Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Jakob Helth Lønborg
|
Hold
|
2024 sa/u (1u sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Grundforløbet: Ulighed og køn
Forløb 1 = Fælles Grundforløb: Køn og ligestilling
Faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
• identitetsdannelse og socialisering
• sociale og kulturelle forskelle
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier
• politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
• kvantitativ og kvalitativ metode
• det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Materiale:
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: ”Luk samfundet op!”, Columbus, 4. udgave, 2021, side 10-19, 20-24, 29-37, 86-89, 100-106, 167-179,
”Kvindernes dom: Mænd overvurderer deres egen indsats i hjemmet” https://www.avisen.dk/maend-overvurderer-deres-indsats-i-hjemmet_411172.aspx
”Mandlige lønmodtagere: Vi har masser af ligestilling”: https://fho.dk/blog/2019/03/08/mandlige-loenmodtagere-vi-har-masser-af-ligestilling/
”Kønskvoter er det stik modsatte af ligestilling” via linket: https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE11971317/koenskvoter-er-det-stik-modsatte-af-ligestilling/
”Kønsforskellene vokser: Mænd og kvinder stemmer ”historisk” forskelligt”, Altinget, 6.9.2019.
https://www.altinget.dk/artikel/koensforskellene-vokser-maend-og-kvinder-stemmer-historisk-forskelligt
Danmarks Statistik, Tema om køn og ligestilling: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/ligestilling#2
Film/TV:
Dokumentarfilm: ”De perfekte piger”, DR TV (43 min.)
”Alle hader feminister: Er Ane gravid?”, DR TV, August 2020, afsnit 2 (om økonomi og ligestilling) https://www.dr.dk/drtv/se/alle-hader-feminister_-er-ane-gravid_290267
”Luksusfælden”, sendt på TV3 29.01.2019, Martin og Mette fra Randers (Uddrag).
”Langt fra ligestilling”, DR2 Debatten, 7. marts 2024: https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-langt-fra-ligestilling_441823
Forløbet afsluttet med eksamenstræning med følgende bilag:
Bilag 1:
”Fædre og mødres gennemsnitlige antal barselsdage”, ”Løngab mellem mænd og kvinder”, ”Løngab for kvindelige og mandlige læger og tjenere”, Alle statistikker er fra Danmarks Statisk https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/ligestilling#2
Bilag 2:
”Måske er det tid til kvindekvoter i bestyrelser” (uddrag) af Bo Elkjær, Information d.20.10.2021
Antal sider i alt: ca. 75 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Velfærdsstaten under pres?
Forløb 2: Velfærdsstaten under pres?
Faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
• undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
• kvantitativ og kvalitativ metode
Materialer:
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: ”Luk samfundet op!”, Columbus, 4. udgave, 2021,
side 167-195, 196-220
”Prognose for Danmarks økonomi”, Nationalbanken, september 2024.
Eksempel på eksamenssæt:
Bilag 1:
Statistikker fra Danmarks Statistik, 2020-2022:
• Andel af virksomheder, der melder om mangel på arbejdskraft
• Ledigheden. Sæsonkorrigeret.
Bilag 2:
”Sådan øger vi velstanden i Danmark - 5 konkrete forslag”, Dansk Arbejdsgiverforening, 18.12.2020
Antal sider i alt: ca. 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Politik og demokrati i DK
Forløb 3: Politik og demokrati i Danmark
Faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier
• politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
• politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
• kvantitativ og kvalitativ metode
Materialer:
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: ”Luk samfundet op!”, Columbus, 4. udgave, 2021, side 100-106, 112-120, 121-151
Politikkens kernestof, Forlaget Columbus, 2021, kap. 6.2: Strøms teori https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=209
”Disse emner er de vigtigste for danskerne under valgkampen, vurderer eksperter”, TV2 Nyhederne, 5/10 2022 https://nyheder.tv2.dk/politik/2022-10-05-disse-emner-er-de-vigtigste-for-danskerne-under-valgkampen-vurderer-eksperter
”Liberal Alliance vil sænke skatter for 47 milliarder kroner gennem reformer”, DR Nyheder, 25/3 2025 https://www.dr.dk/nyheder/politik/liberal-alliance-vil-saenke-skatter-47-milliarder-kroner-gennem-reformer
Eksamenstræning med følgende bilag:
Bilag 1:
Ny katastrofemåling for regeringen, Altinget 1/5 2024, https://www.altinget.dk/artikel/ny-katastrofemaaling-for-svm-regeringen
Bilag 2:
DR meningsmåling, 28. marts 2025, https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
Bilag 3:
Molins model
Sider i alt: ca. 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Luk samfundet op kap. 5 + 6.pdf
-
01 Hvad er demokrati.docx
-
Vi starter på et nyt forløb: Politik og demokrati i Danmark. Læs derfor side 121-125 i "Luk samfundet op!" (til afsnit 6.3). HUSK bogen!
-
Freedom in the World 2024
-
02 Det politiske system i Danmark.docx
-
Politisk aftale på plads: Ny gymnasieuddannelse, nyt karaktergennemsnit og farvel til 10. klasse
-
Vi samler op på opgave B, som I lavede i mandagens modul. Der er ingen ny læselektie. Brug til gengæld ca. 20 minutter på at svare på opgave D om konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati.
-
03 Det politiske system i Danmark II.docx
-
Besvar opgaverne i dokumentet "02 det politiske system i Danmark" inden modulet (I startede på opgaverne sidst).
-
Besvar alle opgaverne i "03 det politiske system II" som i lavede mandag. Aflever jeres svar under Elevfeedback. Desuden prøve uden hjælpemidler i det stof, I har været gennem til nu.
-
04 Den parlamentariske styringskæde 1U.docx
-
Vi samler op på opgaverne om magtens tredeling fra sidst. Derefter skal I arbejde med opgaver til side 130-137 i "Luk samfundet op!", mens jeg tager en karaktersnak med jer individuelt. Skim siderne før modulet.
-
05 Udlandets indflydelse på Danmark 1u.docx
-
Opsamling på opgaverne om den parlamentariske styringskæde fra sidst (I skulle aflevere jeres svar under elevfeedback i sidste uge). Derefter skal vi se på, hvordan udlandet påvirker Danmark. Læs derfor side 137-140.
-
Vi starter med opgaverne om udlandets betydning for DK fra mandag. Lav opgaverne færdig før modulet, hvis I ikke nåede det sidst. Derefter repeterer vi de politiske ideologier, så find jeres noter fra GF om liberalismen, socialismen og konservatismen
-
00 Skema overblik de tre ideologier.docx
-
Luk samfundet op kap. 5 OCR.pdf
-
06 Partier og vælgere 1U.docx
-
Vi repeterer kort ideologierne igen (liberalisme, socialisme og konservatisme). Derefter skal vi se på de politiske partier i DK. Læs derfor side 112-118 i "Luk samfundet op" (= afsnit 5.8 i vedhæftede PDF). Fokuser på følgende:
-
07 Partiernes adfærd.docx
-
07 Strøms teori om partiadfærd - Politikkens kernestof.pdf
-
Liberal Alliance vil sænke skatter for 47 milliarder kroner gennem reformer
-
Vi starter med at repetere, hvad fordelings- og værdipolitik er. Hvorfor er partuerne placeret som de er i figur 5.4, side 115? Derefter skal vi forsøge at forklare, hvorfor partierne opfører sig, som de gør. Læs derfor side 118-120. Fokuser på følge
-
DR Meningsmålinger
-
Partier i Folketinget
-
00 Begrebsliste Dansk politik og demokrati.docx
-
Vi træner eksamen. Læs det vedhæftede eksamenssæt før modulet.
-
08 Eksamenssæt Politik, ideologi og SVM regeringen.pdf
-
Vær klar til gruppevis at fremlægge jeres arbejde med eksamenssættet fra sidste uge. HUSK at aflevere under opgaver mandag kl. 22.00.
-
Betingelser for dansk statsborgerskab
-
00 Plan for de sidste moduler 1u samfundsfag C.docx
-
09 Rettigheder og pligter i et demokrati.docx
-
Kan du blive dansk statsborger?
-
Vi skal i dag se på, hvilke rettigheder og pligter I har i et demokrati. Læs derfor side 140-144 (fra afsnit 6.6) + figur 6.16, side 145. Fokuser på nedenstående:
-
Luk samfundet op kap. 6 OCR.pdf
-
10 Rettigheder og pligter i et demokrati II.docx
-
Hver tiende voksne kan ikke stemme til folketingsvalget
-
Læs side 144-151 i "Luk samfundet op!"
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068720006",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068720006",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65068720006"
}