Holdet 2024 ng/2b ng - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Michael Damborg Rasmussen
Hold 2024 ng/2b ng (2b ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 - Skov forskellige steder i verden
Titel 2 2 - Jordskælv og vulkanudbrud
Titel 3 3 - Klima, nedbør og landbrug
Titel 4 4 - Fødevareproduktion og -forbrug, landskab og...

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 - Skov forskellige steder i verden

FOKUSPUNKTER OG INDHOLD

Naturgeografi
• PowerPoint-præsentation (Naturgeografi (Model))

Klimapodcasten - Den grønne løsning - Skovene brænder
https://www.information.dk/indland/2021/02/podcast-skovene-gavner-klimaet-verdens-fattige-gaar-dyster-fremtid-moede?lst_tag

Fremlæggelse - Skov forskellige steder i verden
• På internettet har eleverne fundet empiri om skov forskellige steder i verden
• Google Earth
• Footprint Calculator
    https://www.footprintcalculator.org/

Naturbegreber og natursyn
• Side 11 til 14 i Geografiske verdensbilleder

Bæredygtig udvikling
• F Bæredygtighed (F.0 Indledning, F.1 Begrebets historie, F.2 Bæredygtighedsbegreber, F.3 Miljømæssigt råderum, F.4 Klimaaftryk, F.5 Bæreevne, F.8 Miljømæssige påvirkninger, F.9 Atmosfæren, F.10 Hydrosfæren, F.11 Biosfæren og F.12 Lithosfæren) i GO Naturgeografi
• FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling
    https://www.verdensmaalene.dk/

The Happy Planet Index
https://www.ted.com/talks/nic_marks_the_happy_planet_index

Naturgeografi - Metoder og teorier
• Side 62 til 64 i AT-håndbogen

EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE

Fremlæggelse - Skov forskellige steder i verden (Empiribaseret arbejde)

ARBEJDSFORMER

Klasseundervisning, gruppearbejde, selvstændigt arbejde, skriftligt arbejde, fremlæggelse og empiribaseret arbejde
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2 - Jordskælv og vulkanudbrud

FOKUSPUNKTER OG INDHOLD

Viden om - Vulkanen bobler og truer
https://hval.dk

Jordens udvikling
• A Geologi (A.0 Indledning, A.1 Jordens tidlige udvikling, A.2 Geologisk tid, A.3 Forudsætningen for liv, A.4 Den geologiske cyklus og A.5 De geologiske byggesten) i GO Naturgeografi

Tegning af Jordens opbygning

Journal - Bjergarter
• Magmatiske bjergarter, sedimentære bjergarter og metamorfe bjergarter

Den pladetektoniske model
• A Geologi (A.6 Den pladetektoniske model) i GO Naturgeografi
• PowerPoint-præsentation (Den pladetektoniske model)

Tsunamier

Journal - Jordskælvsbølger
• Slinky

Rapport - Jordskælv forskellige steder i verden
• På internettet har eleven fundet empiri om jordskælvet i Haiti i 2010 og jordskælvet i Nepal i 2015
• Google Earth

USGS
• https://www.usgs.gov/programs/earthquake-hazards

Befolkningstæthedskort
https://globalis.dk/verdenskort

The World Factbook
• https://www.cia.gov/the-world-factbook/

Billeder og videoer af Teide

Vulkaner
• A Geologi (A.7 Vulkaner og A.8 Vulkantyper) i GO Naturgeografi

Fremlæggelse - Vulkanudbrud
• På internettet har eleverne fundet empiri om et selvvalgt vulkanudbrud
• Google Earth

Eyjafjallajökull i 2010 eller Merapi i 2010

EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE

Journal - Bjergarter (Eksperimentelt arbejde)

Journal - Jordskælvsbølger (Eksperimentelt arbejde)

Rapport - Jordskælv forskellige steder i verden (Empiribaseret arbejde)

Fremlæggelse - Vulkanudbrud (Empiribaseret arbejde)

ARBEJDSFORMER

Klasseundervisning, gruppearbejde, selvstændigt arbejde, skriftligt arbejde, fremlæggelse, empiribaseret arbejde, eksperimentelt arbejde, journalarbejde og rapportarbejde
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3 - Klima, nedbør og landbrug

FOKUSPUNKTER OG INDHOLD

Naturlige og menneskeskabte klimaændringer
• 1 Klimaændringer (1.6 Naturlige klimaændringer, 1.9 Oversigt over årsager og 1.10 Hvorfor sker det?) i GO Naturgeografi

Deadline, den 9. august 2021 - Alarmklokker fra FN’s klimapanel (Den første halvdel)
https://hval.dk/

Klimaændringer
• 1 Klimaændringer (1.0 Indledning, 1.1 Global opvarmning, 1.2 Menneskeskabte klimaændringer, 1.3 Fremtidens klima, 1.4 Klimapolitik og 1.5 Klimaløsninger?) i GO Naturgeografi
• PowerPoint-præsentation (Klimaændringer)

Eleven har fundet artikler om klimapolitik

Journal - Energi og klimaændringer
• E Energi (E.0 Indledning, E.1 Hvad er energi?, E.2 Energityper, E.3 Energitypernes miljøpåvirkning, E.4 Kulstofkredsløbet, E.6 Anvendelsesmuligheder, E.7 Geografisk variation, E.8 Energiforbruget, E.9 Energisammensætning og -udvikling og E.10 Energi og erhvervsudvikling) i GO Naturgeografi
• The World Factbook
    https://www.cia.gov/the-world-factbook/
• Google Earth

Vejr og klima
• C Vejr og klima (C.0 Indledning, C.1 Hvad er vejr og klima?, C.2 Atmosfæren, C.3 Temperatur, C.4 Luftens tryk og vinde og C.5 Havstrømme) i GO Naturgeografi
• PowerPoint-præsentation (Vejr og klima)

Journal - Årstidsvariationer

Tegning af tryk og vinde

Tegning af det globale vindsystem

Nedbørsdannelse og nedbørstyper
• C Vejr og klima (C.6 Nedbør, C.7 Danmarks vejr, C.8 Vejret omkring ækvator og C.9 Vejret i Asien) i GO Naturgeografi

Journal - Nedbørsdannelse

Journal - Nedbørsdannelse i Varde
• Den relative luftfugtighed og temperaturen
• Satellitbilleder, kort og vejrudsigten
    https://www.dmi.dk/lokation/show/DK/2610726/Varde/

Stigningsnedbør og fønvind
• Google Earth

Klimazoner og plantebælter
• C Vejr og klima (C.10 Jordens klimazoner og plantebælter og C.11 Det dynamiske vejr og klima) i GO Naturgeografi

Tegning af nedbørsdannelse i Vietnam

Projekt - Klima, nedbør og landbrug i Vietnam og andre steder i verden
• På internettet har eleverne fundet empiri om klima, nedbør og landbrug i Vietnam og andre steder i verden
• Google Earth
• The World Factbook
    https://www.cia.gov/the-world-factbook/

EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE

Journal - Energi og klimaændringer (Empiribaseret arbejde)

Journal - Årstidsvariationer (Eksperimentelt arbejde)

Journal - Nedbørsdannelse (Eksperimentelt arbejde)

Journal - Nedbørsdannelse i Varde (Empiribaseret arbejde og feltarbejde)

Projekt - Klima, nedbør og landbrug i Vietnam og andre steder i verden (Empiribaseret arbejde)

ARBEJDSFORMER

Klasseundervisning, gruppearbejde, selvstændigt arbejde, skriftligt arbejde, fremlæggelse, empiribaseret arbejde, eksperimentelt arbejde, feltarbejde, journalarbejde og projektarbejde
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4 - Fødevareproduktion og -forbrug, landskab og...

...vand

FOKUSPUNKTER OG INDHOLD

Verdens brødkurv brænder - Krigen i Ukraine er en humanitær katastrofe i det globale syd
https://www.information.dk/udland/2022/03/verdens-broedkurv-braender-krigen-ukraine-humanitaer-katastrofe-globale-syd?lst_frnt

Journal - Fødevareforsyningen forskellige steder i verden
• Kornforsyningen, frugt- og grøntsagsforsyningen og kødforsyningen
    https://www.fao.org/faostat/en/#home
• FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling
    https://www.verdensmaalene.dk/

