Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Christian Vinggaard Jespersen
|
Hold
|
2022 SA/a (1a SA, 2a SA, 3a SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dansk politik: folketingsvalget 2022
Problemstilling: hvorvidt er dansk politik i opbrud?
Faglige mål:
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark
- Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til samfundsfag i stamklassen - ingen lektie til i dag :)
-
Peter Brøndum - Thor Banke Hansen: Luk Samfundet op - 3 udg. (Grøn), Columbus; sider: 115-123, 125-142, 147-160
-
Det er lektie at færdiggøre opgaven fra sidst om demokratiformer (ligger i onenote). Dvs du skal se debatfilm og tage stilling til hypoteserne.
-
Ingen ny lektie, men tjek op på jeres noter ift. hvad vi har arbejdet med indtil videre. Medbring hovedtelefoner til timen, hvis du har
-
Det er lektie at færdiggøre spørgsmålene til podcast. Til de fraværende fra sidst; hør vedhæftede podcast hjemme og besvar spørgsmålene dertil, der ligger i indholdsbiblioteket
-
Genstart | De utro vælgere | DR LYD
-
Ellemann bliver forsvarsminister og Løkke bliver udenrigsminister: Se hele listen her
-
Velkommen tilbage til samf. Ingen ny lektie - vi arbejder med statsministerens nytårstale
-
Vi samler op på dokumentaren. Lav spørgsmål færdige hjemme som I arbejdede med på timen. Derudover skal I undersøge hvem følgende personer er og hvad laver de i dag: 1) Lars Løkke Rasmussen, 2) Kristian Jensen, 3) Jakob Ellemann-Jensen, 4) Claus Hjor
-
Lektie er at bruge 15 min på at øve quizletten, som ligger i indholdsbiblioteket. Opret login, hvis du ikke kan se alle spørgsmål. Skriv ned, hvad du synes er svært
-
Introduktion og igangsætning af aflevering. Her skal du bl.a. bruge excel, så tjek hjemmefra om excel virker.
-
Vi arbejder videre med aflevering. Lektie er at se video om beregningerne i onenote og færdiggøre dine forslag til beregninger. Reflektér over hvilke interessante resultater, der er
-
Iben og Johanne står for et aktuelt indslag
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21,92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Medier og politik
Problemstilling: Hvordan påvirker medierne politik og den demokratiske samtale i Danmark?
Faglige mål:
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi og velfærd
Problemstilling: Hvordan er dansk økonomi og velfærd udfordret af Ukraine-krigen?
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ulighed
Problemstilling: I hvilken grad er der ulighed i Danmark?
Beskrivelse af forløbet:
Forløb med fokus på i hvilken grad der er ulighed i Danmark. Følgende temaer er blevet behandlet:
- Socialgruppeindledning
- Hvad er ulighed?
- Årsager til ulighed
- Absolut og relativ fattigdom
- Ulighedsteorier
- Økonomisk ulighed
- Ulighed og ideologi
Faglige mål
- Forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
- Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder operationaliserbare hypoteser, og indsamle, vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- Skelne mellem forskellige typer af argumenter, udsagn, forklaringer og teorier
- Formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller
- Formulere – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi
- Argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog
Kernestof
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen tilbage. Vi snakker om hvad det kommende skoleår byder på og tager hul på nyt forløb i samfundsfag.
-
Se video hjemme, som er udlånt til jer på cfu og besvar spørgsmålene dertil (findes i onenote)
-
Læs artiklen "De allerrigeste tjener mere og mere – og afstanden mellem top og bund i Danmark er vokset" og besvar spørgsmålene dertil. Artikel og spørgsmål ligger i onenote
-
Lektie er at lave opgave 1 og 2 om det danske klassesamfund færdig hjemme
-
Jensby, Jakob Glenstrup & Peter Brøndum, "Ulighedens mange ansigter". Columbus 2019 (2. udg.); sider: 13-26, 30-33, 53-57, 84-103, 105-110, 135-148
-
Uligheden er rekordhøj: Regeringens politik sætter yderligere turbo på, siger professorer
-
Vi arbejder videre med aflevering. 2 lektier:
-
Genreguide: Hypoteser i skr. samfundsfag
-
Vi begynder at kigge på fattigdom og forskellige måder at opgøre fattigdom på i Danmark. Ingen ny lektie til i dag
-
Det er lektie at færdiggøre opgaven ifm dokumentaren til i dag
-
Enlig mor på integrationsydelse ønsker sig et køleskab, der virker, og senge til sine børn
-
Du skal have læst den nye aflevering og udfyldt vedhæftet arbejdsark til opgave 2, så godt du kan hjemmefra.
