Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Dorthe Lund-Rasmussen
|
|
Hold
|
2025 DA/VG2 DA (VG2 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb
Formålet med forløbet er, at eleverne introduceres til danskfaget generelt. De stifter bekendtskab med forskellige genrer (fx. kortprosa, novelle, film), analysebegreber samt forskellige arbejdsmetoder. En kanonforfatter er repræsenteret (Peter Seeberg). Grundforløbet rummer desuden et innovativt element, idet eleverne skal udarbejde et story-board og efterfølgende producere en kortfilm. Afsættet for kortfilmene er en række af Peter Adolphsens 'Små Historier'. Der er arbejdet med skriftlighed idet eleverne løbende har afleveret småopgaver samt storyboard og et refleksionspapir, hvor de gør sig overvejelser om de valg de har foretaget, i forbindelse med deres filmproduktion.
Følgende tekster er læst:
Nu sad det unge par sikkert og så video, Thøger Jensen fra 'I vores familie kan vi ikke lide ubåde', 1998
Alle kan ro, Pia Juul, fra 'Af sted, til Stede', 2014
Biografi af en Snegl, Peter Seeberg fra 'Om Fjorten Dage', 2000
Nattens Dronning, Tove Ditlevsen, 'Paraplyen', 1952
De tre veninder, Jesper Wung-Sung, fra 'Og havet klapper', 2000
En Kort Historie, Peter Seeberg, fra Argumenter for Benådning,1976
Hvileløse hjerte - Torben Skjødt Jensen, 1996
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/hvilelose-hjerte
I "Håndbog til Dansk" er læst s. 44-51, 54-60, 79 og 106-108
Antal sider: 20
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Inden modulet i dag skal I læse følgende: Novellen "Alle kan ro" af Pia Juul, som står i det forreste kompendium. Husk at slå eventuelle ord, I ikke forstår, op. I skal desuden læse i det bagerste kompendium følgende sider: "Novelle" (s. 79) og "Pers
-
Færdiggør jeres personkarakteristik af personerne i "Alle kan ro" (husk at skrive jeres noter på papir, understreg citater i teksten og skriv henvisninger ned).
-
Læs i teorikompendiet om fortæller (s. 54-60). Vi gemmer afsnittet om komposition til senere. Understreg/marker centrale pointer i teksten. Læs desuden novellen "Nattens Dronning", som står i tekstkompendiet. Husk at slå ord op, I ikke kender.
-
Færdiggør analysen af fortæller og personkarakterstik i "Nattens Dronning" - husk at I skal have noter på papir.
-
Læs "Biografi af en Snegl" (gerne et par gange).
-
Læs om semantiske felter i kompendiet (s. 106-108 øverst) samt novellen "De tre veninder" som står i det forreste kompendium.
-
Læs novellen "En kort historie". Understreg i teksten og skriv et par stikord løbende i margin.
-
Læs i det bagerste kompendium om filmanalyse og "Oversigt til Film" (dvs. s. 316-317 og s. 325-337).
-
Medbring kompendiet samt de stikord til forskelle mellem novellen "En kort historie" og kortfilmen "Hvileløse Hjerter", I skrev ned sidste gang.
-
Vi fortsætter med kortfilmene. Vi mødes i klassen ved modulets start.
-
Inden modulet i dag læser alle de korte tekster i kompendiet, som kortfilmene er adaptioner af. I dag skal vi nemlig se alle kortfilmene :) Husk at man i gruppen skal være klar til at sige lidt om de fire begreber (tilføjelse, udeladelse, ændring og
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71217861838",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71217861838",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71217861838"
}