Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
|
Lærer(e)
|
Lasse Harder Schousboe
|
|
Hold
|
2025 me/1g me 2 (GF me 2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Introforløb
Dette forløbkommer med forslag og ideer til, hvordan man kan tilrettelægge undervisningen på mediefag C i et indledende forløb.
Fagets forskelligekerneområder vil bliveintroduceret og udfoldet i en vekselvirkning mellem en teoretisk, analytisk og en praktisk tilgang gennem små øvelsesopgaver.
Således vil fokus særligt ligge på en introduktion til defilmiske virkemidler, dramaturgiske modeller, kommunikationsmodellen, målgruppeforståelse, indledende forståelse af kontekstbegrebet samt introduktion til og refleksion over relevante distributionsplatforme.
Eleverne opnår gennem forløbet viden om, hvordan mediernes udvikling trækker i retning af, at der dannes mindre fora, hvor medlemmer er enige og ligner hinanden. Det udfordrer et ideal om demokratisk samtale. I forløbet fokuseres bl.a. på konkrete eksempler inden for nyhedsformidling og på influencere på fx YouTube.
Forløbet er udviklet, så opgaverne er stilladseredeog løbende bliver mere komplekse. Forløbet skal ses i sammenhæng med et fiktion-og faktaforløb, der bygger yderligere ovenpå i det teoretiskanalytiske stof, såvel som i sværhedsgraden af praktiske øvelsesopgaver.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71875529924",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71875529924",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71875529924"
}