-
Arbejdsark aflevering 2.docx
-
Læs s. 135-137 og besvar nedenstående. Udfyld "Hvad mener du?" hjemme (ligger i onenote), hvor du skal tage stilling til 8 spørgsmål:
-
Lektie til i dag er at færdiggøre opgaven til dokumentaren og øve dig på quizlet
-
Lektie til i dag er at læse de 3 første tekster i dokumentet i onenote: "Gæt en ideologi". Kan du gætte hvilket parti/hvilken ideologi, der hører til tekst 1-3?
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dansk økonomi
Problemstilling: Hvordan er dansk økonomi udfordret?
Beskrivelse af forløbet:
Forløb omhandlende dansk økonomi med fokus på hvordan dansk økonomi er udfordret. Følgende temaer er blevet behandlet:
- Markedsmekanisme – udbud/efterspørgsmål
- Økonomiske mål, det økonomiske kredsløb, typer af økonomier, multiplikatoreffekt
- Finans-og pengepolitik
- Strukturpolitik
- Arbejdsmarkedsforhold, herunder den danske model, gule fagforeninger, arbejdsmarkedspolitiske instrumenter, opkvalificeringsstrategi vs. stramningsstrategi
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
- markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter nyt forløb om økonomi. Lektie er hjemmefra at undersøge hvordan det går med dansk økonomi for tiden; På hvilke punkter går det godt - på hvilke punkter går det mindre godt?
-
Sørensen, Jakob Graves (2021): ”Økonomiens Kernestof”. Forlaget Columbus; sider: 18-29, 34-42, 52-68, 72-81, 100-103, 109-114, 201-206
-
Regeringen har præsenteret både en skattereform og en 2030-plan. 1) Undersøg hjemmefra hvad hhv. skattereformen og 2030-planen indebærer 2) Hvad bliver skattereformen og 2030-planen bliver kritiseret for?
-
Regeringen: 3,3 millioner danskere skal betale mindre i skat - 8.000 skal betale mere
-
Regeringens 2030-plan er klar: Sådan skal pengene bruges de kommende år
-
Mette Frederiksen skuffer fælt med ny skattereform.docx
-
I dag kommer det til at fyge med milliarder – men husk en vigtig detalje, siger politisk analytiker
-
Lektie er 1) at færdiggøre opgaven om det økonomiske kredsløb 2) at se vedhæftede video og øv dig på at kunne forklare figur 3.3 (s.38) så godt at du kan forklare og illustrere uden brug af bog
-
Det økonomiske kredsløb
-
Lektie er at lave opgaven om multiplikatorvirkning færdig hjemme, som vi startede på timen
-
Lektie er at lave opgaverne om finans-og pengepolitik færdig
-
Lektie er at læse bilag til den nye aflevering og udfylde arbejdsarket hjemme (vedhæftet her og findes også i indholdsbibliotektet --> skriftlighed). Vi starter med gennemgang af opgaverne om finans-og pengepolitik som vi ikke nåede sidst
-
Arbejdsark 1 aflevering 3.docx
-
1) Lav arbejdsark 2 færdig hjemme (vedhæftet her og ligger også i skriftlighed onenote). Dvs. du skal have lavet udkast til en konklusion og udvalgt fokuspunkter (2-3 stk) 2) Undersøg desuden hvad den nye finanslov indeholder (tjek nyhederne fx på Da
-
Arbejdsark 2 aflevering 3.docx
-
Lektie er at høre Genstart-podcasten "Bye, bye bededag" og besvare spørgsmål dertil. (Link og spørgsmål findes også i onenote)
-
Genstart | Bye bye bededag | DR LYD
-
Bye, bye bededag.docx
-
NB: Husk at medbringe pasinformationer (tag billede af dit pas) som skal bruges til at udfylde deltagerlisten til studierejsen
-
Husk at medbringe billede af dit pas, hvis du ikke havde det med tirsdag
-
Lektie er at læse vedhæftet artikel om strukturpolitik og besvare spørgsmålene dertil (lektien er også distribueret til jer i onenote)
-
Strukturpolitik.docx
-
Lektie er at lave opgaven med kandidatreformen, hvis man ikke blev færdig på timen
-
Samme læselektie som sidst. Ny lektie er at se den 8 min lange i video i onenote om valutapolitik og besvare spørgsmålene dertil
-
Godt nytår - ingen ny lektie til i dag:)
-
Økonomiske skoler skema.docx
-
Lektie er at lave arbejdsarket hjemmefra til i dag
-
Arbejdsark til aflevering 4.docx
-
Vi starter op på integrationsforløbet. Dagens lektie findes i onenote og består af to opgaver. I finder lektien i Onenote -->Integration-->Introduktion
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 3
|
11-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26,77 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Integration
Problemstilling: Hvordan udfordres integrationen af unge efterkommere af ikke-vestlige indvandrere?
Beskrivelse af forløbet:
Integrationsforløb med fokus på sociologiske forklaringer på integrationsudfordringer i Danmark. Temaer der er blevet i forløbet
- Identitet og socialisation
- Teorier om det senmoderne samfund
- Integrationsbegreber
- Stereotyper og fordomme
- Etniske minoriteters kultur og identitet (bl.a. Hylland-Eriksen)
- Teorier om integration (Bourdieu, Honneth, kontakteori)
Eleverne skrev SRO om integration i Samf/Engelsk med fokus på integration i Canada.
Faglige mål
- Forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
- Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder operationaliserbare hypoteser, og indsamle, vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- Skelne mellem forskellige typer af argumenter, udsagn, forklaringer og teorier
- Formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller
- Formulere – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi
- Argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog
Kernestof
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Morten Hansen Thorndal: Ærkedansker - Perker dansker, Columbus; sider: 18-21, 23-33, 68-93
-
Lektie til i dag er at undersøge hjemmefra hvordan det går med integrationen i Danmark. Du finder data på integrationsbarometeret (linket). Spørgsmålene til hvad du skal undersøge hjemmefra er i onenote - "hvordan går det med integrationen i Danmark"
-
De nationale målsætninger — Integrationsbarometer
-
Peter Brøndum - Thor Banke Hansen: Luk Samfundet op - 3 udg. (Grøn), Columbus; sider: 93-104
-
Lektie er at udfylde arbejdsarket til dokumentaren "Ali og hans brødre". Jeg har udlånt dokumentaren til jer på CFU, hvis man var fraværende til timerne i går eller gerne vil gense den
-
Vi arbejder med metoder og videnskabsteori i samfundsfag i dag og i 2.modul færdiggør I jeres poster, som I startede på i går. Lektie er at læse en introtekst til metode og besvare spørgsmålene dertil. Du finder materialet i onenote "Metode i samfund
-
Vi arbejder med den nye aflevering. Lav som minimum opgave 1 i arbejdsarket til aflevering 5 hjemme (ligger i skriftlighedsmappen), men kom meget gerne i gang med opgave 2, hvor du får overblik over bilagsmaterialet
-
Lektie til i dag:
-
Fordelingspolitik og værdipolitik
-
Lektie til i dag er at lave opgaven DD: Israel og statsborgerskab. Du finder opgaven i powerpointen "Partiadfærd" i indholdsbibliotektet
-
Jesper Hjarsbæk Rasmussen: Politikkens Kernestof, Columbus; sider: 144-151
-
Se materiale om diskussionsgenren i skriftlighed og lav arbejdsark 2 til aflevering 6 færdig hjemme
-
Vi arbejder med aflevering. Lav arbejdsark 1 og 2 færdig hjemme. Læs din besvarelse af din tidligere regressionsopgave, så du genopfrisker hvad man skal huske i denne genre.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
EU (1)
Problemstilling: Hvorvidt er EU i krise?
