Holdet 1hf id (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Varde Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Mads Bregnhøj
Hold 2025 id/1hf (1hf id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 ultimate frisbee og sundhed
Titel 2 pickelball og bevægelseslære
Titel 3 opvarmningsprogrammer til musik
Titel 4 funktionel træning og basal arbejdsfysiologi
Titel 5 basketball og teamprocesser
Titel 6 (step)aerobic
Titel 7 repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 ultimate frisbee og sundhed

Introduktion: I dette forløb er eleverne blevet undervist i kaosspillet Ultimate, hvor hovedfokus har været på at indlære basale tekniske og taktiske elementer i spillet, samt at undgå i idrætsspecifikke samarbejdsrelationer. Den teoretiske del af forløbet har haft fokus på sundhed samt viden om hvilken rolle fysisk aktivitet spiller for danskernes sundhedstilstand.  

faglige mål:
- at beherske grundlæggende tekniske kaste- og gribefærdigheder i ultimate (baghånds- forhåndskast og hammerkast)
- at beherske basale taktiske løbemønstre og bevægelser i ultimate (cuts, pivotering og offensive stack)
- at kunne positionere sig korrekt i forsvar
- gennem alsidig undervisning at opnå god fysisk kapacitet

Litteratur:
Yubio (2025) T.Skadhede et.al.
side:  13-22, 28-30 og 33-39 (fokus på faktorer der hhv. hæmmer og fremmer sundhed og danskernes motionsvaner)

lærerkopi: 3 fortolkninger af fairplay

supplerende stof: hjemmeside: https://ultimate.dfsu.dk/ultimate-i-undervisningen-og-ungdom/gymnasiet/teori/3-spirit-of-the-game/ (spirit of the game og BE CALM princippet)

teknikvideoer:
baghåndskast: https://www.youtube.com/watch?v=n0OreEFVXQo
forhåndskast: https://www.youtube.com/watch?v=zfFAv0eZeH4
hammerkast: https://www.youtube.com/watch?v=gPpnEbQHQ24
pivotering: https://www.youtube.com/watch?v=-jI_hjmwQsg
gribe: youtube.com/watch?v=6ly0AELCtgM&feature=youtu.be

offensive stack: https://www.youtube.com/watch?v=PY2zQe6M3dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 pickelball og bevægelseslære

introduktion: I dette forløb er eleverne blevet undervist i ketcherspillet Pickelball og der har været fokus på grundlæggende tekniske og taktiske færdigheder i spillet. Undervisningen har hovedsageligt taget udgangspunkt i dobbelt-spillet eller single på halvbane. Det teoretiske indspark i dette forløb har været human anatomi og eleverne er blevet undervist i simple bevægelsesanalyser i udvalgte slag i spillet.

faglige mål:
- at kunne beherske de grundlæggende slag i Pickelball herunder;
serv, returneringer (forhånd og baghånd) dink (forhånd og baghånd) third shot drop samt lob og flugtninger i forhånd og baghånd.
- at kunne positionere sig korrekt på banen under kamp
- at kunne indgå i idrætsspecifik samarbejdsrelation.
- at kunne reflektere over praksis via den tilkoblede teori.

Litteratur:
Yubio (2025) T. Skadhede et al. side 53-59 (muskler, knogler og led)
grundbog i idræt C, J. Elmelund. et al (2019) (I-bog) afsnit 12.4 (bevægelsesanalyse - forspænding, lack-behind fænomen og centralbevægelsen)
lærerkopi: pickelballs historie og spillets gang/pointtælling

hjemmeside: https://dinflexiblesundhed.dk/kroppens-led/ (ledtyper og ledbevægelser)

teknikvideoer:
dinking: https://www.youtube.com/watch?v=Uo_iZnYxNl8
serv: https://www.youtube.com/watch?v=gpoifV4-xdk
returnering: https://www.youtube.com/watch?v=Bml20BN47_w
third shot drop: https://www.youtube.com/watch?v=mGahjk_rEek
flugtning: https://www.youtube.com/watch?v=5X4_h95olzU
lob: https://www.youtube.com/watch?v=NZicgJEFVm4
no mans land: https://www.youtube.com/watch?v=8Yhx4KirTNw
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 opvarmningsprogrammer til musik

introduktion:
- I dette forløb får eleverne indgående kendskab til rytmisk opvarmning og opvarmningens fysiologiske effekter. Eleverne har i mindre grupper a 3-5 personer udarbejdet opvarmningsprogrammer til musik og fremvist dem på holdet. alle gruppernes programmer har indeholdt følgende sekvenser: Der har været særligt fokus på rytmik og bevægelseskvalitet

1.gang
2. løb
3.sving (inkl. fejesving, rundsving, og evt 8-talssving)
4.styrke
5. hop (forskellige hoppe variationer både med og uden aktivering af arme)
6.udstræk

litteratur:
I-bog; Yubio.dk (2025) Skadhede, T et,al side 1334-1340
artikel: "Hvorfor motiveres vi af musik, når vi træner" Videnskab.dk 14/2-2021 (4 sider)

supplerende stof:  (som inspiration)
sving: https://www.youtube.com/watch?v=UYlP1EmSb3I
sving: https://www.youtube.com/watch?v=wOm9WZFW8h0
hop: https://www.youtube.com/watch?v=SLoBkwZUSyo
gang: https://www.youtube.com/watch?v=16n3k1Thaf8
styrke: https://www.youtube.com/watch?v=Z8Nk4uiAXOo

faglige mål:
- at kunne bevæge sig i takt til musik
- at demonstrere forståelse for variation og progression i opvarmningen
- at udvise bevægelseskvalitet og koordination ift. de valgte øvelser i disciplinerne
- at kunne indgå i idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- at kunne sammensætte og udføre et hensigtsmæssigt formelt opvarmningsprogram a 15-20 minutters varighed og kunne anvende fysiologisk teori i henhold hertil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 funktionel træning og basal arbejdsfysiologi

I dette forløb er eleverne blevet undervist i funktionel træning hovedsageligt involverende helkrops øvelser. Der er arbejdet indgående med hoftedominante, knædominante og skulderdominante øvelser samt øvelser der træner kredsløbet. (squats, wall-balls, burpees, jumpsquats, sjipning, Mountain Climbers, atomic sit-ups, kettlebell swings, turkish get-ups, lunges, box jumps, thrusters med kettlebell, overhead squats o.a.)

I den teoretiske del af forløbet er der undervist i arbejdsfysiologisk relevant stof, herunder aerobe og anaerobe processer og eleverne har designet og evalueret
egne træningsprogrammer i mindre grupper.
Eleverne har ligeledes udført fysiologiske tests undervejs i forløbet;  muskeludholdenhedstest samt bip-test.

litteratur:
I-bog; Yubio.dk (2025) Skadhede, T et,al side 67-78 (superkompensation, arbejdets 3 faser, aerob og anaerobe processer) anaerobe processer er suppleret med side 343-345 også i yubio
testprocedure for test af kondital; yubio (2025) side 198-200

faglige mål:
- at opnå god fysisk kapacitet og at kunne redegøre for centrale arbejdsfysiologiske begreber og knytte dem an til egen træning
- beherske teknikken i centrale bevægelser indenfor genren "funktionel træning"
-udarbejde, gennemføre og evaluere egne træningsprogrammer og at kunne sammensætte en cirkeltræning hensigtsmæssigt
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 basketball og teamprocesser

Introduktion: I dette forløb er eleverne blevet undervist i boldspillet basketball og de tekniske og taktiske færdigheder i relation til dette spil. Den teoretiske vinkel i dette forløb har omhandlet teamprocesser ifm. boldspil. der her ca. været en halv-halv vægtning at spillet 3 mod 3 på én kurv samt 5 mod 5 på helbane. forløbet har været kønsdifferentieret.

litteratur:
Yubio (2025) T. Skadhede et al. side 550-551 (basketballs historie)
Gyldendals idrætspsykologi (2024) Henriksen, K et.al (I-bogs version) kap 8.  (fokus på teamprocesser der hhv. fremmer og hæmmer præstationen i holdsport) (12 sider)

teknik-videoer:
Højrehånds layup: https://www.youtube.com/watch?v=28m4gIgN1DI
Jump-stop: https://www.youtube.com/watch?v=Jv7oFJ_VCxs
Jump shot: https://www.youtube.com/watch?v=qhgs5ZODc4A
afleveringer: https://www.youtube.com/watch?v=SbOsxamKyzY
forsvarsteknik: https://www.youtube.com/watch?v=4A6KqSJX8Ek


faglige mål:
-at beherske udvalgte færdigheder indenfor boldspillet basketball herunder driblinger med højre og venstre hånd i højt tempo.
- at kunne finte - crossover, spinmove o.a.
- at kunne aflevere og modtage bolden i tempo op ad banen samt at beherske forskellige afleveringstyper; brystaflevering, studs-aflevering, one-hand push
- at kunne foretage afslutninger tæt på kurven i form af højrehånds eller venstrehånds lay-ups
-at kunne foretage korrekt hopskud med jump stop.
- at udvise boldkontrol samt at pivotere med bolden.
- at dække hensigtsmæssigt forsvar (slide i position og placere sig korrekt)
- at kunne reflektere over teamprocesserne i relation til det færdige spil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 (step)aerobic

introduktion: Eleverne er blevet undervist i genren (step)aerobic. Forløbet har været tvedelt med ligeligt fokus på aerobic uden bænk og med bænk. Eleverne er blevet undervist i simple trin og små variationer og har herefter selv videreudviklet egne serier i deres eksamensgrupper.

faglige mål:
- at kunne udføre aerobic-trin og koordinere arme og ben med korrekt teknik (hele foden på bænken, rank holdning
- at udvikle rytmiske færdigheder så bevægelserne foregår i takt til musikken.
- at sammensætte trin til en samlet serie hvor der er varieret brug af rum og bænk
- fysisk og konditionsmæssigt kunne følge med i trinene
- opbygge enkelte af øvelserne, så de gradvist bliver mere komplekse

litteratur:
Yubio.dk (2025) Skadhede, T et.al side 1457-1463 (Hvad er Step-aerobic og opbygning af serier) og side
1355-1357 (Labans bevægelsesteori)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 repetition

repetition og eksamensklargøring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer