Holdet 2024 re/3u re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Randi Osmann Clausen
Hold 2024 re/3u re (3u re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Islam (inkl. fænomenoligi)
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Buddhisme
Titel 4 Etik og aktiv dødshjælp
Titel 5 Tilladte digitale hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Islam (inkl. fænomenoligi)

Vi har  fokus på de grundlæggende begreber inden for Islam, herunder de 5 søjler, sharia, monoteisme/Gudsbillede og renselse.

I forbindelse med de 5 søjler fokuserer vi på pilgrimsrejsen som overgangsritual og arbejdet med Van Genneps ritualstruktur.

I arbejdet med helligtekster har læser vi både koran- og hadithtekster med fokus på de ovennævnte begreber.

Vi har primært fokus på klassisk islam, men har sidst i forløbet trækker vi tråde op til moderne islam og islam i det senmoderne samfund og Danmark.


Materiale:
(findes enten i kompendiet eller udleveres som kopi-ark/digitalt)

Moderne Islam, kap. 2-6 (Skovgaard-Petersen), s. 13-36

Søster Hafsa (konversion)
Rambos 7 faser om konversion - ”Religion og identitetsdannelse, Rambos 7 faser”

Ritualstruktur
Begrebsnøglen til religion, s. 108-111

Koranvers (udvalgte - findes i kompendiet)
- Tekst 1-8 (Skovgaard-Petersen, s.134-135) (én side)
- Sura 2, 196-198 (tekst 20: Valfarten)
- Sura 5, 6 (tekst 18: Renselse)
- Sura 96, 1-5 (levret blod)

Hadith-uddrag:
- Muhammads himmelrejse (Kilde: Ibn Ishaq, ”Sirat Rasul Allah ”, del III, 23. https://rh.systime.dk/?id=303)
- Muhammads afskedstale (Hentet på  https://www.islam.dk/muhammad/23/8/2016 -  er i kompendiet, linket virker ikke længere, desværre))


VICE: World’s largest pilgrimage: https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI


Deniz Kitir, tekst 40 (Cool Islam), s. 157-159
+ Islam i det senmoderne samfund, s. 98-102

”Den givende hånd er bedre end den tagende” (Wasseem Hussein, udogse, okt 2016)

”Indadvendt og udadvendt Islam”, Mennesket og magterne, Esben Andreasen et.al., Gyldendal.

Supplerende materiale:

How Islam began in under 10 minutes: https://www.youtube.com/watch?v=PDxKxnVZtgo

All I need (Sami Yusuf): https://www.youtube.com/watch?v=HTbXmc4f4eM

Wudu: https://www.youtube.com/watch?v=F1AyRBejDVk

Sura al Fatihah - ayah 1: https://www.youtube.com/watch?v=JyLuLv2hrAo
Hafz Competition 2013: https://www.youtube.com/watch?v=Z5jgb8rS6OY

Omfang: 55 sider

Undervejs i Islamforløbet har vi arbejdet med MYTER og RITUALER
- Begrebsnøglen til religion s. 108-111
- Perspektiver på religion, s. 33-35
- Grundbog til religion C, s. 255-256

Faglige mål
Redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Kristendom 3u 2024-25

Fokus:
Kristendommens formative periode.
Jesus
Kristendommens splittelser
Folkekirken + folkekirkelige retninger
Kristendom i Danmark i dag
Kristen etik og næstekærlighed

Materiale:
Forman, Jens, De kristnes religion. s. 35-39, 65-69
Tekst 12+13, s. 150-152 (Grundtvigianisme og Indre Mission)

Religion og Kultur, s. 143-150 +156-60
Nielsen, Anders et.al, Grundbog til religion C, s. 60-62, 76-79,
Sørensen, Stig F., Perspektiver på religion, s.182-183, 202,

Hjemmesider / Online-artikler
Helgendyrkelse: https://www.kristendom.dk/kristendom.dk/helgeners-rolle-i-den-protestantiske-kristendom
Reintoft Christensen, Henrik ”9. Religion i Danmark på tværs af 40 års værdiundersøgelser”, Center for SamtidsReligion, Aarhus,  
Kirkestatistik: https://www.fkuv.dk/videnscenteret/kirkestatistik


Bibelvers (udvalgte):
- 1. mos, 1-2 (skabelsesberetning)
- 1. mos. 3 (syndefaldet)
- Matt 5-7 (bjergprædikenen) i uddrag
- Mark 15, 33-39 + 16, 1-6, 9-19 (død og opstandelse)
- Mark 6,53-7,23 (rent og urent)
- Mark 2, 1-12 (helbredelse af den lamme i Kapernaum

Trosbekendelsen
Luthers teser (udvalgte fremhævet)

5 skarpe om de kristne skrifter (dr.dk)
5 skarpe om Jesus (dr.dk)
Link til begge:  https://www.dr.dk/studie/religion/5-skarpe-om-kristendommen
Omfang: 67 sider

Faglige mål:
disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Buddhisme

Buddhisme
Fokus:
- De grundlæggende buddhistiske begreber: Samsara, nirvana, karma, brahman/maya, lidelse og tantra.

- forskellene på de tre buddhistiske retninger, Theravada, Mahayana, Vajrayana med et særligt fokus på den tibetanske buddhisme/vajrayana og herunder lamaen.

- forskellene på etnisk buddhisme og konvertitbuddhisme, herunder inddragelse af Danmark og det senmoderne samfund, samt Lama Ole Nydahl

Pensum:

Lene Højholt: Tibetansk Buddhisme, s. 24-40, 68-74, 85-87

Tekster (også fra Højholt)
- Benarestalen
- Trungpa Rinpoche forklarer den tantriske oplevelse for vesterlændinge
- Lamaens funktion

Buddhisme i Danmark og Vesten (Jørn Borup): https://www.religion.dk/buddhisme/buddhisme-i-danmark-og-vesten

Etnisk buddhisme og konvertitbuddhisme
Buddhalegenden (genfortalt)

Dokumentarer:
- Buddhas Budbringere (Buddha i Hellerup, fra min. 54:50- 1.18:40) (CFU)
"The secret teachings of Vajrayana buddhisme” https://www.youtube.com/watch?v=Ep3rXBRdPl4 1:30-9:36, 12:18-14:09 (spilletid: 10 min)


Supplerende materiale:
Construction and deconstruction of the mandala: https://www.youtube.com/watch?v=10084L3Pqsc
Full prostration in Bodh Gaya: https://www.youtube.com/watch?v=yWG0aJgGvXU&t=1s
Dalai Lama besøger Danmark og taler bl.a om  mindfulness: https://www.youtube.com/watch?v=DKx46OEonfY

Omfang: 45 sider

Faglige mål

disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Etik og aktiv dødshjælp

Etik og aktiv dødshjælp
Fokus: Aktiv dødshjælp
- Gennemgang den historiske udvikling og hvorfor etikken opstår i takt med at religionens rolle i samfundet ændrer sig.

- casearbejde omkring aktiv dødshjælp, med cases der både er for og imod med fokus på argumentationsanalyse

- pligtetikken og nytteetikkens grundprincipper og hvordan man kan bruge disse til at argumentere for og imod aktiv dødshjælp.

- perspektiveringer til kristendommens, islams og buddhismens syn på aktiv dødshjælp

Pensum:

Den historiske udvikling - hvorfor har vi brug for etik? (Religion og kultur s. 235-239, 249-256)

- Sartre: Essens og eksistens

- Pligtetik og nytteetik (Kant + Bentham/Mills)


Tekster:
- "Jeg vil dø, Hr. præsident", https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article4346039.ece

- "I Holland er døden altid en mulighed", https://www.etik.dk/aktiv-d%C3%B8dshj%C3%A6lp/i-holland-er-d%C3%B8den-altid-en-mulighed

- "Bred Kritik af DR dokumentar: helt uacceptabelt følelsesporno": https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/bred-kritik-af-dr-dokumentar-om-doedshjaelp-helt-uacceptabel-foelelsesporno  (forkortet version)

- "Hvordan ser religionerne på aktiv dødshjælp" https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-etik/hvordan-ser-religionerne-p%C3%A5-aktiv-d%C3%B8dshj%C3%A6lp

Dokumentarer:
"Debatten der ikke vil dø", https://www.youtube.com/watch?v=C_lqP0ywHmM

"På Tirsdag skal jeg dø" (dr.dk) https://www.dr.dk/drtv/serie/paa-tirsdag-skal-jeg-doe_349498

Hjemmesider:
etiskraad.dk
ikkedoedendnu.dk, http://ikkedodendnu.blogspot.dk/p/skolevalget-2017.html

Faglige mål:
disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tilladte digitale hjælpemidler

www.ordbogen.com
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer