Holdet 2024 sa/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Jakob Helth Lønborg
Hold 2024 sa/u (1u sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Grundforløbet: Ulighed og køn
Titel 2 Forløb 2: Velfærdsstaten under pres?
Titel 3 Forløb 3: Politik og demokrati i DK

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Grundforløbet: Ulighed og køn


Forløb 1 = Fælles Grundforløb: Køn og ligestilling

Faglige mål:

• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


Kernestof:

• identitetsdannelse og socialisering
• sociale og kulturelle forskelle
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier
• politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
• kvantitativ og kvalitativ metode
• det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter


Materiale:
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: ”Luk samfundet op!”, Columbus, 4. udgave, 2021, side 10-19, 20-24, 29-37, 86-89, 100-106, 167-179,

”Kvindernes dom: Mænd overvurderer deres egen indsats i hjemmet” https://www.avisen.dk/maend-overvurderer-deres-indsats-i-hjemmet_411172.aspx
”Mandlige lønmodtagere: Vi har masser af ligestilling”: https://fho.dk/blog/2019/03/08/mandlige-loenmodtagere-vi-har-masser-af-ligestilling/
”Kønskvoter er det stik modsatte af ligestilling” via linket: https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE11971317/koenskvoter-er-det-stik-modsatte-af-ligestilling/
”Kønsforskellene vokser: Mænd og kvinder stemmer ”historisk” forskelligt”, Altinget, 6.9.2019.
https://www.altinget.dk/artikel/koensforskellene-vokser-maend-og-kvinder-stemmer-historisk-forskelligt
Danmarks Statistik, Tema om køn og ligestilling: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/ligestilling#2

Film/TV:
Dokumentarfilm: ”De perfekte piger”, DR TV (43 min.)
”Alle hader feminister: Er Ane gravid?”, DR TV, August 2020, afsnit 2 (om økonomi og ligestilling) https://www.dr.dk/drtv/se/alle-hader-feminister_-er-ane-gravid_290267
”Luksusfælden”, sendt på TV3 29.01.2019, Martin og Mette fra Randers (Uddrag).
”Langt fra ligestilling”, DR2 Debatten, 7. marts 2024: https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-langt-fra-ligestilling_441823


Forløbet afsluttet med eksamenstræning med følgende bilag:
Bilag 1:
”Fædre og mødres gennemsnitlige antal barselsdage”, ”Løngab mellem mænd og kvinder”, ”Løngab for kvindelige og mandlige læger og tjenere”, Alle statistikker er fra Danmarks Statisk https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/ligestilling#2
Bilag 2:
”Måske er det tid til kvindekvoter i bestyrelser” (uddrag) af Bo Elkjær, Information d.20.10.2021

Antal sider i alt: ca. 75 sider



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Velfærdsstaten under pres?

Forløb 2: Velfærdsstaten under pres?

Faglige mål:

• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
• undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog


Kernestof:

• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
• kvantitativ og kvalitativ metode


Materialer:

Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: ”Luk samfundet op!”, Columbus, 4. udgave, 2021,
side 167-195, 196-220

”Prognose for Danmarks økonomi”, Nationalbanken, september 2024.

Eksempel på eksamenssæt:
Bilag 1:
Statistikker fra Danmarks Statistik, 2020-2022:
• Andel af virksomheder, der melder om mangel på arbejdskraft
• Ledigheden. Sæsonkorrigeret.
Bilag 2:
”Sådan øger vi velstanden i Danmark - 5 konkrete forslag”, Dansk Arbejdsgiverforening, 18.12.2020

Antal sider i alt: ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Politik og demokrati i DK

Forløb 3: Politik og demokrati i Danmark

Faglige mål:

• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier
• politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
• politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
• kvantitativ og kvalitativ metode


Materialer:

Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: ”Luk samfundet op!”, Columbus, 4. udgave, 2021, side 100-106, 112-120, 121-151
Politikkens kernestof, Forlaget Columbus, 2021, kap. 6.2: Strøms teori https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=209

”Disse emner er de vigtigste for danskerne under valgkampen, vurderer eksperter”, TV2 Nyhederne, 5/10 2022 https://nyheder.tv2.dk/politik/2022-10-05-disse-emner-er-de-vigtigste-for-danskerne-under-valgkampen-vurderer-eksperter
”Liberal Alliance vil sænke skatter for 47 milliarder kroner gennem reformer”, DR Nyheder, 25/3 2025  https://www.dr.dk/nyheder/politik/liberal-alliance-vil-saenke-skatter-47-milliarder-kroner-gennem-reformer


Eksamenstræning med følgende bilag:

Bilag 1:
Ny katastrofemåling for regeringen, Altinget 1/5 2024, https://www.altinget.dk/artikel/ny-katastrofemaaling-for-svm-regeringen
Bilag 2:
DR meningsmåling, 28. marts 2025, https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
Bilag 3:
Molins model


Sider i alt: ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer