Holdet 2024 ma/1a ma C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e) Marcus Møgelmose-Andersen
Hold 2024 ma/1a ma C (1a ma C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Eksponentielle Funktioner
Titel 2 Sandsynlighed & Kombinatorik
Titel 3 Deskriptiv Statistik
Titel 4 Potensfunktioner
Titel 5 Trigonometri
Titel 6 Polynomier
Titel 7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Eksponentielle Funktioner

Fagligt indhold:
- regneforskriften for en eksponentiel funktion, med og uden Eulers konstant,
- definitions- og værdimængde,
- betydningen af a, b, og e^k for grafens forløb,
- to-punkts-formlen for eksponentiel funktioner samt bevis heraf,
- fordoblings- og halveringskonstanten, samt bevis af fordoblingskonstanten,
- rentefremskrivningsformlen,
- eksponentiel regression,
- tier logaritmen og den naturlige logaritme, og
- vækstegnskaber, herunder procentvis tilvækst.

Arbejdsformer:
- tavleundervisning af teori og beviser,
- individuel opgaveløsning,
- gruppearbejde med annuitetsopsparing og lån som supplerende stof.

Materialer:
- Kapitel 2, & 2.1-2.8 i "plus C stx (Læreplan 2024)", som iBogsformat af Bjarke Møller Madsen, Jens Studsgaard, Lars Peter Overgaard, Peder Dalby og Systime A/S, svarende til s. 1132, 1193, & 1203-1209.

Feedback:
- løbende formativ evaluering ved seddel som sendes rundt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sandsynlighed & Kombinatorik

Fagligt indhold:
- Udfald og udfaldsrum.
- Hændelse.
- Mængder, herunder
    * elementer,
    * den tomme mængde,
    * fællesmængde,
    * foreningsmængde, og
    * komplementær mængde,
- Sandsynligheder, herunder
    * A-priori.
    * A-posteriori (frekventielle)
    * Afhængig, og uafhængig.
    * Betinget sandsynlighed (supplerende).
- Sandsynlighedstabel.
- Sandsynlighedsfelt, herunder
    * Symmetrisk sandsynlighedsfelt.
- Additions- og multiplikationsprincippet.
- Fakultet.
- Kombinationer, herunder
    * beregning af antal, ved K(n,r),
    * tælletræ,
- Permutationer (supplerende), herunder
    * beregning af antal, ved P(n,r)


Arbejdsformer:
- tavleundervisning af teori og beviser,
- individuel opgaveløsning,
- gruppearbejde.

Materialer:
- Kapitel 7.1-7.3 i "plus C stx (Læreplan 2024)", som iBogsformat af Bjarke Møller Madsen, Jens Studsgaard, Lars Peter Overgaard, Peder Dalby og Systime A/S, svarende til s. 1224-1226.

Feedback:
- løbende formativ evaluering ved seddel som sendes rundt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Deskriptiv Statistik

Fagligt indhold:
- Ugrupperede observationer, herunder
    * observation,
    * observationssæt,
    * hyppighed,
    * kumuleret hyppighed,
    * frekvens, og
    * kumuleret frekvens.
- Grupperede observationer, herunder
    * interval, og
    * intervalhyppighed,
    * kumuleret intervalhyppighed,
    * intervalfrekvens, og
    * kumuleret intervalfrekvens.
- Deskriptorer, herunder
    * størrelse (af observationssættet),
    * minimum og maksimum,
    * variationsbredde,
    * kvartilsæt (nedre kvartil, median, øvre kvartil),
    * udvidet kvartilsæt,
    * kvartilbredde,
    * outlier,
    * fraktiler,
    * middelværdi,
    * varians, og
    * spredning.
- Grafiske repræsentationer, herunder
    * prikdiagram,
    * stolpe/streg-diagram,
    * trappekurve,
    * boksplot,
    * histogram, og
    * sumkurve.
- Indekstal.
- Population og stikprøver.
- Numerisk og kategorisk variabel.
- Repræsentativ stikprøve, herunder
    * statistisk usikkerhed,
    * systematiske fejl, og
    * skjulte variable.

Arbejdsformer:
- tavleundervisning af teori og beviser,
- individuel opgaveløsning,
- undersøgelses baseret undervisning, (UBNU), og
- gruppearbejde.

Materialer:
- Kapitel 6 & 6.1-6.3 i "plus C stx (Læreplan 2024)", som iBogsformat af Bjarke Møller Madsen, Jens Studsgaard, Lars Peter Overgaard, Peder Dalby og Systime A/S, svarende til s. 1191, 1217, 1219-1221 & 1223.

Feedback:
- løbende formativ evaluering ved seddel som sendes rundt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Potensfunktioner

Fagligt indhold:
- Karakteristiske egenskaber, herunder
    * regneforskriften for en potensfunktion,
    * definitions- og værdimængde,
    * betydningen af a og b, for grafens forløb,
    * asymptote, og
    * vækstegenskab (procent-procent vækst).
- to-punkts-formlen for potensfunktioner,
- omvendt proportionalitet, og
- potensregression.

Beviser:
- to-punkts-formlen,
-  vækstegenskab

Arbejdsformer:
- tavleundervisning af teori og beviser,
- individuel og parvis opgaveløsning,
- gruppearbejde.

Materialer:
- Kapitel 3, & 3.1-3.5 i "plus C stx (Læreplan 2024)", som iBogsformat af Bjarke Møller Madsen, Jens Studsgaard, Lars Peter Overgaard, Peder Dalby og Systime A/S, svarende til s. 1251-1256.

Feedback:
- løbende formativ evaluering ved seddel som sendes rundt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Trigonometri

Fagligt indhold:
- Grundlæggende begreber, herunder
    * navngivning af sider, vinkler, & trekanter,
    * spidse, rette, & stumpe vinkler,
    * toppunkt, højde, & grundlinie,
    * vinkelsum,
    * ret, ligebenet, & ligesidet trekant,
    * vinkelhalveringslinie, median, & midtnormal,
    * ensvinklede trekanter, og
    * skala/forstørrelses-faktor.
- Retvinklede trekanter, herunder
    * kateterne & hypotenusen,
    * modstående & hosliggende sider,
    * Pythagoras' sætning,
    * Pythagoræer tripler, og
    * den omvendte Pythagoras' sætning.
- Trigonometriske funktioner, herunder
    * enhedscirklen,
    * retningspunkt,
    * sinus, cosinus, & tangens,
    * forholdene mellem siderne i en retvinklet trekant,
    * inverse trigonometriske funktioner,
    * sinusrelationerne,
    * arealformlen, og
    * cosinusrelationerne.

Beviser:
- Pythagoras' sætning,
- skalering af enhedscirklen til en vilkårlig retvinklet trekant,
- sinusrelationerne,
- arealformlen, og
- cosinusrelationerne.

Arbejdsformer:
- tavleundervisning af teori og beviser,
- individuel og parvis opgaveløsning,
- gruppearbejde, f.eks. beregning af højden af en flagstang.

Materialer:
- Kapitel 4, 4.1-4.7, & 4.7.1-4.7.3 i "plus C stx (Læreplan 2024)", som iBogsformat af Bjarke Møller Madsen, Jens Studsgaard, Lars Peter Overgaard, Peder Dalby og Systime A/S, svarende til s. 1192, 1212-1216, 1240, & 1268-1271.

Feedback:
- repetitionsseddel med tre kolonner: emne, beskrivelse, og mestringsgrad.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Polynomier

Fagligt indhold:
- forskriften for et andengradspolynomium,
- parablen,
- grene, rødder, & toppunktet,
- koefficienternes (a, b, & c) betydning for grafens forløb,
- symmetriakse,
- toppunktets formel,
- diskriminanten,
- formlerne for rødderne, og
- andengradsligninger.

Beviser:
- formlen for toppunktet.

Arbejdsformer:
- tavleundervisning af teori og beviser,
- individuel og parvis opgaveløsning,
- gruppearbejde.

Materialer:
- Kapitel 5 i "plus C stx (Læreplan 2024)", som iBogsformat af Bjarke Møller Madsen, Jens Studsgaard, Lars Peter Overgaard, Peder Dalby og Systime A/S, svarende til s. 1267.

Feedback:
- mundtlig feedback efter præsentation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Repetition

Repetition af emner og eksamensforberedelse.

Opsamling på hængepartier, herunder
    * enkelt logaritmisk papir,
    * dobbelt logaritmisk papir,
    * definitions- & værdimængde,
    * grafisk aflæsning af tangens i enhedscirklen, og
    * omkreds og areal af cirklen.

Arbejdsformer:
- tavleundervisning af teori og beviser,
- individuel og parvis opgaveløsning,
- gruppearbejde, eksempelvis præsentation af dele af et forløb.

Feedback:
- mundtlig feedback efter præsentationer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer