Holdet 2024 mu/1g Mu C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Kim Ross Kristensen
Hold 2024 mu/1g Mu C (1g Mu C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 GRUNDFORLØB (screening)
Titel 2 TEORI, SANG OG SPIL (introduktion)
Titel 3 DEN MUSIKALSKE ANALYSE (tema)
Titel 4 ROLLESPIL OG GRUPPESPIL
Titel 5 INTERVAL OG BEVÆGELSE (tema)
Titel 6 PERIODE OG FRASE (tema)
Titel 7 FORM OG ARRANGEMENT (tema)
Titel 8 ARTISTLIV OG HITKULTUR (område)
Titel 9 ANALYSE OG EKSAMEN
Titel 10 GRUPPESPIL OG EKSAMEN
Titel 11 EKSAMENSFORBEREDELSE

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 GRUNDFORLØB (screening)

INTRODUKTION

Musikudøvelse og Musikkundskab (introduktion til fagets hovedområder)

1. MUSIKUDØVELSE (intro m/ eksempler)
- move and dance
- sang og sammenspil
- musikteori
- temastudier
- områdestudier

Anvendte musikalske titler
- move, feel the groove
- school start blues
- joanna
- langebro

2. MUSIKKUNDSKAB (intro m/ eksempler)
- intro ti interne parametre
- intro til eksterne parametre
- DEMO analyse i praksis
- intro til sort musikkultur og parametre
- lyrics
- performance
- instrumentation
- form
- arrangement
- improvisation
- blå toner
- blå intonation

Anvendte musikalske TITLER
- phenomenal Woman, Ruthie Foster, koncertoptagelse
- video fra spillestedet Antone's i New York
- lyrics
- performance
- instrumentation
- form
- arrangement
- improvisation
- blå toner
- blå intonation

LÆSTE KILDER i original eller i scannet og/eller bearbejdet form i årets løb
C-nøglen - johannes grønager - systeme 2005 - ss 7-20, 21-27, 79-93, 30-36 - ialt 41 sider
Rockmusik i tid og rum - grønager et al - systeme 2000 - uddrag til rockanalyse - ialt 10 sider
Når to og to bliver fem - kim ross - RMP 2001 - siderne 1-4 (kronik) - ialt 4 sider
Almen musikpædagogik - frede nielsen - akademisk forlag 1998 - ss 127-139 - ialt 12 sider
Hit med hittet - louise rasmussen - politiken 2003 - siderne 1-3 -  ialt 3 sider
Pophittets mc'donaldisering - marstal - søndag aften 2004 - siderne 1-6 - ialt 6 sider
Langebro - Kenth Nielsen - BDM - 2016 - artikel - ialt 1 side

PROGRAM og MATERIALER i øvrigt ses i de enkelte forløb i løbet af året.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 TEORI, SANG OG SPIL (introduktion)

FORLØBET tager afsæt i grundforløbet og elevernes viden og kun i teori, sang og spil. Forløbet screener løbende holdets elever og sigter på at danne et fælles niveau, på hvilket fundament resten af året kan hvile.

PROGRAM og MATERIALER ses i de enkelte moduler.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DEN MUSIKALSKE ANALYSE (tema)

FORLØBET introducerer den auditive analyse som et vigtigt perspektiv på den musikalske analyse og som forudsætning for en senere tilgang til hitanalyser og nodebaseret analyse. I den Auditive analyse vægtes form, tekstanalyse, besætnings- og arrangementsanalyse.

PROGRAM og MATERIALER ses i de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 ROLLESPIL OG GRUPPESPIL

FORLØBET bygger på holdets arbejde med sang og sammenspil, og det fokuserer på arbejdet i mindre sammenspilgrupper med uddelegering af ansvar til gruppen. Forløbet starter medRollespil (guitar, klaver, keyboard, bas, trommer, sang) og fortsætter med Gruppespil. Forløbet slutter med en minikoncert/fremførelse af gruppens resultat for de andre grupper. Forløbet gentages i ny udformning frem mod eksamen.

PROGRAM og MATERIALER ses i de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 INTERVAL OG BEVÆGELSE (tema)

FORLØBET bygger på elevernes grundlæggende viden om stamtoner og afledte toner og introducerer til intervaller og deres navne. Desuden introduceres begreberne tonegentagelse, trinbevægelse og springbevægelse som elementer i den musikalske analyse.

PROGRAM og MATERIALER ses i de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 PERIODE OG FRASE (tema)

FORLØBET tager afsæt i den sangpraktiske forståelse af melodiens basale elementer og introducerer begreberne periode og frase som analyseredskaber i den musikalske analyse.

PROGRAM og MATERIALER ses i de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 FORM OG ARRANGEMENT (tema)

FORLØBET sammenfatter og anvender auditive og nodebaserede elementer i form og arrangementsanalysen som forberedelse til  det efterfølgende område studium.

PROGRAM og MATERIALER ses i de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 ARTISTLIV OG HITKULTUR (område)

FORLØBET trækker på holdets temaforløb som anvendes som elementer i et holistisk orienteret studium af nutidig artist- og hitkultur set gennem den norske popkunstner AURORA. I forløbet indgår auditiv analyse og nodeanalyse, ligesom parametrene hook, længde, sound, form og gimmick sammen med appel og korrespondens indgår i den musikalske analyses hitorientering. Forløbet indsamler empiri fra netsøgning, dokumentar, tekst og nodedokumenter og tilgår en helhedsforståelse gennem musikalske analyser af udvalgte AURORA sange.

PROGRAM og MATERIALER ses i de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 ANALYSE OG EKSAMEN

FORLØBET afrunder områdestudiet og orienterer sig mod den mundtlige eksamen.

PROGRAM og MATERIALER ses i de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 GRUPPESPIL OG EKSAMEN

FORLØBET afrunder den praktiske del af undervisningen og orienterer sig mod eksamen.

PROGRAM og MATERIALER ses i de enkelte moduler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 EKSAMENSFORBEREDELSE

FORLØBET afrunder undervisningen og orienterer sig mod eksamen.

PROGRAM og MATERIALER ses i de enkelte moduler.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer