Holdet 2024 ng/2fe ng - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Louise Meedom
Hold 2024 ng/2fe ng (2fe ng, 2fe ng øv)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Landskaber, jordtyper og forurening
Titel 2 Klimaændringer - udfordringer og løsninger
Titel 3 Jordskælv og vulkanudbrud

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Landskaber, jordtyper og forurening

I GO Naturgeografi er der læst følgende kapitler i forløbet "Landskaber, jordtyper og landbrugets forurening af grundvandet"

Vejr og klima
C.6 (Nedbør)

Vand
D.1 (Vand er ikke bare vand), D.2 (Vandets kredsløb), D.3 (Vandressourcer - trusler og muligheder), D.4 (Trusler mod vandressourcer), D.5 (Administation af vandressourcer)

Dansk landbrug
9.0 (Indledning), 9.1 (Historisk overblik), 9.3 (Udviklingen siden 1950), 9.4 (Øget produktivitet), 9.5 (Udvaskning af kvælstof), 9.6 (Pesticider), 9.7 (Drivhusgasser), 9.9 (Økologisk jordbrug).

Eleverne har arbejdet med emnet Dansk landbrug i forbindelse med et projekt om forurening af grundvandet - kapitlerne er ikke gennemgået på klassen.

Landskabet
B.0 (Indledning), B.1 (Geomorfologi), B.2 (Det danske landskab), B.3 (Glacialmorfologi), B.4 (Gletsjeren), B.5 (Weichsel - den seneste istid), B.6 (Landskabet efter isen), B.7 (Den aktive is).


Vi har lavet følgende eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde:

Nedbørsdannelse i Varde
Vandets kredsløb
Infiltrationshastighed i sand og jord
Jordbundsundersøgelse


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Klimaændringer - udfordringer og løsninger

I GO Naturgeografi er der læst følgende kapitler i forløbet "Klimaændringer - vor tids største udfordring?"

Vejr og klima
C.0 Indledning, C.1 Hvad er vejr og klima?, C.2 Atmosfæren, C.3 Temperatur, C.4 Luftens tryk og vinde, C.8 Vejret omkring ækvator, C.9 Vejret i Asien, C.10 Jordens klimazoner og plantebælter.


Klimaændringer
1.0 Indledning, 1.1 Global opvarmning, 1.2 Menneskeskabte klimaændringer, 1.3 Fremtidens klima, 1.5 Klimaløsninger?, 1.8 Oceanerne og den globale temperatur (Kun kapitlet ”Golfstrømmen og klimaændringer”)

Energi
E.0 Indledning, E.1 Hvad er energi? E.2 Energityper, E.3 Energitypernes miljøpåvirkning, E.4 Kulstofkredsløbet, E.6 Anvendelsesmuligheder, E.7 Geografisk variation, E.8 Energiforbruget, E.9 Energisammensætning og -udvikling og E.10 Energi og erhvervsudvikling

Eleverne har arbejdet med emnet Energi i forbindelse med et projekt - kapitlerne er ikke gennemgået på klassen.

Olie
3.0 Indledning, 3.1 Olies betydning, 3.2 Oliedannelse, 3.3 Olieindvinding, 3.4 Oliefælder

Bæredygtighed
F.0 Indledning, F1. Begrebets historie, F.2 Bæredygtighedsbegreber, F.3 Miljømæssigt råderum, F.4 Klimaaftryk, F.5 Bæreevne.

Vi har lavet følgende eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde:

Strålingsbalance i Varde
Faktorer der har betydning for temperaturen (kyst og fastlandsklima, albedoeffekten)
Olies migration og bjergartsbestemmelse
Grønlandspumpen og klimaændringer






Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Jordskælv og vulkanudbrud

I GO Naturgeografi er der læst følgende kapitler i forløbet "Hvorfor er det farligt at bo tæt på en pladegrænse"

Geologi
A.0 (Indledning), A.1 (Jordens tidlige udvikling), A.2 (Geologisk tid), A.3 (Forudsætningen for liv), A.4 (Den geologiske cyklus), A.5 (De geologiske byggesten), A.6 (Den pladetektoniske model), A.7 (Vulkaner), A.8 (Vulkantyper).

Eleverne har arbejdet med kapitlet Vulkantyper i forbindelse med en fremlæggelse - kapitlet er ikke gennemgået på klassen.

Vi har lavet følgende eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde:

Virtual earthquake
Jordskælv med slinky-fjeder
Tsunami

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer