Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Mads Bregnhøj
|
|
Hold
|
2025 id/1hf (1hf id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
3
|
opvarmningsprogrammer til musik
introduktion:
- I dette forløb får eleverne indgående kendskab til rytmisk opvarmning og opvarmningens fysiologiske effekter. Eleverne har i mindre grupper a 3-5 personer udarbejdet opvarmningsprogrammer til musik og fremvist dem på holdet. alle gruppernes programmer har indeholdt følgende sekvenser: Der har været særligt fokus på rytmik og bevægelseskvalitet
1.gang
2. løb
3.sving (inkl. fejesving, rundsving, og evt 8-talssving)
4.styrke
5. hop (forskellige hoppe variationer både med og uden aktivering af arme)
6.udstræk
litteratur:
I-bog; Yubio.dk (2025) Skadhede, T et,al side 1334-1340
artikel: "Hvorfor motiveres vi af musik, når vi træner" Videnskab.dk 14/2-2021 (4 sider)
supplerende stof: (som inspiration)
sving: https://www.youtube.com/watch?v=UYlP1EmSb3I
sving: https://www.youtube.com/watch?v=wOm9WZFW8h0
hop: https://www.youtube.com/watch?v=SLoBkwZUSyo
gang: https://www.youtube.com/watch?v=16n3k1Thaf8
styrke: https://www.youtube.com/watch?v=Z8Nk4uiAXOo
faglige mål:
- at kunne bevæge sig i takt til musik
- at demonstrere forståelse for variation og progression i opvarmningen
- at udvise bevægelseskvalitet og koordination ift. de valgte øvelser i disciplinerne
- at kunne indgå i idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- at kunne sammensætte og udføre et hensigtsmæssigt formelt opvarmningsprogram a 15-20 minutters varighed og kunne anvende fysiologisk teori i henhold hertil
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
funktionel træning og basal arbejdsfysiologi
I dette forløb er eleverne blevet undervist i funktionel træning hovedsageligt involverende helkrops øvelser. Der er arbejdet indgående med hoftedominante, knædominante og skulderdominante øvelser samt øvelser der træner kredsløbet. (squats, wall-balls, burpees, jumpsquats, sjipning, Mountain Climbers, atomic sit-ups, kettlebell swings, turkish get-ups, lunges, box jumps, thrusters med kettlebell, overhead squats o.a.)
I den teoretiske del af forløbet er der undervist i arbejdsfysiologisk relevant stof, herunder aerobe og anaerobe processer og eleverne har designet og evalueret
egne træningsprogrammer i mindre grupper.
Eleverne har ligeledes udført fysiologiske tests undervejs i forløbet; muskeludholdenhedstest samt bip-test.
litteratur:
I-bog; Yubio.dk (2025) Skadhede, T et,al side 67-78 (superkompensation, arbejdets 3 faser, aerob og anaerobe processer) anaerobe processer er suppleret med side 343-345 også i yubio
testprocedure for test af kondital; yubio (2025) side 198-200
faglige mål:
- at opnå god fysisk kapacitet og at kunne redegøre for centrale arbejdsfysiologiske begreber og knytte dem an til egen træning
- beherske teknikken i centrale bevægelser indenfor genren "funktionel træning"
-udarbejde, gennemføre og evaluere egne træningsprogrammer og at kunne sammensætte en cirkeltræning hensigtsmæssigt
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metode
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
basketball og teamprocesser
Introduktion: I dette forløb er eleverne blevet undervist i boldspillet basketball og de tekniske og taktiske færdigheder i relation til dette spil. Den teoretiske vinkel i dette forløb har omhandlet teamprocesser ifm. boldspil. der her ca. været en halv-halv vægtning at spillet 3 mod 3 på én kurv samt 5 mod 5 på helbane. forløbet har været kønsdifferentieret.
litteratur:
Yubio (2025) T. Skadhede et al. side 550-551 (basketballs historie)
Gyldendals idrætspsykologi (2024) Henriksen, K et.al (I-bogs version) kap 8. (fokus på teamprocesser der hhv. fremmer og hæmmer præstationen i holdsport) (12 sider)
teknik-videoer:
Højrehånds layup: https://www.youtube.com/watch?v=28m4gIgN1DI
Jump-stop: https://www.youtube.com/watch?v=Jv7oFJ_VCxs
Jump shot: https://www.youtube.com/watch?v=qhgs5ZODc4A
afleveringer: https://www.youtube.com/watch?v=SbOsxamKyzY
forsvarsteknik: https://www.youtube.com/watch?v=4A6KqSJX8Ek
faglige mål:
-at beherske udvalgte færdigheder indenfor boldspillet basketball herunder driblinger med højre og venstre hånd i højt tempo.
- at kunne finte - crossover, spinmove o.a.
- at kunne aflevere og modtage bolden i tempo op ad banen samt at beherske forskellige afleveringstyper; brystaflevering, studs-aflevering, one-hand push
- at kunne foretage afslutninger tæt på kurven i form af højrehånds eller venstrehånds lay-ups
-at kunne foretage korrekt hopskud med jump stop.
- at udvise boldkontrol samt at pivotere med bolden.
- at dække hensigtsmæssigt forsvar (slide i position og placere sig korrekt)
- at kunne reflektere over teamprocesserne i relation til det færdige spil.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
(step)aerobic
introduktion: Eleverne er blevet undervist i genren (step)aerobic. Forløbet har været tvedelt med ligeligt fokus på aerobic uden bænk og med bænk. Eleverne er blevet undervist i simple trin og små variationer og har herefter selv videreudviklet egne serier i deres eksamensgrupper.
faglige mål:
- at kunne udføre aerobic-trin og koordinere arme og ben med korrekt teknik (hele foden på bænken, rank holdning
- at udvikle rytmiske færdigheder så bevægelserne foregår i takt til musikken.
- at sammensætte trin til en samlet serie hvor der er varieret brug af rum og bænk
- fysisk og konditionsmæssigt kunne følge med i trinene
- opbygge enkelte af øvelserne, så de gradvist bliver mere komplekse
litteratur:
Yubio.dk (2025) Skadhede, T et.al side 1457-1463 (Hvad er Step-aerobic og opbygning af serier) og side
1355-1357 (Labans bevægelsesteori)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
repetition
repetition og eksamensklargøring
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71327771715",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71327771715",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71327771715"
}