Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
Caroline Waldhauer Hunderup
|
|
Hold
|
2025 bk/1hf bk (1hf bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Surrealisme grundforløb
I forløbet har vi haft fokus på at få oparbejdet et fagligt ordforråd. Der har især været fokus på, at eleverne kan anvende fagets fagbegreber i en formalanalyse af billeder. Eleverne har især fået kendskab til surrealisme og teorien om das unheimlich, men er også blevet præsenteret for værker fra andre kunsthistoriske perioder.
Eleverne har arbejdet med at anvende teori, analyse og praksis i en vekselvirkning. Det har været et mål at kunne begrunde valg og fravalg i egne værker samt reflektere over arbejdsproces.
Teori:
- ”Billedkunst – metode, kronologi og tema” s. 7-40
- Teori om surrealisme fra "Fra følelse til fantasi og drøm" i Grundbog i kunst og arkitektur https://ka.systime.dk/?id=218
- Læreoplæg om "Das unheimlich" med afsæt i kapitlet "Das unheimlich" fra TAP, s. 65-67
Praktiske opgaver:
- Perspektivtegning (øvelse)
- 2 x automattegninger til musik
- kreativ farvecirkel (øvelse)
- Surrealistisk selvportræt med inspiration i Julie Nord (teorien om das unheimlich)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Stilleben
Indhold og formål:
I forløbet har vi arbejdet med stilleben som genre i en vekselvirkning mellem teori, praksis og analyse. Forløbet har taget udgangspunkt i kapitlet "Stilleben og den materielle verden" fra Temaer i kunsten. Eleverne har fået kendskab til barok, kubisme, pop-art og samtidskunst. Vi har fortsat arbejdet med at træne begreberne fra grundforløbet (formalanalyse) samtidigt med at eleverne har lært nye begreber: vanitas, memento-mori, clair-obscure, simultanperspektiv. Vi har arbejdet med betydningsanalyse (denotation og konnotation).
Teoritekster:
- Liste med vanitassymboler fra TAP, s. 52.
- "Stilleben og den materielle verden" fra Temaer i kunsten, s. 83-92.
Praktiske øvelser:
- Fotografisk stilleben ud fra opstilling af genstande
- Tredimensionel tegning af frugt
- Tatoveringer med vanitassymboler
- Øvelse i simultanperspektiv inspireret af Picasso (tegning)
- Maleri af moderne stilleben (valgfrihed barok, kubisme eller pop-art)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Stilleben med forskellige kompositioner.docx
-
Stillebenmaleriet og den materielle verden s. 83-92 i Temaer i kunsten.pdf
-
Pieter Claesz: A Vanitas Still Life of Musical Instruments and Manuscripts, an Overturned Gilt Covered Goblet, a Jewellery Casket, a Candlestick, an Astrological Globe, a String of Pearls, Jewels, Shells, a Skull and Femur and an Hour-Glass on a Drap
-
Vanitas og memento mori fra TAP, s. 52 og 53.pdf
-
Stilleben i barokken.pptx
-
Tattoo på Brandts - Fra Søhelte til Verdenskunst
-
Tatoveringer og vanitas.pptx
-
Komparativ analyse af stilleben (barok, kubisme og popart.docx
-
Vejledning til billedanalyse .docx
-
Stilleben - vælg stilretning .pptx
-
Opsamlingsskema stilleben hf.docx
-
Stilleben og vanitas i samtidskunst.pptx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Kroppen i kunsten
Et tematisk forløb om kroppen i kunsten. Vi har arbejdet med skulpturanalyse og undersøgt, hvordan kroppen i kunsten har set ud fra antikken og til i dag. Vi har lavet nedslag i antikken, renæssancen, barokken, modernismen og samtidskunsten, og undersøgt hvordan kropsidealet har ændret sig gennem tiden.
Teoritekster:
- "Kroppen i kunsten" fra Temaer i kunsten, s. 53-63
Praktiske opgaver:
- kroppe der udtrykker følelser (fotoøvelse med kroppen som skulptur)
- Parafrase af klassisk skulptur (digital)
- skulptur ud fra det grimmes æstetik
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Eksamensprojekt
Eleverne har arbejdet selvstændigt med emnet KUNST OG SAMFUND i deres eksamensprojekt. De har arbejdet i en vekselvirkning mellem teori, praksis og analyse.
Som optakt til forløbet er eleverne blevet præsenteret for en række forskellige værker af forskellige kunstnere, fra forskellige perioder og med forskellige udtryksformer.
Eleverne har selv valgt et underemne under kunst og samfund samt udtryksform og teoretisk ramme for deres projekt.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71875537880",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71875537880",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71875537880"
}