Holdet 2024 bk/1g bk 2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Dorthe Stenstrup Lauridsen
Hold 2024 bk/1g bk 2 (1g bk 2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Formalanalyse
Titel 2 Selvportrættet
Titel 3 Naturindtryk i kunsten
Titel 4 Skulpturen i det offentlige rum
Titel 5 Eksamensprojekt: Offentlig kunst

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Formalanalyse

Eleverne introduceres for fagbegreber og analytiske værktøjer der styrker deres evne til, at kunne ”forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang” og  ”anvende relevant fagterminologi”.

Kreativt har eleverne taget fotografier der demonstrerer "statisk/dynamisk", lavet en perspektivtegning for at arbejde med "rum/dybde" og lavet illustrationer af lys/skygge. De har også lavet en skitse af en simpel figur, hvor henholdvis objekt og baggrund skulle favrvelægges i en kold/varm farve kontrast og herefter byttes rundt, for at se hvilken effekt det havde på oplevelsen af objektet.

Tekster:
Katrine Charlotte Busk, Billedkunstbogen - form, indhold og kontekst, Columbus (2019):
Kap. 1a Komposition
Kap. 1b Lys
Kap. 1c Rum
Kap.1d Farver

Omfang: Ca. 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Selvportrættet

Forløbet har fokuseret på forskellige udtryk inden for selvportrætter - henholdsvis selviscenesættende, ekspressionistiske, realistiske og symbolske udtryk i selvportrætter.
Forløbet gav et lille indblik i hvilke generelle (kunst)historiske strømninger der ligger bag de forskellige udtryk.

Eleverne har prøvet kræfter med at tegne et realistisk selvportræt ved at følge et gitter. Som pendant hertil har de lavet en skitse af et symbolsk eller ekspressionistisk selvportræt, hvor formålet har været at skærpe deres bevidsthed om kommunikation (af selvet) vha. visuelle virkemidler.

Tekster:
- Jonas Wolter, "Temaer i kunsten: grundbog til billedkunst - Bind 2", Det Nye Forlag (2018): kap. 4

- https://www.kunstskolen.dk/selvportraetter/

Omfang: Ca. 23 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Naturindtryk i kunsten

Fokus på hvordan man har arbejdet med naturen som inspirationskilde i kunsten igennem tiden. Eleverne har taget fotografier af en naturoplevelse, med udgangspunkt i impressionisternes ønske om at fange nuet/øjeblikket. Forløbet har dermed arbejdet med elevernes evne til at ”forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk”.
Forløbet afsluttedes med et udarbejdelsen af et stedsspecifikt LandArt-værk, som skulle spille sammen med et udvalgt naturområde (de fleste valgte naturen omkring skolen). Vi har talt om landart som samtidskunst, hvor det kan have en klimakritisk vinkel, handle om forgængelighed, eller ønske at vække beskuerens bevidsthed omkring ellers velkendte naturområder.

Tekster:
Jonas Wolter, "Temaer i kunsten: grundbog til billedkunst - Bind 2", Det Nye Forlag (2018):
- kapitel 3

https://www.aros.dk/da/formidling/aros-online/naturen-i-kunsten-og-vice-versa/

https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/naturen-er-blevet-populaer-som-kunst

Supplerende tekst:
https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2019/10/kunsten-naturen-laengere-romantisk-uderum-indtraengende-transformerende-kraft

Omfang: Ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Skulpturen i det offentlige rum

I dette forløb har eleverne opnået forståelse for hvad der har kendetegnet offentlige skulpturer igennem tiden. Vi har talt om hvordan placering, nærmiljøet og den omkringliggende arkitektur spiller en stor rolle i opfattelsen af forskellige værker. Her har eleverne desuden lavet en arkitekturanalyse af Moesgaard Museum og Vadehavscentret, og vi har snakket om hvorfor netop de to bygninger er vellykkede arkitektonisk.
Forløbet afsluttedes med en gruppeopgave hvor eleverne skulle lave en stedsspecifik skulptur til gymnasiet. De blev bedt overveje hvilket budskab de synes egnede sig til den elevgruppe der er på et gymnasium samt placeringen af værket. Her blev de bedt forhold sig til hvilken virkning værket skulle have på sit nærmiljø, altså skulle det eksistere i harmoni med det og "passe ind" eller skulle det være et clash - hvordan og hvorfor?

Som en del af dette forløb har holdet stiftet bekendtskab med skulpturanalyse.

Tekst:
- Jonas Wolter, "Temaer i kunsten: grundbog til billedkunst - Bind 2", Det Nye Forlag
   (2018): kapitel 6

- Busk, Katrine Charlotte, "Billedkunstbogen", Forlaget Columbus (2019): kapitel 4

Omfang: Ca. 29 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamensprojekt: Offentlig kunst

Forløbet startede med et oplæg om hvad vi opfatter som det offentlige rum og hvad kunst i det offentlige rum kan være (se powerpoint).
Eleverne er også blevet præsenteret for 50 offentlige kunstværker, for at give dem et indblik i forskellige projekter/værker - link: https://danishclub.dk/da/art
Eleverne har udarbejdet en problemformulering til deres eksamensprojekter, hvor de er blevet bedt om at forholde sig til:
- Placering
- Kunstform
- Titel
- Materialer til modellen og den endelige udgave
- Gerne referencer til kunstnere, der har inspireret eleven
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer