Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Carl Bak Dinitzen
|
Hold
|
2024 re/2d re (2d re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Faglige begreber i religion
1. Formålet med forløbet er at kunne anvende begreberne globalisering, sekularisering, medialisering, ortopraksi og ortodoksi, helligt og profant, myte, ritual, overgangsritual, kultdrama, offer, rent og urent og emic og etic.
2. Anvendt baggrundsmateriale:
Rebecca Natasha Albinus m.fl.: 'Religioner lever - Grundbog til religion' s. 6 - 28.
Esther Edelsten: "Jødiske spiselove". S.T. Forlag, 2004
3. Læste tekster
Verdens skabelse
1. Mosebog kapitel 1-2, 4
Adam og Eva
1. Mosebog kapitel 2, 4-25
Syndefaldet og uddrivelsen af Edens have
1. Mosebog kapitel 3
Loven om rene og urene dyr
3. Mosebog kapitel 11, 1-25
4. Brugte links:
Alt hvad du bør vide om Pesach
https://joediskinfo.dk/vidensbank/alt-hvad-du-boer-vide-om-pesach
5. Falglige mål:
- Anvende elementær religionsfaglig terminolog
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
6. Sideomfang:
30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Kristendom
1. Formålet med forløbet er at eleverne skal tilegne sig et alment kendskab til sammenhængen mellem jødedom og kristendom, forskellen på den historiske jesus og den fortolkede kristus, Problemmyte og løsningsmyte, Jesus som fortolker af moseloven, reformation, den klassiske religionskritik, afmytologisering og eksistensteologi.
2. Anvendt baggrundsmateriale:
Rebecca Natasha Albinus m.fl.: 'Religioner lever - Grundbog til religion' s. 58 - 87
Esben Andreasen m.fl.: ’Religion og kultur – en grundbog’: s. 156 - 161
Lene Madsen m.fl.: ’Grundbogen til Religion C’: s. 76 - 78
Jens Forman: De kristnes religion, 1. udg. 3 oplag: s. 174 - 180
Katrine Haaning og Søren Korshøj Laursen: 'Kristendom – tro og praksis' (Systime 2016): s. 240 - 246 + 249 - 252
3. Anvendte tekster:
Teksterne fra første forløb er udvalgt, så de også er relevante for dette forløb, så de skal medregnes også under dette forløb.
Messiasforestillinger:
Esajas bog kap. 52 vers 13 - kap. 53 vers 12
- Herrens lidende tjener - Om at de nye kristne har anvendt tekststeder i det gamle testamente til at gøre fortællingen om Jesus Kristus troværdig.
Jesus som mere end en rabbiner og fortolker af moseloven
Matthæus kap. 5 vers 21-48
- Bjergprædikenen - Om hvorledes Jesus fortolker moseloven idet han kræver inderlighed og ikke blot ydre handling som farisæerne og de skriftkloge.
Markus kap. 7 vers 1-16
- Spørgsmålet om rent og urent - Om forskellen på hvad Jesus mener om rent og urent i modsætning til farisæerne og de skriftkloge.
Jesus som historiefortæller:
Mattæus kap. 20 vers 1 - 16
- Lignelsen om arbejderne i vingården - Om forskellen på menneskets opfattelse af retfærdighed og Guds godhed.
Jesus som helbreder:
Markus kap. 3 vers 1 - 6
Helbredelsen af manden med den visne hånd.
Nadver og Paulus etik:
Jeremias kap. 31 vers 31 - 34
Rom kap. 13 vers 8 - 10
Paulus om Adam og Kristus:
Rom kap. 5 vers 1 - 21
- Adam og Kristus - Om hvorledes Adam er årsag til synden i verden og Kristus modsat er den der fjerner synden - Problemmyte og løsningsmyte.
Tekster om Luther:
Jens Forman: De kristnes religion, 1. udg. 3 oplag
T31 - Luthers trosbegreb
T32 - Katolsk pjece
Tekster om etik:
(Brugt i forbindelse med opgaverne i Lene Madsen m.fl.: ’Grundbogen til Religion C’ s. 77 - 78)
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner:
Lukas kap. 10 vers 25 - 37
Fra Bjergprædikenen:
Mattæus kap. 5 vers 21 - 22 og 43 - 48
Verdensdommen:
Mattæus kap. 25 vers 31 - 46
Fortsat om etik:
Sofie Remick mfl.: "Kultur og samfund - En materialesamling til kultur- og samfundsfagsgruppen på HF" s. 127 - 131
T87 - Svend Auken: "I er jordns salt og verdens lys"
T46 - Søren Krarup: "Misbruget af kristendom og folkekirke"
4. Set filmmateriale:
Fem skarpe om Jesus
Fem skarpe om Luther
5. Anvendte Links:
10 vigtigste ting i den kristne kirkehistorie:
https://www.kristendom.dk/kirkehistorie/10-vigtigste-ting-i-den-kristne-historie
Der skal fra linket åbnes til de klassiske religionskritikere Marx, Nietzsche, Freud og Feuerbach:
https://www.religion.dk/religionskritik#3-subheading
6. Faglige mål:
- Redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- Disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof
- Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
7. Sideomfang:
75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
15,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Buddhisme
1. Formålet med forløbet er at eleverne får et solidt kendskab til buddhismens centrale lære; de fire ædle sandheder, den ottefoldige vej, de fem skandhaer og samsarahjulet. Centrale begreber er derudover karma, nirvana, boddhisattva, anatmann. Derudover skal de have kendskab til de tre hovedretninger indenfor buddhisme.
2. Anvendt baggrundsmateriale:
Rebecca Natasha Albinus m.fl.: 'Religioner lever - Grundbog til religion' s. 156 - 177
Lene Højholt: ’Buddhas lære – og den tibetanske buddhisme’: s. 24 - 36
3. Anvendte tekster:
Mennesket og magterne, en tekstsamling til religion, 1.udg. 1.opl. 1992.
T2. Alderdom
T4. Benarestalen
T5. Årsagskæden
T8. Genfødsel uden sjæl
T11. Nirvanas usammensathed
T22. Boddisatvas kendetegn
T23. Nirvana
T24.Buddhanaturen i alle væsener
4. Filmmateriale:
Fem skarpe om buddhisme
Bettany Hughes: Genius of the Ancient World - Buddha (Findes på Netflix og på Youtube)
5. Faglige mål:
- Redegøre for væsentlige sider buddhisme, dets historie og globale betydning og udbredelse
- Disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof
6. Sideomfang:
45 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Islam
1. Formålet med forløbet er at eleverne får et alment kendskab til tro, praksis og sharia.
2. Anvendt baggrundsmateriale:
Rebecca Natasha Albinus m.fl.: 'Religioner lever - Grundbog til religion' s. 94 - 123
3. Anvendte tekster:
Jens Forman: ’Muslimernes religion – Tro, praksis og sharia’:
T2 - Koranen om Guds storhed
T3 - Guds egenskaber
T6 - Profetens himmelrejse
T8 - Muhammed som sand profet
T11 - Koranen om Koranen
T12 - Muslimsk koranforståelse
T14 - Koranen og Hadith om Dommedag
T17 - Skæbne og frihe - vejledning
T18 - Koranen og Hadith om Jesus
T19 - Jesus i Jødedom, kristendom og islam
T22 - Renselse
T23 - Bønnens udførelse
T24 - Fastevejledning
T25 - Fastens betydning
T26 - Foran Kabaen
T27 - Arafat bønnen
4. Filmmateriale:
Fem skarpe om islam
5. Anvendte links:
6. Faglige mål:
- Redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- Disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof
7. Sideomfang:
45 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Religion i det senmoderne samfund + Repetition
1. Formål:
Formålet med forløbet er at forstå, hvad der kendetetner det senmoderne som betingelse for religioner. Vi ser på begreber som globalisering, refleksivitet, selvidentitet, sekularisering, affortryllelse, genfortryllelse, pluralisme, det autonome individ, eklekticisme, multireligiøsitet og institutinaliseret og ikke-institutionaliseret religion, for at forså betingelsern. Konkret har vi set eksempler på hvordan kristendom og buddhisme eksisterer unde disse betingelser.
2. Baggrundslitteratur:
Anna Christoffersen m.fl.: ’Senmoderne religiøsitet i Danmark’:
Side 7 - 15 (Kapitel 1: Samfund, individ og religion)
Side 155 - 161 (Kapitel 6: Folkekirken og den senmoderne religiøsitet)
Rebecca Natasha Albinus m.fl.: 'Religioner lever - Grundbog til religion'
Side 178 - 184 (Om buddhisme i det senmoderne)
Fra religionsportalen som iBog:
"Google-buddhisme - en ny religiøs strømning i det senmoderne samfund"
(Ligger på lektionen som dokument)
3. Tekster:
Poul Storgaard Mikkelse og Lise Ludvigsen: "Religion i det senmoderne samfund" udg?
T 3: Iben Tranholm: Interview med Finn Skåderud
Anna Christoffersen m.fl.: ’Senmoderne religiøsitet i Danmark’:
T40: 'Pjece fra Natkirke i Gjellerup'
Teksterne herunder er hentet fra religionsportalen som iBog (Ligger på lektionen som dokument):
Steen Hildebrandt og Christian Stadil: "Meditation lærer dig at være til stede"
Steen Hildebrandt og Christian Stadil: "Mange virksomheder befinder sig i dyreriget"
Lakha Lama: "Om karma, bevidsthed og liv efter liv"
4. Links/Film:
https://www.youtube.com/watch?v=OQn_CBUNAog
(Lama Ole Nydahl i God morgen Danmark 16 juli 2015)
5.Faglige mål:
- Redegøre for væsentlige sider af religion i det senmoderne samfund, karakterisere og analysere forskelligartede materialer om senmoderne kristendom og vestlig buddhisme med anvendelse af religionsfaglige begreber om religion i det senmoderne.
- Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
6. Sideomfang:
35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65000926234",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65000926234",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65000926234"
}