Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Nanna Frikke
|
Hold
|
2022 EN/a (1a EN, 2a EN, 3a EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Class in Britain (eksamen)
Dette forløb ophandler det britiske klassesystem og er inddelt i fire sektioner; the upper class, the middle class, the working class og other. Forløbet har til formål at introducere eleverne for britiske karakteristika så som to-kammersystemet, den nye konge, adlen, hvordan middelklassen defineres og hvilke udfordringer de, arbejderklassen og underklassen står overfor. Forløbet bygger ovenpå almen sprogforståelse og der analyseres ofte på baggrund af ordklasser og verbets tider. Eleverne forventes at forholde sig kritisk til de forskellige genre (hovedsageligt nonfiktion) og være i stand til at udlede den vigtigste information. Samtidig arbejdes der på sproglig bevidsthed i form af retoriske former og virkemidler.
Forløbet er computerfrit/light.
Materiale
King Charles III’s inaugural address (The New York Times)
Rishi Sunak's first speech as Prime Minister (gov.uk)
Eccentric gun nut Sir Benjamin Slade becomes a father at the age of 75 (The Daily Mail)
The Happiest Days of Your Life (Penelope Lively)
We're a working class family – and we should be proud of ourselves (Trades Union Congress)
I Pretend to Be Proud of My Working-Class Roots (medium.com)
Therapeutic Exercise with the Union Jack (John Agard)
The UK Performs Poorly When it Comes to Social Mobility. Here’s
How it Can Improve (Goldman Sachs)
The seven social classes of 21st century Britain - where do you fit in? (The Telegraph)
This is England (2006) af Shane Meadows.
Supplerende materiale
Grammatik: adjektiver og adverbier
Omfang: 10%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Crime
Genreforløbet lægger fokus på Crime-genren, både i fiktion og som true crime. Ifm. fiktion lægges vægt på genretræk så som suspense, red herring, hook, crime og plot twist. Ifm. true crime arbejdes der med true crime dokumentar-genren og dennes genretræk så som interviews og reenactment.
Materiale:
Poulsen, Christine. "Don't You Hate Having Two Heads", 2006
Sharp, Zoë. "Tell Me", 2006
"The Preppy Murder: Death In Central Park - Woman down in Central Park", 2019
Owens, Delia. "Where the Crawdads Sing", 2018. Uddrag prolog, kapitler 28, 32, 34 og 39.
Omfang: 7%
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Short Presentation
|
01-03-2023
|
Creative writing
|
15-03-2023
|
Analytical essay Easter 2023
|
30-04-2023
|
Assignment 2
|
29-05-2023
|
Grammatik 2
|
31-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Of Mice and Men
Klassen læser John Steinbecks "Of Mice and Men" (1937).
Eleverne bruger internettet til at researche forfatteren og skrive en kort biografi. Yderligere arbejder eleverne kort med tiden omkring The Great Depression og opnår en forståelse for de menneskelige konsekvenser af den økonomiske krise.
I arbejdet med novella'en lægges vægt på fiktionsanalyse samt sproget (stilistiske virkemidler). Desuden arbejdes der med tematikker så som marginalisering, segregation, køn, drømme, og ensomhed.
Materiale
Steinbeck, John "Of Mice and Men" (1937)
Omfang: 5%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
4
|
Violence
I forløbet "Violence" arbejdes primært med analyse og fortolkning af visuelle medier, i form af en serie, dokumentarer og en film. Fælles for alle tekster er en eller flere af de ni former for vold. Dette er en gennemgående tematik som eleverne forholder sig til.
Fokus i tekstarbejdet er på grundig analyse, fortolkning og formidling. Eleverne arbejder med dokumentation af arbejdet i deres videreformidling i form af citater, henvisninger og understøttende materiale. Arbejdsformer er hovedsageligt gruppearbejde med efterfulgt formidling.
Materiale
Peaky Blinders S1E1 (2013) - Steven Knight
I Love You, Now Die: The Commonwealth V. Michelle Carter (2019) - Erin Lee Carr
Inside the Criminal Mind - Death Cult Leaders (2018) - Max Serio
The Tale (2018) - Jennifer Fox
Supplerende materiale
Nine types of Violence and Abuse (2014) - https://www.gov.nl.ca/vpi/files/nine_types_of_violence.pdf
The Science of Violence (2016) - https://www.psychologytoday.com/intl/blog/the-new-brain/201604/the-science-of-violence
From Tarantino to Squid Game: why do so many people enjoy violence? (2021) - https://theconversation.com/from-tarantino-to-squid-game-why-do-so-many-people-enjoy-violence-170251
Grammatik: Getting Started A, substantiver og genitiv
Omfang: 10%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
|
Titel
5
|
USA (1970s-today)
Forløbet dækker moderne amerikansk politik og samfund med nedslag i hvert årti siden 1970erne. Her gennemgås krig, præsidentembedet, finanskriser, borgerrettigheder (race, sexualitet og køn), abort mm. Forløbet dækker en bred vifte af nonfiktionsgenrer og hvordan disse analyseres. Forløbet har til formål at samarbejde med samfundsfag og give eleverne en forståelse for USA den dag i dag.
Materiale
1970erne
"Nixon's Resignation Speech" (1974). Fra The Gilder Lehrman Institute of American History, 2017. www.gilderlehrman.org
"Dispatches" (uddrag) af Michael Herr (1977). Fra "With God on Our Side. A Vietnam War Anthology" af Lars Stæhr Jensen, Peter Frederiksen. 2001, Systime. s. 30-33.
Roe v. Wade og Phyllis Schlafly debates Betty Friedan on ERA fra https://www.youtube.com/watch?v=WncN6PWEMGo
1980erne
N.W.A. - Fuck tha Police
Wall Street (1987) - Oliver Stone
The Plague of Our Time (2012) fra https://www.youtube.com/watch?v=hgcQfIt1kqw
1990erne
"Lewinsky: Two Coasts, Two Lives, Many Images" fra The Washington Post
The Violent Crime Control and Law Enforcement Act (1994)
Million Man March Poem - Maya Angelou
2000erne og 2010erne
Gruppearbejde fordelt på diverse emner og tekster, så som 9/11, Hurricane Kathrina, Obama's inaugural address, finanskrisen #MeToo, BLM, mass incarceration, Trump's inaugural address, same sex marriages.
Omfang: 15%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
49 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
SRO
SRO-forløb. Flerfagligt samarbejde mellem engelsk og samfundsfag.
Forløbet omhandler Canadas håndtering af landenes kulturelle sammensætning. Forløbet giver en kort indføring i landet sammensætning, hvorefter der arbejdes med både fiktion- og nonfiktionstekster samt tilhørende genrebegreber. Eleverne skal koble engelskfaget til samfundsdag i skriftlig og mundtlig formidling.
Materiale
Introduction to Canadian Multiculturalism. Fra Pors, Eva 'Cross Country Canada', Lindhardt and Ringhof, 2014
How to Pronounce Knife. Af Souvankham Thammavongsa (2017). Fra https://granta.com/how-to-pronounce-knife/
More than an Immigrant. The remaking of self with a culture of silence. Af German Cruz Reyes (2013). Fra https://wpl.winnipeg.ca/library/pdfs/downloadables/ThePastisAnotherCountry.pdf&ved=2ahUKEwinntORlaOFAxVPSvEDHZpzBAoQFnoECBYQAQ&usg=AOvVaw3uBTTtY7kGlv6ZtFKlkJsP
Omfang: 5%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Fahrenheit 451 (eksamen)
Klassen læser Ray Bradburys "Fahrenheit 451" (1953).
I arbejdet med romanen lægges vægt på fiktionsanalyse, herunder især person- og miljøkarakteristik (world-building) og symbolik. Yderligere kigges på argumentation, foreshadowing og fortælleteknik. Der arbejdes med den dystopiske genre og romanens tematikker diskuteres i en historisk kontekst samt deres nutidige relevans.
Materiale
Bradbury, Ray. "Fahrenheit 451", 1953.
Omfang: 8%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
8
|
Ireland (eksamen)
Forløbet giver en historisk, samfundsmæssig og kulturel forståelse for Irland. I udgangspunktet lægges vægt på Irlands tilknytning til Storbritannien ifm. the famine, uafhængighedskrigen samt den efterfølgende borgerkrig. The Troubles berøres ikke i sig selv men blot ifm. Brexit. Afslutningsvis lægges vægt på Irland som selvstændig nation og landets økonomiske og kulturelle frem- og tilbagegang over det senere årtier samt dennes påvirkning på de enkelte borgere. Her tages fat på f.eks. arbejdsmangel og abort. Der læses autentiske tekster i forskellige genre. Forløbet dækker desuden bekendtgørelsens punkt om "væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i [Storbritannien og USA samt] andre engelsksprogede regioner.
Materiale
"What Really Caused the Irish Potato Famine"
https://www.youtube.com/watch?v=OUieqzVZdQc
"Easter Rising: When Ireland Erupted"
https://www.youtube.com/watch?v=YcAIIGdpbKc
"Easter 1916" (1921) af W B Yeats
https://www.poetryfoundation.org/poems/43289/easter-1916
"The Wind that Shakes the Barley" (2006) - Ken Loach
"The Irish Economy" fra "The Island of Ireland" af Rosanne McCollum. Systime, 2021. s. 50-52.
"Brian", uddrag af "The Spinning Heart" fra "The Island of Ireland" af Rosanne McCollum. Systime, 2021. s. 84-88.
"The Baby Years", uddrag af "The Baby Years" fra "The Island of Ireland" af Rosanne McCollum. Systime, 2021. s. 97-104.
Supplerende materiale
"The Irish Diaspora"
https://blogsarchive.sites.haverford.edu/celticfringe/files/2014/03/Global-Irish-Diaspora-Map.jpg
The Irish War of Independence:
https://www.britannica.com/event/Irish-War-of-Independence
www.theirishstory.com/2012/09/18/the-irish-war-of-independence-a-brief-overview/
https://kids.kiddle.co/Irish_War_of_Independence
The Irish Civil War
https://www.britannica.com/event/Irish-Civil-War
https://kids.britannica.com/students/article/Irish-Civil-War/603295
https://kids.britannica.com/kids/article/Irish-Civil-War/487507
Aflevering: "Réaltín" uddrag af "The Spinning Heart" fra "The Island of Ireland" af Rosanne McCollum. Systime, 2021. s. 75-80.
Omfang: 10%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
9
|
US Election (eksamen)
I forløbet er der fokuseret på det amerikanske politiske system med særlig vægt på, hvordan den amerikanske præsident vælges, magtens tredeling og de vigtigste emner i valgkampen 2024. Teksterne er analyseret og fortolket og perspektiveret til amerikanske samfundsforhold.
Elever har tiltaget i arrangement om det amerikanske valg v. Kirstine Biltoft Knudsen.
Materiale
"Rich Men North of Richmond" (2023) - Anthony Oliver Music
"Hillbilly Elegy" (2016) - J.D. Vance, uddrag fra Finderup & Fog. Worlds of English. Systime, 2022. s. 165-173
"The Impact of Trump Rhetorics" fra Genefke, Mikkelsen og Wich. Election Year, Columbus, 2024. s. 37-40
"The Power of TV Ads" fra Genefke, Mikkelsen og Wich. Election Year, Columbus, 2024. s. 78-79
"Inequality for All" (2013) fra Genefke, Mikkelsen og Wich. Election Year, Columbus, 2024. s. 207-211 + Filmstriben
Supplerende materiale
"How to Become President of the United States". https://www.youtube.com/watch?v=2eXCG-hlaqI
"Election prognosis. Interactive Electoral Map". https://abcnews.go.com/Politics/2024-Electoral-Interactive-Map?promoref=promo_sidebar
"Game Spent". https://playspent.org/
Omfang: 8%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
|
Titel
11
|
Shakespeare (eksamen)
Forløbet dækker til dels følgende pinde i bekendtgørelsen:
– uddrag af værker af Shakespeare
– et bredt udvalg af litterære tekster fra forskellige perioder
– væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
– væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
I forløbet er der lagt vægt på Shakespeare, hans samtid, dennes teater samt uddrag af Romeo & Juliet og en enkelt sonnet. Prioriteret har været forståelse, analyse med fokus på gennemgående tematikker samt relevante begreber og poetiske virkemidler for analyse af Shakespeares teaterstykker så som blank verse, iambic pentameter, rhyming couplets, soliloquy mm. Sluttelig introduceres eleverne for Aristotles’ kriterier for tragedie-genren og Romeo & Juliet vejes derimod.
Materiale
"Historical context" s. 7-21 fra "Romeo & Juliet by Shakespeare" af Bo Høpner Clausen og Jesper Kaalund. Gyldendal, 2017
"Sonnet 18: Shall I compare thee to a summer’s day?" af Shakespeare.
Uddrag fra følgende scener af Romeo & Juliet: Prolog, Akt 1 scene 1, akt 2 scene 2, akt 3 scene 1 og akt 4 scene 1.
Supplerende materiale
"Romeo + Juliet" (1996), instruereret af Baz Luhrmann
Omfang: 8%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21,39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
12
|
Female Voices (eksamen)
Forløbet er et genreforløb, der dækker amerikansk feministisk litteratur og stækker sig over mere end 150 år fra femismens "start" ifm. borgerrettigheder så som stemmeret, til anden bølge med særligt fokus på jobmuligheder, kvinden i hjemmet og retten til abort, og op til i dag, hvor anseelse og prioritering fylder meget. Forløbet dækker desuden genremæssigt bredt; en tale, digte, en grafisk roman, en novella, en dokumentar og en serie. Der er desuden lagt vægt på diverse analysemodeller, da forløbet er forberedende til elevernes SRP.
Materiale
Ain't I A Woman? (1851) - Sojourner Truth
The Yellow Wallpaper (1892) - Charlotte Perkins Gilman
The Second Wave - Womenshistory.org
Makers: Women who make America (2013), episode 1/3. Barak Goodman.
The Handmaid's Tale (2017), sæson 1, episode 1. Bruce Miller
Tender (2024) - Beth Hetland. s. 59-82.
We Rise (2021) - Amanda Gorman
Omfang: 8%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition
Repetition til mundtlig og skriftlig eksamen.
Omfang: %
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059342",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059342",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059342"
}