Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Rikke Haulrik Ruby
|
Hold
|
2024 sa/xy (1xy sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Grundforløbet: Ulighed og køn
FOKUSPUNKTER OG INDHOLD
Hvad ved du om samfundsfag?
En Kahoot om de seneste begivenheder
Afsnit 1, 1.1 (Samfundet og samfundsfag) og 1.2 (Ligestilling mellem kønnene med sociologiske briller) i Luk samfundet op!
Kahooten og sociologi / Hvilke spørgsmål fra Kahooten er sociologi?
Afgangsbilleder / Hvilken udvikling har der været?
Afsnit 2 og 2.1 (Hvad er socialisering?) i Luk samfundet op!
Lektietest
Din socialisering
De perfekte piger / Hvad handler dokumentaren om? Hvilke begreber kan anvendes?
Afsnit 2.2 (Normer, sociale roller og social kontrol) i Luk samfundet op!
Social kontrol
Sociale forskelle
• Familie, uddannelse, helbred, tryghed og kultur
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/demokrati/ligestillingswebsite
Visualiseringer af begreber
Afsnit 4.3 (Pierre Bourdieu) i Luk samfundet op!
Lektietest
Kvindernes dom - Mænd overvurderer deres egen indsats i hjemmet
• https://www.avisen.dk/maend-overvurderer-deres-indsats-i-hjemmet_411172.aspx
Kapital og køn
Afsnit 1.3 (Ligestilling mellem kønnene med økonomiske briller - Fordeling af ressourcer) i Luk samfundet op!
Tabel- og figurlæsning
Alle hader feminister - Afsnit 2
Mandlige lønmodtagere - Vi har masser af ligestilling
• https://fho.dk/blog/2019/03/08/mandlige-loenmodtagere-vi-har-masser-af-ligestilling/
Afsnit 8, 8.1 (Behov, prioriteringer og privatøkonomi) og 8.2 (Hvordan fungerer markedet?) i Luk samfundet op!
Luksusfælden - 28.08.11 / Hvad handler dokumentaren om?
Afsnit 8.3 (Samfundsøkonomi og det økonomiske kredsløb) i Luk samfundet op!
Kredsløbsforstyrrelser
Mig og det økonomiske kredsløb
Afsnit 1.4 (Ligestilling mellem kønnene med politiske (politologiske) briller i Luk samfundet op!
DR2 Debatten ”Lige løn, lige køn?”
Afsnit 5, 5.1 (De tre klassiske ideologier - Liberalisme, konservatisme og socialisme) og 5.2 (Liberalisme) i Luk samfundet op!
Cepos og Justitia
• Cepos
https://www.youtube.com/watch?v=IKub-mhXYj8
• Justitia
https://youtu.be/ZXqCCkSAOQk
Liberalisme
Kønskvoter er det stik modsatte af ligestilling
• https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE11971317/koenskvoter-er-det-stik-modsatte-af-ligestilling/
Afsnit 5.3 (Konservatisme) og 5.4 (Socialisme) i Luk samfundet op!
Skriveøvelse - Ideologi og liberalisme / Hvad ved du om ideologi og liberalisme?
Konservatismen
Socialismen
• Enhedslisten - De Rød-Grønne og SF - Socialistisk Folkeparti
https://luksamfundetop.dk/film/partifilm-om-politiske-ideologier
Socialismen
Ideologitest
Kønsforskellene vokser: Mænd og kvinder stemmer ”historisk” forskelligt
• https://www.altinget.dk/christiansborg/artikel/koensforskellene-vokser-maend-og-kvinder-stemmer-historisk-forskelligt
Hvem sagde hvad? - Tjek på ideologierne
Det ideologiske reklamebureau
Begrebs- og modelliste
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dansk politik - samling eller splittelse?
Forløbet tager afsæt i elevernes viden om de klassiske ideologier og perspektiverer til ideologiernes status i dansk politik i dag, herunder den udvikling ideologierne har gennemgået.
Vi undersøger partiernes udvikling og analyserer såvel vælgernes som partiers adfærd og udviklingen heri.
Faglige mål dækket i dette forløb:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof dækket i dette forløb
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- kvantitativ metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi og velfærd i det globaliserede Danmark
Vi undersøger opbygningen af den danske velfærdsstat og sammenligner med andre velfærdsstatsmodeller med henblik på at vurdere den danske velfærdsmodels styrker og svagheder. Vi skal undersøge, hvad der udfordrer den danske velfærdsmodel og i forlængelse her af drøfte, hvilke løsninger, der kan iværksættes for at imødekomme velfærdsstatens evt. udfordringer.
Grundlaget for diskussionen er viden om centrale økonomiske sammenhænge og økonomisk politik, herunder økonomiske mål og prioriteringer. Forløbet trækker tråde til politik-forløbet i diskussionen af økonomiske prioriteringer og den aktuelle økonomiske politik.
Faglige mål dækket i dette forløb:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at - redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof dækket i dette forløb:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
Materiale:
Peter Brøndum med. fl.: "Luk samfundet op" 4. udgave, Columbus s. 167-221
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Politisk system og demokrati i Danmark
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
• politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
• politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
• kvantitativ og kvalitativ metode
Materialer:
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: ”Luk samfundet op!”, Columbus, 4. udgave, 2021, side 100-106, 112-120, 121-151
Politikkens kernestof, Forlaget Columbus, 2021, kap. 6.2: Strøms teori https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=209
”Liberal Alliance vil sænke skatter for 47 milliarder kroner gennem reformer”, DR Nyheder, 25/3 2025 https://www.dr.dk/nyheder/politik/liberal-alliance-vil-saenke-skatter-47-milliarder-kroner-gennem-reformer
https://uim.dk/statsborgerskab/udenlandske-statsborgere/betingelser/
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-11-27-test-dig-selv-kan-du-bestaa-den-nye-indfoedsretsproeve
https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm
Debatindlæg: Det er svært at glæde sig over sit nye, danske statsborgerskab af Jonathan Ries. Information. 22. januar 2019
Eksamenstræning med følgende bilag:
Bilag 1:
Ny katastrofemåling for regeringen, Altinget 1/5 2024, https://www.altinget.dk/artikel/ny-katastrofemaaling-for-svm-regeringen
Bilag 2:
DR meningsmåling, 28. marts 2025, https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
Bilag 3:
Molins model
Bilag 1: Tre tabeller om ligestilling:
Tabel 1: Husholdningsarbejde opdelt på køn og aktiviteter, 2001 og 2008/9.
Tabel 2: Arbejde tager tid fra familien. Respondenter med børn.
Tabel 3: Arbejde tager tid fra familien. Respondenter uden børn.
Bilag 2: ”Måske er det tid til kvindekvoter i bestyrelser” (uddrag fra debatartiklen) af Bo Elkjær, Information d.20.10.2021
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Del C: s. 209-211
-
den sidste danskgruppe fremlægger. Husk "Luk samfundet op"
-
Brøndum, Peter & Banke Hansen, Thor: Luk samfundet op! (4. udg.), Columbus: side 121-125
-
Forløbet hedder: Politisk system og demokrati i Danmark
-
Demokrati i Danmark tæt på sandheden.docx
-
Vi gennemgår spørgsmålene til "Tæt på sandheden" Mega vigtigt, I husker bogen
-
Brøndum, Peter & Banke Hansen, Thor: Luk samfundet op! (4. udg.), Columbus; sider: 121-137
-
Montesquieu udviklede ideen om magtens tredeling i 1748. Forklar med udgangspunkt i figur 6.5 side 128, hvordan magten er delt i tre i Danmark. Den lovgivende magtDen udøvende magtDen dømmende magtHvorfor mente Montesquieu, det var en god ide at dele
-
Den parlamentariske styringskæde 2025.docx
-
Del A: Den parlamentariske styringskæde
-
Find på en ny lov, som I gerne vil have vedtaget i Folketinget.
-
I skal have svaret på spørgsmål A og B til "Den parlamentariske styringskæde"
-
I skal arbejde med jeres lovforslag og få lavet det skriftelige produkt (PowerPoint eller ligende) og aflevere den under opgaven.
-
I skal være klar til at fremlægge jeres lov. Husk bogen. Vi udsætter loven til torsdag i næste uge. Husk bogen. 00 Begrebsliste Dansk politik og demokrati.docx 00 Begrebsliste DKs økonomi.docx 00 Begrebsliste Køn og ligestilling INKL FORKLARINGER.doc
-
https://forms.cloud.microsoft/e/uQ2bbbMaEu?origin=lprLink
-
I skal fremlægge jeres gruppearbejde. Vær gerne klar fra modulets start.
-
Udlandets indflydelse på Danmark.docx
-
Tak "Luk samfundet op" med i dag.
-
I behøver ikke møde ind til undervisningen, da I ikke skal til eksamen. Arbejd med meres DHO. Vi ses i andet modul
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068717185",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068717185",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068717185"
}