Holdet 2024 re/2vx re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Solvej Christensen
Hold 2024 re/2vx re (2vx re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intromoduler_
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 4. emne: Satanisme
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intromoduler_

Intro til religionsfaget
(Antal sider læst i forløbet: 13 )

Definition af religion
Religionen i det senmoderne samfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Islam

ISLAM

(Antal sider læst i forløbet: 63)

Stikord
• Hellig tid - islams tilblivelse
• Koran og hadith
• De fem søjler
• Sharia
• Hjärpes model
• Islam i det senmoderne - cool islam

Religionsfaglige begreber
• Hellig tid
• Myter: Privilegeret talesituation, paradigmatisk sandhed, model af og for verden
• Ritualer: Symbolske handlinger, Van Genneps analysemodel til overgangsritualer
• Religion i det senmoderne: Samfundstyperne og religionens rolle i det senmoderne (sammen med introforløbet)

Problemstillinger
• Hvad kendetegner grundlæggende islam?
• Hvilken forskel er der på koranen og hadith?
• Hvordan kan man med brug af Hjärpes model forklarer forskelle inden for islam?
• Hvad er shariaen og kan man afsværge shariaen som muslim?
• Hvilke udfordringer kan der være ved at leve som muslim i Danmark?


• Centrale begreber i Grundbog til Religion C, Madsen, Lene mfl Systime side 251-258

• Moderne Islam – Muslimer i Cairo (Jakob Skovgaard-Petersen (2.udg) Gyldendal  2002) kap 1-6

• Mange måder at være muslim på (Hjärpes model) https://islam.systime.dk/index.php?id=231&L=0

• Rambos omvendelsesmodel (Kilde: Religionsportalen)

• Kitir, Deniz 2011, Klassisk og Moderne Islam, Systime, Side 98-101 +166- 170 + 174-177

• Muhammeds afskedsprædiken i Moderne Islam – Muslimer i Cairo (Jakob Skovgaard-Petersen (2.udg) Gyldendal  2002) Tekst 14

• Muhammeds himmelrejse i Moderne Islam – Muslimer i Cairo (Jakob Skovgaard-Petersen (2.udg) Gyldendal  2002) Tekst 12 1 del


•  Koran og hadith om Allah i Moderne islam – Muslimer i Cairo Tekst 1-8

• Worlds Largest Pilgrimage - Hajj Documentary (https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI)


• What's The Difference Between Shia And Sunni Islam? https://www.youtube.com/watch?v=TDkIKeINPZE


• Tekst 40 Cool islam i Kitir, Deniz, 2011, Klassisk og Moderne Islam, Systime  side 157-159

• What does the Quran really say about a Muslim woman by Samina Ali TED TALK, https://www.youtube.com/watch?v=_J5bDhMP9lQ


• MIN VEJ TIL ISLAM af Søster Hafsa, http://www.opdag-islam.dk/2014/07/24/min-vej-til-islam/.

Virtuelt besøg i moske https://visitmymosque.org/for-re-teachers/


Supplerende materiale
• Aisha, Outlandish (musikvideo)  (https://www.youtube.com/watch?v=f0nFTdKlKLw)
• Make Me Strong, Sami Yosuf (musikvideo) (https://www.youtube.com/watch?v=i3lqPUbYyTM)
•  Opslag på sunnah.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom

Kristendom
(Antal sider læst i forløbet: 59)

Nøgleord
Grundlæggende kristendom og kristendommens jødiske rødder
Pagtstanke og messiasforventning
Jesus og hans samtid: Farisæerne og de skriftkloge
Kirkens udvikling og reformationen
Folkekirkens bredde: Indre Mission/ Grundtvigianisme /Tidehverv

Kernestof
• Jens Forman, De kristnes religion, Systime, 2012, s. 30-39 + 65-69
• Esben Andreasen et.al. Religion og kultur-en grundbog, Systime, 2011, s. 143-160
• Den kristne grundfortælling. Systime: Poul Storgaard Mikkelsen: Kristendom og en moderne dansk virkelighed. Systime, 2003.






Den apostolske trosbekendelse
Skabelse og syndefald (1 Mos 1-3)
Jesu fødsel (Lukas 2,1-21)
Helbredelser ved Genesaret og Spørgsmålet om rent og urent (Markus 6,53-7,23)
• Helbredelsen af den lamme (Mark 2-1-12)
Bjergprædikenen (kapitel 5-7- uddrag)
• Den barmhjertige samaritaner (Lukasevangeliet 10,23-37)
• Den opstandne Jesus og disciplene (Markusevangeliet 16,14-20)
Uddrag af Luthers 95 teser
• T 12 Genuin Kristendom og T 13 Genuin Kristendom-nix! i Jens Forman, De kristnes religion, Systime, 2012, s. 150-152



• 5 skarpe om de kristne skrifter (DRK, CFU)
5 skarpe om Jesus (DRK, CFU)

Supplerende materiale
• Lakewood Church - RISEN Easter (2014) https://www.youtube.com/watch?v=g0nsMuozKjA&t=226s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme


(Antal sider læst i forløbet: 46 )

Nøgleord
• Buddha
• Karma
• Samsara
• Reinkarnation
• De fire ædle sandheder om lidelsen
• Den otteledede vej
• Nirvana
• Rodårsagerne
• Middelvejen
• Skandhaerne
• Bodhissattva og Bodhissattvaløftet
• De tre buddhistiske retninger: Hinayana, Mahayana og Vajrayana
o Lamaens rolle i Vajrayanabuddhismen
konvertitbuddhisme (Lama Oles Nydahls rolle og selvforståelse)

Problemstillinger
Hvad kendetegner buddhismens syn på verden (samsara)?
Hvorfor beskrives livet som lidelse?
Hvordan er buddhismens menneskesyn?
Hvad er sammenhængen mellem karma og samsaras verdener?
Hvad kendetegner Vajrayanabuddhismen?
Hvorfor er buddhismen populær i Vesten?


• Buddhas Lære - og den tibetanske buddhisme (Lene Højholt, Munksgaard 1997
o Side 24-40, 48-49, 68-74, 79-82, 85-86

• Troens ansigter (del 4: Tibetansk buddhisme), DR2, 2002)

• Etnisk buddhisme og konvertitbuddhisme (i Borup, Jørn 2007, Danske verdensreligioner - buddhisme , Systime) side 46-50)

• Buddhalegenden (Borup, Jørn 2007, Danske verdensreligioner - buddhisme , Systime)
• • I Højholt, L 2008, Buddhas lære – og den tibetanske buddhisme, Munksgaard
o Tekst 2: Benarestalen  og
o Tekst 16: Lamaens funktion
• construction and destruction of a mandala (https://www.youtube.com/watch?v=10084L3Pqsc)
• Full Prostrations in Bodh Gaya (https://www.youtube.com/watch?v=yWG0aJgGvXU)
• Buddhas Budbringere (uddrag: Den danske lama og Buddha i Hellerup) Temalørdag, DR2 , 2004
• Linda blev buddhist efter et møde med Dalai Lama - Alt for Damerne Af: Merete Jensen, 87 maj 2013
• Religionsnørden: Buddhisme introduktion https://www.youtube.com/watch?v=dhSu7o3A-Aw
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 4. emne: Satanisme

Forløb satanisme
(Antal sider læst i forløbet: 29 sider)

Teistisk og moderne satanisme
The Satanic Scare og forholdet til kristendommen
Den moderne satanismes mål og midler
Sataniske ritualer og psykodramaet.
Karismatisk ledelse


Moderne satanisme_i Nye religiøse bevægelser i Danmark_Pade, Mikkel_1999_Gyldendal_Kbh side 307-321

Magi og ritualer
Satanisk magi https://da.wikipedia.org/wiki/De_Sataniske_Ritualer
Sataniske symboler, ChatGPT
Sataniske ritualer http://www.nekropolis.dk/sataniske.php

Karismatisk ledelse, https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=140

Anton LaVey - Interview from "Death Scenes" (ORIGINAL) https://www.youtube.com/watch?v=d8NTdqgFbDk

Anton LaVey interviewed by Joe Pyne 1966 or 1967
https://www.youtube.com/watch?v=8m3hHYtdegw

Biblens satanbeskrivelser
1. Mos kap 3
Jobs Bog (kap 1
Matt 4, 1-11
Johs. Åbenbaring kap 20
5 skarpe om Satan 19 min (DRK 2015, CFU)

De 9 dødssynder, LaVey, Anton, https://churchofsatan.com/nine-satanic-sins/ https://da.wikipedia.org/wiki/De_ni_sataniske_dødssynder

De 9 satanisme erklæringer  LaVey, Anton https://churchofsatan.com/nine-satanic-statements/
https://da.wikipedia.org/wiki/De_Ni_Sataniske_Erklæringer

Hil Satan! DR2, Dokumainia, CFU

Sataniske ritualer
Inside Colombia's Temple of Luciferhttps://www.youtube.com/watch?v=3kaJVbTM2qE
(10.17-16.15)

My day as a Satanist ended at a Ritual | David Sinclair Smith Interview
https://www.youtube.com/watch?v=5bGfYrwLYVg
(2.45 -8.01)

Satanisk familieidyl, Kristligt Dagblad,15.10.01
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer