Holdet 2022 HI/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Katrine Thorkilsen, Lars Amdisen Bossen
Hold 2022 HI/a (1a HI, 2a HI, 3a HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetiden og national identitet
Titel 2 Demokratiets udvikling
Titel 3 DHO: Besættelsestiden
Titel 4 Demokratiets udvikling (fortsat)
Titel 5 Korstogene
Titel 6 Middelalder og Renæssance
Titel 7 Imperialismen og afkolonisering
Titel 8 Hitlers vej til magten og Holocaust
Titel 9 Hitlers vej til magten og Holocaust (fortsat)
Titel 10 Turen går til Rom
Titel 11 Den kolde krig
Titel 12 Fra fattighjælp til velfærdsstat
Titel 13 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingetiden og national identitet

Til eksamen må anvendes ordnet.dk

Forløbet er en introduktion til historisk metode.

Fokuspunkter:

Hvilke motiver lå til grund for at Harald Blåtand lod sig døbe og overgik til Kristendommen?
Hvad kan Trelleborgene og andre byggerier fortælle om Harald Blåtands kongemagt?
Hvordan var samfundet opbygget i vikingetiden?
Hvad var forudsætningerne og motiverne for vikingetogterne?
Hvordan blev vikingerne fremstillet?
Hvorfor blev Vikingetiden genopfundet i 1800-tallet?
Hvordan er vikingetiden blevet brugt i eftertiden?

(48 ns.)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15,77 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Demokratiets udvikling

Fokuspunkter:
Hvad er det athenske demokrati?
Hvad var oplysningstiden et opgør med?
Hvilken betydning har oplysningstidens politiske ideer haft for eftertiden?
Hvilken sammenhæng er der mellem nationalisme og demokratiets indførelse i Danmark?
Hvordan fremstilles kvinders stemmeret i samtiden?
Hvordan har demokratiet udviklet sig i Danmark fra Grundlovens indførelse til 1953?
Hvordan har demokratibegrebet udviklet sig fra antikken til i dag?
Hvilke udfordringer står demokratiet overfor i dag?

(59 ns.)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO: Besættelsestiden

Som optakt til DHO er der arbejdet med samarbejdspolitikken og modstandsbevægelsen under besættelsen. Eleverne har haft valget mellem følgende opgaveformuleringer i DHO:

Opgave 1:
Hvordan fremstilles besættelsestiden i Danmark i film, litteratur og taler?
                                    
Opgaven skal indeholde:

• En redegørelse for i hvilket omfang danskernes hverdag blev berørt af den tyske besættelse i årene 1940-45.
• En analyse og fortolkning af digtet “Bare en regnvejrsaften” (1944) af Halfdan Rasmussen med fokus på en karakteristik af miljøet, nazisterne og modstandsfolkene. Inddrag i den forbindelse digtets sproglige virkemidler og formål.
• En kildekritisk analyse af selvvalgte korte uddrag af dokumentarfilmen “Danmark i lænker” (dec. 1945), med fokus på filmens fremstilling af hhv. danskerne og tyskerne.
• En diskussion af fremstillingen af besættelsestiden i Anders Fogh Rasmussens “Tale på Søværnets Officersskole, 29. August 2003, digtet og dokumentarfilmen. Inddrag herunder overvejelser om historiebrug.  

Opgave 2:
Hvordan fremstilles modstandsbevægelsen i Danmark under besættelsen i film, litteratur og taler?

Opgaven skal indeholde:

• En redegørelse for modstandskampen mod den tyske besættelsesmagt under 2. Verdenskrig med særlig vægt på hvilke former for aktioner modstandsbevægelsen anvendte.

• En analyse og fortolkning af den illegale novelle “Mørklagt land. Der skaffes Vaaben” (1943) med fokus på fortælleteknik og en karakteristik af hovedpersonen Allan og hans deltagelse i modstandsbevægelsen.

• En kildekritisk analyse af John Christmas-Møllers radiotale fra september 1942 med særligt fokus på afsenderens syn på modstanden mod tyskerne.

• En diskussion af fremstillingen af modstandsbevægelsen i novellen, talen og i artiklen “Usselhed har erstattet heltemod i vores forståelse af besættelsen” (2015) af Rasmus Bo Sørensen.

