Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Katrine Thorkilsen
|
Hold
|
2022 EN/bc (3bc EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
The American Presidential Election EKSAMEN
I forløbet er der fokuseret på det amerikanske politiske system med særlig vægt på, hvordan den amerikanske præsident vælges og de vigtigste emner i valgkampen 2024. Teksterne er analyseret og fortolket og perspektiveret til amerikanske samfundsforhold. Derudover har der også været fokus på skriftlighed og analytical essay.
Elever har tiltaget i arrangement om det amerikanske valg v. Kirstine Biltoft Knudsen.
(49 ns)
Til eksamen må elever tilgå ordbogen.com, Engram i-bøger på minlæring og synonymordbøger på minlæring.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Holm, Mette (2016): Being American: Identity, Politics and Contemporary Society, pp. 75-77 and 87-89
-
Shiver, Lionel: "Making America Great Again" (2017) (short story, abridged)
-
"Four Hours at the Capitol" (documentary)
-
Genefke, Lotte m.fl. (2024): Election Year, Colombus p.18-21
-
Barack Obama's Convention Speech, 2024WATCH: Former President Barack Obama's full speech at 2024 Democratic National Convention
-
"Remarks by Vice President Harris at West Allies Central High School, Wisconsin" 2024 (abridged)
-
Opinion | Trump Looked Livid. Harris Looked Amused. It Was No Contest.
-
"Donald Trump Speaks at the Southern Border", Arizona, Aug. 26th, 2024 (abridged)
-
"Hillbilly Elegy", 2020 (film)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The Victorian Era EKSAMEN
I forløbet opnås kendskab til den litterære periode, Victoriatiden. Emnet belyser følgende tematikker: kvinder, industrialiseringen og menneskets dualitet. Teksterne perspektiveres til Victoriatidens samfund og de kontraster og dobbeltheder, der karakteriserede perioden. Eleverne trænes i tekstanalytiske færdigheder og mundtlige formidlingsevner.
Teksterne fra "Fields of Vision 2" stammer fra afsnit F.
Eleverne har haft karrierelæring hos sprogstuderende.
(38ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Crime EKSAMEN
I forløbet er der fokuseret på krimigenrens særlige karakteristika og forskelle og ligheder mellem den klassiske whodunit og den moderne krimigenre. True crime dokumentaren er et eksempel på, hvordan en virkelig forbrydelse kan fremstilles i en dokumentar gennem fortælletekniske og filmiske virkemidler. Artiklen undersøger, hvorfor true crime genren er populær blandt kvinder med fokus på forfatterens personlige oplevelser med genren.
(41 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Barkholt, Gitte (2008): "Crime in Fiction", afsnit "Crime Fiction.
-
"Sherlock: A study in Pink" (series, 2010)
-
Doyle, Arthur C. (1887), "A Study in Scarlet", chapter one A Study in Scarlet
-
Poulson, Christine (2006): "Don't You Hate Having Two Heads", in: "Crime in Fiction".
-
I Love You, Now Die. The Commonwealth vs. Michelle Carter (documentary)
-
Kate Tuttle: Why do Women Love True Crime? The New York Times, 2019
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19,39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tragic Love Stories EKSAMEN
Temaet for forløbet er, hvordan tragisk kærlighed fremstilles i litteratur. I værklæsningen af Scott F. Fitzgeralds "The Great Gatsby (1925) er der fokuseret på Jay Gatsby som en tragisk helt, fortælleteknik, symbolik, tematik og budskab. Romanen er perspektiveret til det amerikanske samfund i 1920erne. I de læste uddrag fra Shakespeare's tragedie "Romeo and Juliet" er der arbejdet med ”The Elizabethan World Picture”, genren, Romeo som en tragisk helt og Shakespeares poetiske sprogbrug. Siderne i "Fields of Vision 1" er fra afsnit c.
Klassen har haft en workshop om "Romeo and Juliet" med Copenhagen Shakespeare Company.
(210 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Baz Luhman (1996): "Romeo and Juliet" (film)
-
Denis Delaney mfl.: Fields of Vision Volume 1, Longman 2008; sider: 10-12
-
Clausen, Bo Høpfner m.fl.: Romeo & Juliet by Shakespeare. Play, glossary, tasks, toolbox, Gyldendal 2017, p.97-98 lines 92-109
-
Denis Delaney mfl.: Fields of Vision Volume 1, Longman 2008, p. 50-61
-
Clausen, Bo Høpfner m.fl.: Romeo & Juliet by Shakespeare. Play, glossary, tasks, toolbox, Gyldendal 2017, p. 230-235
-
Fitzgerald, Scott, F. (1925): The Great Gatsby, Wordsworth Classics, 2001
-
Fitzgerald and modernism lecture, minutes 4.37-17.32, https://www.youtube.com/watch?v=-OFFRjCknE0
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensforberedelse
Emnet India (kun for 3c) opgives også til eksamen.
Emnet "Nigeria Past and present" (kun 3b) opgives også til eksamen.
Til eksamen opgives alle læste emner i 3.g.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059343",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059343",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059343"
}