Den grønne revolution
• Side 18 til 19 i Mad til milliarder

Genmodificerede afgrøder
• Side 43 til 45 i Mad til milliarder

Demografi
• F Bæredygtighed (F.6 Demografisk bæredygtighed, F.7 Den demografiske transitionsmodel) i GO Naturgeografi
• Befolkningsantallet i verden
    https://www.census.gov/popclock/
• Blandt andet alderspyramider og den samlede fertilitet
    https://www.census.gov/programs-surveys/international-programs/about/idb.html
• PowerPoint-præsentation (Demografi)

Tegning af energitab i dyr

Den brutale etbarnspolitik var unødvendig
https://www.information.dk/udland/2015/05/brutale-etbarnspolitik-unoedvendig

Når landet skaber sig - Istider og menneskets påvirkning
http://hval.dk/mitcfu/

Natur- og menneskeskabte landskaber
• B Landskabet (B.0 Indledning, B.1 Geomorfologi, B.2 Det danske landskab, B.3 Glacialmorfologi, B.4 Gletsjeren, B.5 Weichsel - Den seneste istid, B.6 Landskabet efter isen, B.7 Den aktive is og B.13 Den danske jordbund) i GO Naturgeografi
• Google Earth

Historisk stor forurening af dit drikkevand - Boringer lukket over hele landet
https://www.dr.dk/nyheder/indland/historisk-stor-forurening-af-dit-drikkevand-boringer-lukket-over-hele-landet

Journal - Dansk landbrug og forurening af grundvandet og vandmiljøet
• Jordprøver
• Google Earth
• Jordartskortet og grundvandet
    http://www.geus.dk/produkter-ydelser-og-faciliteter/data-og-kort/
• Observationer og billeder
• Nitratindholdet i Varde Å

Dansk landbrug
• 9 Dansk landbrug (9.0 Indledning, 9.1 Historisk overblik, 9.2 Naturgrundlaget, 9.3 Udviklingen siden 1950, 9.4 Øget produktivitet, 9.5 Udvaskning af kvælstof, 9.6 Pesticider, 9.7 Drivhusgasser, 9.8 Dyrevelfærd, 9.9 Økologisk landbrug og 9.10 Bæredygtigt landbrug?) i GO Naturgeografi

Vandets kredsløb, vandforbrug og vandforurening
• D Vand (D.0 Indledning, D.1 Vand er ikke bare vand, D.2 Vandets kredsløb, D.3 Vandressourcer - Trusler og muligheder, D.4 Trusler mod vandressourcer og D.5 Administration af vandressourcer) i GO Naturgeografi

Ekskursion til Varde Å

Erhvervsudvikling
• G Udvikling (G.0 Indledning, G.1 Hvordan opdeles verden?, G.2 Erhvervsudvikling og G.3 Forudsætninger for industrialisering) i GO Naturgeografi

Fremlæggelse - Undersøgelse af kødforbruget
• Eleverne har haft mulighed for at forsøge ikke at spise kød i en uge
• Empiri, teori og materiale fra undervisningen
• Metoder fra undervisningen

Kostrådscirklen - De officielle kostråd - Godt for sundhed & klima
https://foedevarestyrelsen.dk/publikationer/2022/kostraadscirklen

Klimapodcasten - Den grønne løsning - For eller imod økonomisk vækst?
https://www.information.dk/indland/2021/04/podcast-skyttegravskrig-aartier-haerget-debatten-vaekst-corona-kan-faa-folk-hullerne?lst_tag

IPAT-ligningen - I er miljøpåvirkningen, P er befolkningsantallet, A er velstanden pr. indbygger, og T er teknologiens miljøpåvirkning

EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE

Journal - Fødevareforsyningen forskellige steder i verden (Empiribaseret arbejde)

Journal - Dansk landbrug og forurening af grundvandet og vandmiljøet (Empiribaseret arbejde, eksperimentelt arbejde og feltarbejde)

Fremlæggelse - Undersøgelse af kødforbruget (Eksperimentelt arbejde)

ARBEJDSFORMER

Klasseundervisning, gruppearbejde, selvstændigt arbejde, skriftligt arbejde, fremlæggelse, empiribaseret arbejde, eksperimentelt arbejde, feltarbejde, ekskursion og journalarbejde

FAGLIGE MÅL, KERNESTOF OG SUPPLERENDE STOF

I undervisningen er der arbejdet med de faglige mål ved hjælp af kernestoffet og det supplerende stof.
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer