Titel
2
|
Kristendom
Kristendom 3u 2024-25
Fokus:
Kristendommens formative periode.
Jesus
Kristendommens splittelser
Folkekirken + folkekirkelige retninger
Kristendom i Danmark i dag
Kristen etik og næstekærlighed
Materiale:
Forman, Jens, De kristnes religion. s. 35-39, 65-69
Tekst 12+13, s. 150-152 (Grundtvigianisme og Indre Mission)
Religion og Kultur, s. 143-150 +156-60
Nielsen, Anders et.al, Grundbog til religion C, s. 60-62, 76-79,
Sørensen, Stig F., Perspektiver på religion, s.182-183, 202,
Hjemmesider / Online-artikler
Helgendyrkelse: https://www.kristendom.dk/kristendom.dk/helgeners-rolle-i-den-protestantiske-kristendom
Reintoft Christensen, Henrik ”9. Religion i Danmark på tværs af 40 års værdiundersøgelser”, Center for SamtidsReligion, Aarhus,
Kirkestatistik: https://www.fkuv.dk/videnscenteret/kirkestatistik
Bibelvers (udvalgte):
- 1. mos, 1-2 (skabelsesberetning)
- 1. mos. 3 (syndefaldet)
- Matt 5-7 (bjergprædikenen) i uddrag
- Mark 15, 33-39 + 16, 1-6, 9-19 (død og opstandelse)
- Mark 6,53-7,23 (rent og urent)
- Mark 2, 1-12 (helbredelse af den lamme i Kapernaum
Trosbekendelsen
Luthers teser (udvalgte fremhævet)
5 skarpe om de kristne skrifter (dr.dk)
5 skarpe om Jesus (dr.dk)
Link til begge: https://www.dr.dk/studie/religion/5-skarpe-om-kristendommen
Omfang: 67 sider
Faglige mål:
disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|