Beskrivelse af forløbet:
Forløb om EU’s opbygning, institutioner og integration i EU og hvilke udfordringer EU står over for. Forløbet fokuserede hvorvidt EU er splittet i disse år og lagde op til parlamentsvalget d.9/6-2024, hvor mange elever skulle stemme for første gang.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Et splittet Europa
-
Vi afslutter integrationsforløbet og starter nyt forløb om EU. Hør denne podcast om EU’s historie. Notér pointer ned fra podcasten, så du kan fortælle hvad du har fået ud af høre podcast. Reflektér til sidst over 1) hvad du ved om EU? Og 2) hvad du g
-
Lektie er at færdiggøre opgaven I arbejdede med på timen tirsdag indtil "Sandt/falsk"
-
Branner, Hans, "Det politiske Europa". Columbus 2019 (3. udg.); sider: 24-48, 155-163, 165
-
Færdiggør skemaet med institutionerne hjemme. Øv dig på at kunne videreformidle det mundtligt
-
Lektie er at lave opgaven om social dumping, som ligger i onenote
-
Afsnit
-
Lektie til i dag er at lave "EU - Integrationsteorier artikler" og "Parlamentsvalget" (kun Opgave 1 og 2). Begge opgaver findes i onenote
-
Lektie er at lave opgaverne med parlamentsvalget færdig hjemme (Opgave 1-4)
-
Fem grunde til, at Danmark i 2024 tager Europa-valget alvorligt
-
Vi samler op på opgaven om parlamentsvalget. Lektie er at læse vedhæftet artikel: Hvilke grunde nævnes for at Europa-Parlamentsvalgets tages alvorligt at de danske partier?
-
Fem grunde til, at Danmark i 2024 tager Europa-valget alvorligt.docx
-
Lektie til i dag er at lave opgaven "Meningsmålinger", som ligger i onenote. Læs desuden aflevering 7 hjemmefra - vi starter den på timen
-
Vi arbejder videre med aflevering. Grupperne har aftalt hvad skal have lavet hjemme til dagens time.
-
Læs vedhæftede materiale; 1) Hvad er der sket i ID her på sidste? 2) Hvilke implikationer kan det have?
-
Alternative für Deutschland ekskluderes fra DF's gruppe i Europa-Parlamentet
-
Den tyske 'Mad Max' bringer valgsejr til det yderste højre i Europa i fare
-
Det kommende Europa-Parlament vil blive det mest ideologisk splittede nogensinde.docx
-
Dem der var fraværende bedes se dokumentaren hjemme, som ligger i onenote.
-
Lisbeth Knudsen Danskernes lave stemmeprocent til EU-valg er en demokratisk falliterklæring.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
EU (2)
Problemstilling: Hvorvidt er EU i krise?
Beskrivelse af forløbet:
Forløbet lægger i forlængelse af EU (1) og følger op på parlamentsvalget d.9/6-2024 og implikationerne af dette. Der fokuseres på Italien og italiensk politik i forbindelse med studierejse, hvor eleverne har arbejdet med populisme og identitetspolitik ift. at forstå og forklare politiske strømninger i italiensk politik.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
International politik: krig i Ukraine
Problemstilling: Hvordan ændrer krigen i Ukraine den internationale verdensorden?
Beskrivelse af forløbet:
Forløbet har fokus på forholdet med Vesten og Rusland. Klassiske temaer inden for international politik (magthierarki, idealisme, realisme, sikkerhedsbegreber, FN, NATO mv) er blevet behandlet i relation til konflikten mellem Vesten og Rusland. Dansk udenrigspolitik og hvilke handlemuligheder en småstat har i international politik, herunder den nye udenrigspolitiske strategi Pragmatisk idealisme er blevet behandlet.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter på international politik og lægger ud med at kigge på magt i international politik. Lektie er at læse s.18-25 i Global politik og besvare spørgsmålene dertil. Materialet finder du i onenote--> international politik --> Magt i international
-
Hans Branner: Global politik 3. udgave, Columbus; sider: 18-25, 215-217, 220-226
-
Lektie er at læse Global Politik 18-25 + vedhæftede artikel
-
Selvransagelse i EU efter russisk invasion: Vi var naive. Diplomati er ikke længere nok
-
Lektie er at læse vedhæftet sider om magthierarkiet mellem staterne fra Global Politik og besvare spørgsmålene dertil. Materialet ligger også i onenote.
