Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Kim Ross Kristensen
|
Hold
|
2024 mu/1g Mu C (1g Mu C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
GRUNDFORLØB (screening)
INTRODUKTION
Musikudøvelse og Musikkundskab (introduktion til fagets hovedområder)
1. MUSIKUDØVELSE (intro m/ eksempler)
- move and dance
- sang og sammenspil
- musikteori
- temastudier
- områdestudier
Anvendte musikalske titler
- move, feel the groove
- school start blues
- joanna
- langebro
2. MUSIKKUNDSKAB (intro m/ eksempler)
- intro ti interne parametre
- intro til eksterne parametre
- DEMO analyse i praksis
- intro til sort musikkultur og parametre
- lyrics
- performance
- instrumentation
- form
- arrangement
- improvisation
- blå toner
- blå intonation
Anvendte musikalske TITLER
- phenomenal Woman, Ruthie Foster, koncertoptagelse
- video fra spillestedet Antone's i New York
- lyrics
- performance
- instrumentation
- form
- arrangement
- improvisation
- blå toner
- blå intonation
LÆSTE KILDER i original eller i scannet og/eller bearbejdet form i årets løb
C-nøglen - johannes grønager - systeme 2005 - ss 7-20, 21-27, 79-93, 30-36 - ialt 41 sider
Rockmusik i tid og rum - grønager et al - systeme 2000 - uddrag til rockanalyse - ialt 10 sider
Når to og to bliver fem - kim ross - RMP 2001 - siderne 1-4 (kronik) - ialt 4 sider
Almen musikpædagogik - frede nielsen - akademisk forlag 1998 - ss 127-139 - ialt 12 sider
Hit med hittet - louise rasmussen - politiken 2003 - siderne 1-3 - ialt 3 sider
Pophittets mc'donaldisering - marstal - søndag aften 2004 - siderne 1-6 - ialt 6 sider
Langebro - Kenth Nielsen - BDM - 2016 - artikel - ialt 1 side
PROGRAM og MATERIALER i øvrigt ses i de enkelte forløb i løbet af året.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
TEORI, SANG OG SPIL (introduktion)
FORLØBET tager afsæt i grundforløbet og elevernes viden og kun i teori, sang og spil. Forløbet screener løbende holdets elever og sigter på at danne et fælles niveau, på hvilket fundament resten af året kan hvile.
PROGRAM og MATERIALER ses i de enkelte moduler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DEN MUSIKALSKE ANALYSE (tema)
FORLØBET introducerer den auditive analyse som et vigtigt perspektiv på den musikalske analyse og som forudsætning for en senere tilgang til hitanalyser og nodebaseret analyse. I den Auditive analyse vægtes form, tekstanalyse, besætnings- og arrangementsanalyse.
PROGRAM og MATERIALER ses i de enkelte moduler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
ROLLESPIL OG GRUPPESPIL
FORLØBET bygger på holdets arbejde med sang og sammenspil, og det fokuserer på arbejdet i mindre sammenspilgrupper med uddelegering af ansvar til gruppen. Forløbet starter medRollespil (guitar, klaver, keyboard, bas, trommer, sang) og fortsætter med Gruppespil. Forløbet slutter med en minikoncert/fremførelse af gruppens resultat for de andre grupper. Forløbet gentages i ny udformning frem mod eksamen.
PROGRAM og MATERIALER ses i de enkelte moduler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
INTERVAL OG BEVÆGELSE (tema)
FORLØBET bygger på elevernes grundlæggende viden om stamtoner og afledte toner og introducerer til intervaller og deres navne. Desuden introduceres begreberne tonegentagelse, trinbevægelse og springbevægelse som elementer i den musikalske analyse.
PROGRAM og MATERIALER ses i de enkelte moduler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
PERIODE OG FRASE (tema)
FORLØBET tager afsæt i den sangpraktiske forståelse af melodiens basale elementer og introducerer begreberne periode og frase som analyseredskaber i den musikalske analyse.
PROGRAM og MATERIALER ses i de enkelte moduler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
FORM OG ARRANGEMENT (tema)
FORLØBET sammenfatter og anvender auditive og nodebaserede elementer i form og arrangementsanalysen som forberedelse til det efterfølgende område studium.
PROGRAM og MATERIALER ses i de enkelte moduler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
ARTISTLIV OG HITKULTUR (område)
FORLØBET trækker på holdets temaforløb som anvendes som elementer i et holistisk orienteret studium af nutidig artist- og hitkultur set gennem den norske popkunstner AURORA. I forløbet indgår auditiv analyse og nodeanalyse, ligesom parametrene hook, længde, sound, form og gimmick sammen med appel og korrespondens indgår i den musikalske analyses hitorientering. Forløbet indsamler empiri fra netsøgning, dokumentar, tekst og nodedokumenter og tilgår en helhedsforståelse gennem musikalske analyser af udvalgte AURORA sange.
PROGRAM og MATERIALER ses i de enkelte moduler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
ANALYSE OG EKSAMEN
FORLØBET afrunder områdestudiet og orienterer sig mod den mundtlige eksamen.
PROGRAM og MATERIALER ses i de enkelte moduler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
GRUPPESPIL OG EKSAMEN
FORLØBET afrunder den praktiske del af undervisningen og orienterer sig mod eksamen.
PROGRAM og MATERIALER ses i de enkelte moduler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
EKSAMENSFORBEREDELSE
FORLØBET afrunder undervisningen og orienterer sig mod eksamen.
PROGRAM og MATERIALER ses i de enkelte moduler.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69213483158",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69213483158",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69213483158"
}