Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Nikolaj Kiilerich
Hold 2022 DA/a (1a DA, 2a DA, 3a DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til danskfaget
Titel 2 Sandhed, løgn og fiktion
Titel 3 Sprog, retorik og argumentation
Titel 4 Da-hi forløb
Titel 5 Skriftlighed og metode
Titel 6 Fortællinger om syndefald
Titel 7 Dokumentarfilm (Værk #1 og #2)
Titel 8 Krig og nyheder
Titel 9 Litteraturhistorisk forløb (Værk #3)
Titel 10 Undergange (Værk #4)
Titel 11 Det moderne gennembrud
Titel 12 Realisme og modernisme
Titel 13 Strunge og 80'er-lyrik (Værk #5)
Titel 14 Litteratur på skinner (Værk #6)
Titel 15 Links til eksamensgenrernedanskstx

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til danskfaget

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fortolk et billede 18-11-2022
Skriveøvelse - første skoledag 21-11-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sandhed, løgn og fiktion

BESKRIVELSE:
Et kort forløb, der har til formål at bevidstgøre eleverne om skellet mellem fakta og fiktion i danskfaget. Undervejs læses bl.a. en tekst på norsk (se nedenunder).

Centrale begreber knyttet til forløbet:
- fakta og fiktion
- faktakontrakt
- fiktionskontrakt
- paratekst
- virkermidler
- tegn på autenticitet
- tegn på fiktionalisering
- autofiktion


MATERIALER:
- "Perspektiver i dansk - Grundbog", af Mads Rangvid og Mimi Sørensen, Dansklærerforeningens Forlag 2018: siderne 35-61
- "Perspektiver i dansk - Antologi", af Mads Rangvid og Mimi Sørensen, Dansklærerforeningens Forlag 2018: siderne 6-14

Læste tekster:
- Erlend Loe; "Fvonk" (kort uddrag på norsk, 2011)

Links:
- https://www.youtube.com/watch?v=IDQMhut5Uao (om komposition)
- https://www.youtube.com/watch?v=1MFCIUJuC7A (om personkarakteristik)
- https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/grantraeet/ (filmatisering af H.C. Andersens "Grantræet" - som afslutning før juleferien)

OMFANG:
Læst stof, herunder videoer, powerpoints og arbejdsopgaver - ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sprog, retorik og argumentation

BESKRIVELSE:
I forløbet arbejdes med kommunikation med vægt på retorik og argumentation, herunder Ciceros pentagram, appelformerne og de forskellige talegenrer. Desuden introduktion til Toulmins argumentationsmodel, forskellige argumenttyper, samt diskursanalyse.

FAGLIGE MÅL:
At eleverne ...
- får kendskab til de tre appelformer og deres betydning i en given kommunikationssituation.
- kan analysere talen som genre, udpege stilistiske figurer samt genkende forskellige talegenrer og anvende Ciceros pentagram.
- kan anvende Toulmins argumentationsmodel og skelne mellem begreberne påstand, belæg og hjemmel samt påpege rygdækning, styrkemarkører og gendrivelse.
- ved hjælp af faglige begreber kan vurdere, hvorvidt der er tale om en stærk/svag argumentation – herunder vurdere hvilken type argument, der er tale om.
- får kendskab til diskursanalyse, herunder begreber som nodalpunkt og ækvivalenskæder.
- træner deres egne argumentatoriske færdigheder, når vi på klassen diskuterer forskellige emner.


MATERIALER
- "Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier" (ibogsudgave), af Ole Schultz Larsen; Systime 2021: kap. 4.9 om retorik, kap. 4.10 om argumentation og kap. 4.11 om diskursanalyse
- "Juridisk kønsskifte er det rene nonsens", artikel af Christian Borrisholt Steen, fra Etik.dk (udgivet af Kristeligt Dagblad) d. 12.05 2015
- Liberal Alliances principprogram
- "Perspektiver i dansk - Grundbog", af Mads Rangvid og Mimi Sørensen, Dansklærerforeningens Forlag 2018: siderne 121-141 (om stilistiske figurer og billedskabende sprog)
- "Perspektiver i dansk - Antologi", af Mads Rangvid og Mimi Sørensen, Dansklærerforeningens Forlag 2018: siderne 38-52, dvs. kapitlet "Taler i en terrortid"

Links:
- Retorik og argumentation - Toulmins argumentationsmodel: https://www.youtube.com/watch?v=35bqJ90khEA
- Retorik og argumentation - Argumenttyper: https://www.youtube.com/watch?v=B-El22WMr_Q
- Diskursanalyse: https://www.gymdansk.dk/diskursanalyse.html
- Retorik og argumentation - Diskursanalyse: https://www.youtube.com/watch?v=2HLR5Hmw1ns
- John F. Kennedy, "Ich bin ein Berliner"-speech: https://www.youtube.com/watch?v=0GKd50lrROc
- Ich bin ein Berliner"-talen: https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/ich-bin-ein-berliner-talen
- 3a dansk - VG: https://quizlet.com/class/24843966/materials


OMFANG:
Læst stof, herunder videoer, powerpoints og arbejdsopgaver - ca. 55 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Da-hi forløb

Forløbet danner optakt til Dansk-historieopgaven og har fokus på, hvordan besættelsestiden i Danmark fremstilles i film, litteratur og taler, herunder fremstillingen af modstandsbevægelsen og danskernes hverdag under besættelsen.
Desuden arbejdes med den akademiske opgave og den videnskabelige poster.


Kernestof:
Poul Henningsen: "Man binder os på Mund og Hånd", 1940
Tove Ditlevsen: "Appelsiner", 1948
Kaj Munk: "Prædiken", Nytårsdag 1944
Kim Malthe-Bruun: "Brev til Hanne", 4 april, 1944
Kornet er i fare (kortfilm), 1945


FORLØBET FYLDER IALT ca 35 SIDER
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,77 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Skriftlighed og metode

BESKRIVELSE
Et kort forløb med fokus på introduktion til/repetition af danskfaglige metoder. Forløbet var centreret omkring læsning af Naja Marie Aidts novelle "Som englene flyver", der blev analyseret udfra hhv. den biografiske, den nykritiske, samt den psykoanalytiske metode. Efter metodelæsningen arbejdede eleverne med kreativ skrivning ift. diverse skriveøvelser.

FAGLIGE MÅL
- primært fokus på at analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
- dertil et fokus på at erhverve sig viden om fagets identitet og metoder
- desuden at udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt

MATERIALER
- "Som englene flyver", af Naja Marie Aidt, fra novellesamlingen "Vandmærket", Gyldendal 1993: https://jsaagaard.skoleblogs.dk/files/2019/03/Som-englene-flyver.pdf
- "Håndbog til dansk", af Ole Schultz Larsen, Systime 2015, kap. 3.7, dvs. om litterære metoder, samt s. 79 (om novellegenren).

OMFANG:
Læst stof og arbejdsopgaver - ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7,85 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Fortællinger om syndefald

BESKRIVELSE
Et forløb centreret omkring forskellige fortællinger om syndefaldsmotivet - og med fokus på repetition af centrale tekstanalytiske værktøjer som motiv, tema, fortæller, synsvinkel, miljø- og personkarakteristik.


FAGLIGE MÅL
- at læse tekster i en litteratur- og bevidsthedshistorisk kontekst
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer tekster gennem kreative arbejdsprocesser.


MATERIALER
- "Perspektiver i dansk - Grundbog", af Mads Rangvid og Mimi Sørensen, Dansklærerforeningens Forlag 2018: siderne 62-85
- "Perspektiver i dansk - Antologi", af Mads Rangvid og Mimi Sørensen, Dansklærerforeningens Forlag 2018: siderne 15-22

Læste tekster:
- Biblen, "Første Mosebog", 3. kapitel
- Novellen "Sit eget system", af Helle Helle (2000)
- Novellen "Drivhuset", af Anders Bodelsen (1965)
- Novellen "Hed august", af Knud Holst (1978)

Links.
- Fortæller og synsvinkel - analyse i dansk: https://www.youtube.com/watch?v=gF_5N1K1Dak
- Fortæller og synsvinkel - animeret dansk: https://www.youtube.com/watch?v=uPRmpEtrZwk
- Tekstens tid, sted og miljø - animeret dansk: https://www.youtube.com/watch?v=2_8axR3AAFE
- Om personkarakteristik: https://www.youtube.com/watch?v=w26RYJF5cc4
- Minimalisme og Helle Helle - dansk litteratur: https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo
- Den psykoanalytiske metode: https://www.youtube.com/watch?v=hUQUuVcOjlI
- "Drivhuset" (filmatisering af Bodelsens novelle af samme navn): https://www.redcoolmedia.net/downloadapp/VIDEOS/373404994.mp4?service=service22
- https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/scene
- https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
- https://ordnet.dk