-
Magthierarkiet mellem staterne. Global politik s.25-33.pdf
-
Lektie til i dag er at lave opgaven "Opsamling på magt i international politik". Opgaven finder du i onenote
-
Medbring "International Politiks Kernestof til timen"
-
Jacob Graves Sørensen: International Politiks Kernestof, Columbus; sider: 10-21, 56-59, 82-84, 94-100
-
Liberalisme 15-19 læsespørgsmål.docx
-
EU’s syn på verden var blot en smuk drøm. Det er en illusion, at vi kan handle os til fred
-
Lektie er at læse artiklen, der er linket til og besvare spørgsmålene dertil
-
To lektier til i dag. 1) Lav "Idealisme og realisme kort fortalt". Opgaven ligger i onenote 2) Side 19-21 i International Politiks kernestof om konstruktivisme (besvar vedhæftede læsespørgsmål)
-
2 lektier: 1) Færdiggør opgaven om konstruktivisme og 2) læs side 82-84 om Ukraine-krigen og besvar læsespørgsmålene dertil
-
Vi tager hul på den nye aflevering og fokuserer på diskussionen. Lektie er 1) at læse bilag 1 og 2 til diskussionsopgaven og 2) udfylde opgave 2 i arbejdsarket til aflevering 3 (ligger i onenote-->skriftlighed), så I har overblik over bilagsmateriale
-
Færdiggør opgaven om sikkerhedspolitik og krige, hvis du ikke blev færdig på timen
-
Samuel Huntington on the Clash of Civilizations
-
Find til dagens time mindst 1 historie om det amerikanske valg, som du finder interessant og medbring den til timen.
-
DRTV - Debatten: Europa alene hjemme?
-
Avistid med Libak: Ukraine i krig med Nordkorea
-
Genstart | Putins nordkoreanske soldater | DR LYD
-
Nordkoreanske soldater nærmer sig frontlinjen i Ukraine: Her er svar på fem store spørgsmål
-
Nordkoreanske soldater er i Rusland, bekræfter forsvarsminister – USA dybt bekymret over udviklingen
-
Læs vedhæftede artikler om Nordkoreas indblanding i krigen i Ukraine. Hvad ved vi på nuværende tidspunkt? På timen arbejder vi med FN, så overvej hvordan artiklerne kan kobles til FN
-
Politiken d.4.11.2024. Eksperter. Vær bange, hvis Trump vinder valget, vær meget bange.pdf
-
Vi bruger den første del på FN og derefter amerikansk valg. Følg med i valget og læs vedhæftet artikel om mulige konsekvenser
-
Lektie til i dag er at læse 2 artikler om FN. Du finder artikler og opgaver dertil i onenote: "FN-artikler". Medbring International Politiks kernestof-bogen til timen
-
Grupperne giver sig selv lektier for til i dag og har lavet en plan for hvordan arbejdet struktureres
-
Branner, Hans (2023): Global Politik (5. udgave); sider: 264-267, 276-293
-
Lektie til i dag er at læse 2 artikler om den nye udenrigspolitiske strategi. Du finder artikler og spørgsmål i onenote: pragmatisk idealisme
-
Læs 2 artikler om pragmatisk idealisme og udfyld skemaet dertil. Du finder artikler og skemaet i onenote "Pragmatisk idealisme - synspunkter"
-
Vi afslutter forløbet og snakker om SRP. Lektie er at færdiggøre opgaven "besvarelse af undersøgelsesspørgsmålet" hjemme, hvis man ikke var der sidst eller ikke blev færdig på timen. Husk at lægge jeres besvarelse i onenote
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33,92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Dansk politik i opbrud
Problemstilling:
Dansk politik i opbrud: hvorvidt er der en tillidskrise til det politiske system?
