Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Majbrit Suldrup Stubgaard
|
|
Hold
|
2025 En/VG2 En (VG2 En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
From Innocence to Experience
Fokus på temaet From Innocence to Experience – børn/teenagere som oplever modgang og deres reaktion på dette. Særligt fokus på kulturelle og samfundsmæssige aspekter involveret i overgangen fra barn/teenager til voksen herunder frigørelse, selvstændighed og skabelse af egen identitet. Desuden berøres forholdet mellem børn/unge og voksne samt børn/unge imellem, venskab og mobning, forældres kærlighed, ambitioner og forventninger samt en debat om, hvorvidt børn altid er umiddelbart uskyldige. Primær fokus på skønlitterær analyse og filmisk analyse.
Grammatik: ordklasser
Fokus på at kunne identificere de følgende ordklasser:
Substantiver, verber, adjektiver og adverbier
Kernestof:
“The Flowers” (1973) by Alice Walker (American short story) (ns: 1,0)
“Stand by Me” (1986), Dir. Rob Reiner (American film) (ns: 15)
“Just Like That” (1987) by Michael Richards (Australian short story) (ns: 7,0)
“Scene from Girlhood” (2022) by Kara Lark (American short story) (ns: 5,0)
“A Bend in the Road” (2016) directed by Rollo Wenlock. (9 minutes) (New Zealand short film) (ns: 3,0)
I alt 34 læste sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vocabulary - From Innocence to Experience.doc Personal from innocence to experience story.doc
-
Pre-reading - The Flowers.doc The Flowers - Literary terms.doc The Flowers - Plot diagram.doc The Flowers.doc
-
Remember to upload your personal "from innocence to experience" story on elevfeedback
-
After reading The Flowers, write down 5 keywords that sum up the essence of the story. 1 keyword for exposition, 1 for rising action, 1 for climax, 1 for falling action, 1 for resolution. You will use them in your first written assignment. Use The Fl
-
Synonyms - From innocence to experience.doc Questions for The Flowers.doc
-
Husk at færdiggøre lektien om substantiver på Minlæring. Minlæring
-
Re-read The Flowers.doc
-
Questions for Stand By Me.doc
-
The Body - grammatik.doc Uregelmæssige verber.pdf
-
Pre-reading - Just Like That.doc
-
Be ready to present your character, Gordie, Chris, Teddy, or Vern from Stand By Me.
-
PEE.doc
-
Questions for Just Like That.doc
-
Husk at færdiggøre lektien på Minlæring om verber og markere verber og tag stilling til om de er regelmæssige eller uregelmæssige i vedhæftet dokument The Body - grammatik.doc
-
Scene from Girlhood.doc
-
Read or re-read Just Like that.pdf
-
engelsk/dansk
-
Scene from Girlhood - Personality adjectives.doc
-
Scene from Girlhood.doc Questions for Scene from Girlhood.doc
-
Read Scene from Girlhood and find fitting personality adjectives for the two characters, Samantha and Melanie based on quotes. See Questions for Scene from Girlhood.doc
-
Afsnit
-
A BEND IN THE ROAD
-
A Bend in the Road - Framing.doc
-
A Bend in the Road - Framing.doc Questions for A Bend in the Road.doc VG2 Buddies og grupper Uge 43-44.doc
-
Recapture - From Innocence to Experience.doc
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Written assignment 1 - Summary
|
12-09-2025
|
|
Written assignment 2 - Characterization
|
21-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71217869304",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71217869304",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71217869304"
}