsx
2.52-2.54.mw
Energiomdannelse.mw
Bevarelse af mekanisk energi.pdf
8.28-8.31.mw
Hoppende Smart Cart på skråplan.mw
Bæredygtig energiproduktion.docx
Bæredygtig energiproduktion
Bæredygtig energi beregninger.mw
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Bølgelære
Bølgeligningen, vandbølger, snorbølger, lyd og lys
Lyd- og lyshastighed, Brydningsloven, Laser og Gitter
Spektrum, farver og farveblanding
Wiens forskydningslov, drivhuseffekt, regnbue
Indhold
Kernestof:
Bølgelære.pdf
Bæredygtig energi 22-32.docx
Bæredygtig energi
Dansk milliardvirksomhed går i betalingsstandsning: Solcellemarkedet æder sig selv
3.4-3.7.mw
Lydhastighed og lydmåling.mw
Michelsen, Kasper Grosman: En verden af fysik - C, Gyldendal; sider: 86-106, 108-134
Lydens hastighed.docx
Lysets hastighed med PC-Oscilloskop.docx
3.8-3.14.mw
Interferens og brydningsloven.pdf
3.18.mw
3.18 og 3.25.mw
3.19-3.21.pdf
Snorbølger - svingende streng.xlsx
Snorbølger - med databehandling.xlsx
Snorbølger.pdf
Brydning.docx
3.15-3.17.mw
Store danske videnskabsfolk - Inge Lehmann (Jordens kerne)
10 spørgsmål til Store danske Videnskabsfolk - Inge Lehmann
Stående bølger på guitarstreng samt i åbne og halvåbne rør.mw
3.36-3.38 og lydstyrke.mw
Høretest
Høretest - JR.gif
3.30-3.34.mw
På nattejagt med vilde flagermus
Dobbeltspalte og gitterligningen.mw
3.51-3.54.mw
Det synlige spektrum.mw
3.41-3.42 og 3.45-3.46.mw
Spektrum for lamper UV og IR.mw
Laser og gitter.docx
Prøve i energi og bølger.docx
Besvarelse af prøve i Energi og Bølger.mw
3.43-3.44 og 3.47-3.48.mw
Farveblanding med LED-laser.docx
Computerens grundfarver.docx
Computerens grundfarver.pdf
Sortlegeme-spektrum
Farvecirklen sortlegemestråling Wiens forskydningslov.mw
3.61-3.66.mw
Drivhuseffekt og regnbue.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Atomfysik
Atomer og atomkerner
Atommodeller,. Brug af Bohrs atom model til forklaring af fysiske fænomener
Kernehenfald, henfaldsloven, absorptionsloven for gammestråling
Indhold
Kernestof:
10.67-10.71.mw
Kernekort.pdf
Atomer og kernekort.mw
Michelsen, Kasper Grosman: En verden af fysik - C, Gyldendal; sider: 135-141, 144-154, 159-163, 165-173
Byg et atom
4.4-4.7.docx
Nuclide Symbols: Atomic Number, Mass Number, Ions, and Isotopes
Atommodeller.pdf
History of Atomic Theory
Bohr Model of the Hydrogen Atom
CFU-login
Spektre for grundstoffer.docx
Bohrs atommodel.mw
LUK FYSIKKEN IND 140-157.pdf
4.21-4.22.mw
Kernehenfald.docx
Kernehenfald2.docx
Minigenerator.xlsx
Minigenerator.mw
Luk Fysikken Ind
Terningekast
Gammastrålings absorption i bly.docx
Terningekast.docx
Absorptionsloven for gamma - Opgaver.mw
148-150 156 og Absorptionsloven for gamma.mw
Absorptionsloven for gamma - Opgaver med svar.mw
Terningekast 2024u med data.xlsx
Terningekast 2024u med databehandling.xlsx
Terningekast med databehandling og svar.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Astronomi
Historiske verdensbilleder
Solsystemet og Månen
Moderne verdensbilleder
Indhold
Kernestof:
Solens diameter og Jordens rotationsperiode.docx
146.mw
151-154.docx
Historiske verdensbilleder.pdf
LUK FYSIKKEN IND 140-157.pdf
Quiz: Den bevægede Jord
Billedet The Weigthing of Worlds analyseres.docx
Solsystemet Jorden og Månen.pdf
Se "Den bevægede Jord"
Michelsen, Kasper Grosman: En verden af fysik - C, Gyldendal; sider: 176-183, 185-195, 200-202
Quiz - Den bevægede Jord
Quiz - Den nære Astronomi
Dopplereffekt og rødforskydning.pdf
Big Bang modellen.pdf
5.24-5.26.mw
Forsøg med Tellurium.docx
Hubbles lov på en bukseelastik.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65000359370", "T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65000359370", "H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65000359370" }