Beskrivelse af forløbet:
Det gennemgående tema har været dansk politik med fokus på konsekvenser af folketingsvalget 2022: hvordan kan man forstå SVM-regeringens og Danmarksdemokraternes opståen? Eleverne har bygget videre på deres viden fra tidligere politikforløb og bl.a. arbejdet politiske skillelinjer, vælger- og partiadfærd, politisk kultur og medborgerskab, demokratiopfattelser og magtteorier. Tilslut lavede eleverne et mindre kvantitativt projekt med egenproduceret empiri.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jesper Hjarsbæk Rasmussen: Politikkens Kernestof, Columbus; sider: 8-15, 20-31, 34-39, 42-49, 71-78, 84-95, 112-115, 118-127, 130-141, 144-151
-
2 lektier: 1) Gå ind i skriftlighedsmappen --> konfidensintervaller og notat. Tjek op på materialet og hvad du gjorde sidst du lavede konfidensintervaller. Følg instruktionen og forsøg at lave beregningerne til opgave 1 hjemmefra. 2) Udfyld "Selveval
-
Opgavetime og evalueringssamtaler
-
Hvorfor snakker vi så meget om Grønland i disse dage? Medbring en artikel e.l. om emnet til timen, som du finder interessant og kan præsentere kort
-
Læs side 1-5 i artiklen: "Danmarks nye elite skubber folket fra sig" hjemmefra. Artiklen finder du i onenote
-
Vigtigt at komme til timen, da der vil være praktisk info, gode råd og mulighed for at stille spørgsmål til terminsprøven. Kig gerne i materialet i onenote-->skriftlighed-->terminsprøven inden. Tænk over hvem man gerne vil være i gruppe med i starten
-
Vi starter op på den nye aflevering. 2 lektier: 1) læs afleveringen igennem. Kom gerne med udkast til beregninger til fællesdelen, som vi fokuserer på i dag. 2) Læs/se det vedhæftede materiale: Er vi i den værste udenrigspolitiske krise i mange år? H
-
Han var udenrigsminister under Muhammed-krisen: ‘Det her er langt værre’
-
Trumps udtalelser om at udvide USA's territorium 'bør få det til at løbe koldt ned ad ryggen på hele verden'
-
Vi fokuserer på delopgaven i dag, primært diskussion. Lav "Arbejdsark diskussion" hjemme som ligger i onenote-->skriftlighed-->aflevering 6. Kig også gerne på det andet materiale om genren der ligger derinde.
-
Læs artiklen "Hvem har de mest magtfulde forbindelser i Danmark? Svaret er hverken statsministeren, Kongen eller Novo Nordisk" og besvar spørgsmålene dertil: Du finder artiklen og spørgsmål i onenote. Medbring Politikkens Kernestof til timen. Vi vend
-
Læs artiklen færdig som I begyndte på sidst og besvar spørgsmål 1-4 hjemme. I finder artiklen i fanen "Magt, tillid og demokrati" i onenote.
-
Johanne Grøndahl m.fl.: Gode spørgsmål, rigtige svar, Gyldendal; sider: 71-80
-
Videre arbejde med den kvantitative undersøgelse. Grupperne har aftalt, hvad der laves hjemmefra på spørgeskemaet til i dag.
-
På timen færdiggør I jeres spørgsmål til spørgeskemaet. Sørg for at have lavet tilstrækkeligt hjemmefra, så indsamlingen kan begynde i dag. Medbring "Gode spørgsmål, rigtige svar"
-
Kvantitativ undersøgelse
-
Færdiggørelse af projekt og præsentation af jeres kvantitative undersøgelse.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31,77 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Globalisering og international økonomi
Problemstilling: Globalisering eller regionalisering – er globaliseringen død?
Beskrivelse af forløbet:
Forløb omhandlende den globaliserede og internationale økonomi med fokus på globaliseringens dimensioner, syn på globalisering og status på globalisering (regionalisering eller globalisering?), handelsteorier, protektionisme, handelskrig, udviklingsteori og afhængighedsteori
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
- Forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
- Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt og diskutere løsninger
- Forklare og diskutere konsekvenser af politisk styring og markedsstyring
- Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder operationaliserbare hypoteser, og indsamle, vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- Anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til kritisk at vurdere undersøgelser
- Skelne mellem forskellige typer af argumenter, udsagn, forklaringer og teorier
- Formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller
- Formulere – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi
Kernestof:
- Globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Køn og ligestilling i Danmark
Problemstilling: Hvorvidt er der ligestilling mellem kønnene i dag?
Temaer i forløbet:
- Kønssocialisering
- Wokeisme eller reelle ligestillingsproblemer?
- Feminisme
- Teorier om køn
- Kønsopdelt arbejdsmarked
- Løn-og indkomstforskelle
- Mental load
- Bliver mændene glemt i kønskampen?
Kernestof:
Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059351",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059351",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059351"
}