OMFANG: læst stof, herunder videoer, powerpoints og arbejdsopgaver - ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Om analyserende artikel 20-09-2023
Hed august - analyserende artikel 09-10-2023
Kortfilm "Transit" - analyse 25-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dokumentarfilm (Værk #1 og #2)

BESKRIVELSE:
Forløb i 2g med introduktion til forskellige dokumentartyper. Værk - "Naturens uorden", instrueret af Christian Sønderby Jepsen (2015). Der er tale om en overvejende performativ dokumentarfilm, hvor normalitetsbegrebet undersøges med afsæt i hovedpersonens eget liv som handicappet. Undervejs blev der desuden gruppevist arbejdet med egenproduktion af korte dokumentarfilm om livet som gymnasieelev. En anden dokumentarfilm, der blev arbejdet med som værk, var Joshua Oppenheimers danskproducerede "The Look of Silence" (2014), en både poetisk og performativ dokumentar om folkemordet i Indonesien i 1965-66, set fra ofrenes perspektiv.

Relevant for forløbet er desuden en analyserende artikel om dokumentarens sandhedsværdi relateret til de første 4 min. af dokumentaren "Generation krig – en personlig mission". Artiklen blev dog først afleveret i starten af det litteraturhistoriske forløb.


VÆRK:
- Christian Sønderby Jepsen: ”Naturens Uorden” (2015, 97 min.). Filmen kan tilgås på filmcentralen.dk eller mitcfu.dk
- Joshua Oppenheimer: "The Look of Silence"(2014, 103 min.). Filmen kan tilgås på filmcentralen.dk - og har desuden sin egen hjemmeside: https://www.thelookofsilence.com


FAGLIGE MÅL:
- kendskab til basale filmiske virkemidler
- viden om typer af dokumentarfilm
̶ analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed
- kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer af tekster gennem kreative arbejdsprocesser.


MATERIALER:
- "Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier" (ibogsudgave), af Ole Schultz Larsen; Systime 2021: Kap. 5.2, om dokumentarfilm og mockumentary, samt kap. 11 om analyse af dokumentarfilm. Desuden kapitlet "Oversigt til film", primært om de filmiske virkemidler og filmens dramaturgi.
- "Perspektiver i dansk - Grundbog", af Mads Rangvid og Mimi Sørensen, Dansklærerforeningens Forlag 2018: siderne 250-259 (om filmiske virkemidler)
- Lærerudarbejdet PowerPoint om dokumentarfilm

Links:
- Typer af dokumentarfilm: https://www.gymdansk.dk/typer-af-dokumentarfilm.html
- 3a dansk - VG: https://quizlet.com/class/24843966/materials
- ’Dokumania’ på DR2 ser på naturens uorden: https://www.dr.dk/om-dr/programmer-og-koncerter/dokumania-paa-dr2-ser-paa-naturens-uorden


OMFANG:
Læst stof, herunder film, powerpoints og arbejdsopgaver - ca. 80 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Naturens uorden - præsentation 20-11-2023
The Look of Silence 11-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15,77 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Krig og nyheder

BESKRIVELSE:
Forløbet introducerer til nyhedsjournalistik generelt - og kobles til krig i et nyhedskredsløb, herunder særligt Ruslands angreb på Ukraine i 2022. Der arbejdes med nyhedskriterier og nyhedstrekant, informerende tekster og opinionstekster, borgerlig offentlighed, gatekeeping og gatewatching, samt fake news. Undervejs skrivning af analyserende artikel om dokumentarens sandhedsværdi.

FAGLIGE MÅL:
At eleverne ...
- kan skelne mellem informerende tekster og opinionstekster, samt diverse undergenrer
- kan genkende de fem nyhedskriterier og analysere en artikel ved hjælp af nyhedstrekanten.
- er bevidste om nyhedsmediernes funktion i demokratiske samfund - og herunder hvordan den borgerlige offentlighed presses fra flere sider
- er vidende om, hvordan vinkling kan blive til fake news

MATERIALE:
- "Krig og kærlighed i nyhedskredsløb", af Mads Rangvid og Mimi Sørensen, Dansklærerforeningens Forlag 2023: siderne 4-35 (dvs. kapitlet "Flygtninge i nyhedskredsløbet"
- "Perspektiver i dansk - Grundbog", af Mads Rangvid og Mimi Sørensen, Dansklærerforeningens Forlag 2018: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=228 (kap. om fortællende journalistik og fiktion)
- Puk Damsgaard: "Hvor solen græder", 2014 (kun et kort uddrag)
- Lærerudarbejdet PowerPoint om nyhedsjournalistik

Links:
- 3a dansk - VG: https://quizlet.com/class/24843966/materials
- https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-02-24-rusland-angriber-ukraine-her-er-hvad-vi-ved (TV2, 24/02 2022)
- https://journalisten.dk/et-aar-med-krig-i-ukraine-se-mediernes-forsider-her/ (Journalisten.dk, 23/02 2023)
- https://politiken.dk/internationalt/art8641154/»Selv-om-jeg-er-læge-har-jeg-gjort-op-med-mig-selv-at-jeg-er-parat-til-at-dræbe« (Poltiken, 27/02 2022)
- https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art8644727/Vi-skal-holde-op-med-at-være-så-hykleriske-når-det-gælder-menneskeliv (Politiken, 02/03 2022)
- https://www.information.dk/debat/2022/03/racistisk-hykleri-naar-danske-politikere-aabner-favnen-ukrainske-flygtninge (Information, 03/03 2022)

OMFANG:
Læst stof, herunder videomateriale, powerpoints og arbejdsopgaver - ca. 65 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Litteraturhistorisk forløb (Værk #3)

BESKRIVELSE:
Et litteraturhistorisk forløb med nedslag i barokken, oplysningstiden og romantikken. Undervejs skrives en analyserende artikel med afsæt i H.C. Andersens "Klokken". Forløbet afsluttes med værklæsning af Steen Steensen Blichers lange novelle "Præsten i Vejlby".

FAGLIGE MÅL:
At eleverne ..
- får kendskab til forskellige litteraturhistoriske perioder i Danmark.
- får kendskab til forskellige genrer i perioden, herunder folkeviser, eventyr, digte, noveller, drama og malerier/billeder.
- udvikler analytiske færdigheder, der passer til den givne genre.  

MATERIALER
Barok: Fokus på individets plads i forhold til gud
- Kapitlet om Barokken i ”Litteraturhistorien – på langs og på tværs”, Systime 2020 (onlineversion)
- Christian Bruun Mathiassen: ”Kingo og barokken”, 2015: https://www.youtube.com/watch?v=j9Q55eNfvCc  
- Kingo: Keed ad verden, Kier ad himlen (uddrag)
- Pieter Claesz: Stilleben med violin og glaskugle (1628)
- Michael Kvium: Double Dance (2011)

Oplysningstid: Fokus på individets plads i samfundet
- Kapitlet om Oplysningstiden i ”Litteraturhistorien – på langs og på tværs”, Systime 2020 (onlineversion)
- Videnskab DK: ”5 ting du skal vide om Ludvig Holberg”, 2017: https://www.youtube.com/watch?v=L38oioiiRbc
- Holberg: Erasmus Montanus (uddrag: 2. akt, scene 2)

Universalromantik: Fokus på individets forhold til naturen og gud
- Lærerudarbejdet PowerPoint om perioden
- SG dansk, "Universalromantikken": https://www.youtube.com/watch?v=q9AGwmzK4X0
- 1800-tallet på vrangen, Historie - DR: https://www.dr.dk/studie/historie/1800-tallet-pa-vrangen
- Adam Oehlenschläger: Morgenvandring (1805)
- H.C. Andersen: Klokken (1845)

Nationalromantik: Fokus på individets forhold til fædrelandet
- Søren Vrist Christensen: "Nationalromantikken - dansk litteratur": https://www.youtube.com/watch?v=OB4tZm7hIp0
- Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land (1819)
- Visit Denmark reklamefilm: ”Mere end bare Danmark” (2020)
- Adam Oehlenschläger: Guldhornene (1802)

- N.F.S. Grundtvig: "Jeg gik mig ud en sommerdag at høre" (1847)
- Jeg gik mig ud en sommerdag // DR Pigekoret feat. Silas Bjerregaard (LIVE): https://www.youtube.com/watch?v=iqWdSGEqf7A
- Sidsel Toft Christensen og Ivar Lærkesen; "Naturhistorier - En litteraturhistorisk temabog", Dansklærerforeningens Forlag 2016, s. 125-126 (om den nationaliserede natur)

Biedermeier: Fokus på individets forhold til hjemmet og det nære
- Kapitlet om Biedermeier i ”Litteraturhistorien – på langs og på tværs”, Systime 2020 (onlineversion)
- ”Jagten på nutidens Biedermeier” - hvor eleverne selv har skullet finde eksempler på Biedermeier på Instagram og Facebook.

Romantisme: Fokus på individets forhold til det mørke, det interessante og det erotiske
- SG dansk, "Romantisme": https://www.youtube.com/watch?v=G9PwTmkKJNg
- Katrine Lehmann Sivertsen: ”Emil Aarestrup”, forfatterweb.dk – trykt i Dagbladet Information 2010
- Emil Aarestrup: Paa sneen (1838)
- Rather Homemade Productions: Hosekræmmeren - Hvad fanden skal det nu betyde? https://www.youtube.com/watch?v=WwBNhaP0g30

VÆRK:
Steen Steensen Blicher: "Præsten i Vejlby" (1829)


OMFANG:
Læst stof, herunder videomateriale, powerpoints og arbejdsopgaver - ca. 150 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel - Dokumentarens sandhedsværdi 26-02-2024
"Klokken" - foreløbig disposition 22-04-2024
Arbejd-selv-modul d. 29/04 29-04-2024
Analyserende artikel - romantik (Klokken) 08-05-2024
Lektie til 13/05 13-05-2024
Remediering - Præsten i Vejlby 29-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25,77 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Undergange (Værk #4)

BESKRIVELSE:
Et forløb med afsæt i bogen "Undergange: Apokalypser i litteratur og medier" - og centreret omkring forskellige undergangstematikker som religion, krig, klima og i mindre grad pandemier og teknologi/kunstig intelligens. Der inkluderes bl.a. læsning af digt af kanonforfatteren Tom Kristensen, en tekst på norsk og litteratur fra de seneste 5 år (Yahya Hassan). Desuden inkluderer forløbet værklæsning af Dennis Kofod Svendsens  roman "Nancy" (2015). Undervejs i forløbet skrives debatterende samt reflekterende artikel.

Centrale begreber:
- utopi vs. dystopi
- lineære og cirkulære undergangsfortællinger
- kaos vs. kosmos
- menneske vs. natur
- klimaapokalypse
- Krig som et nødvendigt onde?
- Dommedagsforestillinger og dommedagsur
- terrorfrygt
- kunstig intelligens


FAGLIGE MÅL:
- at læse tekster i en litteratur- og bevidsthedshistorisk kontekst
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer af tekster gennem kreative arbejdsprocesser.


MATERIALER:
- Sune Weile og Mia Bang Nedergaard; "Undergange: Apokalypser i litteratur og medier", Dansklærerforeningens Forlag 2021, s. 7-20, 37-49, 57-60, 84-91, 129-130, 139-145, 156-159, 161-165. De læste sider relaterer sig til følgende underkapitler: "Introduktion - Hvad nu hvis verden går under?" / kap. 1 - "Religiøse undergange" / kap. 2 - "Krig og undergang" / kap. 3 - "Klimaapokalypsen" / kap. 5 - "Når intelligensen tager over"

- Dennis Gade Kofod; "Nancy", Rosinante 2015 (208 sider)

Læste tekster (udover værk):
- H.C. Andersen; "Fugl Føniks" (185)
- Michael Strunge; "Det kommende" (1978)
- Tom Kristensen; "Landet Atlantis" (1920)
- Yayah Hassan; "KNÆL FOR MONSUNEN" (2019)
- Lars Saabye Christensen; "Liten trøst" ((2020)
- Olga Ravn: "De ansatte" (i uddrag, 20218): indgik i debatterende artikel
- Yuval Noah Harari: "Homo Deus (i uddrag, 2017): indgik i debatterende artikel
- Rasmus Willig; "Spiser du lige så meget kød som gennemsnittet, vil du ikke dine det godt" (Information, 2018): indgik i reflekterende artikel
- Mickey Gjerris; "Bør vi spise mindre kød for klimaets skyld?"" (Videnskab.dk, 2010): indgik i reflekterende artikel