(30 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Korstogene

Alle tekster fra Hansen, Lars Peter Visti ”Korstogene – Idé og virkelighed”, Systime 2007.
7-24 + 41-43 + 47-54 + 60-63 + 69 (fra Jerusalems belejring) - 70 + side 90 (fra "Situationen tilspidses") - 91 + 103 (fra "Det femte korstog" -104 + 109-116
Kilder:

- Tekst 2 ”Forholdet mellem muslimer og kristne i Damaskus omkring år 700 (o. 880)”. Side 44-45
- Tekst 7 ”En arabisk Vurdering af årsagerne til det første korstog (o. 1230). Side 59
- Tekst 20. Brev fra Frederik Barbarossa til Saladin[..]. Side 105
- Tekst 21 "Saladins svar til Barbarossa […]" Side 105-106
- Tekst 25 "Jerusalens fald i 1244[…]". Side 117


Film: Kingdom of Heaven af Ridley Scott, 20th Century Fox, 2005
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15,92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Middelalder og Renæssance

Forløb Middelalder og renæssance korstog og opdagelser
Frederiksen, Peter et al: ”Grundhold til historie. Fra oldtiden til enevældens samfund” Systime 2013 (GTH).
Danielse, Kim Beck et al ”Fokus – Fra antikken til Reformationen”, Nordisk Forlag 2007 (FFAR)

1. modul: (GTH) s. 111 – 114
2. modul: (GTH) s. 114 – 119
3. modul: (GTH) s. 119 – 121 + kilde 28 s. 136
4. modul: (GTH) s. 124 – 125 + kilde 40 s 158-159 + kilde 41 s. 159
5. modul: (GTH) s. 161 – 164
6. modul: (GTH) s. 164 – 169
7. modul: (GTH) s. 169 – 172
8. modul: (GTH) s. 173 – 177
9. modul: (FFAR) s. 156 – 160 + kilde 1 ”Om menneskets værdighed – Giovanni Mirandola”, 1486
10. modul: (FFAR) s. 160 – 167  
11. modul: (FFAR) s. 167 - 172
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Imperialismen og afkolonisering

Fokuspunkter:

Hvad var forudsætningerne for imperialismen?
Hvilke motiver lå til grund for imperialismen?
Hvad er Berlinkonferencen?
Hvorfor fik kong Leopold frataget fristaten Congo?
Hvordan forløb koloniseringen af Matabeland og Kenya?
Hvordan forløb afkoloniseringen?
Hvorfor har det været svært at skabe en fælles national identitet i de tidligere kolonier?
I hvilken grad skyldes udfordringer i de tidligere kolonier i dag arven efter imperialismen?
Skylder Danmark Grønland en undskyldning for kolonitiden?
(59 ns.)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Hitlers vej til magten og Holocaust

Fokuspunkter:

Hvad er nazismen?
Hvorfor kom Hitler til magten i Tyskland i 1933?
Hvorfor var Strasser-fløjen en trussel mod Hitlers magt?
Hvordan forbedredes økonomien i Tyskland efter nazisternes magtovertagelse?
Hvordan konsoliderede nazisterne deres magt efter 1933?
Hvordan var livet under det tredje rige?
Hvordan var jødernes forhold i Tyskland fra 1933-39?
Hvordan udvikledes jødeforfølgelser sig til Folkedrab?
Hvordan formidles Holocaust i film?

Eleverne har i grupper arbejdet med selvvalgte emner til Jødeforfølgelser og  Holocaust. De har anvendt fremstillingsmateriale og kilder fra Folkedrab.dk. De har opstillet
problemstillinger til kilderne og besvaret dem.

(49 ns. samlet)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Hitlers vej til magten og Holocaust (fortsat)

Opgives som et samlet forløb sammen med forløbet fra 2.g "Hitlers vej til magten og Holocaust"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Turen går til Rom

Optakt til studietur til Rom med samfundsfag med fokus på Romerriget, renæssancen og fascisme. Klassens udvekslingselev fra Italien holdt oplæg om fascismen i Italien dengang og i dag.

(18 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Den kolde krig

Fokuspunkter:

Hvad er den kolde krig?
Hvorfor brød den kolde krig ud?
Hvorfor opførte DDR Berlinmuren?
Hvordan var forholdet mellem USA og USSR i 1980'erne?
I hvilken grad skyldes den kolde krigs afslutning USA's styrkepolitik over for Sovjet?
Er der udbrudt ny kold krig mellem Rusland og Vesten?


Som afslutning på forløb har eleverne fået udleveret et bilagssæt, som de skulle opstille problemstillinger til og besvare.
(65 ns.)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20,85 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Fra fattighjælp til velfærdsstat

Fokuspunkter:
Hvorfor ændredes synet på fattigdom i slutningen af 1800-tallet?
Hvilken betydning fik Steinckes socialreform for den danske velfærdsstats udvikling?
Hvad var argumenterne for at sterilisere "degenerative elementer" i samfundet i 1930erne?
Hvad er sammenhængen mellem socialreformen og pigehjemmet på Sprogø?
Hvilken betydning fik Steinckes socialreform for den danske velfærdsstats udvikling?
Hvilken betydning har Socialdemokratiet haft for velfærdstatens udvikling?
Hvad var årsagerne til, at den universelle velfærdsstat blev etableret i Danmark efter 2. Verdenskrig?
Hvad karakteriserer den danske velfærdsstat?
Hvilke argumenter er blevet fremsat for og imod velfærdsstaten?
Hvordan har sociallovgivningen ændret sig fra 1800-tallet til i dag?
Hvilke udfordringer står den danske velfærdsstat over for i dag?



(59 ns.)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer