Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Lasse Harder Schousboe
|
Hold
|
2024 me/1g me 1 (1g me 1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb
Dette forløbkommer med forslag og ideer til, hvordan man kan tilrettelægge undervisningen på mediefag C i et indledende forløb.
Fagets forskelligekerneområder vil bliveintroduceret og udfoldet i en vekselvirkning mellem en teoretisk, analytisk og en praktisk tilgang gennem små øvelsesopgaver.
Således vil fokus særligt ligge på en introduktion til defilmiske virkemidler, dramaturgiske modeller, kommunikationsmodellen, målgruppeforståelse, indledende forståelse af kontekstbegrebet samt introduktion til og refleksion over relevante distributionsplatforme.
Eleverne opnår gennem forløbet viden om, hvordan mediernes udvikling trækker i retning af, at der dannes mindre fora, hvor medlemmer er enige og ligner hinanden. Det udfordrer et ideal om demokratisk samtale. I forløbet fokuseres bl.a. på konkrete eksempler inden for nyhedsformidling og på influencere på fx YouTube.
Forløbet er udviklet, så opgaverne er stilladseredeog løbende bliver mere komplekse. Forløbet skal ses i sammenhæng med et fiktion-og faktaforløb, der bygger yderligere ovenpå i det teoretiskanalytiske stof, såvel som i sværhedsgraden af praktiske øvelsesopgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pilotproduktion Dokumentar
Pilotprojektet er den første film I skal lave.
Præproduktion er der hvor man finder på sin idé og udfolder den. Produktionen er der hvor man optager den. Postproduktionen er der hvor man redigerer sine optagelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Netflix og tv-serier med fokus på krimi
Eleverne stifter bekendtskab med
serieformat og forskellen til biograffilmen
Netflix og den algoritmer
Krimigenren
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksmensproduktion
Evne til at udtrykke sig selvstændigt og nuanceret i levende billeder.
Evne til at betjene optage- og redigeringsudstyr, evne til at planlægge og
gennemføre medieproduktion i grupper, evne til at udarbejde synopsis og
storyboard og anvende dramaturgiske grundprincipper, evne til at anvende filmog
tv-sprogets terminologi i forbindelse med en medieproduktions faser, evne til
at tilpasse udtryksform til indhold og målgruppe, evne til at forholde sig
analytisk til produktionsprocessen og deres egen produktion.
Kamera: Sony HXR- Mc2500 Full HD. Mikronfon: Røde Videoproduction Pro.
Redigering: Premiere Pro
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dokumentar
Dokumentar, hvor eleverne skal lære om de forskellige typer af dokumentar
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068502455",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068502455",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068502455"
}