Links:
- Den reflekterende artikel: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=136
- Video: Hvordan skriver man en god reflekterende artikel? https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=231
- ET RABLENDE OG POETISK MASKINGEVÆR: DERFOR SKREV YAHYA HASSAN MED VERSALER (DR, d. 20/04 2020): https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/et-rablende-og-poetisk-maskingevaer-derfor-skrev-yahya-hassan-med-versaler
- Fortæller og synsvinkel - animeret dansk: https://www.youtube.com/watch?v=uPRmpEtrZwk
- Third ear - podcast; "Enden er nær" (afsnit 4.4): https://podcasts.apple.com/dk/podcast/enden-er-nær/id1435051518
- Rim og rytme i digte - animeret dansk: https://www.youtube.com/watch?v=yw5epoumD7w


OMFANG:
Læst stof, inkl. film, videomateriale, podcast og div. arbejdsopgaver - ca. 300 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Produktiv opgave (dokumentar/podcast) 29-08-2024
Debatterende artikel - om teknologi og AI 30-09-2024
"Nancy" - personkarakteristikker 01-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Det moderne gennembrud

BESKRIVELSE
Forløb om "Det moderne gennembrud", med et fokus på kvindefrigørelsen og livsvilkårene for de fattige på landet. Der læses tekster af bl.a. kanonforfatterne Henrik Pontoppidan og Herman Bang, samt introduceres til naturalisme og impressionisme.

Centrale begreber:
- 'at sætte problemer under debat'
- køn, klasse og kirke
- sædelighedsfejde
- realisme, naturalisme og impressionisme
- arv vs. miljø

FAGLIGE MÅL
- at læse tekster i en litteratur- og bevidsthedshistorisk kontekst
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer af tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

MATERIALER
-  Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose; "Det moderne gennembrud - #MeToo", Gyldendal 2019: s. 13-19, 23-34
- Peter Jensen m.fl.; "Modernitetens gennembrud - Dansk litteratur 1850-1920", Dansklærerforeningens Forlag 2022: s. 14-18, 46-49
- Lærerudarbejdet PowerPoint

Læste tekster:
- Henrik Pontoppidan; "Ane-Mette"(1887)
- Herman Bang; "Den sidste balkjole" (1887)
- Mathilde Fiber; "Clara Raphael. 12 breve" (i uddrag, 1850)

Links:
- SG Dansk, "Det moderne gennembrud": https://www.youtube.com/watch?v=n7Z4Iqvr2pg
- 3e dansk - VG: https://quizlet.com/class/15674821/ (begrebssæt om det moderne gennembrud)
- Øgendahl og de store forfattere, "Henrik Pontoppidan": https://www.dr.dk/skole/henrik-pontoppidan
- Søren Vrist Christensen, "Impressionisme og Herman Bang": https://www.youtube.com/watch?v=G6Ulq2u4iIc
- Øgendahl og de store forfattere, "Herman Bang": https://www.dr.dk/skole/dansk/herman-bang
-

OMFANG:
Læst stof, herunder videoer, powerpoints og arbejdsopgaver - ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel 19-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Realisme og modernisme

BESKRIVELSE
Forløb med fokus på realisme og modernisme i forskellige afskygninger i første halvdel af det 20 århundrede, herunder folkelig realisme, ekspressionisme og heretica-modernisme. Desuden læsning af kanonforfatterne Johs. V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen og Peter Seeberg - og hvor der bl.a. arbejdes med remediering af Johs. V. Jensens digt "Paa Memphis Station".

Centrale begreber:
- Ift. modernitetens tænkere: darwinisme, naturalisme, sekularisering, Nietzsche om Guds død, eksistentialisme (valg og meningsløshed)
- modernitetserfaring
- folkelig realisme, ideologisk realisme og socialerealisme
- modernistisk litteratur
- ekspressionisme (og virkeligheden som en subjektiv størrelse)
- futurisme
- surrealisme
- heretica-modernisme
- K. Blixen som en overvejende modernistisk forfatter


FAGLIGE MÅL
- at læse tekster i en litteratur- og bevidsthedshistorisk kontekst
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed
- litteraturanalyse og -fortolkning
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer af tekster gennem kreative arbejdsprocesser
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund


MATERIALER
- Peter Jensen m.fl.; "Modernitetens gennembrud - Dansk litteratur 1850-1920", Dansklærerforeningens Forlag 2022: s. 24-28
- "Litteraturhistorien- på langs og på tværs" (om realisme og modernisme i 20 årh.), af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Systime 2012: siderne 112-142 (svarende til s. 1-31 i elevernes digitale version i OneNote)
- "Med tiden - En litteraturhistorisk arbejdsbog", af Maja Bødtcher-Hansen og Mischa Sloth Carlsen, Gyldendal 2012. Siderne 230-241 (om Tom Kristensen og avantgarde)

Læste tekster:
- Martin Andersen Nexø: novellen "Lønningsdag" (1900)
- Johs. V. Jensen; digtet "Paa Memphis Station" (1906)
- Tom Kristensen: digtet "Fribytter" (1920)
- Rudolf Broby-Johansen: digtet "ODALISK SKØNHED" (fra digtsamlingen "BLOD", 1922)
- Karen Blixen: fortællingen "Dykkeren" (1958)
- Peter Seeberg: novellen "Braget" (1962)

Links:
- Memphis Station (official album version): https://www.youtube.com/watch?v=JPZowDw__zc
- Øgendahl og de store forfattere, "Johannes V. Jensen": https://www.dr.dk/skole/dansk/johannes-v-jensen
- Oversigtsvideo om realisme om modernisme: https://litthist.systime.dk/?id=126
- Katinka - Man binder os på mund og hånd | Vi fejrer 75 året for Danmarks befrielse | DR1: https://www.youtube.com/watch?v=TxiGLQ5nroU
- Martin Andersen Nexø. Kulturcentret ASSISTENS: https://www.youtube.com/watch?v=JRDUUj2L-G0
- Den debatterende artikel: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=135
- Vivi Karina Michelsen, "Ekspressionisme i litteraturen": https://www.youtube.com/watch?v=cxmHui1gqM8
- GRUNDSKOLEN, "R. Broby-Johansen": https://filmcentralen.dk//grundskolen/film/r-broby-johansen
- Øgendahl og de store forfattere, "Karen Blixen": https://www.dr.dk/skole/dansk/karen-blixen
- Litteraturportalen, "Dykkeren (1958)": https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1901
Litteraturpoprtalen, "Analyse og fortolkning: Dykkeren": https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2431


OMFANG:
Læst stof, herunder videomateriale og arbejdsopgaver - ca. 100 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve 16-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15,92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Strunge og 80'er-lyrik (Værk #5)

BESKRIVELSE
Et forløb med fokus på 80'er-lyrik og storby-tema, med værklæsning af Michael Strunges digtsamling "Vi folder drømmens faner ud" (1981). Dertil læsning af digt fra Søren Ulrik Thomsens "City Slang" (1981) samt introduktion til Pia Tafdrup. Undervejs arbejdes bl.a. med semantiske skemaer, billedsprog og gentagelsesfigurer, samt lyrikanalyse generelt. Forløbet afsluttes med en analyserende artikel, hvor Strunges digt "Den hæslige by" er den centrale tekst. Forløbet rummer ydermere en skriftlighedsdimension med fokus på akademisk skrivning som optakt til elevernes SRP (denne del har dog intet at gøre med det øvrige forløb).

FAGLIGE MÅL
- at læse tekster i en litteratur- og bevidsthedshistorisk kontekst
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer af tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

MATERIALER
- Michael Strunge, digtsamlingen "Vi folder drømmens faner ud", Café Borgen 1988
- Claus Bohm; "Nattens engel" (1981), dokumentarfilm om unge kunstnere i Kbh. i start-firserne. Filmen kan ses via filmcentralen.dk
- Søren Ulrik Thomsen, digtet "Hver dag" (1981)
- "Med tiden - En litteraturhistorisk arbejdsbog", af Maja Bødtcher-Hansen og Mischa Sloth Carlsen, Gyldendal 2012. Siderne 301-320 (om firserpoesi/-lyrik)
- "Håndbog til dansk" (ibog), af Ole Schultz Larsen, Systime 2021, kapitlerne 4.2, 4.3 og 4.6 (og dvs. om billedsprog, gentagelsesfigurer samt rim og rytme)
- Lærerudarbejdet dokument om lyrikanalyse (med kraftig inspiration fra "Håndbog til dansk")
- Lærerudarbejdet PowerPoint om Søren Ulrik Thomsen (SUT) og dennes poesi, med fokus på digtsamlingen "City Slang" (1981)

Links:
- Øgendahl og de store forfattere, "Michael Strunge": https://www.dr.dk/skole/michael-strunge
- Michael Strunge, "Natmaskinen" (1981): https://www.youtube.com/watch?v=t54q9Qm5nCc
- Torben Skjønt Jensen, "Væbnet med ord og vinger" (1981): https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/vaebnet-med-ord-vinger?uniuser=niko9792 (kun min. 36.50-39.50, dvs. en filmatisering af digtet "Natmaskinen")
- Søren Vrist Christensen, "Billedsprog": https://www.youtube.com/watch?v=JaR8eBfYDjs
- EP1 - Michael Strunge på Elektrisk Grund: https://soundcloud.com/user-682704556/ep-1-michael-strunge-pa-elektrisk-grund (podcast)
- https://vimeo.com/18998203 (Bazar-udsendelse fra 1984 med bl.a. M. Strunge og Pia Tafdrup som repræsentanter for 80'er-generationen)
- https://forfatterweb.dk/oversigt/strunge-michael (filmklip med M. Strunge og F.P. Jac)
- Eksamensgenrerne dansk stx: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk

OMFANG:
Læst stof, herunder videoer, powerpoints og arbejdsopgaver - ca. 120 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Billedsprog og gentagelser 21-02-2025
Strunge - resumeer 03-03-2025
Skriv et Strunge-digt 14-03-2025
Analyserende artikel - Strunge 20-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Litteratur på skinner (Værk #6)

BESKRIVELSE:
Forløbet, der har et eksistentielt islæt, fokuserer på litteratur, der har togrejsen som omdrejningspunkt - og inkluderer tekster af kanonforfatterne Martin A. Hansen og K. Rifbjerg, samt værklæsning af Tine Høegs genrehybrid "Nye rejsende", en kortprosa-roman skrevet som digt(e). Desuden en tekst på svensk af Victoria Benedictsson, som skulle remediernes til en anden udtryksform end novellens.


FAGLIGE MÅL
- at læse tekster i en litteratur- og bevidsthedshistorisk kontekst
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Centrale begreber:
- Kierkegaards eksistentielle stadielære: spidsborger, æstetiker, etiker, religiøs
- eksistentialisme: og herunder begreber som subjektivitet, valg, angst, frihed, ansvar og skyld
- frontstage, backstage og middle region


MATERIALER
- Lasse Isholm; "Litteratur på skinner", Dansklærerforeningens Forlag 2023, siderne 5-9, 16-19, 21-26, 41-46, 59-71
- "Perspektiver i dansk - Grundbog", af Mads Rangvid og Mimi Sørensen, Dansklærerforeningens Forlag 2018: siderne 192-191 (kun med fokus på begreber relateret til lyrikanalyse)
- "Perspektiver i dansk - Antologi", af Mads Rangvid og Mimi Sørensen, Dansklærerforeningens Forlag 2018: side 70
- "Håndbog til dansk", af Ole Schultz Larsen, Systime 2015: kap. 4.2 og 4.3, dvs. om sproglige billeder og sproglige figurer
- Lærerudarbejdet PowerPoint om eksistentialisme

Læste tekster:
- Victoria Benedictssons; novellen "I kupén" (1886)
- Johs. V. Jensen; digtet "Paa Memphis Station" (1906)
- Martin A. Hansen; novellen "Soldaten og pigen" (1947)
- Klaus Rifbjerg; digtet "I spisevognen" (2014)
- Tine Høegh; romanen "Nye rejsende" (2017)

Links:
- Anders Fogh Jensen, "Filosoffen - om Søren Kierkegaard": https://www.youtube.com/watch?v=kV07F5YEHuM


OMFANG:
Læst stof, herunder videoer, powerpoints og arbejdsopgaver - ca. 260 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensstil 24-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Links til eksamensgenrernedanskstx

Overordnet link til bogen: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk

I kan frit søge i bogen, da I har adgang til den som klassesæt via UNI-login. Brug evt. de links, som I har adgang til via OneNote.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer