Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Michael Damborg Rasmussen
|
Hold
|
2024 ng/2d ng (2d ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1 - Skov forskellige steder i verden
FOKUSPUNKTER OG INDHOLD
Naturgeografi
• PowerPoint-præsentation (Naturgeografi (Model))
Klimapodcasten - Den grønne løsning - Skovene brænder
• https://www.information.dk/indland/2021/02/podcast-skovene-gavner-klimaet-verdens-fattige-gaar-dyster-fremtid-moede?lst_tag
Fremlæggelse - Skov forskellige steder i verden
• På internettet har eleverne fundet empiri om skov forskellige steder i verden
• Google Earth
• Footprint Calculator
https://www.footprintcalculator.org/
Naturbegreber og natursyn
• Side 11 til 14 i Geografiske verdensbilleder
Bæredygtig udvikling
• F Bæredygtighed (F.0 Indledning, F.1 Begrebets historie, F.2 Bæredygtighedsbegreber, F.3 Miljømæssigt råderum, F.4 Klimaaftryk, F.5 Bæreevne, F.8 Miljømæssige påvirkninger, F.9 Atmosfæren, F.10 Hydrosfæren, F.11 Biosfæren og F.12 Lithosfæren) i GO Naturgeografi
• FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling
https://www.verdensmaalene.dk/
The Happy Planet Index
• https://www.ted.com/talks/nic_marks_the_happy_planet_index
Naturgeografi - Metoder og teorier
• Side 62 til 64 i AT-håndbogen
EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE
Fremlæggelse - Skov forskellige steder i verden (Empiribaseret arbejde)
ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, gruppearbejde, selvstændigt arbejde, skriftligt arbejde, fremlæggelse og empiribaseret arbejde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2 - Jordskælv og vulkanudbrud
FOKUSPUNKTER OG INDHOLD
Viden om - Vulkanen bobler og truer
• https://hval.dk
Jordens udvikling
• A Geologi (A.0 Indledning, A.1 Jordens tidlige udvikling, A.2 Geologisk tid, A.3 Forudsætningen for liv, A.4 Den geologiske cyklus og A.5 De geologiske byggesten) i GO Naturgeografi
Tegning af Jordens opbygning
Journal - Bjergarter
• Magmatiske bjergarter, sedimentære bjergarter og metamorfe bjergarter
Den pladetektoniske model
• A Geologi (A.6 Den pladetektoniske model) i GO Naturgeografi
• PowerPoint-præsentation (Den pladetektoniske model)
Tsunamier
Journal - Jordskælvsbølger
• Slinky
Rapport - Jordskælv forskellige steder i verden
• På internettet har eleven fundet empiri om jordskælvet i Haiti i 2010 og jordskælvet i Nepal i 2015
• Google Earth
USGS
• https://www.usgs.gov/programs/earthquake-hazards
Befolkningstæthedskort
• https://globalis.dk/verdenskort
The World Factbook
• https://www.cia.gov/the-world-factbook/
Billeder og videoer af Teide
Vulkaner
• A Geologi (A.7 Vulkaner og A.8 Vulkantyper) i GO Naturgeografi
Fremlæggelse - Vulkanudbrud
• På internettet har eleverne fundet empiri om et selvvalgt vulkanudbrud
• Google Earth
Eyjafjallajökull i 2010 eller Merapi i 2010
EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE
Journal - Bjergarter (Eksperimentelt arbejde)
Journal - Jordskælvsbølger (Eksperimentelt arbejde)
Rapport - Jordskælv forskellige steder i verden (Empiribaseret arbejde)
Fremlæggelse - Vulkanudbrud (Empiribaseret arbejde)
ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, gruppearbejde, selvstændigt arbejde, skriftligt arbejde, fremlæggelse, empiribaseret arbejde, eksperimentelt arbejde, journalarbejde og rapportarbejde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3 - Klima, nedbør og landbrug
FOKUSPUNKTER OG INDHOLD
Naturlige og menneskeskabte klimaændringer
• 1 Klimaændringer (1.6 Naturlige klimaændringer, 1.9 Oversigt over årsager og 1.10 Hvorfor sker det?) i GO Naturgeografi
Deadline, den 9. august 2021 - Alarmklokker fra FN’s klimapanel (Den første halvdel)
• https://hval.dk/
Klimaændringer
• 1 Klimaændringer (1.0 Indledning, 1.1 Global opvarmning, 1.2 Menneskeskabte klimaændringer, 1.3 Fremtidens klima, 1.4 Klimapolitik og 1.5 Klimaløsninger?) i GO Naturgeografi
• PowerPoint-præsentation (Klimaændringer)
Eleven har fundet artikler om klimapolitik
Journal - Energi og klimaændringer
• E Energi (E.0 Indledning, E.1 Hvad er energi?, E.2 Energityper, E.3 Energitypernes miljøpåvirkning, E.4 Kulstofkredsløbet, E.6 Anvendelsesmuligheder, E.7 Geografisk variation, E.8 Energiforbruget, E.9 Energisammensætning og -udvikling og E.10 Energi og erhvervsudvikling) i GO Naturgeografi
• The World Factbook
https://www.cia.gov/the-world-factbook/
• Google Earth
Vejr og klima
• C Vejr og klima (C.0 Indledning, C.1 Hvad er vejr og klima?, C.2 Atmosfæren, C.3 Temperatur, C.4 Luftens tryk og vinde og C.5 Havstrømme) i GO Naturgeografi
• PowerPoint-præsentation (Vejr og klima)
Journal - Årstidsvariationer
Tegning af tryk og vinde
Tegning af det globale vindsystem
Nedbørsdannelse og nedbørstyper
• C Vejr og klima (C.6 Nedbør, C.7 Danmarks vejr, C.8 Vejret omkring ækvator og C.9 Vejret i Asien) i GO Naturgeografi
Journal - Nedbørsdannelse
Journal - Nedbørsdannelse i Varde
• Den relative luftfugtighed og temperaturen
• Satellitbilleder, kort og vejrudsigten
https://www.dmi.dk/lokation/show/DK/2610726/Varde/
Stigningsnedbør og fønvind
• Google Earth
Klimazoner og plantebælter
• C Vejr og klima (C.10 Jordens klimazoner og plantebælter og C.11 Det dynamiske vejr og klima) i GO Naturgeografi
Tegning af nedbørsdannelse i Vietnam
Projekt - Klima, nedbør og landbrug i Vietnam og andre steder i verden
• På internettet har eleverne fundet empiri om klima, nedbør og landbrug i Vietnam og andre steder i verden
• Google Earth
• The World Factbook
https://www.cia.gov/the-world-factbook/
EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE
Journal - Energi og klimaændringer (Empiribaseret arbejde)
Journal - Årstidsvariationer (Eksperimentelt arbejde)
Journal - Nedbørsdannelse (Eksperimentelt arbejde)
Journal - Nedbørsdannelse i Varde (Empiribaseret arbejde og feltarbejde)
Projekt - Klima, nedbør og landbrug i Vietnam og andre steder i verden (Empiribaseret arbejde)
ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, gruppearbejde, selvstændigt arbejde, skriftligt arbejde, fremlæggelse, empiribaseret arbejde, eksperimentelt arbejde, feltarbejde, journalarbejde og projektarbejde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4 - Fødevareproduktion og -forbrug, landskab og...
...vand
FOKUSPUNKTER OG INDHOLD
Verdens brødkurv brænder - Krigen i Ukraine er en humanitær katastrofe i det globale syd
• https://www.information.dk/udland/2022/03/verdens-broedkurv-braender-krigen-ukraine-humanitaer-katastrofe-globale-syd?lst_frnt
Journal - Fødevareforsyningen forskellige steder i verden
• Kornforsyningen, frugt- og grøntsagsforsyningen og kødforsyningen
https://www.fao.org/faostat/en/#home
• FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling
https://www.verdensmaalene.dk/
Den grønne revolution
• Side 18 til 19 i Mad til milliarder
Genmodificerede afgrøder
• Side 43 til 45 i Mad til milliarder
Demografi
• F Bæredygtighed (F.6 Demografisk bæredygtighed, F.7 Den demografiske transitionsmodel) i GO Naturgeografi
• Befolkningsantallet i verden
https://www.census.gov/popclock/
• Blandt andet alderspyramider og den samlede fertilitet
https://www.census.gov/programs-surveys/international-programs/about/idb.html
• PowerPoint-præsentation (Demografi)
Tegning af energitab i dyr
Den brutale etbarnspolitik var unødvendig
• https://www.information.dk/udland/2015/05/brutale-etbarnspolitik-unoedvendig
Når landet skaber sig - Istider og menneskets påvirkning
• http://hval.dk/mitcfu/
Natur- og menneskeskabte landskaber
• B Landskabet (B.0 Indledning, B.1 Geomorfologi, B.2 Det danske landskab, B.3 Glacialmorfologi, B.4 Gletsjeren, B.5 Weichsel - Den seneste istid, B.6 Landskabet efter isen, B.7 Den aktive is og B.13 Den danske jordbund) i GO Naturgeografi
• Google Earth
Historisk stor forurening af dit drikkevand - Boringer lukket over hele landet
• https://www.dr.dk/nyheder/indland/historisk-stor-forurening-af-dit-drikkevand-boringer-lukket-over-hele-landet
Journal - Dansk landbrug og forurening af grundvandet og vandmiljøet
• Jordprøver
• Google Earth
• Jordartskortet og grundvandet
http://www.geus.dk/produkter-ydelser-og-faciliteter/data-og-kort/
• Observationer og billeder
• Nitratindholdet i Varde Å
Dansk landbrug
• 9 Dansk landbrug (9.0 Indledning, 9.1 Historisk overblik, 9.2 Naturgrundlaget, 9.3 Udviklingen siden 1950, 9.4 Øget produktivitet, 9.5 Udvaskning af kvælstof, 9.6 Pesticider, 9.7 Drivhusgasser, 9.8 Dyrevelfærd, 9.9 Økologisk landbrug og 9.10 Bæredygtigt landbrug?) i GO Naturgeografi
Vandets kredsløb, vandforbrug og vandforurening
• D Vand (D.0 Indledning, D.1 Vand er ikke bare vand, D.2 Vandets kredsløb, D.3 Vandressourcer - Trusler og muligheder, D.4 Trusler mod vandressourcer og D.5 Administration af vandressourcer) i GO Naturgeografi
Ekskursion til Varde Å
Erhvervsudvikling
• G Udvikling (G.0 Indledning, G.1 Hvordan opdeles verden?, G.2 Erhvervsudvikling og G.3 Forudsætninger for industrialisering) i GO Naturgeografi
Fremlæggelse - Undersøgelse af kødforbruget
• Eleverne har haft mulighed for at forsøge ikke at spise kød i en uge
• Empiri, teori og materiale fra undervisningen
• Metoder fra undervisningen
Kostrådscirklen - De officielle kostråd - Godt for sundhed & klima
• https://foedevarestyrelsen.dk/publikationer/2022/kostraadscirklen
Klimapodcasten - Den grønne løsning - For eller imod økonomisk vækst?
• https://www.information.dk/indland/2021/04/podcast-skyttegravskrig-aartier-haerget-debatten-vaekst-corona-kan-faa-folk-hullerne?lst_tag
IPAT-ligningen - I er miljøpåvirkningen, P er befolkningsantallet, A er velstanden pr. indbygger, og T er teknologiens miljøpåvirkning
EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE
Journal - Fødevareforsyningen forskellige steder i verden (Empiribaseret arbejde)
Journal - Dansk landbrug og forurening af grundvandet og vandmiljøet (Empiribaseret arbejde, eksperimentelt arbejde og feltarbejde)
Fremlæggelse - Undersøgelse af kødforbruget (Eksperimentelt arbejde)
ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, gruppearbejde, selvstændigt arbejde, skriftligt arbejde, fremlæggelse, empiribaseret arbejde, eksperimentelt arbejde, feltarbejde, ekskursion og journalarbejde
FAGLIGE MÅL, KERNESTOF OG SUPPLERENDE STOF
I undervisningen er der arbejdet med de faglige mål ved hjælp af kernestoffet og det supplerende stof.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068636389",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068636389",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068636389"
}