Holdet 2024 sa/xy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Rikke Haulrik Ruby
Hold 2024 sa/xy (1xy sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Grundforløbet: Ulighed og køn
Titel 2 Dansk politik - samling eller splittelse?
Titel 3 Økonomi og velfærd i det globaliserede Danmark
Titel 4 Politisk system og demokrati i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Grundforløbet: Ulighed og køn

FOKUSPUNKTER OG INDHOLD

Hvad ved du om samfundsfag?

En Kahoot om de seneste begivenheder

Afsnit 1, 1.1 (Samfundet og samfundsfag) og 1.2 (Ligestilling mellem kønnene med sociologiske briller) i Luk samfundet op!

Kahooten og sociologi / Hvilke spørgsmål fra Kahooten er sociologi?

Afgangsbilleder / Hvilken udvikling har der været?

Afsnit 2 og 2.1 (Hvad er socialisering?) i Luk samfundet op!

Lektietest

Din socialisering

De perfekte piger / Hvad handler dokumentaren om? Hvilke begreber kan anvendes?

Afsnit 2.2 (Normer, sociale roller og social kontrol) i Luk samfundet op!

Social kontrol

Sociale forskelle
• Familie, uddannelse, helbred, tryghed og kultur
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/demokrati/ligestillingswebsite

Visualiseringer af begreber

Afsnit 4.3 (Pierre Bourdieu) i Luk samfundet op!

Lektietest

Kvindernes dom - Mænd overvurderer deres egen indsats i hjemmet
https://www.avisen.dk/maend-overvurderer-deres-indsats-i-hjemmet_411172.aspx

Kapital og køn

Afsnit 1.3 (Ligestilling mellem kønnene med økonomiske briller - Fordeling af ressourcer) i Luk samfundet op!

Tabel- og figurlæsning

Alle hader feminister - Afsnit 2

Mandlige lønmodtagere - Vi har masser af ligestilling
https://fho.dk/blog/2019/03/08/mandlige-loenmodtagere-vi-har-masser-af-ligestilling/

Afsnit 8, 8.1 (Behov, prioriteringer og privatøkonomi) og 8.2 (Hvordan fungerer markedet?) i Luk samfundet op!

Luksusfælden - 28.08.11 / Hvad handler dokumentaren om?

Afsnit 8.3 (Samfundsøkonomi og det økonomiske kredsløb) i Luk samfundet op!

Kredsløbsforstyrrelser

Mig og det økonomiske kredsløb

Afsnit 1.4 (Ligestilling mellem kønnene med politiske (politologiske) briller i Luk samfundet op!

DR2 Debatten ”Lige løn, lige køn?”

Afsnit 5, 5.1 (De tre klassiske ideologier - Liberalisme, konservatisme og socialisme) og 5.2 (Liberalisme) i Luk samfundet op!

Cepos og Justitia
• Cepos
https://www.youtube.com/watch?v=IKub-mhXYj8
• Justitia
https://youtu.be/ZXqCCkSAOQk

Liberalisme

Kønskvoter er det stik modsatte af ligestilling
https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE11971317/koenskvoter-er-det-stik-modsatte-af-ligestilling/

Afsnit 5.3 (Konservatisme) og 5.4 (Socialisme) i Luk samfundet op!

Skriveøvelse - Ideologi og liberalisme / Hvad ved du om ideologi og liberalisme?

Konservatismen

Socialismen
• Enhedslisten - De Rød-Grønne og SF - Socialistisk Folkeparti
https://luksamfundetop.dk/film/partifilm-om-politiske-ideologier

Socialismen

Ideologitest

Kønsforskellene vokser: Mænd og kvinder stemmer ”historisk” forskelligt
https://www.altinget.dk/christiansborg/artikel/koensforskellene-vokser-maend-og-kvinder-stemmer-historisk-forskelligt

Hvem sagde hvad? - Tjek på ideologierne

Det ideologiske reklamebureau

Begrebs- og modelliste
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dansk politik - samling eller splittelse?

Forløbet tager afsæt i elevernes viden om de klassiske ideologier og perspektiverer til ideologiernes status i dansk politik i dag, herunder den udvikling ideologierne har gennemgået.
Vi undersøger partiernes udvikling og analyserer såvel vælgernes som partiers adfærd og udviklingen heri.

Faglige mål dækket i dette forløb:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof dækket i dette forløb
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- kvantitativ metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomi og velfærd i det globaliserede Danmark

Vi undersøger opbygningen af den danske velfærdsstat og sammenligner med andre velfærdsstatsmodeller med henblik på at vurdere den danske velfærdsmodels styrker og svagheder. Vi skal undersøge, hvad der udfordrer den danske velfærdsmodel og i forlængelse her af drøfte, hvilke løsninger, der kan iværksættes for at imødekomme velfærdsstatens evt. udfordringer.
Grundlaget for diskussionen er viden om centrale økonomiske sammenhænge og økonomisk politik, herunder økonomiske mål og prioriteringer. Forløbet trækker tråde til politik-forløbet i diskussionen af økonomiske prioriteringer og den aktuelle økonomiske politik.

Faglige mål dækket i dette forløb:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at - redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof dækket i dette forløb:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.

Materiale:
Peter Brøndum med. fl.: "Luk samfundet op" 4. udgave, Columbus s. 167-221
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Politisk system og demokrati i Danmark

• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
• politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
• politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
• kvantitativ og kvalitativ metode


Materialer:

Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: ”Luk samfundet op!”, Columbus, 4. udgave, 2021, side 100-106, 112-120, 121-151
Politikkens kernestof, Forlaget Columbus, 2021, kap. 6.2: Strøms teori https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=209


”Liberal Alliance vil sænke skatter for 47 milliarder kroner gennem reformer”, DR Nyheder, 25/3 2025  https://www.dr.dk/nyheder/politik/liberal-alliance-vil-saenke-skatter-47-milliarder-kroner-gennem-reformer



https://uim.dk/statsborgerskab/udenlandske-statsborgere/betingelser/

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-11-27-test-dig-selv-kan-du-bestaa-den-nye-indfoedsretsproeve

https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm

Debatindlæg: Det er svært at glæde sig over sit nye, danske statsborgerskab af Jonathan Ries. Information. 22. januar 2019


Eksamenstræning med følgende bilag:

Bilag 1:
Ny katastrofemåling for regeringen, Altinget 1/5 2024, https://www.altinget.dk/artikel/ny-katastrofemaaling-for-svm-regeringen
Bilag 2:
DR meningsmåling, 28. marts 2025, https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
Bilag 3:
Molins model

Bilag 1: Tre tabeller om ligestilling:
Tabel 1: Husholdningsarbejde opdelt på køn og aktiviteter, 2001 og 2008/9.
Tabel 2: Arbejde tager tid fra familien. Respondenter med børn.
Tabel 3: Arbejde tager tid fra familien. Respondenter uden børn.


Bilag 2: ”Måske er det tid til kvindekvoter i bestyrelser” (uddrag fra debatartiklen) af Bo Elkjær, Information d.20.10.2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer