Holdet VG3 En (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Karina Holbøll
Hold 2025 En/VG3 En (VG3 En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 From Innocence to Experience

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 From Innocence to Experience

Forløbets indhold og fokus
Omdrejningspunktet er overgangen fra barn til voksen med særligt fokus på hvordan teenagere håndterer og modnes af modgang der inddrager kulturelle og samfundsmæssige aspekter såsom frigørelse, selvstændighed og identitetsdannelse. Desuden berøres forholdet mellem børn/unge og voksne samt børn/unge imellem: Venskab og mobning, forældres kærlighed, ambitioner og forventninger samt en debat om hvorvidt børn altid er umiddelbart uskyldige. Der er primært arbejdet med tekstanalytiske begreber og metoder til fiktive tekster som noveller og film.

Litteratur
• “The Flowers” (1973) by Alice Walker (American short story 1,0 ns)
• “Stand by Me” (1986), Dir. Rob Reiner (American film 15 ns)
• “Just Like That” (1987) by Michael Richards (Australian short story 7,0 ns)
• ”Scene from Girlhood” (2022) by Kara Lark (American short story 5,0 ns)
• “A Bend in the Road” (2016) directed by Rollo Wenlock (New Zealand short film 3,0 ns)

Valgfri:
• “Ponies” (2010) by Kij Johnson (American short story 3,0 ns)

I alt 34 læste sider

Grammatik
Der arbejdes med ordklasser ud fra ENGRAM Grundforløb på www.minlaering.dk.
Der er primært fokus på at kunne identificere følgende ordklasser:
• Substantiver
• Verber
• Adjektiver
• Adverbier

Skriftligt arbejde
5 elevtimer fordeles på to mindre afleveringer, der knyttes til én eller flere af de læste tekster:
• A summary
• A characterization (eller andet analytisk begreb)

Eleverne introduceres til PEE-modellen i deres skriftlige arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer