Holdet 2024 sa/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Rikke Haulrik Ruby
Hold 2024 sa/v (1v sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 F 1: Grundforløbet: Ulighed og køn
Titel 2 F 2:Dansk politik - samling eller splittelse?
Titel 3 F 3:Økonomi og velfærd i det globaliserede Danmark
Titel 4 F 4: Politisk system og demokrati i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 F 1: Grundforløbet: Ulighed og køn

Forløb 1 = Fælles Grundforløb: Køn og ligestilling

Faglige mål:

• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


Kernestof:

• identitetsdannelse og socialisering
• sociale og kulturelle forskelle
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier
• politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
• kvantitativ og kvalitativ metode
• det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter


Materiale:
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: ”Luk samfundet op!”, Columbus, 4. udgave, 2021, side 10-19, 20-24, 29-37, 86-89, 100-106, 167-179,

”Kvindernes dom: Mænd overvurderer deres egen indsats i hjemmet” https://www.avisen.dk/maend-overvurderer-deres-indsats-i-hjemmet_411172.aspx
”Mandlige lønmodtagere: Vi har masser af ligestilling”: https://fho.dk/blog/2019/03/08/mandlige-loenmodtagere-vi-har-masser-af-ligestilling/
”Kønskvoter er det stik modsatte af ligestilling” via linket: https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE11971317/koenskvoter-er-det-stik-modsatte-af-ligestilling/
”Kønsforskellene vokser: Mænd og kvinder stemmer ”historisk” forskelligt”, Altinget, 6.9.2019.
https://www.altinget.dk/artikel/koensforskellene-vokser-maend-og-kvinder-stemmer-historisk-forskelligt
Danmarks Statistik, Tema om køn og ligestilling: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/ligestilling#2

Film/TV:
Dokumentarfilm: ”De perfekte piger”, DR TV (43 min.)
”Alle hader feminister: Er Ane gravid?”, DR TV, August 2020, afsnit 2 (om økonomi og ligestilling) https://www.dr.dk/drtv/se/alle-hader-feminister_-er-ane-gravid_290267
”Luksusfælden”, sendt på TV3 29.01.2019, Martin og Mette fra Randers (Uddrag).
”Langt fra ligestilling”, DR2 Debatten, 7. marts 2024: https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-langt-fra-ligestilling_441823


Forløbet afsluttet med eksamenstræning med følgende bilag:
Bilag 1:
”Fædre og mødres gennemsnitlige antal barselsdage”, ”Løngab mellem mænd og kvinder”, ”Løngab for kvindelige og mandlige læger og tjenere”, Alle statistikker er fra Danmarks Statisk https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/ligestilling#2
Bilag 2:
”Måske er det tid til kvindekvoter i bestyrelser” (uddrag) af Bo Elkjær, Information d.20.10.2021

Antal sider i alt: ca. 75 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 F 2:Dansk politik - samling eller splittelse?

Forløbet tager afsæt i elevernes viden om de klassiske ideologier og perspektiverer til ideologiernes status i dansk politik i dag, herunder den udvikling ideologierne har gennemgået.
Vi undersøger partiernes udvikling og analyserer såvel vælgernes som partiers adfærd og udviklingen heri.

Faglige mål dækket i dette forløb:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof dækket i dette forløb
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- kvantitativ metode

Materialer:

Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: ”Luk samfundet op!”, Columbus, 4. udgave, 2021, side 100-118 og side 196-220

https://www.ft.dk/da/medlemmer/mandatfordelingen-manuel

Partiernes holdning til kødafgifter: https://regeringen.dk/nyheder/2024/bred-politisk-aftale-om-den-groenne-trepart-indgaaet-den-stoerste-forandring-af-det-danske-landskab-i-over-100-aar/

Egen undersøgelse af, hvad der kan forklare dannelsen af SVM-regeringen.

Omfang ca 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 F 3:Økonomi og velfærd i det globaliserede Danmark

Vi undersøger opbygningen af den danske velfærdsstat og sammenligner med andre velfærdsstatsmodeller med henblik på at vurdere den danske velfærdsmodels styrker og svagheder. Vi skal undersøge, hvad der udfordrer den danske velfærdsmodel og i forlængelse her af drøfte, hvilke løsninger, der kan iværksættes for at imødekomme velfærdsstatens evt. udfordringer.
Grundlaget for diskussionen er viden om centrale økonomiske sammenhænge og økonomisk politik, herunder økonomiske mål og prioriteringer. Forløbet trækker tråde til politik-forløbet i diskussionen af økonomiske prioriteringer og den aktuelle økonomiske politik.

Faglige mål dækket i dette forløb:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at - redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof dækket i dette forløb:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.

Materiale:
Peter Brøndum med. fl.: "Luk samfundet op" 4. udgave, Columbus s. 167-221
Elevernes selvvalgte statistikker om velfærd, som I har brugt til jeres reklamefilm om velfærdsmodellerne
Jeres eget budget
Statistik: Prognose for Danmarks økonomi, Nationalbanken, marts 2024.
Omfang ca 20 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 F 4: Politisk system og demokrati i Danmark

• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
• politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
• politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
• kvantitativ og kvalitativ metode


Materialer:

Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: ”Luk samfundet op!”, Columbus, 4. udgave, 2021, side 100-106, 112-120, 121-151



"Tæt på sandheden" d. 1.3 2025 dr.dk

https://uim.dk/statsborgerskab/udenlandske-statsborgere/betingelser/

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-11-27-test-dig-selv-kan-du-bestaa-den-nye-indfoedsretsproeve



Eksamenstræning med følgende bilag:


Bilag 1: Tre tabeller om ligestilling:
Tabel 1: Husholdningsarbejde opdelt på køn og aktiviteter, 2001 og 2008/9.
Tabel 2: Arbejde tager tid fra familien. Respondenter med børn.
Tabel 3: Arbejde tager tid fra familien. Respondenter uden børn.


Bilag 2: ”Måske er det tid til kvindekvoter i bestyrelser” (uddrag fra debatartiklen) af Bo Elkjær, Information d.20.10.2021
Bilag 1: Tabel – De vigtigste emner ifølge vælgerne
Kilde: Klima betyder (endnu) mere for vælgernes kryds| Jyllands-Posten |13.05.2019
Bilag 2: Artikel: Folket skubbede politikerne mod Danmarks første klimavalg
Kilde: Politiken | 06.06.2019

Figur 1: Dagpengemodtager i Danmark, Fra Politiken d. 19. maj 2019
Figur 2: Hvordan skal vi i Danmark håndtere udsigterne til, at der på sigt vil ske et fald i
arbejdsstyrken forårsaget af befolkningens aldring? Politiken d. 9. september 2018
Oversigt over gennemførte reformer i Danmark siden 2010. Reformoversigt fra Berlingske d.
12. november 2018 (fra artiklen: Antallet af forsørgede er historisk lavt, men det skal endnu
længere ned)
Bilag 2: Poul Aarøe Petersen: ”Jeg savner, at politikerne anerkender, at det er et fantastisk samfund, vi har
bygget op”, Politiken d. 21. april 2019 (I uddrag)

Omfang ca 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer