Holdet VG2 En (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Majbrit Suldrup Stubgaard
Hold 2025 En/VG2 En (VG2 En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 From Innocence to Experience

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 From Innocence to Experience

Fokus på temaet From Innocence to Experience – børn/teenagere som oplever modgang og deres reaktion på dette. Særligt fokus på kulturelle og samfundsmæssige aspekter involveret i overgangen fra barn/teenager til voksen herunder frigørelse, selvstændighed og skabelse af egen identitet. Desuden berøres forholdet mellem børn/unge og voksne samt børn/unge imellem, venskab og mobning, forældres kærlighed, ambitioner og forventninger samt en debat om, hvorvidt børn altid er umiddelbart uskyldige. Primær fokus på skønlitterær analyse og filmisk analyse.

Grammatik: ordklasser
Fokus på at kunne identificere de følgende ordklasser:
Substantiver, verber, adjektiver og adverbier


Kernestof:

“The Flowers” (1973) by Alice Walker (American short story) (ns: 1,0)

“Stand by Me” (1986), Dir. Rob Reiner (American film) (ns: 15)

“Just Like That” (1987) by Michael Richards (Australian short story) (ns: 7,0)

“Scene from Girlhood” (2022) by Kara Lark (American short story) (ns: 5,0)

“A Bend in the Road” (2016) directed by Rollo Wenlock. (9 minutes) (New Zealand short film) (ns: 3,0)


I alt 34 læste sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Written assignment 1 - Summary 12-09-2025
Written assignment 2 - Characterization 21-10-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde